09-07-2015, 05:12 PM
[font=tahoma]تصمیم، انتخاب، عاقبت، پاداش و مجازات… کلماتی که انسان از لحظهای که خوب را از بد تشخیص میدهد، ارزش را از ضد ارزش و هنجار را از غیر هنجار میشناسد؛ با آنها درگیر خواهد بود و تا زمانی که چشم از جهان فروبندیم و جان به جان آفرین تسلیم کنیم نیز با ما همراه هستند. در واقع تمام سرنوشت ما و شخصیت ما و تصویری که ما از خود بر جای میگذاریم، همه و همه از صافی انتخابها و تصمیمات ما رد شدهاند و آن چه که هستیم در واقع نتیجهی همین تصمیمات است. پاداش میگیریم یا مجازات خواهیم شد؟ آیا تصمیمی که گرفتم درست بود؟ نکند با این انتخاب همه چیز خراب شود. به طور قطع همه ی ما در زندگی خود بارها و بارها این سوالات را از خود میپرسیم و کاش همیشه انتخاب به سادگی گزینش از بین خوب یا بد مطلق بود، اما به واقع اینطور نیست. جهانی خاکستری با انسان هایی خاکستری ما را احاطه کردهاند و هر بار انتخاب را برای ما سختتر میکنند. خوبی و بدی مطلق کمکم به یک مفهوم کلی تبدیل شدهاند و تنها در ایدئولوژیها آنها را خواهیم یافت. بعضی وقتها در زندگی واقعا نمیدانیم کدام خوب و کدام بد است اما ناچار به انتخاب هستیم و نه فقط یکبار بلکه باید تا زمانی که زنده هستیم همواره انتخاب کنیم و در ازای به دستآوردن یک سری چیزها، چیزهای دیگری را از دست بدهیم.
[/font]
[/font]
البته از جنبهی مثبت نیز میتوان به این مسئله نگاه کرد. درست است که انتخاب مخصوصا در دنیای امروزی که پر است از زرق و برقهای گولزننده و فریبدهنده کار بسیار سختی است اما این موضوع نیز واضح است که انتخاب با خود کلمهای را همراه دارد که شاید مهمترین نیاز انسان در جوامع امروزی است، یعنی آزادی. وقتی حق انتخاب داریم یعنی آزاد هستیم که آنچه را یا سلیقهی ما بیشتر همخوانی دارد گزینش کنیم و هر چقدر هم انتخاب سخت باشد حس آزادی لذتبخش است. آزادی در انتخاب مسیر، آزادی در بیان، آزادی در انتخاب بازی و یا هر نوع دیگری از آرادی. حال اگر این مبحث را بخواهیم به دنیای محبوبمان یعنی گیم مرتبط کنیم باید گفت حس لذتبخش آزادی که نهفته در ژرفای انتخابهای ماست، عناوین نقشآفرینی و یا هر سبک دیگری که در آن انتخاب و جزا وجود دارد را بسیار برای ما گیمرها شیرین و دوستداشتنی میکند. وقتی مشاهده میکنیم که خارج از یک روند تماما اسکریپت شده حق داریم انتخاب کنیم و ادامهی بازی بر اساس انتخاب ما پیش خواهد رفت توعی احساس لذت و غرور والبته آزادی به ما دست میدهد، انگار که سازندهی بازی آن عنوان را تنها برای ما ساخته است و آنقدر برای ما احترام قائل بوده که کار خود را بسیار سختتر کرده است ولی چندین لایه و مسیر مختلف ظراحی کرده تا ما از آن لذت ببریم. خودمانیتر بگویم، سازندهی بازی آنقدر ارزش برای ما قائل بوده است که به خود اجازه نداده تا ۶۰ دلار پول ما را در ازای ۶ ساعت تجربهی تماما اسکریپت شده از ما بگیرد و سپس نیز با ارائهی هر لباس یا کوچکترین چیزی ۲دلار ۲ دلار هم از ما پول بگیرد بلکه بالغ بر ۱۰۰ ساعت لذت ناب آنهم با ارزش تکرار بالا و پر از انتخابهای جذاب به ما هدیه میدهد. این قدرت نقشآفرینی و قدرت انتخاب است. در واقع سازنده در ازای یک مبلغ مشابه با عناوین دیگر سبکها، راه سخت را برگزیده است تا ما را از لذت نقشآفرینی و انتخاب و جزا سیراب نماید. حال کیفیت این انتخاب و جزا دیگر به کیفیت بازی و کیفیت سازندگان بستگی دارد که تا چه حد این انتخابها را برای ما سخت و طبیعی جلوه دهند.
نمادی از غرور و شرافت یک مرد که انتخابهای سختی در زندگی خود پیش رو داشته است
حال تصور کنید که یک بازی رایانه ای بتواند همان استرسی را که شاید در برخی تصمیمگیریهای خود در زندگی واقعی داریم به ما منتقل کند. قطعا کار بسیار سختی است و بسیار بسیار کمتعداد هستند عناوینی که بتوانند این حس رابه ما منتقل کنند ویاعث شوند کنترلر را زمین بگذاریم ومدتی طولانی به یک تصمیم که می خواهیم بگیریم فکر کنیم (البته اگر زمان محدود نداشته باشد!). عناوینی که بتوانند چنین حسی در ما ایجاد کنند قطعا شاهکار هستند و البته معمولا شاهکاری از سبک نقش آفرینی. چون انتخاب و رویارویی با عواقب آن یکی از خاصیتهای بازیهای سبک نقشآفرینی هستند و یکی از عوامل اصلی که بسیاری از گیمرها این سبک را با هیچ سبک دیگری قابل مقایسه نمی دانند. چون حس زندگی در این سبک جریان دارد و باید پای لرز خربزه ای که خوردهایم بنشینیم.
بازی Witcher 3: Wild Hunt عنوانی است پر از تصمیمات تاثیرگذار که در واقع بر پایهی تصمیمات شما و عواقب آنها بنا شده است. تصمیماتی اغلب خاکستری که شما را به فکر کردن مجبور میکنند و در پایان منجر به شکل گیری ۳۶ پایان مختلف در بازی خواهند شد و باید با نتیجه ی تصمیماتی که در جایجای بازی گرفته اید روبرو شوید. البته بسیاری از آنها تنها تغییرات کوچکی را اعمال خواهند کرد و در واقع ۳ پایان کلی برای بازی در نظر گرفته شده است و سایر پایانهای بازی زیر مجموعهای از این ۳ پایان اساسی می باشند. دراین مقاله قصد داریم تا چگونگی شکلگیری پایانهای مختلف بازی را بررسی نماییم و سرنوشت تمامی شخصیتها و سرزمینهای بازی را در شرایط مختلف برای شما عزیزان و کاربران محترم گیمفا روشن کنیم.
“لازم است اشاره کنم که این مطلب سرشار از اسپویل بخش های مختلف بازی است و در واقع بیش از این نمی توان در مورد این بازی اسپویل کرد! پس اگر هنوز بازی را تمام نکردهاید و یا به فکر انجام مجدد و… هستید از مطالعه ی این مطلب جدا خود داری نمایید.”
خداحافظی با گرگ سفید تصمیم بسیار سختی است اما گویا مجبوریم تا با او و ماجراهای دوستداشتنیاش وداع کنیم… شاید تا روزی دیگر
هرگونه که بازی را به پایان برسانید ماموریت epilogue بازی Something Ends, Something Begins نام دارد و تفاوت مهم بین ۳ پایان اصلی در این اپیلوگ، بر مبنای سرنوشت ciri است.
سرنوشت Ciri بر اساس ۷ فاکتور و در واقع ۷ انتخاب در بازی شکل می گیرد که شامل موارد زیر هستند :
۱ – چگونه Ciri را در ماموریت Blood on the Battlefield آرام می کنید؟
۲ – آیا در طول ماموریت Blood on the Battlefield وی را برای دیدن پدرش (امپراتور) میبرید یا خیر؟
۳ – در طول ماموریت Blood on the Battlefield سکهها را از امپراتور برای بردن Ciri نزد وی قبول میکنید یا خیر؟
۴ – در طول ماموریت Final Preparations آیا Ciri را در ملاقات با Lodge of Sorceresses همراهی می کنید یا به او اعتماد به نفس لازم برای تنها رفتن را میدهید؟
۵ – ذر طول ماموریت The Child of the Elder Blood و زمانی که Ciri خشمگین میشود چگونه با او رفتار می کنید (به او می گویید آرام باش یا همراه او شروع به شکستن ظروف و میز و… میکنید)
۶ – در پی انتخابی که در ماموریت The Child of the Elder Blood انجام می دهید آیا Ciri را برای دیدن قبر Skjall میبرید یا خیر؟
۷ – تکمیل زنجیرهی ماموریتهای An Eye for an Eye, A Deadly Plot, Redania’s Most Wanted (در act 2) و ماموریت Reason of State (در act 3)
شخصیتپردازی Ciri به قدری عمیق است که ما نیز در بازی حسی که Geralt به وی دارد را به او پیدا میکنیم
اکنون به توضیح ۳ پایان کلی ذکر شده و نحوهی دسترسی به آن بر اساس ۷ مورد بالا می پردازیم :
۱ – Ciri میمیرد
زمانی که Ciri در مواجهه با White Frost اعتماد به نفس لازم را نداشته باشد (در واقع به او اعتماد به نفس لازم را نداده باشید) در این نبرد خواهد مرد. در ماموریت اپیلوگ بازی گرالت یکی از ۳ خواهر Crone باقی مانده که گردنبند Ciri زا ربوده بود میکشد و در حالی که آن را در دست دارد غمگین و تنها بر روی نیمکتی نشسته است.
برای آزاد کردن این پایان که در حقیقت بدترین پایان بازی محسوب میشود باید از ۷ موردی که در بالا نام برده شد حداقل ۵ مورد را به صورت منفی انجام دهید. به عنوان مثال:
۱ – در ماموریت Blood on the Battlefield به وی بگویید “Relax, you don’t have to be good at everything,”
۲ – در طول ماموریت Blood on the Battlefield و وقتی که وی را برای دیدن پدرش بردهاید در جواب امپراتور برای دریافت سکه ها بگویید “Definitely need it more than you” و آنها را بپذیرید.
۳ – در طول ماموریت Final Preparations شما نیز Ciri را در ملاقات با Lodge of Sorceresses همراهی کنید و اجازه ندهید تا تنها برود.
۴ – ذر طول ماموریت The Child of the Elder Blood و زمانی که Ciri خشمگین می شود به او بگویید “Calm down”
۵ – در ماموریت The Child of the Elder Blood و در جواب درخواست Ciri برای دیدن قبر Skjall به وی بگویید “No time”
اکثر انتخابهای مهم و تاثیرگذار بازی حول محور این رابطه میچرخد
۲ – Ciri زنده می ماند و witcher می شود
این پایان در واقع پایان متعادل بازی محسوب می شود و زمانی اتفاق میافتد که Ciri در مواجهه با White Frost اعتماد به نفس لازم را داشته باشد و در این نبرد زنده بماند ولی به دلیل صحبت نکردن با پدرش (که در واقع شما او را نبردهاید!) از انتخابهایی که در آینده پیش رو دارد آگاه نیست. در این حالت در ماموریت اپیلوگ، گرالت به نزد امپراتور می رود و در مورد یافتن Ciri و محل وی دروغ میگوید و سپس با Ciri ملاقات میکند تا زندگی جدیدش را در نقش یک ویچر آغاز کند.
شاید بگویید این پایان بهترین است ولی در حقیقت این پایان در اثر خودخواهی گرالت برای نگه داشتن Ciri نزد خود میباشد و حق انتخاب را از وی برای رقم زدن آینده اش میگیرد.
برای آزاد کردن این پایان باید:
۱ – به هیچ وجه Ciri را در ماموریت Blood on the Battlefield و زمانی که نیمهشب شما را بیدار می کند و از شما میخواهد که با هم برای کشتن یکی از سران Wild hunt بروید ابتدا به نزد امپراتور نبرید و گزینه ی “Velen, then”, را انتخاب نمایید، نه گزینه ی “Gotta visit the Emperor first”. این مورد اصلیترین نکته برای دستیابی به این پایان است و در صورت انجام ندادن آن نکات بعدی اهمیتی ندارند.
۲ – پس از انجام مورد اول باید از ۴ تصمیم زیر حداقل ۲ تا را مثبت انجام دهید :
– در ماموریت Blood on the Battlefield به وی بگویید “I know what might lift your spirits” و با وی برفبازی کنید.
– در طول ماموریت Final Preparations به Ciri اعتماد به نفس لازم برای تنها رفتن را در ملاقات با Lodge of Sorceresses بدهید.
– ذر طول ماموریت The Child of the Elder Blood و زمانی که Ciri خشمگین می شود گزینه ی “Go for it” را انتخاب نمایید و همراه او شروع به شکستن ظروف و میز و… کنید!
– در ماموریت The Child of the Elder Blood و در جواب درخواست Ciri برای دیدن قبر Skjall وی را همراهی کنید و گزینه ی “Yeah, I’ll go with you” را انتخاب کنید.
انتخابی که Ciri در یکی از پایانهای بازی انجام میدهد، نمکنشناسی و کملطفی در حق Geralt است و مانند این تصویر به Geralt پشت میکند در حالی که گرگ سفید باز هم نیم نگاهی به وی دارد تا مراقبش باشد
۳ – Ciri زنده می ماند و در اینده جانشین امپراتور می شود
زمانی که Ciri در مواجهه با White Frost اعتماد به نفس لازم را داشته باشد و زنده از نبرد بیرون آید و از طرفی با پدر واقعی خود نیز دیدار کرده باشد متقاعد می شود که میتواند در نقش امپراتور کار های بسیار بزرگتر و مثبتتری را در مقایسه با زمانی که یک ویچر شود انجام دهد و تصمیم می گیرد که به پدرش ملحق شود. در این حالت و در ماموریت اپیلوگ بازی، گرالت و Ciri از آخرین روز با هم بودنشان لذت میبرند و در پایان خداحافظی اشکباری را با یکدیگر خواهند داشت.
این پایان در واقع بهترین پایان بازی محسوب می شود و درست است که برای گرالت پس از آن که دنیا را برای یافتن Ciri گشته است و تازه او را پیدا کرده مجددا دوری از او سخت است ولی این انتخابی است که ciri میکند و در واقع ما این حق انتخاب را به او دادهایم تا برای آیندهاش تصمیم بگیرد. هر چند به نظر شخصی بنده، انتخابی که وی انجام می دهد کمی نمکنشناسی و کملطفی در حق گرالت است.
برای آزاد کردن این پایان باید موارد زیر را انجام دهید:
۱ – Ciri را در ماموریت Blood on the Battlefield به نزد امپراتور ببرید (زمانی که نیمه شب شما را بیدار می کند و از شما می خواهد که با هم برای کشتن یکی از سران Wild hunt بروید گزینه ی “Gotta visit the Emperor first” را انتخاب نمایید.
۲ – از پیروزی امپراتوری Nilfgaard در جنگ مطمئن شوید. برای این منظور باید در act 2 ماموریتهای جانبی زیر را انجام دهید:
An Eye for an Eye
A Deadly Plot
Redania’s Most Wanted
A Deadly Plot
Redania’s Most Wanted
و همچنین در act 3 به صورت زیر عمل کنید:
– در ماموریت Blindingly Obvious با Dijikstra به نرمی برخورد کنید و اطلاعلاتی را در مورد امپراتور به او بدهید تا ماموریت Reason of State باز شود.
– ماموریت Reason of State را تکمیل کنید و در پایان طرف Vernon Roche و Ves را بگیرید و در مقابل Dijikstra بایستید و او را بکشید.
۳ – باید از ۵ موردی که ذکر می شود حداقل ۳ مورد را به صورت مثبت انجام دهید:
– در ماموریت Blood on the Battlefield به وی بگویید “I know what might lift your spirits” و با وی برف بازی کنید.
– Ciri را در ماموریت Blood on the Battlefield به نزد امپراتور ببرید و سکهها را از امپراتور برای بردن Ciri نزد وی قبول نکنید و گزینه ی “Didn’t do it for coin” را انتخاب نمایید.
– در طول ماموریت Final Preparations به Ciri اعتماد به نفس لازم برای تنها رفتن را در ملاقات با Lodge of Sorceresses بدهید.
– ذر طول ماموریت The Child of the Elder Blood و زمانی که Ciri خشمگین می شود گزینه ی “Go for it” را انتخاب نمایید.
– در ماموریت The Child of the Elder Blood و در جواب درخواست Ciri برای دیدن قبر Skjall وی را همراهی کنید و گزینه ی “Yeah, I’ll go with you” را انتخاب کنید.
وی پادشاهی دیوانه و به وضوح دچار پارانویاست
– سایر فاکتورهای موثر در پایان بازی و احتمالات مختلف
فعالیت ها و انتخاب هایی که گرالت (شما) در The Witcher 3: Wild Hunt انجام میدهد و اتخاذ میکند نه تنها بر روی زندگی شخصی وی، بلکه بر روی سرنوشت سیاسی منطقه و سرزمینهای مختلف بازی نیز تاثیر مستقیم دارد و این تاثیرات در دنیایی که در ماموریت اپیلوگ بازی وجود دارد نیز متبلور می شوند و با کاتسینهایی کوتاه در انتهای بازی شرح داده میشوند.
لیستی از سرنوشتهای سیاسی مناطق و افراد مختلف به شرح زیر می باشد.
حاکم سرزمین های شمالی:
۱ – Radovid به سرزمین های Novigrad و Velen حکومت می کند:
اگر خط داستانی و ماموریتهای assassin که در نهایت به ماموریت Reason of State ختم می شوند را نادیده بگیرید، Radovid در جنگ با امپراتوری Nilfgaard پیروز میشود و بلافاصله شروع به سلاخی استفاده کنندگان از جادو و تمام غیرانسان ها میکند. وی یک دیوانه به تمام معناست.
۲ – Dijkstra به سرزمین های Novigrad و Velen حکومت می کند :
اگر خط داستانی و ماموریتهای Assassin را انجام دهید و در ماموریت Reason of State طرف Dijkstra را بگیرید و اجازه دهید تا Vernon Roche و Ves را بکشد وی حاکم سرزمینهای شمالی خواهد شد و بر مردم با ترس و نبود آزادی حکومت میکند و در صدد پدید آوردن عصری صنعتی میباشد.
۳ – امپراتوری Nilfgaard باقی میماند و بر تمام مناطق غیر از Temeria حکومت میکند (Temeria آزادی خود را مجددا به دست می اورد) :
اگر خط داستانی و ماموریتهای Assassin را انجام دهید و در ماموریت Reason of State طرف Vernon Roche و Ves را بگیرید و در مقابل Dijikstra بایستید و او را بکشید امپراتوری Nilfgaard باقی میماند و بر تمام مناطق غیر از Temeria حکومت میکند. Temeria آزادی خود را مجددا به دست میآورد و جنگ با صلح و خوبی به پابان می رسد.
سرنوشت این حاکم مقتدر نیز به انتخابهای شما بستگی دارد
سرنوشت Emhyr var Emries امپراتور Nilfgaard:
۱ – اگر امپراتوری Nilfgaard حاکم سرزمینهای شمالی باشد Emhyr var Emries توجه خود را به از بین بردن تمامی خائنین معطوف میکند.
۲ – اگر Radovid یا Dijikstra حاکم سرزمینهای شمالی شوند مخالفان داخلی Emhyr var Emries قیام میکنند و وی را به قتل میرسانند.
حاکم Skellige :
۱ – اگر در ماموریت King’s Gambit از Cerys حمایت کنید وی حاکم Skellige میشود و با صلح و آرامش بر سرزمین خود حکومت میکند.
۲ – اگر در ماموریت King’s Gambit از Hjalmar حمایت کنید وی حاکم Skellige میشود و هر بهار با نیروهای خود به Nilfgaard حمله می کند و باعث مرگ بسیاری میشود.
سرنوشت Geralt of Rivia :
۱ – اگر با Triss merigold وارد رابطهی عاشقانه شوید و آن را حفظ کنید در انتها گرالت به همراه Triss به Kovir سفر می کند و مشاور اعظم پادشاه میشود و با تریس زندگی اشرافی و راحتی را آغاز میکنند و البته گاها ماموریتهای مخصوص ویچرها را نیز میپذیرد.
۲ – اگر با Yennefer وارد رابطهی عاشقانه شوید و آن را حفظ کنید در انتها گرالت به همراه Yennefer خود را از کار بازنشسته میکنند و زندگی شادی را با هم آغاز می کنند و…!
۳ – اگر با هیچ یک از دو شخصیت ذکر شده رابطهی عاشقانه برقرار نکنید و یا آنقدر حماقت کنید که بخواهید با هردو رابطه برقرار کنید (باید به هر دو نفر جملهی I Love You را بگویید)، گرالت در انتها تنها میماند و تبدیل به یک ویچر سرگردان میشود البته با همراهی Dandelion!
کدام یک؟ اگر هر دو را انتخاب کنید در واقع هر دو را از دست میدهید و دو نفری شما را قال خواهند گذاشت!
انتخابها و سرنوشت ماموریتهای کوچکتر حین بازی:
به غیر از کاتسین انتهایی بازی و موارد مختلفی که در آن توضیح و نمایش داده میشوند (که همگی را برایتان شرح دادم) تعدادی “Mini Ending” های مختلف نیز در هنگام بازی و ماموریتهای جانبی مختلف اتفاق میافتند که در این قسمت آنها را نیز برای شما عزیزان بازگو خواهم کرد.
سرنوشت Bloody Baron و خانوادهاش:
۱ – اگر روح اسیر شده در درخت را در ماموریت The Whispering Hillock بکشید Anna همسر Baron زنده میماند ولی دیوانه می شود. Velen در صلح و آرامشی نسبی به سر خواهد برد.
۲ – اگر روح اسیر شده در درخت را در ماموریت The Whispering Hillock آزاد کنید Downwarren نابود خواهد شد، Anna میمیرد و Baron خودکشی میکند. velen در هرج و مرج و آشوب به سر خواهد برد.
سرنوشت Sara the Godling:
۱ – اگر در ماموریت “haunted house” با سارا معامله کنید و اجازه دهید در خانه بماند وی تا انتها در همانجا زندگی خواهد کرد و دیگر کسی را اذیت نمیکند.
۲ – اگر در ماموریت “haunted house” سارا را از خانه بیرون کنید وی به Novigrad میرود و در Bald Mountain به جانی ملحق میشود.
Johnny یکی از شخصیتهای دوست داشتنی و بامزهی بازی است
سرنوشت Keira Metz :
۱ – اگر وی را به Kaer Morhen بفرستید او به همراه لمبرت پس از مبارزهی Kaer Morhen به یک ماجراجویی دونفره خواهند رفت.
۲ – اگر اجازه دهید وی نزد Radovid برود و یا ماموریتهای او را نادیده بگیرید وی توسط Radovid سوزانده خواهد شد.
سرنوشت Whoreson Junior :
۱ – اگر وی را بکشید در نهایت Dudu خود را به شکل او در میآورد و جای او زندگی خواهد کرد (البته بدون انجام جنایتهایی که Whoreson Junior واقعی همواره مرتکب میشد).
۲ – میتوانید از جان وی بگذرید و او را به قانون بسپارید تا در موردش تصمیمگیری شود.
سرنوشت Mage ها :
۱ – اگر ماموریت Now or Never را انجام دهید Mage ها با موفقیت از Novigrad فرار میکنند ولی از آنجا که حکومت بالاخره باید عدهای را برای کشتن داشته باشد شروع به قتل سایر غیر انسانها در Novigrad میکنند.
۲ – اگر ماموریت Now or Never را انجام ندهید Mage ها در Novigrad باقی میمانند و سلاخی میشوند و آنجا تبدیل به کشتارگاه آنها خواهد شد.
Keira Metz ماموریت خیلی جالبی برای شما دارد و مرگ و زندگی وی در دستان شماست