امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خواستن توانستن است | نقد و بررسی عنوان Magnis
#1
خواستن، توانستن است | نقد و بررسی عنوان مگنیس (MAGNIS)

[تصویر:  Magnis_Game_Mobile_Shakhes_790x527.jpg]
عنوان: مگنیس (Magnis)
پلتفرم: اندروید – IOS (به زودی...)
ناشر: استودیو پاییزان
سازنده: استودیو راسپینا
سبک: کژوآل دو بعدی

شتابان به سوی موفقیت...
سال هاست که از تولّدِ صنعتِ بازی های ویدئویی می‌گذرد و ما به وضوح شاهد پیشرفت آن بوده‌ایم. برخی از این عناوین در ذهن بازی‌بازان نقش بستند و عده‌ای از آن ها نیز پوچ و بی‌ارزش تلقی شدند. در این میان شرکت‌های توسعه دهنده و تولید کننده‌ی بازی‌های ویدئویی نیز بیکار ننشسته‌اند و روز به روز برای پیشرفت این صنعت در تلاشند. اما آیا عمده‌ی این تلاش ها ثمر بخش بوده است؟. در این تورنومنت بسیار بزرگ، سازندگان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها یک ایده‌ ناب می‌تواند یک عنوان را در لیست اسطوره‌های این صنعت هکاکی کند. چیزی که بازی‌بازان را برای تجربه‌ی یک عنوان تحریک می‌کند. در بین تمام کشور هایی که بدنبال پیشرفت و ترقی در این صنعت هستند، کشور ایران نیز فرصت را غنیمت شمرده و اینبار با یک ایده‌ی نو پا بر عرصه‌ی بازی های ویدئویی نهاده است. اما آیا توانسته در این امر موفق بشود؟ آیا این ایده‌ی جذاب توانسته بازی‌بازان و منتقدان را راضی نگه دارد؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ خواهیم داد...

[تصویر:  7929.jpg]

چگونه و از کجا ؟
عنوان مگنیس آخرین ساخته‌ی استودیوی محبوب "راسپینا" می‌باشد. سازنده‌ای که پیش از این عنوان "ارتش‌های فرا زمینی" را به بازار عرضه کرد و از همین طریق نگاهِ منتقدان را به سوی خودش جلب نمود. سال‌ها پیش و در جریان نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران، تیم خوش‌ذوق و جوانی بنام راسپینا در یکی از غرفه های این نمایشگاه، محصولی تحت عنوان "ارتش های فرازمینی" را معرفی کردند که از همان موقع به یکی از مورد انتظارترین عناوین داخلی بدل شد. سازندگان بازی که به واسطه‌ی این گام بلند توانسته بودند در میان دوستاران این صنعت اسم و رسمی را برای خودشان دست و پا کنند، پس از انتشار عنوان "ارتش های فرازمینی" و انتقاداتی که پیرامون آن صورت گرفت، بازهم به راه خود ادامه دادند تا این‌بار با یک ایده‌ی نو پا به میدان نبرد بگذارند. پاییزان، نام استودیویی تازه تاسیس و جوان است که نامِ آشنایِ چند سازنده‌ی بازی "ارتش های فرازمینی" در آن به چشم می‌خورد. این استودیوی جوان که پیش از این در حیطه‌ی همکاری در ساخت بازی ارتش‌های فرازمینی خوب ظاهر شد، اینبار سعی بر آن داشته که با یک بازی ایده محور و در قالب بازی های موبایلی خودنمایی کند...
 
[تصویر:  Magnis_1.jpg]

خلاقیت رمز موفقیت است
مگنیس در واقع نام ربات کوچکی است که شما در بازی او را با همین نام هدایت خواهید کرد. در بازی خبری از داستان و روایت داستانی نخواهد بود و این یعنی با پیچیدگی ها و فراز و نشیب های داستانی مواجه نخواهید شد. میتوان گفت هدف سازندگان از عرضه‌ی چنین عنوانی در سبک کژوآل دو بعدی، سنجش میزان توانایی بازی‌بازان برای عبور از موانع موجود در مراحل بازی بوده است. مگنیس هربار با یک صدای عجیب از خواب بیدار می‌شود و در این هنگام کنترل او بدست شما سپرده خواهد شد و از این پس شما موظفید که موانع پیش روی خود را عبور دهید. در مراحل ابتدایی بازی بخشی به عنوان آموزش برای شما طراحی شده است تا با مهم ترین مشخصه بازی یعنی همان کنترل و تعادل آشنا شوید. درواقع مهم ترین عنصر و ایده‌ی موجود در بازی، نحوه‌ی کنترل مگنیس می‌باشد که باعث شده است این عنوان در میان رقیبان خارجی خود حرفی برای گفتن داشته باشد. نحوه‌ی کنترل مگنیس بدین صورت است که شما هربار که صفحه‌ی بازی را لمس می‌کنید یک اتصال با مگنیس برقرار خواهید کرد. حالا شما هر حرکتی که انجام بدهید او مخالف آن را به عمل خواهد رساند. اگر به چپ بروید او به راست خواهد رفت و برعکس. دقیقا همین‌جاست که کنترل بازی که مهم ترین شاخصه آن می‌باشد به امری سخت و چالش‌ برانگیز تبدیل می‌گردد. البته این موضوع در کنار طراحی مراحل فوق العاده‌ی بازی معنای واقعی خود را پیدا می‌کند و از این پس شما قرار نیست از چند مانع کوچک عبور کنید، چراکه موانع سختی در انتظارتان هستند و قطعا شمارا پس از چند مرحله غافل‌گیر خواهد کرد.

[تصویر:  62792876745240141673.jpg]

متفاوت تر از همیشه
مگنیس را میتوان عنوانی ساده اما چالش برانگیز دانست که در میان هم‌نوعان خودش حرفی برای گفتن دارد و جذابیت خاصی را در خودش جای داده است. مراحل بازی به مرور زمان سخت تر و جذاب تر خواهند شد و هربار شمارا با یک تورنومنت و چالش جدید روبه‌رو خواهد کرد و در بخش های مختلف مراحل آن یکنواختی معنایی ندارد. سیستمم کنترل مگنیس نوعی فرمان خواص را برایمان تعریف می‌کند که گاهی اوقات باعث می‌شود بازی‌بازان بدچار انحراف های مغزی و حتی تحرک بیجای انگشتان بشود. کافی است تا برای چند دقیقه با محیط بازی ارتباط برقرار کنید تا متوجه بشوید که ویراژ دادن و کنترل مگنیس چقدر لذت بخش خواهد بود. جالب است که بدانید در بازی شیوه‌ی نابودی شخصیت دوست داشتنی – یعنی مگنیس – نیز جالب طراحی شده است. در بازی های معمولی هم سبک این بازی، معمولا شخصیت اصلی با برخورد به دیوار ها، اصابت تیر دشمنان به او و یا از طریق کاهش میزان سلامتی، سرانجام شخصیت اصلی را به نابودی می‌کشد. اما عنوان مگنیس سنت شکنی کرده و یک ایده‌ی نو و دست نخورده در این زمینه را عملی ساخته است. در بازی نه خبری از تیر دشمنا و نه خبری از لبه های تیز و کشنده است، حتی بخشی در مورد میزان سلامتی نیز طراحی نشده است. اینبار شخصیت شما با هربار برخورد کردن به موانع بزرگتر خواهد شد، تا آنجایی که توان کنترل را از شما بگیرد و سرانجام شما را به نابودی بکشد. کاملا مشخص است که سازنگان تنها قصد دارند با اینگونه عناصر و ویژگی ها بر میزان چالش های موجود در بازی بیافزایند و میتوان گفت در این زمینه موفق نیز ظاهر شده‌اند. همین عامل به اصطلاح سطحی در مراحل جلوتر باعث می‌شود که عبور از موانع برای شما تبدیل به یک کابوس شود. هرچقدر که شما در مراحل پیشروی کنید با موانعِ متحرک و عجیب تری روبه‌رو خواهید شد. هر برخورد یعنی بزرگتر شدن شخصیت و هرچقدر که شخصیت بزرگتر شود کنترل آن و عبور از موانع سخت تر خواهد شد، چه بسا که این مراحل قرار است سخت تر و جذاب‌تر نیز بشوند.

[تصویر:  35545079997252861750.jpg]

گوی دوست داشتنی!
سازندگان برای بهبود روند بازی و منطقی کردن آن، یک ویژگی خاص را به بازی افزوده‌اند. هربار که شما با مانعی برخورد داشته باشید بزرگتر خواهید شد و این امر موجب می‌شود که در برخی موارد عبور کردن از موانع برای شما غیر ممکن شود. به همین دلیل سازندگان برای کنترل چنین شرایطی، مگنیس را طوری طراحی کرده‌اند که پس از چند ثانیه به حالت اولیه‌ی خود بازگردد و شما برای آنکه بتوانید از موانع ریز و صعب العبور جان سالم بدر ببرید، باید برای چند لحظه خودتان را کنترل کنید تا مگنیس به حالت اولیه‌ی خود باز گردد. جالب است بدانید که اگر برخورد های شما زیاد باشد و سرانجام حتی جان سالم بدر ببرید، بازهم پیروز میدان نخواهید بود چراکه سطح تعادل و میزان برخورد شما در بازی بسیار اهمیت دارد و اگر چنین شرایطی به وقوع بپیوندد موجب می‌شود که شما این مرحله را بدون هیچ ستاره‌ای به پایان برسانید و این یعنی باید مرحله‌ را از ابتدا آغاز کنید. گاهی اوقات هم در پایان مراحل با عبارت "خوش شانس!" مواجه می‌شوید که شمارا با یک ستاره راهی مرحله‌ی بعدی خواهد کرد. عنوان مگنیس در مجموع حدود 55 مرحله دارد که در قالب 5 فصل برای شما طراحی شده است. طراحی مراحل در هر فصل به یک نوع است و شما برای آنکه بتوانید از پس این مراحل برایید، باید به سطح بالایی از تعادل رسیده باشید. شاید تعداد مراحل بازی بنظر کم بیاید اما در قبال سختی و چالشی که دارد کاملا منظقی می‌باشد.
در اینجا یکی از بدترین ایده های بازی خود را نمایش میدهد که درواقع یکی از بزرگترین ایرادات آن نیز می‌باشد. وقتی که بازی‌باز وارد حیط بازی می‌شود بخشی بنام تبلیغات (!) در منو و گیم پلی بازی جلوه می‌دهد. بدترین نکته‌ی این قسمت آن است که شما برای از بین بردن تبلیغات نیاز به الماس دارید!. الماس در بازی به طور عادی وجود نخواهد داشت و شما باید آنرا خریداری کنید که ارزان ترین الماس موجود در بازی نیز هزار توامان هزینه خواهد برد. یکی از بزرگترین ایرادات باز هم اینجا بوجود می‌اید. شما پس از اینکه یک الماس برای نابودی تبلیغات خرج می‌کنید، 150 الماس دریافت خواهید کرد که در نوع خودش بسیار ارزش بازی را کاهش می‌دهد. این الماس ها در بازی کاربرد های متفاوتی دارند. برای مثال، مگنیس در حالت عادی 10 عدد جان برای بازی کردن دارد و پس از به اتمام رسیدن آن شما مجبورید برای ساعاتی بازی را خاموش کنید تا این میزان به حالت اولیه‌ی خود بازگردد. با تکمیل این میزان یک اعلان جهت آگاهی رسانی از پر شدن جان مگنیس بر روی گوشی شما نمایان خواهد شد. پیش از این کارها شما می‌تواند با خرج کردن اندکی الماس شخصیت خود را بازسازی کرده و بازی را ادامه دهید.


خواستن توانستن است | کلام پایانی
در کل بازی مگنیس یکی از عناوین قابل قبولی است که باری دیگر توسط استودیو راسپینا طراحی و توسط استودیو پاییزان منتشر شده است. شاید تا سال ها پیش اگر خطاب به ما می‌گفتند که قرار است در آینده "ارتش های فرازمینی" توسط یک استودیوی داخلی تولید شود، بلند زیر خنده می‌زدیم. اما امروز این استودیو پا را فراتر از انتظار گذاشته است و با چنین شرایطی عناوین قابل قبولی را بر روی پلتفرم های مختلف عرضه کرده است. این استودیو باری دیگر ثابت کرد که خواستن توانستن است و اگر یک ایرانی بخواهد میتواند پارا فراتر از انتظار بگذارد و برای توسعه‌ی صنعت بازی های ویدئویی کشورمان پیشگام شوند. برای کسانی که در تجربه کردن این عنوان دچار تردید شده‌ند باید بگویم که در کنار این همه عنوان خارجی و خسته‌کننده‌ای که امروزه دنیای باز‌ی‌بازان موبایلی را پر کرده است، مگنیس یک بازی قابل قبول و پر از ایده های نو می‌باشد که میتواند شمارا برای ساعت ها سرگرم کند. جدا از این موارد یادمان نرود که استودیوی راسپینا استحقاق حمایت شدن را دارد، چراکه در این آشفته بازار بازی های داخلی تنها سازنده‌ای است که هر ایرانی با شنیدن نام او و محصول او باری دیگر لبخند بر لبشان می‌نشیند. این بازی در حال حاضر به صورت رایگان برای اندروید در دسترس است و دارندگان سیستم عامل IOS همچنان باید منتظر بمانند.
 
نکات مثبت: سیستم کنترل شخصیت بسیار جالب – ایده پردازی سرگرم کننده – تنوع مراحل و چالش های دشوار و متناسب
نکات منفی: گیم پلی بازی گاهی اوقات موجب می‌شود که انگشتان خودتان برای ادامه‌ی بازی برایتان مزاحمت ایجاد کند – سیستم تبلیغات مزخرف – بخش الماس بیهوده و کم ارزش
 
نمره‌ی کل : 7.5 از 10













پاسخ
#2
سجاد جان نقد عالی بود 
به نظر میرسه که شاهد یک نواوری دیگه بین سازندگان ایرانی هستیم. 
واجب شد که این بازی رو هم امتحان کنم.
 [تصویر:  o4ty_hollywood_undead_as_an_anime_rock_b...9uovrt.jpg]







پاسخ
#3
(02-27-2016, 09:21 PM)SPIDERGOBLIN نوشته است: سجاد جان نقد عالی بود 
به نظر میرسه که شاهد یک نواوری دیگه بین سازندگان ایرانی هستیم. 
واجب شد که این بازی رو هم امتحان کنم.

ممنون علیرضا جان. نظر لطفتونه.
اگه بخوایم به عنوان یک بازی ایرانی بهش نگاه کنیم، واقعا خوب کار شده و باز هم استودیوی راسپینا فراتر از انتظار ظاهر شد.

ممنون بابت نظر...
پاسخ
#4
سلام
تشکر بابت نقد 
من خودم از این بازی خوشم نیومد اونم به خواطر سیستم کنترل بازی بود یعنی اصلا نمی تونستم جلوم رو ببینم از یه طرف میگه انگشتت رو نگهدار از یه طرف هم وقتی نگه می داری نمی تونی مانع ها رو ببینی اگر هم بتونی بالا میری بعد پایین میره S0 (43) بعدش منفجر میشی در کل نو آوری خوبی نبود از نظر من
[تصویر:  er462hi3v3z7.jpg]
پاسخ
#5
(02-27-2016, 11:57 PM)Lightninghero نوشته است: سلام
تشکر بابت نقد 
من خودم از این بازی خوشم نیومد اونم به خواطر سیستم کنترل بازی بود یعنی اصلا نمی تونستم جلوم رو ببینم از یه طرف میگه انگشتت رو نگهدار از یه طرف هم وقتی نگه می داری نمی تونی مانع ها رو ببینی اگر هم بتونی بالا میری بعد پایین میره S0 (43) بعدش منفجر میشی در کل نو آوری خوبی نبود از نظر من

ممنون بابت نظر
راستش ایرادی که گفتید یکی از بارز ترین و بزرگترین مشکلات بازی هست.  در حال حاضر بازی به صورت تقریبا آزمایشی بر روی کافه بازار قرار گرفته تا ایرادات بازی تا حد امکان مشخص و برطرف بشه و قطعا یک راه حلی برای این موضوع تو نسخه‌ی نهایی مشخص خواهد شد. البته بنظرم ایده‌ی بازی بسیار جالب بود که اگه یکم بهش رسیدگی میکردن و اون رو از حالت ناپختگی در میاوردن، قطعا نتیجه‌ی مطلوب تری حاصل می‌شد. اصولا استودیوی راسپینا یک استودیوی جوان است و میتوان آینده‌ی خوبی را برایشان امیدوار بود.

درکل بابت نظر خیلی ممنونم...
پاسخ
#6
عکس ها نمایش داده نمیشه
لطفا اصلاح کنید
[تصویر:  Firewatch2-300x169.jpg]
پاسخ
#7
نقد زیبایی بود! خیلی ممنون. از نوع نوشتنت لذت بردم.
من در کل عاشق بازی های کوچک مثل اینم! چنین بازی هایی درسته کوچکن ولی دنیا و داستانی دارن که از هزار بازی بزرگ و AAA بهتره!
[تصویر:  e4f7_3ea4f3ff8d45616e224e2b324bba4603.png]
پاسخ
#8
(02-28-2016, 12:17 AM)omidg نوشته است: عکس ها نمایش داده نمیشه
لطفا اصلاح کنید

سلام دوست عزیز.
لینک عکس ها درسته و نمایش داده میشه. احتمالا بخاطر کندی اینترنت باشه. در هر حال تصاویر رو دوباره آپلود و قرار خواهم داد.

ممنون.

(02-28-2016, 12:18 AM)You Never Win نوشته است: نقد زیبایی بود! خیلی ممنون. از نوع نوشتنت لذت بردم.
من در کل عاشق بازی های کوچک مثل اینم! چنین بازی هایی درسته کوچکن ولی دنیا و داستانی دارن که از هزار بازی بزرگ و AAA بهتره!

خیلی ممنون دوست عزیز. شاگردی میکنیم جلوی شما...
در کل چنین عنوانی در مقایسه با داخلی بودن و ایرانی بودنش، قطعا خوب ظاهر شده. هرچند که این بازی نسبت به رقبای خودش هم نکات مثبت و برتری هم داره. استودیوی راسپینا اکثر اوقات بازی‌بازان رو غافل گیر میکنه و میشه گفت یکی از سازندگانی هست که بازیاش ارزش بازی کردن رو داره.

ممنون بابت نظر
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,979 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,094 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,117 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,522 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,270 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 5 مهمان