12-22-2015, 11:27 AM
(آخرین ویرایش: 12-22-2015, 10:37 PM، توسط THE LEGEND 1.)
نگاهی به وضعیت ابرقهرمانان در بازی های ویدیویی
همه ما با ابرقهرمانان مختلف دنیاهایDC و MARVEL کم و بیش آشنا هستیم.قهرمانانی که چند سالی است پای خود را از صفحات کامیک بوک ها فراتر گذاشته و به هالیوود و کانال های تلویزیونی آمده اند. حتما می دانید سال 2016، تبدیل به سال رویارویی DC و MARVEL شده است.در این سال فیلم هایی مثل Batman v superman: dawn of justice، suicide squad،
Civil war و Deadpool اکران خواهند شد.
طرفداران این ابرقهرمانان، مدت هاست سرگرم بحث کردن درباره ی موفقیت یا شکست فیلمهای محبوب خود هستند. اگر بخواهیم نگاهی به کارهای هر دو کمپانی بیندازیم متوجه می شویم که مارول با ساختن سری فیلم های انتقام جویان، کاپیتان آمریکا و مردآهنی تا الان میلیون ها دلار به جیب زده و از دی سی که تازه به فکر جمع کردن قهرمانان خود افتاده، جلوتر است. البته دی سی با تولید سریال های Arrow و the flash در عرصه ی سریال های تلویزیونی کاملا پرچمدار بود تا اینکه مارول با همکاری نتفلیکس سریال DAREDEVIL را عرضه کرد.
اما موضوع این مقاله بازی های ویدیویی است. می خواهیم ببینیم این قهرمانان پر کار چه نقشی در زمینه این صنعت ایفا کرده اند؟ از کدام قهرمانان بازی های موفق ساخته شده و کدام قهرمانان پتانسیل ساخته شدن بازی بر اساسشان وجود دارد؟ مشکلات پیش روی سازندگان چیست؟ این ها سوالاتی است که سعی می کنیم در ادامه به آن ها جواب دهیم.
در سال های گذشته بازی های زیادی بر اساس دنیاهای DCو MARVEL ساخته شده که اکثرا خوب نبوده اند. وقتی از یک بازی «خوب» و «موفق» ابرقهرمانی صحبت می کنیم، مطمئنا ذهنمان به سوی« بتمن:آرکهام» و استودیوی سازنده آن یعنی راکستدی کشانده می شود.
عناوین ساخته شده توسط راکستدی ، بارزترین نمونه ی بازی موفق ابرقهرمانی اند. مجموعه بازی های آرکهام با بهره گیری از قابلیت های فوق العاده بتمن و با ارائه یک گیم پلی عالی، سیستم مبارزه تن به تن سریع و همینطور مخفی کاری به موقع، به محبوبیت زیادی دست یافت.
البته نباید محصول شعبه مونترال وارنر یعنی ریشه های آرکهام را از قلم بیندازیم. شاید این بازی نتوانست به خوبی عناوین راکستدی باشد اما آنقدرها هم بد نیست. روش مبارزه تا حد زیادی شبیه به «شهر آرکهام»ساخته شده و حضور کاراکترهایی مثل Deadshotو Deathstroke انگیزه لازم برای تجربه کردن این عنوان را به ما می دهد. اما واقعا قهرمانانی به جز بتمن وجود دارند که بتوان از آنها یک بازی«موفق» ساخت؟
در سال 2013، DEADPOOL منتشر شد که نمرات بالایی نگرفت و خیلی موفق نبود. باید به این نکته توجه کرد که وید ویلسون یا همان ددپول بخاطر مهارت بالا و استفاده از طنز، کاراکتر بسیار محبوبی در دنیای مارول است.
در همین سال بازی دیگری به نام Injustice: gods among us در ژانرFighting منتشر شد. در این عنوان شاهد یک داستان جدید و همچنین مبارزات زیادی بین کاراکترهای دنیای dc بودیم. بتمن، سوپرمن، جوکر، لکس لوثر، گرین لنترن(فانوس سبز) و ........ از جمله شخصیت های این بازی بودند.
شاید بعضی از قهرمانان برای ساخت بازی مناسب نباشند. مثلا ساختن بازی برای سوپرمن-با آن همه قدرت های فوق العاده اش- کار چندان آسانی نیست. فلش هم دیگر شخصیتی است که تصور یک بازی مستقل برای آن سخت است. چگونه می توان قهرمانی با سرعت باورنکردنی را کنترل کرد؟ شاید آهسته کردن زمان مطرح شود که به نظر ایده ی خوبی نیست. ما باید مشکلات سازندگان در ساخت چنین بازی هایی را درک کنیم. اگر آنها بودجه ای برای ساخت بازی داشته باشند مجبورند بیشتر آن را خرج به دست آوردن لایسنس قهرمان موردنظرشان کنند و با بقیه بودجه بازی بسازند. موارد دیگری مانند کمبود زمان، محدودیت هایی که ناشر ایجاد می کند و یا عدم وجود خلاقیت را به لیست مشکلات اضافه کنید.
به نظر من گزینه ی بعدی برای ساختن یک بازی ابرقهرمانی خوب می تواند Green Arrow باشد. آرو را در واقع می توان رابین هود عصر جدید نامید. قهرمانی کماندار که برای مبارزه کردن با افرادی که «شهرش را سرافکنده کرده اند» به پا خواسته است. کاراکتر هایی مثل captain America و یا wonder woman هم پتانسیل چنین کاری را دارند.
به هر حال کمبود بازی های ویدیویی ابرقهرمانی در دوره ای که قهرمانان پرده های سینما را اِشغال کرده اند، به چشم می خورد و لازم است توسعه دهندگان بیشتری برای ساخت چنین عناوینی، پا پیش بگذارند.
بعضی عکسها از فضای مجازی گرفته شده است. لطفا با گفتن نظرات خود، انگیزه لازم برای کارهای بعد رو به من بدید.
همه ما با ابرقهرمانان مختلف دنیاهایDC و MARVEL کم و بیش آشنا هستیم.قهرمانانی که چند سالی است پای خود را از صفحات کامیک بوک ها فراتر گذاشته و به هالیوود و کانال های تلویزیونی آمده اند. حتما می دانید سال 2016، تبدیل به سال رویارویی DC و MARVEL شده است.در این سال فیلم هایی مثل Batman v superman: dawn of justice، suicide squad،
Civil war و Deadpool اکران خواهند شد.
طرفداران این ابرقهرمانان، مدت هاست سرگرم بحث کردن درباره ی موفقیت یا شکست فیلمهای محبوب خود هستند. اگر بخواهیم نگاهی به کارهای هر دو کمپانی بیندازیم متوجه می شویم که مارول با ساختن سری فیلم های انتقام جویان، کاپیتان آمریکا و مردآهنی تا الان میلیون ها دلار به جیب زده و از دی سی که تازه به فکر جمع کردن قهرمانان خود افتاده، جلوتر است. البته دی سی با تولید سریال های Arrow و the flash در عرصه ی سریال های تلویزیونی کاملا پرچمدار بود تا اینکه مارول با همکاری نتفلیکس سریال DAREDEVIL را عرضه کرد.
اما موضوع این مقاله بازی های ویدیویی است. می خواهیم ببینیم این قهرمانان پر کار چه نقشی در زمینه این صنعت ایفا کرده اند؟ از کدام قهرمانان بازی های موفق ساخته شده و کدام قهرمانان پتانسیل ساخته شدن بازی بر اساسشان وجود دارد؟ مشکلات پیش روی سازندگان چیست؟ این ها سوالاتی است که سعی می کنیم در ادامه به آن ها جواب دهیم.
در سال های گذشته بازی های زیادی بر اساس دنیاهای DCو MARVEL ساخته شده که اکثرا خوب نبوده اند. وقتی از یک بازی «خوب» و «موفق» ابرقهرمانی صحبت می کنیم، مطمئنا ذهنمان به سوی« بتمن:آرکهام» و استودیوی سازنده آن یعنی راکستدی کشانده می شود.
عناوین ساخته شده توسط راکستدی ، بارزترین نمونه ی بازی موفق ابرقهرمانی اند. مجموعه بازی های آرکهام با بهره گیری از قابلیت های فوق العاده بتمن و با ارائه یک گیم پلی عالی، سیستم مبارزه تن به تن سریع و همینطور مخفی کاری به موقع، به محبوبیت زیادی دست یافت.
نقلقول: تصویر بالا مربوط به : شخصیت deathstroke در ریشه های آرکهام.
البته نباید محصول شعبه مونترال وارنر یعنی ریشه های آرکهام را از قلم بیندازیم. شاید این بازی نتوانست به خوبی عناوین راکستدی باشد اما آنقدرها هم بد نیست. روش مبارزه تا حد زیادی شبیه به «شهر آرکهام»ساخته شده و حضور کاراکترهایی مثل Deadshotو Deathstroke انگیزه لازم برای تجربه کردن این عنوان را به ما می دهد. اما واقعا قهرمانانی به جز بتمن وجود دارند که بتوان از آنها یک بازی«موفق» ساخت؟
در سال 2013، DEADPOOL منتشر شد که نمرات بالایی نگرفت و خیلی موفق نبود. باید به این نکته توجه کرد که وید ویلسون یا همان ددپول بخاطر مهارت بالا و استفاده از طنز، کاراکتر بسیار محبوبی در دنیای مارول است.
در همین سال بازی دیگری به نام Injustice: gods among us در ژانرFighting منتشر شد. در این عنوان شاهد یک داستان جدید و همچنین مبارزات زیادی بین کاراکترهای دنیای dc بودیم. بتمن، سوپرمن، جوکر، لکس لوثر، گرین لنترن(فانوس سبز) و ........ از جمله شخصیت های این بازی بودند.
نقلقول: تصویر بالا مربوط به فیلم the dark knight returns برگرفته از کامیک بوکی نوشته فرانک میلر است.
(قابل توجه آنهایی که می گویند بتمن چنین لباسی ندارد!!!)
شاید بعضی از قهرمانان برای ساخت بازی مناسب نباشند. مثلا ساختن بازی برای سوپرمن-با آن همه قدرت های فوق العاده اش- کار چندان آسانی نیست. فلش هم دیگر شخصیتی است که تصور یک بازی مستقل برای آن سخت است. چگونه می توان قهرمانی با سرعت باورنکردنی را کنترل کرد؟ شاید آهسته کردن زمان مطرح شود که به نظر ایده ی خوبی نیست. ما باید مشکلات سازندگان در ساخت چنین بازی هایی را درک کنیم. اگر آنها بودجه ای برای ساخت بازی داشته باشند مجبورند بیشتر آن را خرج به دست آوردن لایسنس قهرمان موردنظرشان کنند و با بقیه بودجه بازی بسازند. موارد دیگری مانند کمبود زمان، محدودیت هایی که ناشر ایجاد می کند و یا عدم وجود خلاقیت را به لیست مشکلات اضافه کنید.
به نظر من گزینه ی بعدی برای ساختن یک بازی ابرقهرمانی خوب می تواند Green Arrow باشد. آرو را در واقع می توان رابین هود عصر جدید نامید. قهرمانی کماندار که برای مبارزه کردن با افرادی که «شهرش را سرافکنده کرده اند» به پا خواسته است. کاراکتر هایی مثل captain America و یا wonder woman هم پتانسیل چنین کاری را دارند.
به هر حال کمبود بازی های ویدیویی ابرقهرمانی در دوره ای که قهرمانان پرده های سینما را اِشغال کرده اند، به چشم می خورد و لازم است توسعه دهندگان بیشتری برای ساخت چنین عناوینی، پا پیش بگذارند.
بعضی عکسها از فضای مجازی گرفته شده است. لطفا با گفتن نظرات خود، انگیزه لازم برای کارهای بعد رو به من بدید.