امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
داستان دختری به نام شائوجان | نقد و بررسی عنوان Assassins's Creed China
#1
کمتر کسی در دنیا وجود دارد که نام سری بازی‌های Assassins's Creed را نشنیده باشد. هر سال ما شاهد سری‌های مختلفی از Assassin’ Creed هستیم و سال پیش سری عناوین Chronicles در سبک پلتفرمر روانه بازار شد. در سری Chronicles کمی از خط داستانی اصلی بازی دور می‌شویم و به دنبال داستانی تازه در 3 کشور چین، هند و روسیه می‌رویم. این سری عناوین در بدترین زمان 3 کشور فوق اتفاق می‌افتد و بدترین دوره ‌آن‌ها را به تصویر می‌کشد. در نسخه‌ی Russia، شاهد روایت داستان فردی به‌نام Nikolai Orelov در سال 1918 و کشور روسیه هستیم. در نسخه‌ی India هم، درنقش Arbaaz Mir بازی خواهد کرد و این‌بار، هند شرقی مقصد شماست.

حال به نسخه China می‌رسیم. نام شخصیت اصلی این نسخه Shao Jun است. در انیمیشن بازی Shao Jun به سوی اتزیو تا از او تعلیم ببیند. کمی بعد از تعلیم دیدن شائوجان امپراتور ژانگده کشته می‌شود و شخصی دیگر به نام جیاجینگ به حکومت می‌رسد. بعد از به حکومت رسیدن جیاجینگ گروهی دست به از بین بردن اساسینس‌ها می‌کنند و شائوجان به همراه استاد خودش برای حفظ جان خود به سمت غرب فرار می‌کنند تا با اساسینسی به نام اتزیو ملاقات کنند. در طول مسیر خود وقتی به ونیز می‌رسند، استاد شائوجان به دست ماموران محلی نیز کشته می‌شود، حال شائوجان مجبور است به تنهایی به سوی اتزیو برود. پس رسیدن به مقصد نهایی‌اش به دو سال تعلیم در کنار اتزیو می‌پردازد و با استاد جدیدی به نام وانگ یانگمینگ آشنا می‌شود. بعد از گذشت دو سال تصمیم می‌گیرد که به چین برگردد و انتقام خود و گروه اساسینس‌ها را نیز بگیرد. قبل از رفتن شائوجان به چین استادش به او جعبه‌ای جادویی می‌دهد که در طول بازی آن را گم می‌کند و مجبور می‌شود به دنبال آن نیز برود. شائوجان هم اکنون باید اعضای آن گروه را پیدا کرده و تک تک از آن‌ها انتقام بگیرد.

[تصویر:  1uahvq6a2l61y9fnjkt1.jpg]

سازنده: Climax Studios

ناشر:  Ubisoft
سبک:  Side-scrolling, action

در این سری نوع گیم پلی از حالت 3 بعدی به حالت 2.5 بعدی تبدیل شده و جای خود را به نوع پلتفرمینگ داده است. حالت 2.5 بعدی پلتفرمینگ به حالتی می‌گویند که در آن شخصیت‌ها و محیط حالت 2 بعدی دارد و گهگاه مانند یک عنوان 3 بعدی می‌شود. در این سری حالت‌های پلتفرمینگ مانند بالا رفتن از دیوار، گرفتن لبه دیوار و استفاده از طناب‌ها برای رفتن از مکانی به مکانی دیگر به خوبی ساخته و اجرا شده‌است. برای عبور از مراحل بازی چند راه در پیش دارید، اولین راه عبور از میان دشمن و کشتن آن‌ها که بعد از رد شدن از مراحل به مراتب سخت‌تر می‌شود، راه دوم حالت مخفی کاری است که شما باید به صورت مخفی به کشتن دشمن بپردازید، راه سوم و آخر کشتن دشمن‌ها بدون شناخته شدن است. بعد از انجام  هر مرحله با یکی از روش‌های بالا بازی به شما امتیاز می‌دهد که اگر بخواهیم بگوییم که کدام روش امتیاز بیشتری نیز برای شما دارد، حالت سوم گزینه خوبی است. وقتی هر مرحله را به پایان می‌رسانید بازی به روش انجام آن مرحله امتیاز می‌دهد. این امر شمارا وادار کرده تا چند بار هر مرحله را به پایان رسانده تا امتیاز قابل قبولی را به دست بیاورید. سیستم مبارزات بازی اصلا روان نیست و گاها وقتی تعداد دشمن‌ها زیاد می‌شود نمی‌توان با آن‌ها مقابله کرد و سرانجام باعث شکست می‌شود، البته لازم به ذکر است که این مورد را نمی‌توان یک ضعف در بازی به حساب آورد چون ممکن است برای سختی و جذابیت بیشتر همچین کاری را انجام داده‌اند. طراحی بد سیستم مبارزات گیمر را وادار می‌کند که از حالت مخفی کاری برای به پایان رساندن مرحله استفاده کند گرچه می‌توانستند این عنوان را مانند سایر عناوین Assassin’s Creed با مبارزات خشن و پر سر و صدا به پایان برسانند اما این عمر عملی نشد.

[تصویر:  a9v5b9c045aewepk5898.jpg]
وقتی تعداد دشمنان بالا می‌رود، مقابله با آن‌ها آسان نیست!

سیستم مخفی کاری نسبت به سری قبلی‌اش پیشرفت زیادی کرده است. تمامی مراحل بازی به صورتی طراحی شده‌اند که شما مبجبور نباشید تمامی دشمنان را از بین ببرید، یعنی می‌توانید با استفاده از سیستم مخفی کاری بازی را به اتمام برسانید. برخلاف نسخه قبلی که تا پایان بازی بسیاری از وسایل بدون استفاده باقی می‌ماند، در این نسخه مراحل به طوری طراحی شده‌اند که شمارا مجبور می‌کنند که از تمامی وسایلتان استفاده کنید. وقتی به مراحل پایانی بازی می‌رسید، وسیله جدیدی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید با استفاده از آن زمان را کند کنید و به سرعت از بین دشمن عبور کنید. در طول بازی وسایلی در اختیار شما قرار می‌گیرد که برای به اتمام رساندن بعضی از مراحل نیاز است، به طور مثال قابلیت سوت زدن از همان مراحل ابتدایی بازی در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما می‌تواند با مخفی شدن و سوت زدن دشمن را به سمت خود بکشانید و او را از بین ببرید، همچنین وسایلی که به دست می‌آورید با توجه به مقدار امتیازی که در پایان هر مرحله کسب می‌کنید قابل ارتقا هستند. اگر سازندگان بازی روی بخش مراحل بیشتر کار می‌کردند و یا امکانات بیشتری را برای بازیکن قرار می‌دادند، حتما شاهد عنوان موفق تری بودیم. یکی دیگر از نکات مثبت در بخش مراحل بازی نوع ساختار آن است، مراحل طوری طراحی شده که بازیکن به راحتی می‌تواند از روشی که دلش می‌خواهد بازی را به اتمام برساند. 

نقشه در بازی یک امر مهم است که می‌تواند کمک بسیاری به شما بکند. وقتی که صفحه نقشه را باز می‌کنید، مراحل به همان صورت 2.5 بعدی به نمایش در می‌آیند یعنی تمامی آیتم‌هایی که در آن مرحله وجود دارند را برای شما به نمایش می‌گذارد. هدف‌ها در بازی به دو اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند، هدف اصلی که همان رسیدن به پایان بازی و به اتمام رساندن آن که یک امر معمول است، هدف فرعی در بازی فقط به منظور کسب امتیاز جهت ارتقای وسایل مورد نیاز انجام می‌شود. در بازی یک نوع مرحل جدید وجود دارد که سبک کار آن به این گونه است که شما باید از مکانی که آتش گرفته فرار کنید و از آنجا جان سالم به در ببرید. خوشبختانه با وجود این بخش‌ها سطح مراحل بازی کمی بالا رفته است. 

اگر بخواهیم هوش مصنوعی بازی را مورد بحث قرار بدهیم عملاً نمی‌تواند مانند سایر نسخه‌های AC موفق ظاهر شود. چون روند بازی به صورت خطی است، به مراتب هوش مصنوعی بازی  نیز محدودتر می‌شود، در این عنوان هوش مصنوعی از قبل برنامه ریزی شده‌ است به طور مثال دشمنان فقط در یک مکان رفت و آمد دارند و اگر در میدان دیدشان قرار بگیرید متوجه می‌شوند و برای بررسی بیشتر به سمت شما می‌آیند در کل چون نوع طراحی مراحل به این گونه است، باید یک هوش مصنوعی در حد خودش استفاده می‌گردید. در کل هوش مصنوعی را در این بخش نمی‌توان یک نکته منفی به حساب آورد. 


[تصویر:  8sjyqo0zvqac5rpu8h3e.jpg]
یکی از مراحل بازی

مسلماً کسی که این عنوان را خریداری می‌کند، برای گرافیکش این کار را نکرده. به دلیل این که این بازی از بافت 2.5 بعدی پیروی می‌کند، اما این عنوان می‌توانست گرافیک بهتری نسبت به هم سبک‌هایش داشته باشد. اگر سازندگان بیشتر بر روی اشیاء درون بازی کار می‌کردند، قطعاً شاهد گرافیک فنی بهتری بودیم. اگر بحث گرافیک فنی بازی را کنار بگذاریم و کمی به گرافیک هنری این بازی نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم‌شد که این بازی از گرافیک هنری خوبی برخوردار است، طراحی مکان‌های مختلف در بازی به قدری زیباست که گاهی پیش خود فکر می‌کنید که درحال تماشای یک اثر هنری از کشور چین هستید. بازی پر از مکان‌های دلنشین است که به سبک نقاشی‌های محبوب و معروف چینی کشیده شده‌اند. در طول بازی حدود سه بار به یک آبشار می‌رسید که واقعا از طراحی خوبی برخوردار است. وقتی درحال انجام این عنوان هستید گاه فکر می‌کنید که درحال تماشای یک اثر هنری هستید. و یا وقتی درحال بالا رفتن از یک برج هستید سیستم دوربین بازی به طور کلی از حالت 2.5 بعدی به حالت 3 بعدی تغییر می‌کند و حس خوبی را به بازیکن منتقل می‌کند.

[تصویر:  sur0cwa53mxwjjfaf9lm.jpg]
طراحی بعضی از مکان‌ها در بازی فوق‌العاده است!

در بحث موسیقی این عنوان می‌تواند شما را راضی کند و برای مدتی از موسیقی لذت ببرید. اما موسیقی این عنوان اصلا در یاد نمی‌ماند و بعد از مدتی بر خلاف نسخه‌های اصلی که موسیقی و ساندترک‌هایش سال‌ها در یاد بازیکن می‌ماند، از یاد شما می‌رود. عناوین اصلی AC موسیقی کاملاً به یاد ماندی دارند به طوری که موسیقی آنها سال‌ها در یاد و خاطره بازیکن می‌ماند. صداگذاری شخصیت‌ها هم در حد قابل قبولی قرار دارد اما باز هم نمی‌توان کلمه فوق‌العاده را برایش به کار برد، در زمینه صداگذاری شخصیت‌ها هم نکات ضعف وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم. با توجه به این که بازی در کشور چین اتفاق می‌اُفتد، عدم وجود صداگذاری چینی در بازی یک نکته منفی به حساب می‌آید. به دلیل این که بازی با توجه به کشور چین اتفاق می‌اُفتد نبود صداگذاری به زبان چینی یک عمر غیر معمول است. موسیقی بازی کاملا با مراحل آن هماهنگی دارد اما باز هم مانند سایر نسخه‌های AC نیست! 

[تصویر:  bfbh5ony2yjafppkf481.jpg]
یک نقاشی دیجیتالی زیبا از شخصیت اصلی بازی 

عنوان Assassin’s Creed Chronicles China گرچه نمی‌تواند مانند سایر نسخه‌های AC شمارا راضی کند، اما می‌تواند ساعت‌ها شما را در خود فرو ببرد تا آن را به پایان برسانید. گرچه این عنوان از صداگذاری خوبی برخوردار نمی‌باشد اما داستان تقریباً خوبی دارد. گرافیک هنری این بازی فوق‌العاده است و بازی در این امر بسیار خوب عمل کرده‌ است. اگر طرفدار  سبک اکشن پلتفرمر 2.5 بعدی و سری بازی های Assassin’s Creed هستید، Assassin’s Creed Chronicles China می‌توان عنوانی راضی کننده برای شما باشد تا ساعت‌ها با آن خوش باشید.

[تصویر:  kvbf5oq54rqiucx6chqj.png]
پاسخ
#2
خیلی زیبا، مختصر و مفید به نحوی که مخاطب را با روند کلی بازی آشنا می‌کند.

جا داره یک خسته نباشید به شما دوست عزیز بابت این مقاله‌ی زیباتون بدم، بازی کاملا از همه‌ی جنبه‌ها و ابعاد مورد بررسی قرار گرفته و به نوعی حاصل تجربیات منتقد رو به اشتراک قرار داده..

در صورت این که مشکلی وجود داشته باشه اساتید گوش‌زد می‌کنند و خودم رو در حدی نمی‌دونم که بخوام مشکلات رو بیان کنم.

این فرنچایز با این که شکل و شمایل جدیدی ارائه می‌داد، پتانسیل این رو داشت که موفقیت دیگر عناوین اساسین کرید رو تکرار کنه؛ ولی متاسفانه نشد..
پاسخ
#3
(07-20-2016, 10:03 PM)Mohammad Razmara نوشته است: خیلی زیبا، مختصر و مفید به نحوی که مخاطب را با روند کلی بازی آشنا می‌کند.

جا داره یک خسته نباشید به شما دوست عزیز بابت این مقاله‌ی زیباتون بدم، بازی کاملا از همه‌ی جنبه‌ها و ابعاد مورد بررسی قرار گرفته و به نوعی حاصل تجربیات منتقد رو به اشتراک قرار داده..

در صورت این که مشکلی وجود داشته باشه اساتید گوش‌زد می‌کنند و خودم رو در حدی نمی‌دونم که بخوام مشکلات رو بیان کنم.

این فرنچایز با این که شکل و شمایل جدیدی ارائه می‌داد، پتانسیل این رو داشت که موفقیت دیگر عناوین اساسین کرید رو تکرار کنه؛ ولی متاسفانه نشد..

سلام محمدجان. 
خوشحالم که تونستم نظر شمارو جلب کنم با نقدم، والا این رو برای وارد شدن به آکادمی نوشته بودیم که به گفته دوستان نسبت به بقیه نقدهام از نظر کیفیت یکم مشکوک میزد (S0 (2)
تشکر بابت نظرتون  S0 (74)
پاسخ
#4
سلام، خسته نباشی  S0 (2)
مقاله‌ی خوبی بود، قبلا یه بار خونده بودم، دیگه حوصله دوبارخوندن نداشتم  S0 (2)
مقاله ساده و خوبی بود، بازی رو هم خوب نقد کرده بودی، گرچه یکم مشکوک می‌زد Nau S0 (2)
درکل مشکل خاصی نبود، به جز بعضی فعل‌ها و...
فقط یه نظری دارم، حالا نمی‌دونم بقیه این‌طور بودن یا نه اصلا نظر درسته یا خیر، به‌نظرم متنــو یکم جذاب‌تر می‌کردی، با استفاده از کلمات و لحن خاص و... به شخصه موقع خوندن، آن‌چنان به مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله ترغیب نمی‌شدم ولی نه این‌که اصلا نشه خوند، قابل خوندن بود ولی یکم جذاب‌تر کنی متنــو و از اون سادگی زیاد درش میاوردی، خیلی عالی می‌شد، عنوان هم به‌نظرم ساده بود  S0 (2)
ممنون بابت مقاله‌ی ساده و زیبا، ولی بازم مشکوک می‌زد  S0 (2)
خسته نباشی...  S0 (74) S0 (2)
پاسخ
#5
(07-21-2016, 01:26 AM)Destiny نوشته است: سلام، خسته نباشی  S0 (2)
مقاله‌ی خوبی بود، قبلا یه بار خونده بودم، دیگه حوصله دوبارخوندن نداشتم  S0 (2)
مقاله ساده و خوبی بود، بازی رو هم خوب نقد کرده بودی، گرچه یکم مشکوک می‌زد Nau  S0 (2)
درکل مشکل خاصی نبود، به جز بعضی فعل‌ها و...
فقط یه نظری دارم، حالا نمی‌دونم بقیه این‌طور بودن یا نه اصلا نظر درسته یا خیر، به‌نظرم متنــو یکم جذاب‌تر می‌کردی، با استفاده از کلمات و لحن خاص و... به شخصه موقع خوندن، آن‌چنان به مطالعه‌ی ادامه‌ی مقاله ترغیب نمی‌شدم ولی نه این‌که اصلا نشه خوند، قابل خوندن بود ولی یکم جذاب‌تر کنی متنــو و از اون سادگی زیاد درش میاوردی، خیلی عالی می‌شد، عنوان هم به‌نظرم ساده بود  S0 (2)
ممنون بابت مقاله‌ی ساده و زیبا، ولی بازم مشکوک می‌زد  S0 (2)
خسته نباشی...  S0 (74) S0 (2)

سلام بر شایان عزیز  S0 (2) 
همون یک باری هم که خوندی ارزش داشت  113
والا واقعا نمیفهمم چیش مشکوکه که میگین مشکوکه (!)S0 (2) بازم نظرت قابل احترامه برام و سعی میکنم توی نقد بعدی کاری کنم مشکوک نزنه S0 (2)
فعل‌هایی هم که گفتی درسته خودمم هم به این عمر بر خوردم و واقعا مخم هنگ میکنه همچین موقعی (پوکرفیس)
از نظر جذابیت متن هم بازم معذرت میخوام و سعی میکنم توی نقد بعدی رفعش کنم  S0 (24)
خواهش می‌کنم دلبندم قابل شمارو نداشت  S0 (2) 
تشکر بابت نظرت  S0 (74)
پاسخ
#6
نقدتون نسبتا خوب بود. مشکل پاراگراف بندی رو از همون اول مقاله میشه مشاهده کرد که خیلی سرسری اول داستان رو تعریف کردید بعد تازه عکس کاور و نام ناشر و ... رو نوشتید. روی مقدمه نویسی باید کار کنید متاسفانه بدون مقدمه چینی ناگهانی خواننده رو به بخش داستان هدایت کردید.
در انتخاب کلمات دقت بیشتری به خرج بدید. متن فاقد جذابیت های لازم برای ایجاد کشش برای خواننده هاست که این مشکلو میتونید با اختیار کردن یه سبک خاص نویسندگی و به کار بردن عبارات خاص و همچنین انتخاب کلمات مناسب برطرف کنید. توصیه ام بهتون اینه که مقالات بیشتری مطالعه بفرمایید.
جمع بندی پایانیتون خوب بود، مختصر و مفید.
جنبه های مختلف بازی و جزییات اونو به خوبی تشریح کردین که نسبتا خوب بود. میتونستید اطلاعات بیشتری از عوامل دخیل در بازی مانند آهنگساز، کارگردان هنری و... بدید
بهتره به بخش مشخصات بازی موارد بیشتری مثل موتور گرافیکی، سال و ماه انتشار، پلتفرم و... اضافه کنید
در ضمن تو نام مقالتون هم نام بازی رو کامل قید نکردید (Chronicles)
در کل بد نبود امیدوارم در مقاله های بعدیتون پیشرفت کنید  S0 (74) S0 (74)
فروم خاکستری شد کلا
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تاپیک جامع اسپویل داستان بازی های ویدیویی Devil Prince 106 49,506 05-17-2023, 12:38 AM
آخرین ارسال: Ali Gudarzi
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,990 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,100 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,124 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,561 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان