HITMAN: ABSOLUTION
" من هدف رو میبینم که در یک بازارچه شلوغ چینی ایستاده، اونجا شاید صدها نفر نباشن ولی ده ها نفر هستند. چطور کارشو تموم کنم؟ یه اسنایپر اون گوشه است اون ور .... و اگه از پنجره اون اتاق بیرون رو نگاه کنم می تونم یه دید عالی روی اون داشته باشم. از میون جمعیت عبور میکنم و مسیرم رو به سمت اون کوچه تاریک کج می کنم. یه مامور من رو میبینه.مشخصه که من نباید این جا میومدم. دست هام رو بالا می برم. وانمود می کنم که تسلیم شدم. وقتی که نزدیک می شه خیلی آروم گلوش رو میبرم! من نمی خواستم بکشمش .... ولی اون منو مجبور به این کار کرد. کار زیادی نمی تونم با جسدش انجام بدم مگه این که لباس هاشو در بیارم و بدنش رو در نزدیک ترین آشغالدونی مخفی کنم. انجام دادن بقیه اش بعد از این خیلی آسونه. داخل شدن به اون آپارتمان کار خیلی راحتی بود ولی الان که فکر می کنم میبینم که اصلا دوربین های مدار بسته رو چک نکردم ...!!! روی میز یه تفنگ دروبین دار (اسنایپر) هست و من دید خوبی روی هدف دارم. ماشه رو میکشم ..... جمعیت شروع به جیغ کشیدن و فرار کردن می کنن. به خودم میگم، باید از اینجا بیرون برم .... پس با عجله از اتاق خارج میشم و به سمت نزدیکترین خروجی میرم. مامورا میان تو و لی من خوش شانسم چون قبلا لباسامو عوض کردم! لباسای اون مامور بیچاره ..... خودمو به بی خیالی میزنم و و با آرامش خاصی میرم بیرون و ماموریتم رو در کمتر از چند دقیقه انجام میدم. ولی این خیلی کار کثیفی بود. من یه آدم بی گناه رو برای انجام دادن این کار کشتم. راه های دیگه ای هم برای کشتن اون بود."
Hitman: Absolution بسته سرگرمی قتل است و در آن سرگرمی های بسیاری وجود دارد. در یکی از پیش نمایش ها دیدم که یک نفر یه بمب را در داخل ماشین هدفش جاسازی کرد. بعد از آن دزدگیر ماشین را به صدا در آورد تا فرد مورد نظر به سمت ماشینش کشیده شود و .... می توانید ادامه ماجرا را تصور کنید که چه اتفاقی افتاد! این یک قتل کثیف تر است با خسارات بسیار و کشتار شهروندان بی گناه. کار های دیگری هم هست که میتوان انجام داد. برای مثال در بازی قسمتی است که در یک داربست وجود دارد. اگر بتوان میله ها را شل کرد میتوان کل آن دار بست را بر سر فرد مورد نظر فرو ریخت. یک روش جالب تر میتوان فرد مورد نظر را مسموم کرد با تعارف کردن یک تکه فوگو (fugu)! این روش خیلی خوبی است زیرا توجه کسی را جلب نمی کند و مرگ فرد یک اتفاق و تصادف محسوب میشود! جذبه و زیبایی سری بازی های Hitman پیدا کردن بهترین روش برای کشتن است! زمانی که Square Enix سطح بازی را با اضافه کردن راهب های قاتل بالا می برد هدف این بازی دیگر صرفا تماشا کردن نیست، بلکه جست و جو کردن محیط و یافتن بهترین روش برای از پا در آوردن هدف است. تعداد افرادی که می کشید میزان حرفه ای بودنتان را نشان میدهد و هر بیگناهی را که می کشید امتیازتان را دو برابر میکند!
من واقعا تحت تاثیر گرافیک و جلوه های Hitman: Absolution قرار گرفتم. و در شگفتم که موتور های گرافیکی امروزی چه حد توانایی ساقط کردن سخت افزار قدیمی را دارند! Glacier 2 موتر گرافیکی جدید استودیو IO Intercative صحنه های جالبی را خلق می کند. مکانیسم ایجاد شلوغی و ازدحام که جدیدا به این موتور اضافه شده توانایی بارگذاری تعداد زیادی کاراکتر را داراست و در نوع خود خوب عمل میکند هر چند نمی توان این را با AnvilNEXT مقایسه کرد! صحنه ی فرار این افراد هنگام شلیک کردن یک گلوله، فقط یک گلوله با اسنایپر واقعا قابل تحسین است! Absolution شاید شاهکاری نیست که غیبت 6 ساله هیتمن را جبران کند ولی به هیچ عنوان ضعیف نیست و در نوع خود خوب ظاهر می شود. Absolution گیم پلی به حق طبیعی و روانی دارد! بازی چند درجه سختی (difficulty) را داراست که هر کدام میزانی از اطلاعات را به بازیکن میدهد و میتوان این درجه سختی را انتخاب نمود. عرضه سریع چنین عنوان کاملی کاری سخت است و نشدنی است و شاید علت این غیبت طولانی نیز همین باشد. به هر حال برای پی بردن به جزئیات ریز بازی باید بیش تر از یک مرحله را طی کنم و نقد بازی فقط با طی کردن یک مرحله کاری شدنی نیست. ولی من این عنوان را به خاطر آن چه که تا کنون دیده ام تحسین می کنم.
" من هدف رو میبینم که در یک بازارچه شلوغ چینی ایستاده، اونجا شاید صدها نفر نباشن ولی ده ها نفر هستند. چطور کارشو تموم کنم؟ یه اسنایپر اون گوشه است اون ور .... و اگه از پنجره اون اتاق بیرون رو نگاه کنم می تونم یه دید عالی روی اون داشته باشم. از میون جمعیت عبور میکنم و مسیرم رو به سمت اون کوچه تاریک کج می کنم. یه مامور من رو میبینه.مشخصه که من نباید این جا میومدم. دست هام رو بالا می برم. وانمود می کنم که تسلیم شدم. وقتی که نزدیک می شه خیلی آروم گلوش رو میبرم! من نمی خواستم بکشمش .... ولی اون منو مجبور به این کار کرد. کار زیادی نمی تونم با جسدش انجام بدم مگه این که لباس هاشو در بیارم و بدنش رو در نزدیک ترین آشغالدونی مخفی کنم. انجام دادن بقیه اش بعد از این خیلی آسونه. داخل شدن به اون آپارتمان کار خیلی راحتی بود ولی الان که فکر می کنم میبینم که اصلا دوربین های مدار بسته رو چک نکردم ...!!! روی میز یه تفنگ دروبین دار (اسنایپر) هست و من دید خوبی روی هدف دارم. ماشه رو میکشم ..... جمعیت شروع به جیغ کشیدن و فرار کردن می کنن. به خودم میگم، باید از اینجا بیرون برم .... پس با عجله از اتاق خارج میشم و به سمت نزدیکترین خروجی میرم. مامورا میان تو و لی من خوش شانسم چون قبلا لباسامو عوض کردم! لباسای اون مامور بیچاره ..... خودمو به بی خیالی میزنم و و با آرامش خاصی میرم بیرون و ماموریتم رو در کمتر از چند دقیقه انجام میدم. ولی این خیلی کار کثیفی بود. من یه آدم بی گناه رو برای انجام دادن این کار کشتم. راه های دیگه ای هم برای کشتن اون بود."
Hitman: Absolution بسته سرگرمی قتل است و در آن سرگرمی های بسیاری وجود دارد. در یکی از پیش نمایش ها دیدم که یک نفر یه بمب را در داخل ماشین هدفش جاسازی کرد. بعد از آن دزدگیر ماشین را به صدا در آورد تا فرد مورد نظر به سمت ماشینش کشیده شود و .... می توانید ادامه ماجرا را تصور کنید که چه اتفاقی افتاد! این یک قتل کثیف تر است با خسارات بسیار و کشتار شهروندان بی گناه. کار های دیگری هم هست که میتوان انجام داد. برای مثال در بازی قسمتی است که در یک داربست وجود دارد. اگر بتوان میله ها را شل کرد میتوان کل آن دار بست را بر سر فرد مورد نظر فرو ریخت. یک روش جالب تر میتوان فرد مورد نظر را مسموم کرد با تعارف کردن یک تکه فوگو (fugu)! این روش خیلی خوبی است زیرا توجه کسی را جلب نمی کند و مرگ فرد یک اتفاق و تصادف محسوب میشود! جذبه و زیبایی سری بازی های Hitman پیدا کردن بهترین روش برای کشتن است! زمانی که Square Enix سطح بازی را با اضافه کردن راهب های قاتل بالا می برد هدف این بازی دیگر صرفا تماشا کردن نیست، بلکه جست و جو کردن محیط و یافتن بهترین روش برای از پا در آوردن هدف است. تعداد افرادی که می کشید میزان حرفه ای بودنتان را نشان میدهد و هر بیگناهی را که می کشید امتیازتان را دو برابر میکند!
من واقعا تحت تاثیر گرافیک و جلوه های Hitman: Absolution قرار گرفتم. و در شگفتم که موتور های گرافیکی امروزی چه حد توانایی ساقط کردن سخت افزار قدیمی را دارند! Glacier 2 موتر گرافیکی جدید استودیو IO Intercative صحنه های جالبی را خلق می کند. مکانیسم ایجاد شلوغی و ازدحام که جدیدا به این موتور اضافه شده توانایی بارگذاری تعداد زیادی کاراکتر را داراست و در نوع خود خوب عمل میکند هر چند نمی توان این را با AnvilNEXT مقایسه کرد! صحنه ی فرار این افراد هنگام شلیک کردن یک گلوله، فقط یک گلوله با اسنایپر واقعا قابل تحسین است! Absolution شاید شاهکاری نیست که غیبت 6 ساله هیتمن را جبران کند ولی به هیچ عنوان ضعیف نیست و در نوع خود خوب ظاهر می شود. Absolution گیم پلی به حق طبیعی و روانی دارد! بازی چند درجه سختی (difficulty) را داراست که هر کدام میزانی از اطلاعات را به بازیکن میدهد و میتوان این درجه سختی را انتخاب نمود. عرضه سریع چنین عنوان کاملی کاری سخت است و نشدنی است و شاید علت این غیبت طولانی نیز همین باشد. به هر حال برای پی بردن به جزئیات ریز بازی باید بیش تر از یک مرحله را طی کنم و نقد بازی فقط با طی کردن یک مرحله کاری شدنی نیست. ولی من این عنوان را به خاطر آن چه که تا کنون دیده ام تحسین می کنم.