امتیاز موضوع:
  • 5 رأی - میانگین امتیازات: 3.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رهرو تاریکی | نقد و بررسی بازی “شبگرد:طلوع تاریکی”
#1
رهرو تاریکی | نقد و بررسی بازی “شبگرد:طلوع تاریکی”

[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcSOMxMWNo5KxhNRHDsnAvz...P1cFdRJOwn]
سخت است.‌ کسی که روشنایی روز را همیشه درکنار تاریکی درک کند به یکباره، روشنایی را کنار بگذارد.حال با تاریکی بیشتر خو می گیرم، در حقیقت روشنایی را نمی توانم درک و یا حتی در ذهن خود نمی توانم تجسمش کنم. هراسی از تاریکی ندارم، با تمام وجود به استقبالش می روم تا حداقل  درون من را روشنایی فرا بگیرد. در این تاریکی چیز های بیشتری نیز درک می کنم. من کسی هستم که کابوسی شده ام برای آنهایی که در این تاریکی، دنیا را برای این مردم شهر تبدیل به قیامت کرده اند. کاری می کنم زمانیکه اسمم را شنیدند سرتاسر وجودشان را ترس فرا بگیرد. آری من شبگردم، شبگردی که برای شهرش می جنگد، برای مردمش و همینطور برای خودش.
نام بازی:شبگرد طلوع تاریکی
سبک:اکشن سوم شخص
سازنده:استدیو پردیس گیم
ناشر:پردیس رایانه مهر
پلتفرم:PC
صنعت گیم ایران در این چند سال گذشته سیر صعودی خوبی را داشته است اما واقعا آنطور که باید و شاید نتوانست گیمر های ایرانی را مجذوب کند. می توان گفت حق داشته اند، زیرا هنوز با استاندارد ها فاصله داشتیم. شبگرد:طلوع تاریکی را می توان یکی از عناوینی دانست که به خوبی هر چه تمام تر در دل گیمر ها جایی را برای سکونت خود برگزید. معرفی آن همراه بود با بازخورد های مثبت، آنهم از جانب گیمرهایی که یک عمر گیمر هستند و روزگار را خود را عناوین بسیار بزرگ می گذارند. یک موفقیت بزرگ بود. اما شبگرد نیز از برچسب تقلید بی بهره نبود و اینجا بود که باز هم یک مشکل بزرگ بوجود آمد. شرکت پردیس رایانه  مهر(تیم سازنده) در طول چند سالی که این بازی در حال توسعه بود، سعی کرد از خود دفاع کرده و از این مشکل دور شود اما افسوس که بازی های ایرانی همیشه باید برچسب تقلید را از جانب عده ای گیمر ، همراه داشته باشند. پردیس رایانه مهر سعی کرد بازی خود را به گونه ای تفسیر کند که استاندارد های جهانی سبک تیراندازی سوم شخص در این بازی قرار دارد و همراه با داستان عالی و روایت مناسب و همینطور گرافیک زیبا، تبدیل به یک عنوان
موفق شود. اما یک سوال، آیا تیم سازنده واقعا به گفته های خود جامه عمل پوشانده اند؟


[تصویر:  %D8%B4%D8%A8%DA%AF%D8%B1%D8%AF.jpg]


چیزی که بیشتر شبگرد را از سایر بازی های ایرانی متمایز می کند، داستان بازی و روایت خاص آن است. فقدان داستان خوب و روایت عالی همیشه در گیم ایران حس می شود و واقعا هم بودن آن می تواند این صنعت را در ایران رونق ببخشد. شبگرد در ابتدای بازی  سوالات بسیاری را در ذهن شما حک می کند و به تدریج می توان گفت به پاسخ همه ی آنها دست میابید. بهتر است بیشتر در مورد داستان حرف بزنیم. اختاپوس یک باند بزرگی است که فعالیت بسیار زیادی در عرصه قاچاق مواد مخدر دارند، شهر ویناس به واسطه این گروه خلافکارانه که هر گونه جرمی مرتکب می شوند، نا آرام است. مقامات و گروه ضربت نیز دیگر توانایی مقابله با آن ها را ندارد تا اینکه سرهنگ آریا فر وارد قضیه می شود و از طرف مقامات بالا مامور می شود که این گروه را هر چه زودتر منهدم سازد. آریا فر با تیم مجرب خود شروع به پیداکردن سر نخ هایی از باند اختاپوس می کند تا اینکه به یک کارخانه می رسد. آری، عده از باند اختاپوس در آن جا فعالیت های مخفیانه ای می کنند.آریا فر ترجیح می دهد تنهایی ماموریت را جلو برده و در صورت لزوم از تیمش درخواست پشتیبانی کند تا فاجعه گروه ضربت تکرار نشود. شخصیتی مرموز در آن کارخانه وجود دارد و معلوم نیست کیست و چه مقامی در باند اختاپوس دارد، وی آریا فر را وارد منجلاب خود می کند. پس از آن دیگر خبری از آریا فر نیست. در این بین یک فردی ناشناس وارد کار می شود که در حقیقت به تنهایی نقش یک گروه ضربت را ایفا می کند، او به کابوس ستمگران شهر تبدیل شده است. بله او شبگرد است، کسی است که چیزی به خاطر نمیاورد. به راستی او کیست؟ نامش چیست؟


[تصویر:  68657-205335-1394788675.jpg]


بدین ترتیب بازهم ذهن شما تولید سوالاتی می کند که برای پاسخ دادن آنها باید بازی را ادامه دهید. هسته اصلی داستان بازی جذاب و باور پذیر است بگونه ای که هر گیمری را  تحت تاثیر قرار می دهد. چیزی که بسیار به جذاب شدن داستان کمک کرده است روایت خوبی است که از داستان بازی انجام گرفته است. صحنه های سینمایی به لطف موشن کپچر واقعا خوب خلق شده اند طوری که می توان گفت تا کنون در ایران نظیری نداشته است. روایت ابتدایی بازی  تقریبا خوب کار شده است اگر چه می توانست بهتر باشد ،اوج قدرت تیم سازنده در این خصوص در پایان بندی خوب آن است به طوری که نه تنها پایان بازی گنگ نیست بلکه می توان امید به نسخه های بعدی را نیز داشت. در طرف دیگر شخصیت پردازی خوبی را شاهد هستیم. بازی شخصیت های متنوعی را دارد که به خوبی خلق شده اند. هر کدام از باس فایت های بازی نظیر روح تاریک مترو با تصاویر هنری بسیار خلاقانه زندگی آنها و این که چگونه به یک خلافکار تبدیل شده اند، را روایت می کند. نکته بسیار جالب کار بسیار تحسین بر انگیز تیم سازنده در خصوص روایت باس فایت ها بوده است. آن ها به جای صحنه های سینمایی که هم هزینه بیشتر و زمان بیشتری می برند با تصاویر هنری شخصیت آنها را برای گیمر تعریف کرده اند که واقعا کار بسیار معقولانه ای بود. در کل داستان بازی شبگرد خیلی خوب عملکرده و یک سر و گردن از سایر بازی های ایرانی در این خصوص بالا تر است، به امید روزی که سایر سازندگان ما نیز داستان را جز بخش های اصلی بازی خود قرار دهند و به گرافیک و گیم پلی اکتفا نکنند.


[تصویر:  68657-205334-1394788675.jpg]


عده ای گرافیک را در بازی های ایرانی بی معنا می دانند، اما شبگرد از لحاظ گرافیکی بازهم گیمر ها را  با خود همراه کرده است. UDK موتور گرافیکی بازی شبگرد است، این موتور  در بین بازیسازان مستقل دارای محبوبیت خاصی است.رایگان بودن، قدرت خوب آن و بازگذاشتن دست سازندگان در خلق یک گرافیک ایده آل سبب شده است تیم سازنده شبگرد این موتور را برای شبگرد برگزینند. به سراغ بررسی گرافیک بازی می رویم، ابتدا منوی بازی خود را نمایان می کند، یک منوی خلاقانه با تم تاریک همراه با جزئیاتی که به خوبی پیاده سازی شده اند، شما را در همان ابتدای بازی به گرافیک امیدوار می کند . اما سایر بخش های گرافیکی چگونه عملکرده اند؟ نورپردازی بیشتر از هر عنصر گرافیکی دیگر، خودنمایی می کند، به جرئت می توان گفت با یک نورپردازی قوی روبرو هستیم که تا کنون در بازی های ایرانی منتشر شده شاهد این چنین نورپردازی نبودیم. به انیمیشن های بازی می رسیم، به لطف موشن کپچر در صحنه های سینمایی بازی شاهد یک انیمیشن بسیار خوب هستیم، در طرف دیگر انیمیشن دشمنان نسبت به اصابت گلوله تقریبا خوب کار شده است و به هر جای آنها شلیک می کنید به طرزی متفاوت آسیب پذیری خود را نمایان می کنند. اما بافت های بازی در طرف دیگر اندکی نسبت به نورپردازی و انیمیشن ضعیف تر عملکرده است اگر چه با این وجود باز هم در بین بازی های ایرانی خوب عملکرده است، بافت های اجسام بازی گاهی اوقات حالت مصنوعی به خود می گیرند اما در گاهی اوقات شاهد بافت های تقریبا با کیفیتی نیز هستیم. در طرف دیگر افکت های گرافیکی نیز  نظیر آتش به خوبی پیاده سازی شده اند. در وصف کلی شبگرد باید گفت که نباید انتظار یک گرافیک شاهکار با جزئیات خارق العاده داشت زیرا هنوز ما نه بودجه کافی و نه امکانات کافی را داریم. تیم های خارجی  مدت طولانی بر روی موشن کپچر کار می کنند اما پردیس رایانه مهر تمامی موشن کپچر را در یک روز و توسط دو نفر انجام داده است! اینجاست که تفاوت ها عیان می شوند. شبگرد گرافیک خوبی را ارائه می دهد و در بین سایر بازی های ایرانی یک گام جلوتر است. شبگرد یک پیشرفت گرافیکی خوب در صنعت گیم ایران محسوب می شود اما با این حال هنوز هم با استانداردهای جهانی در خصوص گرافیک فاصله بسیاری داریم. مطمئن باشید شبگرد شما را از لحاظ گرافیکی کاملا نا امید نمی کند.


[تصویر:  68657-205329-1394788675.jpg]


تیراندازی سوم شخص، سبکی که اکثر ما هنگامی که اسم آنرا می شنویم به یاد آثار بزرگی همچون Max Payneمی افتیم. تیم سازنده با درک این موضوع سعی کرده است شبگرد را با استاندارد های جهانی این سبک، همراه کند و به راستی در کار خود موفق بوده اند؟ در فصل اول در نقش آریا فر هستیم، روان بودن حرکات وی، عملا امیدی به گیمر برای هیجانی بودن گیم پلی می دهد. شروع بازی با یک سری نکات آموزشی همراه است مانند بالا رفتن از جعبه ها،آموزش کاور گرفتن و تغییر کاور، این بخش به خوبی آموزش داده می شود تا زمانیکه شما به استقبال دشمنان می روید. سلاح اولیه شما Berreta نام دارد که دارای بی نهایت تیر است به تدریج در ادامه بازی شبگرد با سلاح هایی نظیر MP5 ، AK47 و … آشنا خواهید شد. کاور گیری بازی  به خوبی پیاده سازی شده است و از طرف دیگر تغییر کاور نیز به درستی انجام می گیرد. هنگامی که بازی شروع می شود، یعنی در فصل اول که در نقش آریا فر هستیم گیمر کم کم شک می کند که در بازی تنوع خاصی وجود ندارد و به تیراندازی ختم می شود اما پس از فصل اول با یک دگرگونی خاص روبرو هستیم، جاییکه کنترل شبگرد را در اختیار می گیریم.در فصل اول چیز خاصی برای ارائه غیر از تیراندازی وجود ندارد. اما فصل دوم اوج قدرت تیم سازنده نمایان می شود اگر چه باز هم بودن ایده و المان های جدید در فواصل بعدی هم حس می شود. دشمنان تنوع بسیار زیادی ندارند و تنوع آنها چیزی در حدود پنج نوع دشمن و یا کمتر هستند. تنوع سلاح ها هم جایگاه خوبی را دارد اگر چه می توانستیم سلاح های بیشتری با قدرت متفاوت تری را نیز شاهد باشیم. به هوش مصنوعی می رسیم. الحق که تیم سازنده در این بخش تمام توان خود را به کار گرفته اند و می توان گفت تقریبا با یک هوش مصنوعی خوب مواجه هستیم، دشمنان به خوبی تغییر کاور می دهند و با برنامه به استقبال شما می آیند. گیم پلی بازی سعی دارد گیمر را به چالش بکشد و عملا آنها را در یک سختی بزرگ قرار دهد، این سختی بزرگ به باس فایت های بازی و دشنمنان زره دار خلاصه نمی شود و دشمنان معمولی نیز گاهی اوقات خطر بزرگی محسوب می شوند. یکی از مباحثی که سختی بازی و عصبانی کردن گیمر را موجب شده است سیستم Saving ضعیف می باشد. این بحث بیشترین خودنمایی را در مبارزه با باس فایت ها می کند به خصوص برادران ماسک دار که کشتن آنها نیاز به زمان بسیاری دارد. مثلا زمانیکه شما دو برادر اول را می کشید و  به مصاف دو برادر دیگری می روید که کشتن آنها در بار اول عملا غیر ممکن است، اینجاست که بازهم باید دوباره به مصاف دوبرادر اول بروید و باز هم آنها را بکشید تا به برادران دیگر برسید. اما سیستم لودینگ بازی هم در بعضی از سیستم ها تایم بسیار طولانی دارد، اگر چه سیستم های قوی تایم کوتاه تری را دارا هستند،کسانیکه از سیستم های معمولی برخوردار هستند با یک سیستم لودینگ طولانی مواجه می شوند که دلیل آن سازندگان نیستند چون همین سیستم لودینگ بارها توسط تیم سازنده چک شده است.


[تصویر:  qpubvhaj8hkc2ktfcyuv.jpg]


پس از عرضه بازی ایرادهایی در خصوص گیم پلی به بازی وارد شد که اکثر گیمر ها بر این عقیده بودند که باگ و افت فریم مانع لذت از گیم پلی بازی شده است، باید گفت سیستم های قوی افت فریم و باگ کمتری را دارا هستند اما وجود باگ و افت فریم را نمی شود کتمان کرد. مثلا رقص پارکور دشمنان هنگامی که کشته شده اند و یا افت فریم در زمان انفجار از این قبیل مشکلاتیست که به این دو بخش وارد شده است، البته افت فریم را بنده حقیر به طرز محسوسی دیده و بر این عقیده هستم که با اندکی ارفاق قابل چشم پوشی است. هنگامی که تقریبا یک ساعتی را از بازی انجام داده اید حس تکراری شدن به شما دست خواهد، سازندگان تلاش کرده اند بخش هایی را به بازی اضافه کنند مانند نبرد نزدیک با دشمنان که انیمیشن آنها بسیار تکراریست، تکنیک توقف زمان یا به عبارتی Bullet Time که تقریبا به خوبی پیاده سازی شده است  در این تکنیک دشمنان را علامت گذاری کرده و سپس به صورت سریع شاهد تارو مار شدن آنها خواهید بود، همینطور قابلیت QTE که بسیار در بازی اندک می باشد نیز وجود دارد، در کل باید گفت سازندگان نتوانسته اند این مشکل را از خود دور نمایند. یکی دیگر از نکات جالب توجه استفاده از تکنیک شکلیک کور است که قبل از آن شاهد هنرنمایی آن در Max Payne 3 نیز بوده ایم و اینبار نیز شاهد وجود این قابلیت در شبگرد هستیم.گیم پلی شبگرد با وجود یک سری مشکلات به عنوان یک بازی ایران در حد عالی عملکرده است و اگر المان های جدید و یا ایده های جدید در بازی وجود می داشتند و در طرف دیگر مشکلات گیم پلی عیب یابی می شدند شاهد یک گیم پلی بسیار عالی تر و هیجان انگیز تز می بودیم.


[تصویر:  kvxolf9zkvas45x6uq07.jpg]


موسیقی شبگرد را می توان یکی از نقاط قوت آن دانست. موسیقی که گیمر را به کشت و کشار تحریک کرده و عملا هیجان آنرا بالا می برد اما همین موسیقی ها در ادامه بازی تکراری می شوند و گیمر دیگر از شنیدن این موسیقی هیجان زده نمی شود. در کل سازندگان موسیقی خوبی را خلق کرده اند که اگر می توانست در کنار معیار کیفیت، معیار کمیت را نیز رعایت می کردند بسیار بهتر بود هر چند که باز هم بخش موسیقی بازی خوب عملکرده است و امتیاز منفی به آن تعلق نمی گیرد. به بخش صداگذاری بازی می رسیم، به جرئت می توان گفت در بخش صداگذاری شخصیت ها با یکی از بهترین ها در بین بازی های ایرانی روبرو هستیم اگر چه صداگذاری دشمنان ضعف دارد و بسیار تکراری هستند.همینطور صدای شلیک اسلحه ها کیفیت آنچنانی ندارند و می توانستند بهتر باشند.افکت های صوتی نیز به خوبی پیاده سازی شده اند نظیر انفجار که بنده از کیفیت ان رضایت کافی را داشتم. دیالوگ های خوبی برای شبگرد و سایر شخصیت ها در نظر گرفته شده است که همه و همه مدیون نویسندگان این بازی هستند، در طرف دیگر تیم دوبلاژ توانسته اند همچون نویسندگان خوش بدرخشند، به طور مثال در صدای شبگرد می توان  حس خشم، کینه و نفرت را در آن یافت و این یعنی یک موفقیت بزرگ هم برای نویسندگان  هم تیم دوبلاژ. در کل موسیقی و
صداگذاری علی رغم یک سری مشکلات ریز باز هم به خوبی کار شده است.


[تصویر:  vaw1yejne6qtpm3ud8x7.jpg]


وصف کلی
شبگرد"طلوع تاریکی" یک پیشرفت بزرگ در صنعت گیم ایران است. صنعتی که هنوز که هنوز است باید تلاش کند تا به استاندارد های جهانی برسد. شبگرد را می توان یکی از بهترین بازی های ایرانی دانست که سعی دارد با ارائه داستان عالی همراه با گرافیک خوب و گیم پلی هیجانی همانی باشد که سالها گیمرهای ایرانی انتظارش را می کشیدند. شبگرد خوش درخشید اگر چه می توانست با برطرف کردن عیب هایی که داشت خوش تر نیز بدرخشد. این پتانسیل در شبگرد وجود دارد که به یکی از شخصیت های به یاد ماندنی برای ما تبدیل شود. ولی اگر می خواهید دوباره شبگرد را ببینید، اگر می خواهید دوباره شاهد هنرنمایی آن باشید، وابسته به خود شماست. این شمایید که می توانید با تهیه بازی قوت قلبی برای سازندگان باشید تا بتوانند دوباره شبگرد را به استقبال شما بیاورند.
 
________________________________________________________________________________________________

+داستان عالی همراه با روایتی که به خوبی انجام گرفته است
+ شخصیت پردازی مناسب و نور پردازی و انیمیشن های قابل تحسین
+ پیاده سازی خوب سیستم تیر اندازی
+ استفاده خوب از سیستم Bullet Time
+ کاور گیری عالی ,موسیقی خوب ,صداگذاری عالی شخصیت ها

- مصنوعی بودن بافت های گرافیکی در گاهی اوقات
- تکراری شدن بازی , ضعف در صداگذاری دشمنان
- سیستم saving ضعیف و وجود باگ های فراوان


نمره کل    8.5 / 10
 
________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 
#2
[img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
#3
بسته شد [img]images/smi/s0 (43).gif[/img]
[تصویر:  56sc_the_north_remembers_by_ertacaltinoz...-_copy.jpg]
                                  



موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,954 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,076 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,093 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,429 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,253 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان