07-10-2013, 09:59 PM
تاکنون شاهد ادامه ی سری های مختلفی بوده ایم که نسخه به نسخه شاهد پیشرفتی دیدنی در آنها هستیم،سری هایی همچون Call of duty ،GTA ، assassins creed که از اینگونه سری ها سال به سال و نسل به نسل شاهد عناوین مختلفی با سبک و سایق یکسان و تکراری هستیم،اما هر ساله ظهور عناوین جدید و ایده دار این تکرار مکررات را می شکند.بسته به میزان فروش یا جذابیت و نوع ایده این عناوین جدید دو راه در پیشروی خود خواهند داشت: به ساخت خود ادامه بدهند یا اینکه برای همیشه از صحنه ی رقابت با سایر عناوین محو شوند.سال 2008 میلادی را بعنوان مثال می توان سال ظهور عناوین قابل قبولی همچون Crysis یا Dead space دانست که با توجه به ایده ی جالب و مقبولیت عامه ی اولین نسخه ی این عناوین تبدیل شدند به سری هایی که سال به سال شاهد نسخه ی جدیدتری از آنها هستیم.اینکه چه ایده ای ناب و بکر از آب در می آید و یا اینکه چه عنوانی لیاقت ادامه دادن را دارد بستگی به میزان بازخورد بازی در جامعه گیمر ها دارد.بعنوان مثال ایده ی عنوان porototype 1 به قدری زیبا و بکر بود که تبدیل این عنوان به یک سری پرطرفدار را به هیچ وجه امری محال و غیرممکن نمی دانستیم.عنوان DARK دارای یکی از بهترین ایده ها در بین بازی های رایانه ای سال 2013 است که در کنار عنوان Watch dogs می تواند به راحتی سری جدید و جذابی را رقم بزند اما باز هم ادامه داشتن یا نداشتن این عنوان بستگی به میزان مقبولیت آن در بین جامعه گیمر ها دارد.بد نیست تا با نگاهی جامع نقد این عنوان را به رشته ی تحریر در آوریم به گونه ای که همه ی خوبی ها و بدی های این عنوان برای ما آشکار شود و به ما بگوید که این عنوان در چه سطحی قرار می گیرد: ضعیف ،متوسط یا قوی؟طرحی بخش های مختلف بازی بشدت زیبا و چشم نواز می باشد،شکی نخواهد بود که ما شاهد یکی از زیبا ترین شخصیت پردازی ها در این عنوان هستیم.
اولین نکته ای که در این عنوان حایز اهمیت است سبک زیبا و جنجال برانگیز آن است،شاید تجربه ی عنوانی که گیمر در آن دقیقا برعکس عناوین ژانر ترسناک عمل می کند فوق العاده جذاب باشد.در بازی DARK برخلاف سری های ژانر ترسناک این شما هستید که مایه ی ترس و وحشت دیگران می شوید و به هیچ وجه گزاردن نام ترسناک بر این عنوان قابل قبول نمی باشد.تعجب نکنید شاید به ظاهر DARK یک عنوان ترسناک بنظر برسد ولی باید توجه کرد که درونمایه ی بازی 180 درجه با آن چیزی که ترسناک بنظر بیاید فرق می کند پس از هم اکنون دید خودتان را به DARK از حالت ترسناک به حالت اکشن و مخفی کاری تغییر دهید.بله درست است DARK یک عنوان ژانر اکشن می باشد که با خود مقدار زیادی مخفی کاری بهمراه دارد.بیش تر می توان سبک این عنوان را به سبک سری Hitman به خصوص Hitman absolution شبیه دانست.همان گونه که در Hitman absolution می توانستید به آرامی و بدون هیچ گونه کشت و کشتاری یا با به قتل رساندن همه ی نگهبان ها و دشمنانتان مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید در این عنوان نیز با یک چنین حالتی روبه رو هستید.گیمر با استفاده از توانایی های مختلف Eric به راحتی می تواند در عین مخفی کاری دشمنانش را پشت سر بگذارد اما اگر صبر و آرامش خود را کنار بگذارد می تواند تک تک دشمنانش را به قتل برساند.باز هم توجه به یک نکته کلیدی در گیم پلی این عنوان بسیار ضروری و حیاتیست و آن هم این است که اگر گیمر توقع یک گیم پلی با پیشرفتی قابل قبول را داشته باشد باید همواره و در هر شرایطی عنصر مخفی کاری را مد نظر قرار دهد و توجه خاصی به آن داشته باشد چرا که در صورت عدم استفاده گیمر از این پارامتر حیاتی در بازی به راحتی شکست می خورد و در این قسمت ما شاهد ضعف قدرت مانور Eric در برابر بعضی از دشمنانش که از سلاح گرم استفاده می کنند هستیم.
در بازی توجه ویژه ای به سبک مخفی کاری شده به گونه ای که بدون استفاده از این پارامتر عملا پیشبرد بازی غیر ممکن می باشد.
پس تا اینجا متوجه شدیم که اگر گیمر از قدرت مانور Eric در جهت مخفی کاری بهره نبرد به سختی می تواند مراحل را پشت سر بگذارد به گونه ای که به اتمام رساندن بعضی از پارت های یک مرحله فقط بوسیله ی عمل مخفی کاری میسر می شود و آن هم نه هرگونه مخفی کاری ای،مخفی کاری ای که با دقت فراوان و برنامه ریزی بی نقص گیمر همراه باشد پس دقت و تمرکز گیمر در تمامی مراحل بازی نقش فوق العاده کلیدی ای را دارد.تجربه ی این عنوان برای هر گیمری مناسب نمی باشد چرا که سبک و سیاق این عنوان به قدری خاص است که توصیه می کنم اگر با سری های مخفی کاری میانه ی خوبی ندارید به هیچ وجه به فکر تجربه ی DARK نباشید. بدترین کار ممکن مقایسه ی شخصیت Eric با شخصیت هایی همچون الکس مرسر یا مامور 47 می باشد چرا که شخصیت Eric برخلاف این کاراکتر ها از هیچ گونه قدرت مانور خاصی بهره نمی برد و فقط یک Vampire تشنه به خون محسوب می شود که به دنبال تقدیر و سرنوشت خودش قدم در جهت نابودی یا پیروزیش بر می دارد،پس توقع داشتن عملکرد غولی همچون جیمز هلر را از Eric خون آشام نداشته باشید.
همواره باید حواستان به گاردهایی که کشته اید باشد چرا که شناسایی یک گارد مرده توسط دشمنانتان می تواند شما را در شرایط سختی قرار بدهد.با منتقل کردن یک گارد مرده به یک ناحیه ی خارج از دید به راحتی می توانید از دیده شدنش جلوگیری کنید،بد نیست که بدانید در هنگام انتقال و حمل جسد یک گارد امنیتی بازی از حالت سوم شخص خود خارج می شود و حالتی شبیه به بازی های اول شخص به خود می گیرد.
همواره شاهد واحد های مختلفی از قبیل پول،اعتبار و ... در بازی های رایانه ای بوده ایم.در این عنوان واحدی با نام XP میزان پیشرفت گیم پلی را نشان می دهد،وجود این واحد در بازی های دیگر نیز حس می شود اما نکته ی جالب اینجاست که علاوه بر XP خون نیز نقش کلیدی ای را در روند گیم پلی برای خود دارد به گونه ای که بدون نوشیدن خون Vampire مورد نظر به پایان رساندن مراحل بازی ممکن نمی باشد.مثال دیگری از فواید نوشیدن خون در گیم پلی بازی ترمیم سریع آسیب های Eric به هر شکلی می باشد.اگر خون یک فرد را ننوشید نمی توانید در عرض چند ثانیه سلامتی Eric را به حالت اولیه و عادی خود برگردانید. Eric خون یک انسان را با مکیدن شاهرگ او به دست می آورد و باید دانست که مصرف تمامی خون قابل استفاده یک انسان طی یک فرایند که بسته به میزان پیشرفت Eric می تواند طولانی یا کوتاه تر باشد اتفاق می افتد.تماشای صحنه ی مکش خون یک انسان شاید آزار دهنده و تا حدود زیادی زننده بنظر برسد اما باید دانست که Eric این فرایند را به گونه ای اجرا می کند که صرفا حالت ظاهر سازی به خود گرفته است تا واقعیت عمل،پس نباید مواجهه با یک چنین صحنه ای در این عنوان غیرقابل تحمل باشد و نباید از انجام آن امتنا کرد چرا که همان طور که گفته شد خون حیاتی ترین ماده ی مورد نیاز یک Vampire همچون Eric می باشد.اما باید توجه داشت که طبق گفته ی خود سازندگان بازی : (انسان های عادی که دشمنی خاصی با شما ندارند در صورت مشاهده ی Eric به هر شکل ممکن وجودش را به اطلاع گارد امنیتی می رسانند،شما به راحتی می توانید آن ها را از پشت خفه کنید یا اینکه خونشان را بیاشامید اما به این نکته توجه داشته باشید که به هرحال شما یک فرد با ویژگی های انسانی هستید پس کشتن انسان های بیگناه عمل چندان خوشایند و منصفانه ای بنظر نمی رسد).
همواره با نوشیدن خون باید توانایی های Eric را تجدید کنید.در بازی شاهد سیستمی هستیم که بوسیله ی آن گیمر می تواند اطلاعات نسبتا مفیدی از محیط اطرافش بدست آورد،در هنگام استفاده از این ویژگی سرعت روند بازی کاهش می یابد اما باید دانست که در این مواقع Eric به هیچ عنوان آسیب ناپذیر نمی شود پس در استفاده از این ویژگی باید دقت فراوانی نسبت به مناسب بودن شرایط محیط داشت.
توانایی های مختلف Eric برای اجرای هرچه بهتر عنصر مخفی کاری می باشند،با آپگرید این توانایی ها می توانید در کمترین زمان ممکن بیش ترین کارایی ممکن را به دست آورید.سیستم آپگرید بازی شامل سه حالت مختلف INHERENT POWERS،VAMPIRIC POWRES و PASSIVE POWERS می شود که با آپگرید هر کدام سرعت و نحوه ی عملکرد توانایی مربوطه Eric افزایش می یابد.در بازی های سبک مخفی کاری همواره معیاری برای میزان شک دشمنان وجود دارد،در این عنوان هنگامی که دشمنانتان به شما مشکوک می شوند باری با نام HOSTILE با رنگ آبی پر می شود و درصورتی که برای مدتی طولانی از نگاه ها مخفی باقی بمانید این بار به مرور زمان خالی می شود تا جایی که شک دشمنانتان عملا به صفر مطلق می رسد.از آنجایی که در این عنوان صدا ها نقش بسیار کلیدی ای در روند گیم پلی دارند ایجاد هرگونه صدای اضافی ای مساوی با شک دشمنانتان می باشد پس باید به حرکات و صداهای حاصل از انتقالات Eric توجه ویژه ای کرد.وسایل مختلفی همچون خورده های شیشه و یا باقی مانده ی غذاها سبب می شود تا با راه رفتن از روی آن ها صداهای مختلفی ایجاد شود صداهایی که در جهت مشکوک شدن دشمنان Eric عمل می کنند.به گفته ی خود بازی تمامی Vampire ها از توانایی جابه جایی و نقل و انتقال سریع السیر بهره می برند که درباره ی این توانایی می توان گفت که برپایه ی معیاری با نام Shadow leap می باشد که شامل انتقالات افقی و عمودی متفاوتی می شود که در ابتدای بازی همراه با ایجاد سروصدای زیادی می باشند اما با آپگرید این پارت از توانایی های Eric صداهای تولید شده به حداقل خود می رسند.محیط بازی شامل جو سنگین و سیاهی می باشد که در تمامی مدت روند گیم پلی بازی باید از این خصیصه مثبت بهره ببرید،بد نسیت که متذکر شوم که داستان بازی در زمان شب انسان ها یا به اصطلاح روز Vampire ها اتفاق می افتد.می توان گفت که نورهای شدید برای Eric زننده و آزار دهنده تلقی می شوند به گونه ای که نگاه کردن به سمت منبع تابش نورهای قوی سبب کاهش دید گیمر می شود.به گفته ی خود Eric نور خورشید برای جسمش ضرر دارد و با قرار گرفتن جسمش در معرض نور به آرامی شروع به سوزش می کند.از همین مکانیسم در بازی برعلیه Eric استفاده شده به گونه ای که شکارچیان Vampire ها با پرتاب کردن وسایلی که نور سفید خیره کننده ای تولید می کنند به سمت Eric سبب کاهش میزان دید گیمر می شوند.
در بازی به قسمت نورپردازی توجه ویژه ای شده به گونه ای که محیط بازی عملا با پردازش خاص نور آن به راحتی از هر عنوان دیگری قابل شناسایی است.
به مرور زمان و با پیشرفت هرچه بیش تر بازی توانایی های Eric بیش تر و بیش تر می شوند به شکلی که بعد از مدتی گیمر قدرت مقابله با مانور های گاردهای امنیتی و شکارچیان Vampire ها را خواهد داشت که باز هم یادگیری این حرکات تحت نظر معیار XP می باشد که شامل 8 تخصص مختلف و جذاب می باشد.اما باید توجه کرد که با اینکه در این حالت گیم پلی بازی روان تر و جذاب تر از گذشته می شود ولی دشمنان Eric به همان میزانی که توانایی های Eric افزایش می یابد قوی تر می شوند.لازم به ذکر است که افزایش قدرت مانور دشمنان Eric بلافاصله بعد از انجام آپگرید ها نمی باشد بلکه این افزایش به صورت مرحله به مرحله می باشد پس جا دارد تا گیمر خودش را در هر مرحله برای مقابله با دشمنانی سرسخت تر آماده کند.
علاوه بر گاردهای موجود در بازی موجودات دیگری نیز وجود دارند که به مقابله با Eric می پردازند و همان طور که در قسمت داستان بازی گفته خواهد خود برگرفته از Vampire هایی هستند که که به مرور زمان صفات حیوانیشان بر صفات انسانیشان ارجحیت یافته و Ghoul نام گرفته اند. Ghoul ها قدرت بینایی کمتری دارند و قادر به پرتاب مواد سمی ای به سمت Eric هستند.نکته ی جالب همکاری و همانگی بین Ghoul ها و گاردهای امنیتیست به گونه ای که در صورت شناسایی گیمر توسط یک Ghoul تمامی گاردها از وجود شما باخبر می شوند.
Eric جوان زیرک و مقاومی که برخلاف میل درونیش وارد فرقه ی تاریکی شد که شباهت زیادی به نسل بشر کنونی داشت.
DARK Comes Out Of the Shadows :
نمی دونم چه بلایی به سرم اومده،سرم به شدت درد میکنه و هیچ اطلاعاتی از گذشتم به خاطر نمیارم.انسان های دیگه رو به شکل نورهای در حال درخششی می بینم که بشدت برام زنندن،حرکاتمو نمی تونم کنترل کنم،اوه خدای من یه نور داره بسمتم میاد به نظر میاد که یه فرشته باشه ! داره به من میگه Eric، Ericباید اسم خودم باشه،صداهای اطرافم از اصوات مبهم و بی معنی به موسیقی های مدرن و شاد در حال تغییرن،نمی دونم برام چه اتفاقی افتاده،بهتره برم سراغ این نگهبان و ازش بپرسم که قبلا منو با کی دیده:
Eric :سلام،یه سوال داشتم ...
همین که نگاهم به اسلحش افتاد در فکر عمیقی فررو رفتم،یه صحنه دارم میبینم که توش در حال تیراندازی با اصلحه هستم،یه موجودی داره میاد طرفم ،اون چیه؟
نگهبان :هی تو حالت خوبه؟!
Rose دختری که از ابتدای بازی با راهنمایی هایش به Eric در جهت رسیدن به گذشته ی نامعلومش کمک می کند.
شروع بازی با یک سوال بزرگ در ذهن گیمر آغاز می شود،سوالی که در ابتدای بازی دلیلش برای گیمر مشخص می شود اما اینکه چه کسی و چرا باعث این مسئله شده است همچنان مبهم و بی جواب برای گیمر باقی می ماند.شکی نخواهد بود که داستان بازی پتانسیل کافی برای علاقه مند سازی گیمر به ادامه ی بازی را دارد و عملا به گونه ای گیمر را در عمق خود فرو می برد.از همان ابتدای بازی Eric با شخصیت های مختلفی آشنا می شود که جهت روند بازی را برای Eric تعیین می کنند بدون اینکه Eric هیچ گونه خبری از عاقب کار های خود داشته باشد،اما در هر صورت باید به این نکته توجه کرده که Eric هیچ گونه اطلاعاتی راجع به گذشته اش یا ماهیت مرموزش که هنوز با آن کنار نیامده ندارد.شاید بتوان کلیدی ترین کاراکتر بازی را Rose که دخترجوانیست که خودش و Eric را یک Vampire می داند در نظر گرفت.طبق تعریفی که Rose از یک Vampire برای Eric می کند یک Vampire می تواند به دلخواه خود انسان مورد نظرش را با مکیدن خونش تبدیل به یک Vampire دیگر که دارای قابلیت های متفاوتیست تبدیل بکند اما باید دانست که در حین انجام این فرایند حافظه ی فرد مورد نظر به کلی پاک می شود.به گفته ی Rose خون آشام ها (Vampire) همواره در بین انسان های عادی وجود دارند و به گونه ای زندگی می کنند که کسی به ماهیت آن ها پی نبرد و برای ادامه ی زندگی خود به خون انسان ها نیاز دارند. Roseعملا Vampire ها را نژاد برتری نسبت به انسان ها می داند به گونه ای که Vampire ها برخلاف انسان ها که شامل جامعه ی بسیار کوچکتری می شوند توانسته اند جای خودشان را به خوبی در میان جامعه ی بشری به اثبات برسانند.محوریت مراحل بازی برپایه ی نیاز Eric به خون Vampire های پیشرفته تر از خود برای رسیدن به آرامش می باشد که به همین منظور Eric برای نوشیدن خون آن ها به مقرشان می رود و با حوادث و دشمنان مختلفی روبه رو می شود.اگر Eric به آرامش نرسد به مرور زمان ویژگی های حیوانیش بر ویژگی های انسانیش پیروزی می یابند به گونه ای که در نهایت به موجود حیوان صفتی با نام Ghoul (مرده خوار) تبدیل می شود.
شباهت بسیار زیادی میان مخوف ترین کاراکتر بازی های رایانه ای یعنی alex mercer و Eric کاراکتر اصلی عنوان DARK وجود دارد.
یکی از بهترین قسمت های بازی طرحی بی نقص کاراکتر ها و شخصیت های مختلف می باشد،زیبایی خاصی که در طرحی شخصیت Eric دیده می شود بشدت بی مثل و مانند می باشد و باید اغراق کرد که در عنوان DARK شاهد یکی از بهترین چهره پردازی ها در بین بازی های رایانه ای هستیم.شباهت بسیار زیادی که بین عنوان porototype 1 و عنوان DARK دیده می شود نوید از شکل گیری یک سری جدید تر در بین بازی های رایانه ای می دهد.خاص بودن Eric به اندازه ی خاص بودن الکس مرسر بشدت ملموس و قابل پذیرش بنظر می رسد،بسته به میزان تاثیر این کاراکتر بر دنیای بازی های رایانه ای می توان عملکرد شکرت سازنده اش را خوب یا بد تلقی اما طرحی یک چنین کاراکتری بهمراه داستان به نسبت جذاب بازی یقینا قابل تحسین می باشد.
یکی از مهم ترین عیب های این عنوان کوتاهی مدت زمان گیم پلی می باشد به گونه ای که تنها شاهد 7 مرحله ی جدا از هم هستیم که با توجه به همین نکته تا گیمر بتواند خودش را با شرایط بازی که بشدت خاص هستند آشنا کند بازی به اتمام رسیده است. در زیر هفت مرحله بازی به ترتیب نام برده می شوند:
مرحله ی صفرم :
پارت اول : Snactuary
پارت دوم : Tutorial
پارت سوم : Salvation
مرحله ی اول :
پارت اول : Harding Mueseum
پارت دوم : A new Hope
مرحله ی دوم :
پارت اول : Geoforge
پارت دوم : Following an Angel
مرحله ی سوم : Atlantis
مرحله ی چهارم : The Hole
مرحله ی پنجم : Cryogenic
مرحله ی ششم : M17 Base
گرافیک فنی نچندان زیبای عنوان DARK مانع از خودنمایی اسکرین شات های این بازی می شود.
نباید به عنوان DARK بعنوان یک رقیب برای عناوین برتر سال 2013 نگاه کرد چرا که برخلاف عنوان جدید Watch dogs این بازی دارای پتانسیل کافی برای ارجحیت یافتن نسبت به سایر عناوین سال 2013 نیست،شاید بتوان DARK را یک عنوان خوب یا شاید متوسط رو به بالا دانست،گیم پلی این عنوان به قدری سخت و آزار دهنده می باشد که به یقین می توان گفت که کمتر گیمری تن به تجربه ی چنین عنوانی می دهد.توقع مشاهده ی صحنه های زیبا و دیدنی را در این عنوان نداشته باشید چرا که تحرک گیم پلی و داستان بازی به قدری نیست که بتواند به آفرینش چنین صحنه هایی بپردازد.اما پردازش و طرحی قسمت های مختلف بازی به گونه ای می باشد که کمتر شاهد شبیه آن بوده ایم و طرحی قمست های هنری بازی را می توان یکی از برترین حالت های ممکن در بازی های رایانه ای در نظر گرفت.در آخر باید اغراق کرد که اگر طرفدار سری های مخفی کاری هستید عنوان DARK بهترین گزینه ی ممکن برای انتخاب شما می باشد اما باز هم متذکر می شوم که اگر خواهان گیم پلی روان و سریعی همچون سری Call Of Duty هستید فکر تهیه ی این عنوان را از ذهن خود پاک کنید.توقع کنار آمدن با گیم پلی یک عنوان را از همان شروع کار نداشته باشید،کمی به خودتان فرصت بدهید تا بعد از آشنایی کامل با سبک و سیاق گیم پلی بازی از آن بیش ترین لذت ممکن را ببرید تصور بنده از این عنوان در مراحل ابتدایی همانند تصورم از یک افتضاح بود اما به محض پیشرفت بازی و طی کردن دو مرحله ی ابتدایی بازی بشدت معتاد به ادامه دادن به این عنوان و به پایان رساندنش شدم اما به هر حال انتخاب نهایی با خودتان هست.
اوج خلاقیت را در طرحی باکس آرت رسمی عنوان می توان مشاهده نمود.
نکات مثبت :
سبک مخفی کاری به بهترین شکل ممکن خود در این عنوان طرحی شده است/گرافیک هنری این عنوان تحسین برانگیز می باشد/داستان بازی و ایده ی آن کاملا جدید و مستقل می باشد/قسمت صداگذاری بازی به بهترین شکل ممکن طرحی شده است.
نکات منفی :
روند گیم پلی بازی بشدت کند و خسته کننده می باشد/ بر روی قسمت موسیقی بازی ضعیف کار شده/گرافیک فنی بازی قابل قیاس با سایر عناوین هم رده اش نمی باشد/شاهد باگ ها و تداخلات مختلفی در روند گیم پلی بازی هستیم.
امتیاز :
7.5 از 10