07-29-2013, 11:19 AM
(آخرین ویرایش: 07-29-2013, 03:34 PM، توسط Amir Knight.)
زمانی برای درخشش
باسلام.این سومین نقده بنده هستش که امیدوارم لذت کافی را ببرید.بله، بالاخره انتظار به پایان رسید. پر آوازهترین بازی سال، شاید قرن بالاخره منتشر شد! بازی L.A Noireمنتشر شد!!!!
بد از مدتها بازی L.A Noire که توسط تیم باندی و راک استار درحال ساخت بود منتشر شد. تقریبا که نه، همه با این بازی آشنا هستند چون نه تنها این بازی در عرصهٔ بازی سازی تحولی نوین بود، بلکه در عرصهٔ فیلم سازی و انیمیشن سازی نیز تحولاتی ایجاد کرد.
داستان اصلی بازی روایت زندگی یک پلیس آمریکایی است که دوست دارد در این خدمت به جامعه، مشهور و سر شناس هم بشود.
محیط بازی Open-World است و شهری که بازی در آن اتفاق میافتد همان طور که از اسم بازی معلوم است لوس آنجلس است. محیط بازی کاملا شبیه لوس آنجلس دههٔ چهل بوده، جو سنگین و تاریک، زمان شکوفایی هالیوود است، همیشه صف سینماها شلوغ ، مردم به دنبال راه یابی به داخل دنیای هستند برای دست یافتن به شهرت.
خوب حالا به بررسی جزیات بازی میپردازیم، همه با این بازی آشنا هستین اما میخواهم کامل با این بازی آشنا شوید و با لذت بیشتری آن را انجام دهید.
پروندههای خونین
کول فلپس افسر پلیس شهر لوس آنجلس است، که بعد از بازگشت از جنگ جهانی به کشورش، تصمیم دارد به عنوان یک پلیس به کشورش خدمت کند.
بیسیم ماشین به صدا در می آید ادارهٔ پلیس مرکز قتلی را اعلام میکند، فلپس و همکاراش در ماشین نزدیک به صحنهٔ جنایت هستند، مکان خود را علم کرده و به سمت محل حادثه میروند. دو کاراگاه در محل حاضر هستند، فلپس به سمت آنها میرود تا سوال کند اما کاراگاه بیشرمانه جواب فلپس را داده و به او میگوید تو محل حادثه هیچی نیست جز خون روی در ساختمونه ته کوچه.
فلپس ناامید نشده و با هم کارش تصمیم می گیرند که دوباره منطقه را به گردند. محل حادثه را بررسی می کنند و فلپس ناگهان انعکاس اسلحه را در شیشهٔ پنجرهٔ ساختمانی میبیند. از اینجا است که حسّ کاراگاهی کول فلپس برای همه آشکار می شود.
اولین پرونده تمام شده، فلپس دو پرونده دیگر را پشت سر میگذرد که به شهرت او در ادارهٔ پلیس می افزاید.
همه جا امن و امان و فلپس در حال قدم زدن در خیابان است که ناگهان صدای شلیک چند گلوله را می شنود، با سرعت شروع به دویدن میکند به محل حادثه میرسد مردی نگون بخت روی زمین افتاده، خونین. در این حین دیگر پلیسهای منطقه هم از راه می رسند، یکی از آنها همتای جدا نشدنی فلپس است، او به فلپس پیشنهاد میکند که محل را برای یافتن سر نخ بگردد، فلپس شروع به جستجو میکند و سرنخهایی را پیدا میکند. بعد از جستجو و بازپرسی از شاهدان ماجرا، فلپس در مییابد که مجرم یک جواهر فروش است. فلپس و همکاراش خود را به جواهر فروش رسانده و او را دستگیر میکنند. بعد از اینکه فلپس و همکاراش به ادارهٔ آگاهی برمیگردند، رئیس پلیس فلپس را تشویق میکند و از او میخواهد که کار خوب خود را با بازجویی از مجرم به پایان برساند. فلپس از این بازجویی سر بلند بیرون میآید و اولین گام بزرگ را برای پیشرفت بر میدارد. رئیس پلیس او را تحسین کرده و به او میگوید تو لایق بیشتر از یک لباس افسریه ساده هستی و به همین خاطر تو را برای ترفیع درجه به مرکز معرفی میکنم. فلپس بعد از این گفت و گوی به ادارهٔ پلیس ترافیک شهر به عنوانه کارآگاه انتقال مییابد و اصل بازی از این نقطه شروع میشود!
این قسمتی از اوایل دست بازی بود. بقیهٔ داستان بازی حول پروندهای مختلف و جذاب میگذرد. البته فلش بکهایی هم وجود دارد که یک خط معمایی هم برای بیننده به وجود میاورد. راستی گفتم بیننده!!
جالب این جاست بدانید که ای بازی دارای سناریویی 2500 صفحه ای است که رکورد Heavy Rain را با 2000 صفحه سناریو شکست.
صدا، دوربین، اکشن
بازی L.A Noire دارای گیم پلی بسیار روانی است، تقریبا خالی از ایراد است بازی کن به راحتی میتواند با آن اخت بگیرد. از لفظ بیننده برای این استفاده کردم که بازی L.A Noire دارای کات سینهای بسیاری است، میتوان گفت بیشتر بازی اصلا کات سین و دمو است اما با این حال اصلا حوصلهٔ بیننده سر نمیرود و همینطور میخ کوب به تلوزیون یا مانیتور میماند. راک استار همانطور که قول داده بود، توانست که بازی-فیلم عالی از آب در بیاورد و بازی سازی را متحول کند.
سیستم تیر اندازی بازی بسیار روان است. از بازی رستاخیز سرخ پوست مرده هدف بازیها به صورت نقطه در آماده که با این سیستم میتوان بهتر هدف گیری و شلیک کرد. چرکش اسلحه روان است، سرعت پر کردن اسلحه نیز مناسب و سریع است. در کلّ بازی کن هنگام تیر اندازیها اصلا مشکل نخواهد داشت و همیشه دشمنان را میتواند از پا در آورد.
تنها اشکال بازی رانندگی آن است که برای اینکه سازنده خواسته که به صورت فیلمهای تعقیب و گریزی در بیاورد بسیار آن را به صورت ارکید در آورده و اصلا حسّ رانندگی به بعضی کن دست نمیدهد.
یکی از جالبترین و هیجان انگیزترین قسمتها تعقیب و گریز پیادهٔ بازی است، این تعقیب و گریزها از کوچههای خلوت گرفته تا پشت بومهای ساختمانها اتفاق میافتد، در بعضی از این تعقیب و گریزها میتوانید از اسلحه استفاده کرده و مجرم را وادار به ایست کنید. در بعضی شرایط هم مجرم به روی شما اسلحه کشیده و شلیک میکند که در این صورت می توانید او را مورد اصابت گلوله قرار داده و به جهنّم بفرستید.
در طول مأموریتها و پرونده ها مأموریتهای جانبیی هم تعریف و ساخت شده که به عنوان street crime نام گذاری شده.
حل به جذابترین قسمت بازی یعنی جستجو ها، باز پرسیها و اعتراف گرفتنهای بازی میرسیم! سیستم جستجو در بازی همانند بازیهای قدیمی است که در دوران کودکی انجام میدادیم. هنگامی کا در صحنهٔ جرم هستید موسیقی پخش میشود که نشانگر وجود سر نخهایی در آن مکان است، با نزدیک شدن به سر نخهای مهم ریتم موسیقی بالا رفته و شما متوجه میشوید که اطراف را خوب نگاه کنید. همچنین ویبراتور کنترلر هم هنگامی که نزدیک اجسامی میشوید که قابل بر داشتن و بررسی است یک شک کوچک میدهد. هنگامی که از منطقهٔ مورد نظر دور میشوید موسیقی قطع میشود، و با بازگشت به آنجا دوباره پخش میشود. بعد از یافتن تمام سرنخهای موجود در محل موسیقی با یک ریتم ملایم به پایان رسیده و خیال شما را راحت میکند که کار شما در اینجا به پایان رسیده. قول میدهم که از جستجو لذت میبرید.
دیگر قابلیت جذاب بازی بازپرسیهای آن است، در محلهای حادثه با شاهدان، بعد از جنایت با اقوام قربانی و در آخر با خود مجرم میتوانید انجام دهید اینجاست که تکنولوژی موشن کپچر به کمکِ شما میآید. هنگام سوال و جواب حالت صورت شخص کاملا به شما کمک میکند که بفهمید او راست میگوید، دروغ میگوید یا اینکه میخواد ذهن شما را از ماجرا دور کند. بد از تمام شدن حرفهی سخص سه آپشن برای شما وجود دارد که عبارتند از راست، شک و دروغ. با توجه به حالت صورت طرف، شما گزینهٔ مورد نظر را انتخاب کرده و منتظر عکسالعمل او میمانید، اگر درست باشد یک موسیقی آروم پخش میشود که نشان دهنده درست بودن تصمیم است، هنگامی که شما به مظنون میگوئید که دروغ میگوید باید دلیلی بیاورید که نشان دهد او دروغ میگوید، زمانی هم که فرد میخواهد ذنه شما را منحرف کند، شما با تندی جواب او را میدهید و تهدیدش میکنید، در این صورت طرف مقابل تصمیم میگیرد که راست قضیه را بیان کند. گفتم دلیل برای دروغهای مجرم! این دلیلها را شما از روی شواهد یا اعترافات اشخاص حاضر در صحنه جرم ثابت میکنید. فلپس یک دفتر یادشت دارد که همهٔ اینها را در آن یاد داشت میکند و برای به پایان رساندن پرونده از این سر نخها و اعترافات کمک میگیرد. این نکته هم قابل ذکر است که اشتباه در بازجویی یا درست نگشتن مکان حادثه و پیدا نکردن یک سری از سر نخها داستان را دست خوش تغییر کرده و مسیر آن را عوض میکند که در بعضی از پروندهها باعث سخت به پایان رسیدن آن میشود. البته جای نگرانی نیست! بازی طوری طراحی شده که اگر جایی اشتباه کنید حتما راه حل دیگری نیز وجود دارد که پرونده را به پایان برسانید. بعد از به پایان رساندن هر پرونده شما جایزه ای میگیرید. این جایزه این قبلیت را به شما میدهد که در بازجوییها یک آپشن را حذف کنید یا در محل حادثه جای یکی از سرنخها را معلوم کنید.
در منو بازی قسمتی وجود دارد به نام لاگ که تمام گفت و گویهای موجود در بازی را ضبط می کند. شما میتوانید برای یاد آوری جملات که شنیدید آن را باز کرده و بخوانید و از آن برای پیش برده کار خود در بازجوییها استفاده کنید.
امتیازاتی برای شما در نظر گرفته شده که با توجه به چگونگی تمام کردن پرونده ها، بازجویی ها، جستو جوها و مأموریتهای جانبی بازی به شما داده میشود که با افزایش میزان آنها رتبه فلپس بالا رفته و درجات مختلفی از ادارهٔ پلیس کسب میکند.
نقشه بازی بسیار جامع است، تمام اماکن و خیابانهای شهر لوس انجلس را نمایش میدهد و کاملاً عین عین واقعیت در دههٔ ۴۰ است.
جادهای به دههٔ ۴۰
خوب، رسیدیم به گرافیک و جلوه های بصری بازی. چیزی که همه را شگفت زده کرده. یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی. راک استار برای این بازی تکنولوژی جدیدی را به وجود آورد، موشن کپچر، تکنولوژی که در آن ۳۲ دوربین فوق حساس و حرفهای دور تا دور شخصیتی قرار میگیرد و از او فیلم برداری میکنند و با رایانه تصاویر را به انیمیشن تبدیل میکنند. واقعا شاه کار است، هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشته. این تکنولوژی کاملا حسّ صورت بازیگر را به شخصیت داخل بازی منتقل میکند، تمام حرکات صورت او را نمایش میدهد و شما را متحیر میکند.
بافتهای داخل بازی بسیار با کیفیت اند، به کوچکترین جزئیات هم دقت شده. مثلا هنگام رانندگی انعکاس نور شهر و خیابانها پشت آینهٔ بغل ماشین که از جنس استیل است میافتاد. یا اینکه انعکاس نور در شیشهٔ عینک شخصیتیها معلوم است. جای گلولهها عالیست، خرابیها مناسب است و آسیب دیدن ماشینها و محیط بینظیر است. میتوانید امتحان کنید، با یک ماشین تیر به دیواری بمالید، میبینید که رنگ ماشین به دیوار مانده! جوزیات کارت شناسایی افراد مو به مو معلوم است با کیفیت. میبینید حیرت آور است!!!
بجز چهرهها که عالیست، مکانهای معروف شهر لوس انجلس آن زمان هم بینظیر طراحی شده. دقیقا مطابق آن زمان. راک استار برای اینکه بازیکن را کاملا وارد جّو لوس آنجلس دههٔ ۴۰ کند تیمی تشکیل داد تا به تحقیق بر روی اماکن آن زمان بپردازند. این تحقیقات بسیار مثمر ثمر بود، بطوری که جای قرار گیری بیشتر ساختمانها اماکن، و جاهای دیدنی و مشهور شهر دقیقا در جای واقعیه خود است. هالیوود با عکسها و به جا ماندههای دههٔ ۴۰اش مو نمیزند. اگر شک دارید کافیس که در گوگل اسم مکان مورد نظر را سرچ کرده و با نسخهٔ داخل بازیاش مقایسه کنید.
جّو بازی تاریک است و سنگین. شبها نور چراغها زیبا و جذاب طراحی شده، صحنههای جرم طبیعی است و حسّ جنایت و خفقان را کاملا به بازی کن وارد میکند.
صدای ساکسیفون، صدای گلوله
تفاوت اصلی بازی L.A Noire با دیگر بازیهای سبک دههٔ ۴۰ این است که در این بازی آهنگها و صدا برداری کاملا مطابق با آهنگها و صدا بردری فیلمهای دههٔ ۴۰ است. آهنگهای بعضی همه لایسنس شدهٔ آهنگهای قدیمی است، و صدا برداری دارای سبک خاصی است. صدای راوی همراه با خش است، انگار که با همان دستگاهای قدیمی صدا برداری شده. صدای شخصیتها بسیار با کیفیت و پر از احساس است. صدا بردری بعضی با بهترین و قویتری دستگاههای صدا برداری ضبط شده. صدای شلیک گلولهها کاملا مطابق با صدای شلیک آنها با نمونههای واقعی است. صدای برخورد ماشین ها، خورد شدن شیشه ها، زد و خردها همه و همه بسیار عالی تنظیم و ضبط شده اند. اینها همه بخاطر این است که سازندگان قصد ایجاد حسّ دیدن فیلم را به بازی کن داشته اند تا حسّ بازی کردن.
سازندگان این بازی از اول پروژهٔ ساخت این بازی قصد ساخت یک بازی-فیلم را داشتند تا دنیای سینما را با این کار به چالش بکشند و ثابت کنند که در بازی سازی دست انسان باز تر از فیلم سازی است و روزی میرسد که دگر مردم فیلم نمیبینند بلکه خود به جای آن بازی میکنند. بازی L.A Noire ریسکی بزرگ برای شرکت راک استار بود اما راک استار همانند دیگر ریسکهایش این بار نیز موفق شد و توانست امتیازات بسیاری خوبی را اذعان خود کند. همهٔ جامع گیمری از این بازی استقبال بینظیری را به عمل آوردند چون واقعا ارزش آن را داشت.
من به شما پیشنهاد میکنم که حتما این بعضی را تهیه کرده و بعضی کنید. در غیر این صورت بازیی را از دست داده اید که در آیندهٔ بازی سازی تحولی بزرگ ایجاد کرد.
امیدوارم که لذت برده باشید و ممنون از شما که وقت برای خواندن این متن گداشتید.
ناشر:Rockstar
سازنده: Rockstar & Team Bondi
نویسنده: Amir Knight
امتیازات
داستان: ۱۰
گیم پلی: ۹.۰
گرافیک: ۱۰
صداگذاری: ۱۰
کلی: ۹.۶
باسلام.این سومین نقده بنده هستش که امیدوارم لذت کافی را ببرید.بله، بالاخره انتظار به پایان رسید. پر آوازهترین بازی سال، شاید قرن بالاخره منتشر شد! بازی L.A Noireمنتشر شد!!!!
بد از مدتها بازی L.A Noire که توسط تیم باندی و راک استار درحال ساخت بود منتشر شد. تقریبا که نه، همه با این بازی آشنا هستند چون نه تنها این بازی در عرصهٔ بازی سازی تحولی نوین بود، بلکه در عرصهٔ فیلم سازی و انیمیشن سازی نیز تحولاتی ایجاد کرد.
داستان اصلی بازی روایت زندگی یک پلیس آمریکایی است که دوست دارد در این خدمت به جامعه، مشهور و سر شناس هم بشود.
محیط بازی Open-World است و شهری که بازی در آن اتفاق میافتد همان طور که از اسم بازی معلوم است لوس آنجلس است. محیط بازی کاملا شبیه لوس آنجلس دههٔ چهل بوده، جو سنگین و تاریک، زمان شکوفایی هالیوود است، همیشه صف سینماها شلوغ ، مردم به دنبال راه یابی به داخل دنیای هستند برای دست یافتن به شهرت.
خوب حالا به بررسی جزیات بازی میپردازیم، همه با این بازی آشنا هستین اما میخواهم کامل با این بازی آشنا شوید و با لذت بیشتری آن را انجام دهید.
پروندههای خونین
کول فلپس افسر پلیس شهر لوس آنجلس است، که بعد از بازگشت از جنگ جهانی به کشورش، تصمیم دارد به عنوان یک پلیس به کشورش خدمت کند.
بیسیم ماشین به صدا در می آید ادارهٔ پلیس مرکز قتلی را اعلام میکند، فلپس و همکاراش در ماشین نزدیک به صحنهٔ جنایت هستند، مکان خود را علم کرده و به سمت محل حادثه میروند. دو کاراگاه در محل حاضر هستند، فلپس به سمت آنها میرود تا سوال کند اما کاراگاه بیشرمانه جواب فلپس را داده و به او میگوید تو محل حادثه هیچی نیست جز خون روی در ساختمونه ته کوچه.
فلپس ناامید نشده و با هم کارش تصمیم می گیرند که دوباره منطقه را به گردند. محل حادثه را بررسی می کنند و فلپس ناگهان انعکاس اسلحه را در شیشهٔ پنجرهٔ ساختمانی میبیند. از اینجا است که حسّ کاراگاهی کول فلپس برای همه آشکار می شود.
اولین پرونده تمام شده، فلپس دو پرونده دیگر را پشت سر میگذرد که به شهرت او در ادارهٔ پلیس می افزاید.
همه جا امن و امان و فلپس در حال قدم زدن در خیابان است که ناگهان صدای شلیک چند گلوله را می شنود، با سرعت شروع به دویدن میکند به محل حادثه میرسد مردی نگون بخت روی زمین افتاده، خونین. در این حین دیگر پلیسهای منطقه هم از راه می رسند، یکی از آنها همتای جدا نشدنی فلپس است، او به فلپس پیشنهاد میکند که محل را برای یافتن سر نخ بگردد، فلپس شروع به جستجو میکند و سرنخهایی را پیدا میکند. بعد از جستجو و بازپرسی از شاهدان ماجرا، فلپس در مییابد که مجرم یک جواهر فروش است. فلپس و همکاراش خود را به جواهر فروش رسانده و او را دستگیر میکنند. بعد از اینکه فلپس و همکاراش به ادارهٔ آگاهی برمیگردند، رئیس پلیس فلپس را تشویق میکند و از او میخواهد که کار خوب خود را با بازجویی از مجرم به پایان برساند. فلپس از این بازجویی سر بلند بیرون میآید و اولین گام بزرگ را برای پیشرفت بر میدارد. رئیس پلیس او را تحسین کرده و به او میگوید تو لایق بیشتر از یک لباس افسریه ساده هستی و به همین خاطر تو را برای ترفیع درجه به مرکز معرفی میکنم. فلپس بعد از این گفت و گوی به ادارهٔ پلیس ترافیک شهر به عنوانه کارآگاه انتقال مییابد و اصل بازی از این نقطه شروع میشود!
این قسمتی از اوایل دست بازی بود. بقیهٔ داستان بازی حول پروندهای مختلف و جذاب میگذرد. البته فلش بکهایی هم وجود دارد که یک خط معمایی هم برای بیننده به وجود میاورد. راستی گفتم بیننده!!
جالب این جاست بدانید که ای بازی دارای سناریویی 2500 صفحه ای است که رکورد Heavy Rain را با 2000 صفحه سناریو شکست.
صدا، دوربین، اکشن
بازی L.A Noire دارای گیم پلی بسیار روانی است، تقریبا خالی از ایراد است بازی کن به راحتی میتواند با آن اخت بگیرد. از لفظ بیننده برای این استفاده کردم که بازی L.A Noire دارای کات سینهای بسیاری است، میتوان گفت بیشتر بازی اصلا کات سین و دمو است اما با این حال اصلا حوصلهٔ بیننده سر نمیرود و همینطور میخ کوب به تلوزیون یا مانیتور میماند. راک استار همانطور که قول داده بود، توانست که بازی-فیلم عالی از آب در بیاورد و بازی سازی را متحول کند.
سیستم تیر اندازی بازی بسیار روان است. از بازی رستاخیز سرخ پوست مرده هدف بازیها به صورت نقطه در آماده که با این سیستم میتوان بهتر هدف گیری و شلیک کرد. چرکش اسلحه روان است، سرعت پر کردن اسلحه نیز مناسب و سریع است. در کلّ بازی کن هنگام تیر اندازیها اصلا مشکل نخواهد داشت و همیشه دشمنان را میتواند از پا در آورد.
تنها اشکال بازی رانندگی آن است که برای اینکه سازنده خواسته که به صورت فیلمهای تعقیب و گریزی در بیاورد بسیار آن را به صورت ارکید در آورده و اصلا حسّ رانندگی به بعضی کن دست نمیدهد.
یکی از جالبترین و هیجان انگیزترین قسمتها تعقیب و گریز پیادهٔ بازی است، این تعقیب و گریزها از کوچههای خلوت گرفته تا پشت بومهای ساختمانها اتفاق میافتد، در بعضی از این تعقیب و گریزها میتوانید از اسلحه استفاده کرده و مجرم را وادار به ایست کنید. در بعضی شرایط هم مجرم به روی شما اسلحه کشیده و شلیک میکند که در این صورت می توانید او را مورد اصابت گلوله قرار داده و به جهنّم بفرستید.
در طول مأموریتها و پرونده ها مأموریتهای جانبیی هم تعریف و ساخت شده که به عنوان street crime نام گذاری شده.
حل به جذابترین قسمت بازی یعنی جستجو ها، باز پرسیها و اعتراف گرفتنهای بازی میرسیم! سیستم جستجو در بازی همانند بازیهای قدیمی است که در دوران کودکی انجام میدادیم. هنگامی کا در صحنهٔ جرم هستید موسیقی پخش میشود که نشانگر وجود سر نخهایی در آن مکان است، با نزدیک شدن به سر نخهای مهم ریتم موسیقی بالا رفته و شما متوجه میشوید که اطراف را خوب نگاه کنید. همچنین ویبراتور کنترلر هم هنگامی که نزدیک اجسامی میشوید که قابل بر داشتن و بررسی است یک شک کوچک میدهد. هنگامی که از منطقهٔ مورد نظر دور میشوید موسیقی قطع میشود، و با بازگشت به آنجا دوباره پخش میشود. بعد از یافتن تمام سرنخهای موجود در محل موسیقی با یک ریتم ملایم به پایان رسیده و خیال شما را راحت میکند که کار شما در اینجا به پایان رسیده. قول میدهم که از جستجو لذت میبرید.
دیگر قابلیت جذاب بازی بازپرسیهای آن است، در محلهای حادثه با شاهدان، بعد از جنایت با اقوام قربانی و در آخر با خود مجرم میتوانید انجام دهید اینجاست که تکنولوژی موشن کپچر به کمکِ شما میآید. هنگام سوال و جواب حالت صورت شخص کاملا به شما کمک میکند که بفهمید او راست میگوید، دروغ میگوید یا اینکه میخواد ذهن شما را از ماجرا دور کند. بد از تمام شدن حرفهی سخص سه آپشن برای شما وجود دارد که عبارتند از راست، شک و دروغ. با توجه به حالت صورت طرف، شما گزینهٔ مورد نظر را انتخاب کرده و منتظر عکسالعمل او میمانید، اگر درست باشد یک موسیقی آروم پخش میشود که نشان دهنده درست بودن تصمیم است، هنگامی که شما به مظنون میگوئید که دروغ میگوید باید دلیلی بیاورید که نشان دهد او دروغ میگوید، زمانی هم که فرد میخواهد ذنه شما را منحرف کند، شما با تندی جواب او را میدهید و تهدیدش میکنید، در این صورت طرف مقابل تصمیم میگیرد که راست قضیه را بیان کند. گفتم دلیل برای دروغهای مجرم! این دلیلها را شما از روی شواهد یا اعترافات اشخاص حاضر در صحنه جرم ثابت میکنید. فلپس یک دفتر یادشت دارد که همهٔ اینها را در آن یاد داشت میکند و برای به پایان رساندن پرونده از این سر نخها و اعترافات کمک میگیرد. این نکته هم قابل ذکر است که اشتباه در بازجویی یا درست نگشتن مکان حادثه و پیدا نکردن یک سری از سر نخها داستان را دست خوش تغییر کرده و مسیر آن را عوض میکند که در بعضی از پروندهها باعث سخت به پایان رسیدن آن میشود. البته جای نگرانی نیست! بازی طوری طراحی شده که اگر جایی اشتباه کنید حتما راه حل دیگری نیز وجود دارد که پرونده را به پایان برسانید. بعد از به پایان رساندن هر پرونده شما جایزه ای میگیرید. این جایزه این قبلیت را به شما میدهد که در بازجوییها یک آپشن را حذف کنید یا در محل حادثه جای یکی از سرنخها را معلوم کنید.
در منو بازی قسمتی وجود دارد به نام لاگ که تمام گفت و گویهای موجود در بازی را ضبط می کند. شما میتوانید برای یاد آوری جملات که شنیدید آن را باز کرده و بخوانید و از آن برای پیش برده کار خود در بازجوییها استفاده کنید.
امتیازاتی برای شما در نظر گرفته شده که با توجه به چگونگی تمام کردن پرونده ها، بازجویی ها، جستو جوها و مأموریتهای جانبی بازی به شما داده میشود که با افزایش میزان آنها رتبه فلپس بالا رفته و درجات مختلفی از ادارهٔ پلیس کسب میکند.
نقشه بازی بسیار جامع است، تمام اماکن و خیابانهای شهر لوس انجلس را نمایش میدهد و کاملاً عین عین واقعیت در دههٔ ۴۰ است.
جادهای به دههٔ ۴۰
خوب، رسیدیم به گرافیک و جلوه های بصری بازی. چیزی که همه را شگفت زده کرده. یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی. راک استار برای این بازی تکنولوژی جدیدی را به وجود آورد، موشن کپچر، تکنولوژی که در آن ۳۲ دوربین فوق حساس و حرفهای دور تا دور شخصیتی قرار میگیرد و از او فیلم برداری میکنند و با رایانه تصاویر را به انیمیشن تبدیل میکنند. واقعا شاه کار است، هیچ حرفی برای گفتن باقی نگذاشته. این تکنولوژی کاملا حسّ صورت بازیگر را به شخصیت داخل بازی منتقل میکند، تمام حرکات صورت او را نمایش میدهد و شما را متحیر میکند.
بافتهای داخل بازی بسیار با کیفیت اند، به کوچکترین جزئیات هم دقت شده. مثلا هنگام رانندگی انعکاس نور شهر و خیابانها پشت آینهٔ بغل ماشین که از جنس استیل است میافتاد. یا اینکه انعکاس نور در شیشهٔ عینک شخصیتیها معلوم است. جای گلولهها عالیست، خرابیها مناسب است و آسیب دیدن ماشینها و محیط بینظیر است. میتوانید امتحان کنید، با یک ماشین تیر به دیواری بمالید، میبینید که رنگ ماشین به دیوار مانده! جوزیات کارت شناسایی افراد مو به مو معلوم است با کیفیت. میبینید حیرت آور است!!!
بجز چهرهها که عالیست، مکانهای معروف شهر لوس انجلس آن زمان هم بینظیر طراحی شده. دقیقا مطابق آن زمان. راک استار برای اینکه بازیکن را کاملا وارد جّو لوس آنجلس دههٔ ۴۰ کند تیمی تشکیل داد تا به تحقیق بر روی اماکن آن زمان بپردازند. این تحقیقات بسیار مثمر ثمر بود، بطوری که جای قرار گیری بیشتر ساختمانها اماکن، و جاهای دیدنی و مشهور شهر دقیقا در جای واقعیه خود است. هالیوود با عکسها و به جا ماندههای دههٔ ۴۰اش مو نمیزند. اگر شک دارید کافیس که در گوگل اسم مکان مورد نظر را سرچ کرده و با نسخهٔ داخل بازیاش مقایسه کنید.
جّو بازی تاریک است و سنگین. شبها نور چراغها زیبا و جذاب طراحی شده، صحنههای جرم طبیعی است و حسّ جنایت و خفقان را کاملا به بازی کن وارد میکند.
صدای ساکسیفون، صدای گلوله
تفاوت اصلی بازی L.A Noire با دیگر بازیهای سبک دههٔ ۴۰ این است که در این بازی آهنگها و صدا برداری کاملا مطابق با آهنگها و صدا بردری فیلمهای دههٔ ۴۰ است. آهنگهای بعضی همه لایسنس شدهٔ آهنگهای قدیمی است، و صدا برداری دارای سبک خاصی است. صدای راوی همراه با خش است، انگار که با همان دستگاهای قدیمی صدا برداری شده. صدای شخصیتها بسیار با کیفیت و پر از احساس است. صدا بردری بعضی با بهترین و قویتری دستگاههای صدا برداری ضبط شده. صدای شلیک گلولهها کاملا مطابق با صدای شلیک آنها با نمونههای واقعی است. صدای برخورد ماشین ها، خورد شدن شیشه ها، زد و خردها همه و همه بسیار عالی تنظیم و ضبط شده اند. اینها همه بخاطر این است که سازندگان قصد ایجاد حسّ دیدن فیلم را به بازی کن داشته اند تا حسّ بازی کردن.
سازندگان این بازی از اول پروژهٔ ساخت این بازی قصد ساخت یک بازی-فیلم را داشتند تا دنیای سینما را با این کار به چالش بکشند و ثابت کنند که در بازی سازی دست انسان باز تر از فیلم سازی است و روزی میرسد که دگر مردم فیلم نمیبینند بلکه خود به جای آن بازی میکنند. بازی L.A Noire ریسکی بزرگ برای شرکت راک استار بود اما راک استار همانند دیگر ریسکهایش این بار نیز موفق شد و توانست امتیازات بسیاری خوبی را اذعان خود کند. همهٔ جامع گیمری از این بازی استقبال بینظیری را به عمل آوردند چون واقعا ارزش آن را داشت.
من به شما پیشنهاد میکنم که حتما این بعضی را تهیه کرده و بعضی کنید. در غیر این صورت بازیی را از دست داده اید که در آیندهٔ بازی سازی تحولی بزرگ ایجاد کرد.
امیدوارم که لذت برده باشید و ممنون از شما که وقت برای خواندن این متن گداشتید.
ناشر:Rockstar
سازنده: Rockstar & Team Bondi
نویسنده: Amir Knight
امتیازات
داستان: ۱۰
گیم پلی: ۹.۰
گرافیک: ۱۰
صداگذاری: ۱۰
کلی: ۹.۶