07-29-2013, 10:53 PM
یکی از سبک های خاص در بین بازی های رایانه ای سبک جنایی می باشد.باید اغراق کرد که در صنعت بازی های رایانه ای توجه کمی به اینگونه سبک ها می شود اما با این وجود شاهد عناوینی همچون LA Noire در این سبک بوده ایم که تا حدودی توانسته اند توجه همگان را به خود جلب کنند. سالیانه در دنیای بازی های رایانه ای شاهد رونمایی رسمی عناوین ناب و ایده داری هستیم که گاهی موفق شده و تبدیل به یک سری پرطرفدار می شوند و گاهی بی هیچ موفقیتی به سادگی از صحنه ی رقابت محو می شوند.بسته به اینکه این عنوان جدید به چه شکلی بر روی ایده های جدیدش مانور دهد بازخوردش در جامعه ی گیمرها متفاوت خواهد بود.در E3 امسال شاهد رونمایی رسمی از عنوان مرموزی در سبک جنایی بودیم که توانست توجه همگان را به سوی خودش جلب کند و تحسین بسیاری را برانگیزد.
Mudered: Soul Suspect یک عنوان سبک اکشن سوم شخص روبه انتشار می باشد.این عنوان ساخته و پرداخته شرکت Airtight Games و ناشرش شرکت نام آشنای Square Enix می باشد.سالیانه انتظارت زیادی برای رونمایی عناوین جذاب و اعتیادآور در کنفرانس های E3 کشیده می شود که یقینا Mudered: Soul Suspect یکی از همین سری عناوین اعتیاد آور خواهد بود.این عنوان در عوض انتشار اطلاعات مستقیم از طریق پست هایی در توییتر (Twitter) به گونه ای رونمایی شده است،پست هایی که شامل تصاویری بودند که به نحوی نوع و سبک خاص بازی را به ما یادآور می شدند. در Mudered: Soul Suspect شما در نقش Ronan O'Connor (رونان اوکانر) یک کاراگاه هستید که هم اکنون جای کشف قاتل انسان های دیگر باید قاتل خودش را پیدا کند.بد نیست که بدانید Ronan پیش از به قتل رسیدنش یک کاراگاه کارکشته بوده که وقایع مختلف را با چشم های ذهنش بررسی و تحلیل می کرده است.بازی این توانایی را با قرار دادن نشانه های مختلفی در محیط پشتبانی کرده است،این نشانه ها قطعات پازلی را که سبب یافتن حقیقت قتل Ronan می شوند را به دست می دهند.قاتل Ronan فردی با پوششی سیاه،بی رحم و بشدت خشن است که به راحتی تعدادی گلوله را پشت هم در قلب بی جان Ronan فرو می کند و مرگ بی بر و برگرد او را رقم می زند،با توجه به حالت شلیک های پشت سر هم قاتل می توان پی به این موضوع برد که بشدت از شخصیت Ronan تنفر دارد و هنوز با پرتاب کردن Ronan از شیشه ی خانه به پایین و کشتن او به هدفش نرسیده است.هدف گیمر در بازی Mudered: Soul Suspect آشنایی با شعار "یقینا یافتن قاتل خود سخت ترین حالت مسائل جناییست" می باشد اما نباید به این جمله فقط بعنوان یک شعار نگریست بلکه باید گفت که این جمله یک پله برای کشف حقیقت یک قتل بسیار مرموز می باشد.محل رخ داد حوادث بازی در Salem Massachusetts (سالم ماساچوست) است که سازندگان بازی از همین طریق از فرهنگ غنی Salem Massachusetts بهره برده اند و در نهایت داستان خارق العاده ی بازی را پیچیده ترو غنی تر کرده اند. Ronanمی تواند در کالبد انسان های دیگر نفوذ و به همین شکل به تفکرات آن ها دستیابی پیدا کند و اعمال آن ها را تا حدودی کنترل کند،اجسام را بوسیله ی ذهنش جابه جا کند و از درون اجسام سخت و فلزی عبور کند تا در نهایت حقیقت دلیل کشته شدنش را بیابد.او همچنین می تواند آزاد در شهر بازی به جست و جو برای کشف حقایق قتلش بپردازد،باید توجه داشت که او قادر به برقراری ارتباط با کاراگاهای هم سطح خودش برای یافتن قاتلش نمی باشد. Ronan در سطح شهر با ارواح خبیثی روبه رو خواهد شد که باید به نبرد با آن ها بپردازد چرا که باخت در اینگونه نبردها سبب از بین رفتن روحش و نرسیدن به اهدافش می شود.او به دنبال یافتن دلیل تاریکی غروب مانندی که وجودش را تسخیرکرده و حالت شبح مانندی که خودش را در آن یافته می باشد. Ronan نمی تواند از شر این زندکی پس از مرگ خلاصی یابد مگر اینکه قاتل خودش را پیدا کند و او را به دادگاه بکشاند.مدیر خلاق ساخت این عنوان Yosuke Shiokawa بیان کرده است که ایده ی نخستی ساخت این عنوان را از فیلم Die Hard (جان سخت) اقتباس کرده اما همراه با یک تغییر و پیچش اساسی می باشد و آن هم این بود که چه می شد اگر قهرمان فیلم John McClane در یکی از نبرد ها کشته می شد و روحش به داستان ادامه می داد؟در یکی از مصاحبه ها از آقای Yosuke پرسیده شده است :"شما که خودتان به ساخت یک بازی با موضوع زندگی پس از مرگ می پردازید آیا به زندگی پس از مرگ اعتقادی دارید؟" Yosuke در جواب گفت:"من در دوران کودکی تجربه ای داشتم که تاثیر مهمی برساخت این عنوان گذاشت،من تحت تاثیر آثاری از آقای JJ Abrams همچون " strong mystery" و " supernatural twists" قرار گرفتم که شدیدا از آن ها در ساخت عنوان Mudered: Soul Suspect الگو گرفتم."
تریلر منتشر شده از این عنوان در E3 سال 2013 با قسمتی از ابتدای بازی و معرفی مکانیسم های آن استارت می خورد.دموی گیم پلی این عنوان با دیدن جسد بی جان کاراکتر اصلی بازی بر روی زمین در حالی که مردی عجیب با پوششی سیاه بر بالای سرش قرار دارد آغاز می شود.هنگامی که Ronan بالای سر جسد بی جانش می ایستد ماموریت او برای کنارهم چیدن وقایعی که مربوط به قتلش می باشند و شناسایی سایر نشانه ها شروع می شود.در حقیقت Ronan باید حقیقت قتلش را از دنیایی که مابین جهان ما و مرگ قرار درد بررسی کند.در دمو آشکار می شود که بدن Ronan پوشیده شده از خالکوبی هاییست که درکنار پوشش فدورایی اش (fedora-wearing نوعی خاص از پوشش است که شاهد آن در دموی بازی بودیم) به طریقی شخصیت خاص او را بازگو می کند.طولی نمی کشد که از همان دمو می توان استنباط کرد که Ronan میانه ی خوبی با نیروهای پلیسی نداشته است.یکی از فوایدی که روح بودن Ronan دارد استراق سمع کردن گفت و گوهای اشخاص می باشد که سبب آشکار شدن حقیقت از دروغ می شود.یکی از مکانیسم هایی که از این طریق برای ما آشکار و مشخص می شود مکانیسم " possession" یا همان مالکیت می باشد که بر طبق این مکانیسم گیمر وارد کالبد اشخاص می شود و از این طریق به گفت و گوهای آن ها گوش می دهد و از طریق همین استراق سمع ها گیمر به نکات حیاتی ای راجع به جزئیات پازل موقعیتش پی می برد.مکانیسم " possession"همچنین به ما این امکان را می دهد تا به یادداشت های پلیس دیگری دستیابی پیدا کنیم.از آنجایی که در هر صحنه ی جرم افسری یادداشت وقایع جزئی و ریز صحنه را برعهده دارد می توان با رجوع به این یادداشت ها از وقایع پیچیده ی صحنه ی جرم نیز پرده برداری کرد.از همان ابتدا بازی شما را به تفکر و جست و جو وادار می کند و از شما می خواهد تا خودتان با استفاده ازقدرت درکتان از وقایع به بررسی محیط پیرامون صحنه ی جرم بپردازید.اگر عملکرد شما درست باشد قطعا با چنین سوالاتی روبه رو خواهید شد:"افسران پلیس از نحوه ی وقوع جرم چه چیزهایی را می دانند؟" یا اینکه "من چه چیزهایی را می دانم که افسران پلیس از آن ها بی خبر هستند؟"،جست و جو در جهت یافتن پاسخ این سوالات قطعا شما را در جهت پیشبرد بازی راهنمایی خواهد کرداین قسمت از گیم پلی بیش تر شبیه به عناوینی همچون Phoenix Wright خواهد بود. یقینا این اطلاعات برای ادامه ی کار ما کافی نخواهند بود،در گوشه ی دیگری از صحنه ی جرم زنی را داریم که ابراز تاسف از دیدن جسد Ronan که از پنجره ی یک ساختمان پرتاب شده است و درحالی که شلیک های متعددی به سینه ی چپش شده است می کند و هم اکنون در حال گفتن جزئیاتی که از لحظه ی وقوع جرم می داند می باشد.با نفوذ به کالبد زن به جزئیاتی که آن زن بعلت وضعیت روحی نامناسبش نمی تواند آن ها را ذکر کند پی خواهیم برد.وقتی که اطلاعات گیمر به حد نسبتا کافی ای رسیدند Ronan نظریه ای را در رابطه با قتلش می پردازد.هنگامی که گیمر به بررسی جسد Ronan می پردازد اطلاعاتی در قالب ابرهای مبهم و مه آلودی بر روی صفحه ی نمایش پدیدار می شوند. Ronan در نهایت از میان اطلاعات مختلفی که پدیدار شدند تعدادی را انتخاب می کند و در جای مناسبشان قرار می دهد.بعنوان مثال ما با این اطلاعات می توانیم اینگونه استنباط کنیم که Ronan ابتدا وارد خانه ای می شود،سپس توسط شخصی از پنجره ی خانه به بیرون پرتاب می شود و درنهایت هنگامی که غرق در خون بر روی زمین افتاده است توسط مرد نامشخصی آن هم بوسیله ی سلاح خودش مورد اثابت چند گلوله قرار می گیرد.از این به بعد ما متوجه خواهیم شد که باید به ساختمان وقوع جرم وارد شویم. در بازی آزادی فوق العاده ای به گیمر داده شده است،آزدای ای که حس جذاب روح بودن را به گیمر القاء می کند.هنگام ورود Ronan به یک خانه شاهد توانایی عبور او از دیوارها و اجسام مختلف خواهیم بود.بد نیست که بدانید سایر روح های موجود در بازی توانایی عبور از داخل موانع را ندارند و برای این کار باید در باز و یا چیزی شبیه به آن برای عبورشان وجود داشته باشد.همان طور که گفته شد شهر Salem Massachusetts شناخته شده بوسیله ی حوادث خارق العاده اش می باشد،در روند گیم پلی شاهد رویدادهایی هستیم که عملا مشاهده آنها در دنیای واقعی غیرممکن می باشد.در بازی با روح هایی روبه رو خواهیم شد که می توانند برای یک ساختمان قدیمی،یک ماشین و یا هر ساخت دیگری که بوسیله ی یک جریان تراژدی مانند از هستی خود ساقط شده اند باشند. Ronanهمچنین با روح هایی روبه رو خواهد شد که نیاز به کمک دارند.در بازی گیمر با دختری روبه رو خواهد شد که همانند Ronan کشته شده است اما محل جسدش را نمی داند و به گونه ای سرگردان و بی هدف می باشد.بعد از مشاهده ی یک زن و مرد مسن گیمر جسد دختر را خواهد یافت و به او محلش را اطلاع خواهد داد.ارواح خبیث و کشنده ای نیز در جهان بازی یافت می شوند،گیمر در هنگام رویاوریی با آن ها باید مخفیانه و دزدکی از کنارشان به گونه ای که شناسایی نشود عبور کند.باتوجه به آنچه که در دموی منتشر شده ی بازی شاهد بودیم نباید راه خاصی برای نبرد وجود داشته باشد.در بازی بهترین راه برای پنهان شدن از دست اشباح خبیث رفتن به درون کالبد یک انسان است،وقتی که در کالبد یک انسان قرار دارید به راحتی از دید اشباح خبیث خارج خواهید شد. در دموی بازی Ronan اغلب به کشتن اشباح خبیث از پشتشان می پردازد.این مکانیسم برای نبردها جذاب بود اما نه به اندازه ی جذابیتی که تحت تاثیر قراردادن وسایل فیزیکی بازی وجود دارد.کارهایی همچون روشن کردن یک اجاق گاز برای کشاندن صاحب خانه به محل بمنظور خاموش کردن اجاق مورد نظر که واقعا جذاب کار شده اند.
فرض ناب بازی Mudered: Soul Suspect اینست که او هنوز با وجود مرگش به حیاتش ادامه می دهد و پتانسیل کافی را برای کشف حقایق دارد.این عنوان به قدری در E3 سال 2013 مورد توجه قرار گرفت که توانست نامزد 28 جایزه از سوی کنفرانس شود و در نهایت توانست 10 جایزه را از آن خود کند.پس جا برای کشیدن انتظار در جهت انتشار Mudered: Soul Suspect در سال 2014 آن هم برای پلتفرم های نسل حاضر خواهد بود که باز هم تنفس کنسول های نسل کنونی را به ما یادآور می شود و اینکه هنوز توجه سازندگان به کنسول های نسل کنونی از بین نرفته است.این عنوان در سال 2014 برای پلتفرم های PC،XBOX 360وPS3 به انتشار خواهد رسید.