01-29-2019, 05:37 PM
گوریلا گیمز دلیل ساخت موتور بازیسازی اختصاصی خود را توضیح داده است
نویسنده: حمید کوهپیما
همانطور که میدانید دو بازی موفق Horizon: Zero Dawn و Killzone: Shadow Fall توسط موتور بازیسازی Decima Engine ساخته شدهاند. استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions) نیز ِDecima Engine را به عنوان موتور بازیسازی خود برای توسعهی بازی مورد انتظار Death Stranding انتخاب کرده است. با این حال، سوال اینجا است که در زمان حال که موتورهای بازیسازی قدرتمندی مانند Unreal Engine و یا Unity به سادگی در دسترس سازندگان قرار گرفتهاند، دلیل ساخت موتور بازیسازی Decima Engine چه بوده است؟
البته با توجه به کیفیت بازیهای تولید شده توسط این موتور بازیسازی، کسی این تصمیم استودیوی گوریلا گیمز را زیر سوال نمیبرد. با این حال سوال اینجا است که این استودیو بر چه اساسی تصمیم به صرف هزینه و زمان برای ساخت این موتور بازیسازی گرفته است؟ استودیوی گوریلا گیمز (Guerrilla Games) بیان کرده است که آنها این موتور بازیسازی اختصاصی را با هدف داشتن کنترل کامل برروی تمامی بخشهای بازی در زمان ساخت آن، توسعه دادهاند. به گفتهی آنها، استفاده از یک موتور بازیسازی ترد پارتی کنترل لازم برروی تمامی بخشهای یک بازی را در اختیار شما قرار نمیدهد. مدیر بخش فنی این استودیو در مصاحبهی اخیر خود بیان کرده است:
نقلقول:ما به ساخت چیزهای مختلف علاقه داریم. استودیوی ما مخترعان زیادی را به سوی خود جذب کرده است. برای ما بسیار مهم است که مطمئن باشیم برروی همه چیز کنترل داریم. شما در ابتدا فکر میکنید که سرویسهای موجود در یک نرمافزار ترد پارتی برای همیشه در دسترس شما خواهند بود. با این حال، چیزی مانند Morpheme که یک ابزار برای ساخت انیمیشن است، توسط شرکت Zynga خریداری میشود و آنها ناگهان تصمیم به محدود کردن آن میگیرند. این چنین مسائل به شما یادآوری میکنند که بهتری است همه چیز را خودتان بسازید.
صحبتهای آقای مایکل ون در لییو (Michiel van der Leeuw) کاملا منطقی به نظر میرسند. استودیوی گوریلا گیمز برای ساخت بازی Killzone Shadow Fall به امکانات ویژهای نیاز داشت. به همین دلیل آنها موتور بازیسازی Decima Engine را توسعه دادند. در نتیجهی عملکرد موفق این موتور بازیسازی، این استودیو این موتور را تا حد ممکن توسعه داده و از آن برای ساخت یک بازی جهانباز استفاده کرد.
نقلقول:برخی مواقع من به موتور بازیسازی دیگران نگاه کرده و به این فکر میکنم که موتور آنها همان کاری که ما میخواهیم را بسیار بهتر از توقع ما انجام میدهد. سپس به این فکر میافتم که شاید بهتر بود ما هم دقیقا همین کار را انجام میدادیم.
ما معمولا ابزارهای خودمان را با قابلیتی بیشتر از آنچه که در آن زمان لازم داریم، میسازیم و این موضوع روند کار ما را کند میکند. با این حال، از آنجا که ما یک موتور بازیسازی نسبتا پیچیده را ساخته بودیم، زمانی که تصمیم گرفته شد از موتور بازیسازی ما برای ساخت یک بازی جهانباز استفاده شود؛ ما توانستیم بگوییم: این کار سختی خواهد بود ولی ما میتوانیم آن را انجام دهیم.
همهی ما شاهد موفقیت بازی انحصاری Horizon: Zero Dawn برروی کنسول پلیاستیشن ۴ بودیم. موتور بازیسازی Decima Engine نه نتها آنقدر قدرتمند بود که از آن در ساخت عنوانی اینچنین با کیفیت استفاده شد بلکه توانسته نظر شخصی مانند هیدئو کوجیما را نیز به خود جلب کند. به طور حتم، ساخت و توسعهی موتور بازیسازی Decima Engine یک تصمیم درست از سوی استودیو گوریلا گیمز بوده است.