07-22-2012, 09:46 PM
در این مطلب سعی شده است که بازی سازان بزرگ به شما دوستان و عزیزان بازی کننده معرفی بشود تا شما هم با این افراد مهم و بزرگ بیشتر آشنا بشوید. به امید روزی که بازی ساز های بزرگ ایرانی هم در این لیست ها حضور پیدا کنند .
به علت کثرت این افراد فقط بازی ساز های مشهور و تاثیر گذار در صنعت بازی سازی در این مطلب گرد آوری شده اند .
1.نوبورو سوگیمورا (به انگلیسی: Noboru Sugimura) و (به ژاپنی: 杉村 升 Sugimura Noboru)
یک نویسنده ژاپنی فیلمهای تلویزیونی و بازیهای ویدئویی است که در سال ۱۹۴۸ متولد شد. از سرشناسترین آثار او میتوان به نویسندگی سریهای متال هیرو، Super Sentai، رزیدنت ایول و اونیموشا اشاره کرد. او همچنین یک نویسنده مشهور و محبوب در ژاپن بود که چند اثر تلویزیونی محبوب ژاپنی را نیز نویسندگی کرد.
او همچنین نویسنده اصلی داستان بازی رزیدنت ایول ۲ و چند نسخه دیگر از این سری، و همچنین از نویسندگان سری بازی اونیموشا بود.
سوگیمورا در ۲۵ فوریه ۲۰۰۵ درگذشت.
2.شیگرو میاموتو(به ژاپنی: 宮本 茂، تلفظ:Miyamoto Shigeru)
متولد ۱۶ نوامبر, 1952 در کیوتو، ژاپن) طراح و تهیهکننده ژاپنی بازیهای رایانهاست. وی با لقبهایی همچون «پدر بازیهای رایانهای» یا «والت دیزنی بازیهای الکترونیک» شناخته میشود. بیشتر علت شهرت او طراحی بازیهایی همچون ماریو، افسانه زلدا، وی موزیک و دیگر بازیهای مرتبط با نینتندو است.
3.ماسافومی میاموتو
شرکت ژاپنی تولید کننده بازیهای رایانهای که در سپتامبر ۱۹۹۸ توسط ماسافومی میاموتو پایهگذاری شد. این شرکت درسال ۲۰۰۳ در شرکت انیکس ادغام شد و شرکت اسکور انیکس را به وجود آورد. اسکورسافت (به انگلیسی: Squaresoft) نام نشان تجاری شرکت اسکور بود که در بازه زمانی ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ برای محصولات این شرکت استفاده میشد.
از محصولات این شرکت میتوان به برخی بازیهای رایانهای مشهوری چون فاینال فانتزی، کرانو کراس و پارازیت ایو اشاره کرد.
4.هیدئو کوجیما (به ژاپنی: 小島 秀夫 Kojima Hideo، به انگلیسی: Hideo Kojima)
طراح ژاپنی بازیهای رایانهای و سخنگوی شرکت کونامی. وی از سال ۱۹۸۶ در زمینه طراحی بازیهای کامپیوتری فعالیت میکند. از مشهورترین کارهای وی میتوان به مجموعه بازی متال گیر سالید اشاره کرد.
هیدئو کوجیما در ۲۴ آگوست سال ۱۹۶۳ در توکیوی ژاپن متولد شد. در ابتدا مایل به هنرپیشگی و تصویرگری بود ولی بالاخره به سراغ نوشتن داستانهای کوتاه رفت. او داستانهای خود را به مجلات ژاپنی میفرستاد ولی هیچ یک از آن مجلات داستانهای کوجیما را برای چاپ شدن مناسب ندانستند. داستانهایی که کوجیما برای مجلات میفرستاد اغلب ۴۰۰ صفحهای بودند در حالی که مجلات خواهان داستانهایی حداکثر ۱۰۰ صفحهای بودند. در سال چهارم دانشگاه با اعلام این خبر که میخواهد به صنعت بازی سازی بپیوندد همه را متحیر کرد؛ این در حالی بود که در ابتدا وی رویای کارگردانی را در سر میپروراند.
در ۱۹۸۶ وارد کونامی شد و پروژه متال گیر را آغاز کرد. این بازی در سال ۱۹۸۷ در ژاپن و بعضی از نقاط اروپا عرضه شد. نتیجه کار فوق العاده از آب در آمد.
5.کیجی اینفونه (به انگلیسی: Keiji Inafune) و (به ژاپنی: 稲船 敬二 Inafune Keiji)
(متولد ۸ می ۱۹۶۵} تهیه کننده و گرافیست ژاپنی بازیهای ویدئویی است. او پیشتر ریاست بخش تحقیق و توسعه تجارت آنلاین شرکت کپکام را برعهده داشت. برجستهترین طراحی گرافیکی او، طراحی شخصیت مگامن است. او همچنین تهیهکننده برخی سریهای دیگر شرکت کپکام، همچون افسانه اونیموشا و خیزش مرگ نیز هست.
6. هیروآکی روتوریاما
از طراحان و سازندگان بازی سول کالیبر است. بازی مبارزهای بر پایه سلاح، که توسط نامکو باندای ساخته شدهاست. داستان بازی دربارهٔ شمشیری است که بعد از سالها خونریزی، کینه و نفرت، روح خود را بدست آورده بود، این شمشیر روح اج نام داشت و شمشیری که در مقابل آن قرار داشت روح کالیبر بود. در این سری هر شخصیت طوری طراحی شده که دارای سبک و سلاح منحصر به فرد خود میباشد.
7. شینجی میکامی (به ژاپنی: Mikami Shinji 三上真司، به انگلیسی: Shinji Mikami، متولد ۱۱ آگوست ۱۹۶۵)
طراح ژاپنی بازیهای رایانهای که به سبب خلق سری رزیدنت ایول (که در ژاپن با نام بایوهازارد شناخته میشود) مشهور است. او همچنین در ساخت برخی از بازیهای معروف ۳۲-بیتی شرکت کپکام از جمله ویوتیفول جو و شیطان هم میگرید به عنوان مدیرتولید همکاری داشته است. به او لقب پدر رزیدنت ایول هم دادهاند.
8.یوجی شینکاوا (به ژاپنی: 新川洋司 Hiroshima-shi، به انگلیسی: Yoji Shinkawa)
یک مصورساز و هنرور ادراکی-تصویری ژاپنی است. او به خاطر طراحی شخصیتها، محیط و مکانیک سری بازیهایی همچون متال گیر و زون آو د اندرز شهرت دارد.
زادهٔ هیروشیما، یوجی شینکاوا در سال ۱۹۹۴ برای کمپانی بازیسازی کونامی شروع به کار کرد.
9.یوسامی ماتسونو
از سازندگان و طراحان بازی فاینال فانتزی ۱۲ است که زیر نظر اسکوئر انیکس فعالیت می کندو در طراحی قسمت های بسیاری ار سری فاینال فانتزی همکاری داشته است. او بیشتر به عنوان خالق فضا ها و دنیا های فانتزی مورد توجه است.
10 . هیدکی ایتسونو
از سازندگان و طراحان برجسته است که یکی از بهترین بازی های رایانه را روانه بازار کرده است بازی Devil May Cry 2 ، یکی از بازیهای سبک اکشن ساخته شده توسط شرکت کپکام است که در سال ۲۰۰۳ توسط کپکام منتشر شدهاست و به طور انحصاری برای پلی استیشن ۲ ساخته شدهاست . او بیشتر برای ساختن دشمنان جالب و شخصیت های گیرا در این بازی مورد توجه است به طوری که همه از شخصیت ها دشمنان این قسمت از بازی به خوبی یاد می کنند.
11 .هیدکی کامایا
طراح و سازنده بازی Devil May Cry نسخه اول که فقط برای پلی استیشن ۲ ساخته و منتشر شده است . او برای ساخت این بازی زحمت بسیاری کشد و در زمانی که کمتر کسی به سراغ این نوع بازی ها می رفت ساخت این بازی را قبول کرد و باعث شد که یکی از بهترین بازی های این سبک ساخته شوند .
12 .هیروبوکی کابوشوکی
از طراحان بازی Devil May Cry 4 است ، این بازی در ابتدا قرار بود به طور انحصاری برای پلی استیشن ۳ منتشر شود اما شرکت کپکام به طور ناگهانی تصمیمش را عوض کرد. البته تهیهکننده آن یعنی هیروکی کوبایشی اعلام کرد که از ابتدا قصد ساختن نسخهای از بازی برای رایانههای شخصی وجود داشته اما اعلام این موضوع با تاخیر همراه بودهاست.
13. ایرو شیراهاما
کارگردان بازی مشهور Dino Stalker ، بازی رایانهای از سری داینو کرایسیس است که توسط شرکت کپکام و برای کنسول پلیاستیشن ۲ منتشر شد. این بازی برای نخستین بار در ۲۷ ژوئن ۲۰۰۲ در ژاپن منتشر شد و در ۹ و ۲۰ سپتامبر همان سال به ترتیب در منطقه آمریکای شمالی و منطقه پال نیز منتشر گشت. سبک بازی ترس و بقا است که به شکل تیراندازی اول شخص انجام میگیرد.
14.هیدکی کامیا (به ژاپنی: 神谷 英樹 Kamiya Hideki) و (به انگلیسی: Hideki Kamiya)
(متولد ۱۹ دسامبر ۱۹۷۰ ژاپن) یک طراح بازی رایانهای است که سابقه همکاری با شرکت کپکام و استودیوی کلاور آن را دارد. او هماکنون در پلاتینیوم گیمز فعالیت میکند. مشهور ترین بازی ساخته شده توسط او Bayonetta و Ōkami است .
15.سودا۵۱
نام کامل او Suda Goichi است . در ناگانو ، ژاپن ، 2 ژانویه 1968 متولد شد.
به این دلیل نام خود را سودا 51 قرار داده است که فامیلی اون در ژاپنی به همین مفهوم است. Go در ژاپنی به معنی عدد 5 است و ichi هم به معنی عدد 1 که در کنار هم می شود 51 !
در اوایل دهه 90 او در ابتدا کارگر دفن و کفن بود که به دلیل بوی بد مردگان خیلی سریع از این کار کنار کشید و وارد تجارت سرگرمی و دنیای تبلیغات شد و برای اویل بار سناریو خود را نوشت ولی بعد از اینکه چند هفته ای با او تماس گرفته نشد دوباره به سمت دفن و کفن رفت ولی بعد از مدتی با او تماس گرفته شد و در شرکت Grasshopper مشغول به کار شد و بعد از مدتی بازی Shining Soul II را روانه بازار کرد . بعد ها بازی معروف Killer 7 را ساخت و روانه بازار کرد که باعث شهرت بیش از حد او شد .
به علت کثرت این افراد فقط بازی ساز های مشهور و تاثیر گذار در صنعت بازی سازی در این مطلب گرد آوری شده اند .
1.نوبورو سوگیمورا (به انگلیسی: Noboru Sugimura) و (به ژاپنی: 杉村 升 Sugimura Noboru)
یک نویسنده ژاپنی فیلمهای تلویزیونی و بازیهای ویدئویی است که در سال ۱۹۴۸ متولد شد. از سرشناسترین آثار او میتوان به نویسندگی سریهای متال هیرو، Super Sentai، رزیدنت ایول و اونیموشا اشاره کرد. او همچنین یک نویسنده مشهور و محبوب در ژاپن بود که چند اثر تلویزیونی محبوب ژاپنی را نیز نویسندگی کرد.
او همچنین نویسنده اصلی داستان بازی رزیدنت ایول ۲ و چند نسخه دیگر از این سری، و همچنین از نویسندگان سری بازی اونیموشا بود.
سوگیمورا در ۲۵ فوریه ۲۰۰۵ درگذشت.
2.شیگرو میاموتو(به ژاپنی: 宮本 茂، تلفظ:Miyamoto Shigeru)
متولد ۱۶ نوامبر, 1952 در کیوتو، ژاپن) طراح و تهیهکننده ژاپنی بازیهای رایانهاست. وی با لقبهایی همچون «پدر بازیهای رایانهای» یا «والت دیزنی بازیهای الکترونیک» شناخته میشود. بیشتر علت شهرت او طراحی بازیهایی همچون ماریو، افسانه زلدا، وی موزیک و دیگر بازیهای مرتبط با نینتندو است.
3.ماسافومی میاموتو
شرکت ژاپنی تولید کننده بازیهای رایانهای که در سپتامبر ۱۹۹۸ توسط ماسافومی میاموتو پایهگذاری شد. این شرکت درسال ۲۰۰۳ در شرکت انیکس ادغام شد و شرکت اسکور انیکس را به وجود آورد. اسکورسافت (به انگلیسی: Squaresoft) نام نشان تجاری شرکت اسکور بود که در بازه زمانی ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ برای محصولات این شرکت استفاده میشد.
از محصولات این شرکت میتوان به برخی بازیهای رایانهای مشهوری چون فاینال فانتزی، کرانو کراس و پارازیت ایو اشاره کرد.
4.هیدئو کوجیما (به ژاپنی: 小島 秀夫 Kojima Hideo، به انگلیسی: Hideo Kojima)
طراح ژاپنی بازیهای رایانهای و سخنگوی شرکت کونامی. وی از سال ۱۹۸۶ در زمینه طراحی بازیهای کامپیوتری فعالیت میکند. از مشهورترین کارهای وی میتوان به مجموعه بازی متال گیر سالید اشاره کرد.
هیدئو کوجیما در ۲۴ آگوست سال ۱۹۶۳ در توکیوی ژاپن متولد شد. در ابتدا مایل به هنرپیشگی و تصویرگری بود ولی بالاخره به سراغ نوشتن داستانهای کوتاه رفت. او داستانهای خود را به مجلات ژاپنی میفرستاد ولی هیچ یک از آن مجلات داستانهای کوجیما را برای چاپ شدن مناسب ندانستند. داستانهایی که کوجیما برای مجلات میفرستاد اغلب ۴۰۰ صفحهای بودند در حالی که مجلات خواهان داستانهایی حداکثر ۱۰۰ صفحهای بودند. در سال چهارم دانشگاه با اعلام این خبر که میخواهد به صنعت بازی سازی بپیوندد همه را متحیر کرد؛ این در حالی بود که در ابتدا وی رویای کارگردانی را در سر میپروراند.
در ۱۹۸۶ وارد کونامی شد و پروژه متال گیر را آغاز کرد. این بازی در سال ۱۹۸۷ در ژاپن و بعضی از نقاط اروپا عرضه شد. نتیجه کار فوق العاده از آب در آمد.
5.کیجی اینفونه (به انگلیسی: Keiji Inafune) و (به ژاپنی: 稲船 敬二 Inafune Keiji)
(متولد ۸ می ۱۹۶۵} تهیه کننده و گرافیست ژاپنی بازیهای ویدئویی است. او پیشتر ریاست بخش تحقیق و توسعه تجارت آنلاین شرکت کپکام را برعهده داشت. برجستهترین طراحی گرافیکی او، طراحی شخصیت مگامن است. او همچنین تهیهکننده برخی سریهای دیگر شرکت کپکام، همچون افسانه اونیموشا و خیزش مرگ نیز هست.
6. هیروآکی روتوریاما
از طراحان و سازندگان بازی سول کالیبر است. بازی مبارزهای بر پایه سلاح، که توسط نامکو باندای ساخته شدهاست. داستان بازی دربارهٔ شمشیری است که بعد از سالها خونریزی، کینه و نفرت، روح خود را بدست آورده بود، این شمشیر روح اج نام داشت و شمشیری که در مقابل آن قرار داشت روح کالیبر بود. در این سری هر شخصیت طوری طراحی شده که دارای سبک و سلاح منحصر به فرد خود میباشد.
7. شینجی میکامی (به ژاپنی: Mikami Shinji 三上真司، به انگلیسی: Shinji Mikami، متولد ۱۱ آگوست ۱۹۶۵)
طراح ژاپنی بازیهای رایانهای که به سبب خلق سری رزیدنت ایول (که در ژاپن با نام بایوهازارد شناخته میشود) مشهور است. او همچنین در ساخت برخی از بازیهای معروف ۳۲-بیتی شرکت کپکام از جمله ویوتیفول جو و شیطان هم میگرید به عنوان مدیرتولید همکاری داشته است. به او لقب پدر رزیدنت ایول هم دادهاند.
8.یوجی شینکاوا (به ژاپنی: 新川洋司 Hiroshima-shi، به انگلیسی: Yoji Shinkawa)
یک مصورساز و هنرور ادراکی-تصویری ژاپنی است. او به خاطر طراحی شخصیتها، محیط و مکانیک سری بازیهایی همچون متال گیر و زون آو د اندرز شهرت دارد.
زادهٔ هیروشیما، یوجی شینکاوا در سال ۱۹۹۴ برای کمپانی بازیسازی کونامی شروع به کار کرد.
9.یوسامی ماتسونو
از سازندگان و طراحان بازی فاینال فانتزی ۱۲ است که زیر نظر اسکوئر انیکس فعالیت می کندو در طراحی قسمت های بسیاری ار سری فاینال فانتزی همکاری داشته است. او بیشتر به عنوان خالق فضا ها و دنیا های فانتزی مورد توجه است.
10 . هیدکی ایتسونو
از سازندگان و طراحان برجسته است که یکی از بهترین بازی های رایانه را روانه بازار کرده است بازی Devil May Cry 2 ، یکی از بازیهای سبک اکشن ساخته شده توسط شرکت کپکام است که در سال ۲۰۰۳ توسط کپکام منتشر شدهاست و به طور انحصاری برای پلی استیشن ۲ ساخته شدهاست . او بیشتر برای ساختن دشمنان جالب و شخصیت های گیرا در این بازی مورد توجه است به طوری که همه از شخصیت ها دشمنان این قسمت از بازی به خوبی یاد می کنند.
11 .هیدکی کامایا
طراح و سازنده بازی Devil May Cry نسخه اول که فقط برای پلی استیشن ۲ ساخته و منتشر شده است . او برای ساخت این بازی زحمت بسیاری کشد و در زمانی که کمتر کسی به سراغ این نوع بازی ها می رفت ساخت این بازی را قبول کرد و باعث شد که یکی از بهترین بازی های این سبک ساخته شوند .
12 .هیروبوکی کابوشوکی
از طراحان بازی Devil May Cry 4 است ، این بازی در ابتدا قرار بود به طور انحصاری برای پلی استیشن ۳ منتشر شود اما شرکت کپکام به طور ناگهانی تصمیمش را عوض کرد. البته تهیهکننده آن یعنی هیروکی کوبایشی اعلام کرد که از ابتدا قصد ساختن نسخهای از بازی برای رایانههای شخصی وجود داشته اما اعلام این موضوع با تاخیر همراه بودهاست.
13. ایرو شیراهاما
کارگردان بازی مشهور Dino Stalker ، بازی رایانهای از سری داینو کرایسیس است که توسط شرکت کپکام و برای کنسول پلیاستیشن ۲ منتشر شد. این بازی برای نخستین بار در ۲۷ ژوئن ۲۰۰۲ در ژاپن منتشر شد و در ۹ و ۲۰ سپتامبر همان سال به ترتیب در منطقه آمریکای شمالی و منطقه پال نیز منتشر گشت. سبک بازی ترس و بقا است که به شکل تیراندازی اول شخص انجام میگیرد.
14.هیدکی کامیا (به ژاپنی: 神谷 英樹 Kamiya Hideki) و (به انگلیسی: Hideki Kamiya)
(متولد ۱۹ دسامبر ۱۹۷۰ ژاپن) یک طراح بازی رایانهای است که سابقه همکاری با شرکت کپکام و استودیوی کلاور آن را دارد. او هماکنون در پلاتینیوم گیمز فعالیت میکند. مشهور ترین بازی ساخته شده توسط او Bayonetta و Ōkami است .
15.سودا۵۱
نام کامل او Suda Goichi است . در ناگانو ، ژاپن ، 2 ژانویه 1968 متولد شد.
به این دلیل نام خود را سودا 51 قرار داده است که فامیلی اون در ژاپنی به همین مفهوم است. Go در ژاپنی به معنی عدد 5 است و ichi هم به معنی عدد 1 که در کنار هم می شود 51 !
در اوایل دهه 90 او در ابتدا کارگر دفن و کفن بود که به دلیل بوی بد مردگان خیلی سریع از این کار کنار کشید و وارد تجارت سرگرمی و دنیای تبلیغات شد و برای اویل بار سناریو خود را نوشت ولی بعد از اینکه چند هفته ای با او تماس گرفته نشد دوباره به سمت دفن و کفن رفت ولی بعد از مدتی با او تماس گرفته شد و در شرکت Grasshopper مشغول به کار شد و بعد از مدتی بازی Shining Soul II را روانه بازار کرد . بعد ها بازی معروف Killer 7 را ساخت و روانه بازار کرد که باعث شهرت بیش از حد او شد .