06-02-2013, 03:44 PM
(آخرین ویرایش: 06-02-2013, 03:57 PM، توسط L I O N E L.)
با سلام خدمت عزیز سایت گیمفا. من تصمیم گرفتم برای تالار هم مقاله بنویسم تا سطح تالار بالاتر هم بره. برای همین دیدم الان که سایت برای عضویت در تیم تحریریه داوطلب می پذیره یه آموزش کامل در امر مقاله نویسی بدم تا عزیزانی که مایل به عضویت در تیم تحریریه هستند با اطمینان بیشتری این کار رو شروع کنند. پس با نام و یاد خدا آغاز می کنیم:
فقط منظورم رو بد نگیرید. شاید بعضی ها بتونند با این مقاله بهتر بشن. سوء تفاهم نشه.
معمولا مقاله های اصلی که سایت به اون ها نیازمنده به نقد و پیش نمایش تقسیم میشه برای همین من میخوام اصول نوشتن یک مقاله ی کاملا استاندارد رو برای کاربران تالار آموزش بدم. نکته ای که هست اینه که در صورت رعایت کردن این استاندارد ها می تونید مقاله خوبی رو ارائه بدید. اولین کار انتخاب یک عنوان خوب برای مقاله ی شما است. بهتره که این عنوان رو متناسب با موضوع بازی انتخاب کنید. من خودم چند مثال می زنم تا به این نکته بیشتر پی ببرید.
1-به دنبال آمرزش، نقد و بررسی Hitman Absolution
اگر این نسخه از سری هیتمن رو تجربه کرده باشید متوجه می شوید که بر خلاف همیشه 47 برای اهداف سازمان آدم نمی کشد بلکه برای محافظت از ویکتوریا و همچنین به دست آوردن آمرزش.... همچنین واژه Absolution هم همین معنی را می دهد.
2- فریاد در دوردست، نقد و بررسی Far Cry 3
واژه ی Far معنی دور و Cry هم معنی فریاد را می دهد. همچنین با توجه به محتوای بازی که در آن جیسون برادی در جایی ناشناخته و دورتر به دنبال راه فرار است و کم کم به یک قاتل تبدیل می شود این عنوان خوب به نظر می رسد.
حالا من چندین مثال می زنم تا کمی بیشتر با این نوع عنوان ها آشنا شویم.
3- عصر تکنولوژِی، پیش نمایش Watch Dogs
4- بر فراز آسمان، نقد و بررسی Biotshock Infinite
5- به دنبال روشنایی، نقد و بررسی Metro Last Light
می توان خیلی بیشتر مثال زد اما به گمانم با این نکته بیشتر آشنا شده ایم. نکته ای که وجود دارد این است که باید از عناوینی با مفهوم، مرتبط با بازی، و همچنین شفاف و واضح استفاده کرد. البته می توان از عناوین خاص تر و به دور از کلیشه نیز استفاده کرد مثل:
به لس سانتوس خوش آمدید، پیش نمایش Grand Theft Auto V
یا: کابوس در راه است، نقد و بررسی Metro Last Light و یا:
دنیای ناشناخته، نقد و بررسی Bioshock Infinite و....
استفاده از عناوین تاپ و شیک می تواند مخاطب را بیشتر جذب مقاله کند.
خب با استفاده از عنوان خوب وارد مقاله می شویم. حتما اگر سریع تایپ می کنید مقاله را یک یا دو بار با دقت بخوانید. هم چنین اگر شکل نوشتاری صحیح کلمه ای را نمی دانید شکل درست آن را پیدا کنید و یا کلمه ای مترادف آن را جایگزین کنید.
خب مقاله را شروع می کنیم. بهتر است که با یک مقدمه مطلب را آغاز کنید. مقدمه را می توانید درباره ی هر چیزی که دوست دارید نگارش کنید. از تاریخچه بازی، سازنده بازی، زمان معرفی بازی، درباره ی نسخه های قبلی و.... شما می توانید از هر چیزی بنویسید.
نکته: می توانید بعد از مقدمه اطلاعاتی از بازی را نیز بنویسید. اطلاعاتی نظیر: سبک بازی، سازنده بازی، ناشر بازی، تاریخ انتشار و...
هم چنین می توانید تصویر باکس آرت بازی را نیز قرار دهید.
توجه کنید که حتما در مقاله ی خود از عکس و تصویر استفاده کنید. می توانید در مورد عکس توضیحاتی نیز بدهید. اگر نقد و بررسی ای در حال نوشتن دارید و ترجیحا PC باز هستید می توانید از گیم پلی بازی نیز از کامپیوتر خود عکس بگیرید.
داستان:
سعی کنید که داستان را به شکلی گویا بنویسید. توجه داشته باشید در یک نقد به هیچ عنوان نباید داستان بازی را اسپویل کنید. پس از وقایع مرموز داستان یا اندینگ بازی چیزی ننویسید. اگر هم مقاله ای جامع در مورد داستان کلی بازی دارید حتما در عنوان مقاله کلمه ی اسپویل را ذکر کنید. به عنوان مثال:
دنیای وارونگی ها، داستان کامل Bioshock Infinite | اسپویل، یا مثالی دیگر:
روزهایی از جنس باران، داستان کامل Heavy Rain| خطر اسپویلر
پس در یک نقد و بررسی داستان بازی را لو ندهید. زیرا با انتقاد هم رو به رو می شوید. در امر پیش نمایش هم سعی کنید با جمع اوری اطلاعات مختصری از داستان را برای مخاطب بنویسید.
به عنوان مثال:
مامور 47 یک کلون بود که در طی آزمایشاتی با تغییر هورمن هایش او را به یک قاتل بسیار خطرناک و بی رحم تبدیل کردند. مامور 47 همواره در طی نسخه های قبلی هیتمن بسیار بی رحم بود اما این بار در نسخه absolution(آمرزش) او متفاوت تر است. در ابتدا به او دستور داده میشود یار همیشگی خود دایانا را به قتل برساند. مامور 47 هم او را به قتل می رساند اما دایانا در آخرین لحظات عمرش از او میخواهد که از ویکتوریا دختری که دایانا به خاطر او به سازمان خیانت کرد محافظت کند. سازمان قصد دارد ویکتوریا را به یک قاتل یا در واقع جانشینی برای 47 تبدیل کند. مامور 47 هم باری این که ویکتوریا به سرنوشت شوم خودش که سالها آن را تحمل کرده دچار نشود از سازمان جدا میشود و ویکتوریا را به یک کلیسا می سپارد. اما ویکتوریا توسط قاچاقچی ای به نام dexter دزدیده میشود. این سرآغاز ماجرایی برای Agent 47 است که در این مأموریت خطرناک باید ویکتوریا را یافته و از چنگ پلیس و نیروهای سازمان بگریزد.
نکته ای که شاید ذهن شما را درگیر کند این است که چرا من از قتل دایانا سخن گفتم. اما نکته ای که وجود دارد این است که این نکته سرآغاز شروع ماجرا است زیرا اگر شما سخنی از این واقعه نیاورید نمی توانید به هیچ عنوان توضیحی در این امر دهید پس سعی کنید از اندینگ بازی سخنی نگویید.
بخش بعدی: گیم پلی بازی ها:
در امر گیم پلی شما باید به طور واضح وکامل از وِِیژگی های بازی صحبت کنید. می توانید از یک جمله ی ساده کار خود را آغاز کنید. به طور مثال می خواهیم گیم پلی بازی Tomb Raider را بررسی کنیم. می توانیم با یک جمله ی ساده گیم پلی بازی را زیر سایه ی نقد قرار دهیم به عنوان مثال: گیم پلی و هسته ی کلی این بازی مبتنی بر ماجراجویی است اما شما در این بین بارها با حیوانات مختلف نظیر گرگ ها یا دشمنانی با نواع سلاح های مختلف درگیر خواهید شد. در این بازی که شما در آن باید کنترل لارا کرافت جوان و کم تجربه را بر عهده بگیرید امکانات و هم چنین ویژگی هایی خاص در این گیم پلی وجود دارد که در باره ی آن ها توضیح خواهم داد....
همان گونه که می بینید دست شما در این بخش باز است. شما می توانید از نوآوری ها، قابلیت ها، سیستم مبارزه، نحوه گرفتن xp ها، هوش مصنوعی بازی، تنوع سلاح ها، حیات وحش بعضی بازی ها، مدهای مختلف و بسیاری از چیزهای دیگر صحبت کنید. به عنوان مثال بعضی از قابلیت های بازی Assassins Creed را مثال میزنم:
استفاده از Hidden Blade و Eagle Vision در عنوان AC III که از جمله ویژگی های همیشگی این بازی است و بازهم بدون تغییر خاصی در بازی گذاشته شده است.
در بخش گیم پلی سعی کنید منظورتان را شفاف و واضح بیان کنید. از قابلیت ها به خوبی سخن بگویید و در پیش نمایش ها هم اگر در امری مطمئن نیستید یا آن را ننویسید یا در غیر این صورت نا مشخص بودن این قضیه را عنوان کنید. سعی کنید بدون غلط از قابلیت ها نام ببرید و در صورتی که نام قابلیت را یادتان رفته حتما با تکرار بازی این مشکل را رفع کنید. در کل هیچ گاه سعی نکنید از چیزی که اطلاع ندارید حرف بزنید. این اصل نوشتن یک مقاله ی خوب است.
نکات بعدی در امر گرافیک:
در بخش گرافیکی شما باید از یک سری نکات خاص یاد کنید. اولین نکته این است که سعی کنید اطلاعاتی مختصر و مفید از انجین بازی به دست آورید. نکته ای که وجود داره اینه که طبق تجربیات من گرافیک چند موضوع بیشتر نداره که در یک نقد در صورت نوشتن اون ها می تونید در این زمینه موفق باشید.
در امر گرافیک یک بازی فقط این نکات وجود داره: اگر نسخه ی پی سی رو نقد می کنید حداقل سیستم مورد نیاز رو بنویسید. در غیر این صورت گرافیک همین جزئیات رو داره:
نام بردن از انجین، نورپردازی، کیفیت بافت ها، کیفیت و زمان Load شدن تکسچرها، سایه ها، رنگ پردازی و ترکیب رنگ ها، طراحی شخصیت ها، جزئیات محیط، مشکلات یا نقاط قوت هوش مصنوعی که بعضا به انجین هم مربوط میشه، فریم ریت بازی که شما می تونید در اون به یک سری نکات اشاره کنید مثل: کاهش یا افت فریم در محیط های شلوغ که میشه در بعضی بازی ها از اون نام برد یا فریم ثابت بازی بر روی کنسول ها یا یک سیستم خاص.
البته بگم که گرافیک یک سری توضحات دیگه هم داره که مثل بالایی ها واجب نیستند.
به عنوان مثال من یک تعریف از گرافیک بازی Batman: Arkham City بکنم:
گرافیک این بازی با بهره مندی از Unreal Engine 3 از گرافیکی خوب بهره مند است. طور که وقتی که برف باریده می شود بعد از بند آمدن آن و گذشت چند دقیقه برف بر روی شنل شوالیه تاریکی آب می شود!
از جمله انجین ها می توانم به Rage- Frostbite- Cry Engine- Fox Engine- Unreal Engine- Anvil Next اشاره کنم( تا جایی که ذهنم یاری میکنه!)
همان طور که دیدید می توان در این بخش توضیحات دیگری هم داد. انتخاب با خودتان!
بخش بعدی صداگذاری:
در این بخش شما می توانید اطلاعاتی در مورد سازنده موسیقی بازی دهید، در مورد موسیقی ها و نحوه اجرای آن در مناطق مختلف بازی بنویسید و یا صداگذار شخصیت ها را بنویسید. این بخش توضیحات خاصی ندارد و اکثرا می توانند به خوبی در مورد این بخش توضیح دهند.
چندین مثال: صداپیشه شخصیت سم فیشر آقای Michael Iron side است که در نسخه ی Black List به Eric Johnson تغییر داده شده است.
یا سازنده ی موسیقی های بسیار زیبای عنوان AC II آقای جسپر کید است که می توان از مشهور ترین قطعات او در این بازی را Ezio’s Family نام برد.
یا موسیقی های عنوان God of War: Ascension به دست آقای Tyler Bates در بیست و هفت Track ساخته شده است.
و.....
در پایان هم سخن پایانی شما می تواند در هر امری باشد. این بخش و مقدمه بازی با خودتان است. در پایان می توانید نمره دهی را طبق خواسته ی خودتان انجام دهید. بهتر است از هر نمره ای که می خواهید استفاده کنید. شما در نقش یک منتقد هستید ولی این به منظور این نیست که یک بازی را بر طبق فن بازی یا علاقه به عنوان رقیب بدون دلیل بکوبید.
می توانید در پایان نقد نمره ی هر بخش را بدهید و یا در هر بخش بعد از توضیح نمره بدهید.
نکته ی دیگر این است حتما لازم نیست نمره ی رند بدهید. مثلا به بای Crysis 3 نمره 8 بدهید و به بازی Bioshock نمره 9.5
می توانید همه ی نمره ها را جمع کنید و با یک ماشین حساب میانگین آن ها را بدهید. به عنوان مثال نمره 9.3
هم چنین می توانید نقاط ضعف و قوت بازی را با استفاده از Word و یا نرم افزارهای دیگر بسازید.
می توان نقد را بهتر کرد.
سعی کنید از ادبیات عامیانه به طور کلی استفاده نکنید.
نقد شیک و با محتوی و اطلاعات خوبی ارائه دهید. بدون غلط املائی.
شاید ابتدایی بود ولی خب گفتم برای کسانی که هنوز نتونسته اند به خواسته خود در این سایت و یا جاهای دیگر برسند و هنوز با معیارهای مقاله ای استاندارد آشنا نیستند به دردبخور باشه. گرچه ما این جا شاگردیم.
تجربیاتی بود از عضو سابق تحریریه پردیس گیم و نویسنده فعلی گیمفا: محمد سپهری
فقط منظورم رو بد نگیرید. شاید بعضی ها بتونند با این مقاله بهتر بشن. سوء تفاهم نشه.
معمولا مقاله های اصلی که سایت به اون ها نیازمنده به نقد و پیش نمایش تقسیم میشه برای همین من میخوام اصول نوشتن یک مقاله ی کاملا استاندارد رو برای کاربران تالار آموزش بدم. نکته ای که هست اینه که در صورت رعایت کردن این استاندارد ها می تونید مقاله خوبی رو ارائه بدید. اولین کار انتخاب یک عنوان خوب برای مقاله ی شما است. بهتره که این عنوان رو متناسب با موضوع بازی انتخاب کنید. من خودم چند مثال می زنم تا به این نکته بیشتر پی ببرید.
1-به دنبال آمرزش، نقد و بررسی Hitman Absolution
اگر این نسخه از سری هیتمن رو تجربه کرده باشید متوجه می شوید که بر خلاف همیشه 47 برای اهداف سازمان آدم نمی کشد بلکه برای محافظت از ویکتوریا و همچنین به دست آوردن آمرزش.... همچنین واژه Absolution هم همین معنی را می دهد.
2- فریاد در دوردست، نقد و بررسی Far Cry 3
واژه ی Far معنی دور و Cry هم معنی فریاد را می دهد. همچنین با توجه به محتوای بازی که در آن جیسون برادی در جایی ناشناخته و دورتر به دنبال راه فرار است و کم کم به یک قاتل تبدیل می شود این عنوان خوب به نظر می رسد.
حالا من چندین مثال می زنم تا کمی بیشتر با این نوع عنوان ها آشنا شویم.
3- عصر تکنولوژِی، پیش نمایش Watch Dogs
4- بر فراز آسمان، نقد و بررسی Biotshock Infinite
5- به دنبال روشنایی، نقد و بررسی Metro Last Light
می توان خیلی بیشتر مثال زد اما به گمانم با این نکته بیشتر آشنا شده ایم. نکته ای که وجود دارد این است که باید از عناوینی با مفهوم، مرتبط با بازی، و همچنین شفاف و واضح استفاده کرد. البته می توان از عناوین خاص تر و به دور از کلیشه نیز استفاده کرد مثل:
به لس سانتوس خوش آمدید، پیش نمایش Grand Theft Auto V
یا: کابوس در راه است، نقد و بررسی Metro Last Light و یا:
دنیای ناشناخته، نقد و بررسی Bioshock Infinite و....
استفاده از عناوین تاپ و شیک می تواند مخاطب را بیشتر جذب مقاله کند.
خب با استفاده از عنوان خوب وارد مقاله می شویم. حتما اگر سریع تایپ می کنید مقاله را یک یا دو بار با دقت بخوانید. هم چنین اگر شکل نوشتاری صحیح کلمه ای را نمی دانید شکل درست آن را پیدا کنید و یا کلمه ای مترادف آن را جایگزین کنید.
خب مقاله را شروع می کنیم. بهتر است که با یک مقدمه مطلب را آغاز کنید. مقدمه را می توانید درباره ی هر چیزی که دوست دارید نگارش کنید. از تاریخچه بازی، سازنده بازی، زمان معرفی بازی، درباره ی نسخه های قبلی و.... شما می توانید از هر چیزی بنویسید.
نکته: می توانید بعد از مقدمه اطلاعاتی از بازی را نیز بنویسید. اطلاعاتی نظیر: سبک بازی، سازنده بازی، ناشر بازی، تاریخ انتشار و...
هم چنین می توانید تصویر باکس آرت بازی را نیز قرار دهید.
توجه کنید که حتما در مقاله ی خود از عکس و تصویر استفاده کنید. می توانید در مورد عکس توضیحاتی نیز بدهید. اگر نقد و بررسی ای در حال نوشتن دارید و ترجیحا PC باز هستید می توانید از گیم پلی بازی نیز از کامپیوتر خود عکس بگیرید.
داستان:
سعی کنید که داستان را به شکلی گویا بنویسید. توجه داشته باشید در یک نقد به هیچ عنوان نباید داستان بازی را اسپویل کنید. پس از وقایع مرموز داستان یا اندینگ بازی چیزی ننویسید. اگر هم مقاله ای جامع در مورد داستان کلی بازی دارید حتما در عنوان مقاله کلمه ی اسپویل را ذکر کنید. به عنوان مثال:
دنیای وارونگی ها، داستان کامل Bioshock Infinite | اسپویل، یا مثالی دیگر:
روزهایی از جنس باران، داستان کامل Heavy Rain| خطر اسپویلر
پس در یک نقد و بررسی داستان بازی را لو ندهید. زیرا با انتقاد هم رو به رو می شوید. در امر پیش نمایش هم سعی کنید با جمع اوری اطلاعات مختصری از داستان را برای مخاطب بنویسید.
به عنوان مثال:
مامور 47 یک کلون بود که در طی آزمایشاتی با تغییر هورمن هایش او را به یک قاتل بسیار خطرناک و بی رحم تبدیل کردند. مامور 47 همواره در طی نسخه های قبلی هیتمن بسیار بی رحم بود اما این بار در نسخه absolution(آمرزش) او متفاوت تر است. در ابتدا به او دستور داده میشود یار همیشگی خود دایانا را به قتل برساند. مامور 47 هم او را به قتل می رساند اما دایانا در آخرین لحظات عمرش از او میخواهد که از ویکتوریا دختری که دایانا به خاطر او به سازمان خیانت کرد محافظت کند. سازمان قصد دارد ویکتوریا را به یک قاتل یا در واقع جانشینی برای 47 تبدیل کند. مامور 47 هم باری این که ویکتوریا به سرنوشت شوم خودش که سالها آن را تحمل کرده دچار نشود از سازمان جدا میشود و ویکتوریا را به یک کلیسا می سپارد. اما ویکتوریا توسط قاچاقچی ای به نام dexter دزدیده میشود. این سرآغاز ماجرایی برای Agent 47 است که در این مأموریت خطرناک باید ویکتوریا را یافته و از چنگ پلیس و نیروهای سازمان بگریزد.
نکته ای که شاید ذهن شما را درگیر کند این است که چرا من از قتل دایانا سخن گفتم. اما نکته ای که وجود دارد این است که این نکته سرآغاز شروع ماجرا است زیرا اگر شما سخنی از این واقعه نیاورید نمی توانید به هیچ عنوان توضیحی در این امر دهید پس سعی کنید از اندینگ بازی سخنی نگویید.
بخش بعدی: گیم پلی بازی ها:
در امر گیم پلی شما باید به طور واضح وکامل از وِِیژگی های بازی صحبت کنید. می توانید از یک جمله ی ساده کار خود را آغاز کنید. به طور مثال می خواهیم گیم پلی بازی Tomb Raider را بررسی کنیم. می توانیم با یک جمله ی ساده گیم پلی بازی را زیر سایه ی نقد قرار دهیم به عنوان مثال: گیم پلی و هسته ی کلی این بازی مبتنی بر ماجراجویی است اما شما در این بین بارها با حیوانات مختلف نظیر گرگ ها یا دشمنانی با نواع سلاح های مختلف درگیر خواهید شد. در این بازی که شما در آن باید کنترل لارا کرافت جوان و کم تجربه را بر عهده بگیرید امکانات و هم چنین ویژگی هایی خاص در این گیم پلی وجود دارد که در باره ی آن ها توضیح خواهم داد....
همان گونه که می بینید دست شما در این بخش باز است. شما می توانید از نوآوری ها، قابلیت ها، سیستم مبارزه، نحوه گرفتن xp ها، هوش مصنوعی بازی، تنوع سلاح ها، حیات وحش بعضی بازی ها، مدهای مختلف و بسیاری از چیزهای دیگر صحبت کنید. به عنوان مثال بعضی از قابلیت های بازی Assassins Creed را مثال میزنم:
استفاده از Hidden Blade و Eagle Vision در عنوان AC III که از جمله ویژگی های همیشگی این بازی است و بازهم بدون تغییر خاصی در بازی گذاشته شده است.
در بخش گیم پلی سعی کنید منظورتان را شفاف و واضح بیان کنید. از قابلیت ها به خوبی سخن بگویید و در پیش نمایش ها هم اگر در امری مطمئن نیستید یا آن را ننویسید یا در غیر این صورت نا مشخص بودن این قضیه را عنوان کنید. سعی کنید بدون غلط از قابلیت ها نام ببرید و در صورتی که نام قابلیت را یادتان رفته حتما با تکرار بازی این مشکل را رفع کنید. در کل هیچ گاه سعی نکنید از چیزی که اطلاع ندارید حرف بزنید. این اصل نوشتن یک مقاله ی خوب است.
نکات بعدی در امر گرافیک:
در بخش گرافیکی شما باید از یک سری نکات خاص یاد کنید. اولین نکته این است که سعی کنید اطلاعاتی مختصر و مفید از انجین بازی به دست آورید. نکته ای که وجود داره اینه که طبق تجربیات من گرافیک چند موضوع بیشتر نداره که در یک نقد در صورت نوشتن اون ها می تونید در این زمینه موفق باشید.
در امر گرافیک یک بازی فقط این نکات وجود داره: اگر نسخه ی پی سی رو نقد می کنید حداقل سیستم مورد نیاز رو بنویسید. در غیر این صورت گرافیک همین جزئیات رو داره:
نام بردن از انجین، نورپردازی، کیفیت بافت ها، کیفیت و زمان Load شدن تکسچرها، سایه ها، رنگ پردازی و ترکیب رنگ ها، طراحی شخصیت ها، جزئیات محیط، مشکلات یا نقاط قوت هوش مصنوعی که بعضا به انجین هم مربوط میشه، فریم ریت بازی که شما می تونید در اون به یک سری نکات اشاره کنید مثل: کاهش یا افت فریم در محیط های شلوغ که میشه در بعضی بازی ها از اون نام برد یا فریم ثابت بازی بر روی کنسول ها یا یک سیستم خاص.
البته بگم که گرافیک یک سری توضحات دیگه هم داره که مثل بالایی ها واجب نیستند.
به عنوان مثال من یک تعریف از گرافیک بازی Batman: Arkham City بکنم:
گرافیک این بازی با بهره مندی از Unreal Engine 3 از گرافیکی خوب بهره مند است. طور که وقتی که برف باریده می شود بعد از بند آمدن آن و گذشت چند دقیقه برف بر روی شنل شوالیه تاریکی آب می شود!
از جمله انجین ها می توانم به Rage- Frostbite- Cry Engine- Fox Engine- Unreal Engine- Anvil Next اشاره کنم( تا جایی که ذهنم یاری میکنه!)
همان طور که دیدید می توان در این بخش توضیحات دیگری هم داد. انتخاب با خودتان!
بخش بعدی صداگذاری:
در این بخش شما می توانید اطلاعاتی در مورد سازنده موسیقی بازی دهید، در مورد موسیقی ها و نحوه اجرای آن در مناطق مختلف بازی بنویسید و یا صداگذار شخصیت ها را بنویسید. این بخش توضیحات خاصی ندارد و اکثرا می توانند به خوبی در مورد این بخش توضیح دهند.
چندین مثال: صداپیشه شخصیت سم فیشر آقای Michael Iron side است که در نسخه ی Black List به Eric Johnson تغییر داده شده است.
یا سازنده ی موسیقی های بسیار زیبای عنوان AC II آقای جسپر کید است که می توان از مشهور ترین قطعات او در این بازی را Ezio’s Family نام برد.
یا موسیقی های عنوان God of War: Ascension به دست آقای Tyler Bates در بیست و هفت Track ساخته شده است.
و.....
در پایان هم سخن پایانی شما می تواند در هر امری باشد. این بخش و مقدمه بازی با خودتان است. در پایان می توانید نمره دهی را طبق خواسته ی خودتان انجام دهید. بهتر است از هر نمره ای که می خواهید استفاده کنید. شما در نقش یک منتقد هستید ولی این به منظور این نیست که یک بازی را بر طبق فن بازی یا علاقه به عنوان رقیب بدون دلیل بکوبید.
می توانید در پایان نقد نمره ی هر بخش را بدهید و یا در هر بخش بعد از توضیح نمره بدهید.
نکته ی دیگر این است حتما لازم نیست نمره ی رند بدهید. مثلا به بای Crysis 3 نمره 8 بدهید و به بازی Bioshock نمره 9.5
می توانید همه ی نمره ها را جمع کنید و با یک ماشین حساب میانگین آن ها را بدهید. به عنوان مثال نمره 9.3
هم چنین می توانید نقاط ضعف و قوت بازی را با استفاده از Word و یا نرم افزارهای دیگر بسازید.
می توان نقد را بهتر کرد.
سعی کنید از ادبیات عامیانه به طور کلی استفاده نکنید.
نقد شیک و با محتوی و اطلاعات خوبی ارائه دهید. بدون غلط املائی.
شاید ابتدایی بود ولی خب گفتم برای کسانی که هنوز نتونسته اند به خواسته خود در این سایت و یا جاهای دیگر برسند و هنوز با معیارهای مقاله ای استاندارد آشنا نیستند به دردبخور باشه. گرچه ما این جا شاگردیم.
تجربیاتی بود از عضو سابق تحریریه پردیس گیم و نویسنده فعلی گیمفا: محمد سپهری