09-16-2012, 02:04 PM
شرکت Nvidia کارتهای گرافیکی GTX 660 (بدون پسوند Ti ) و GTX 650 را روانه بازار کرده است که هر یک برای مخاطبان متفاوتی هدف گذاری شده اند. کارت GTX 660 بر پایه تراشه جدید GK106 از معماری کپلر بنا شده است. این تراشه شامل پنج بخش SMX Cluster می باشد که هر بخش هم دارای 192 واحد Shader می باشد که مجموع 960 واحد پردازشی را برای کل تراشه می سازند. همچنین GK106 دارای واسط حافظه 192 بیتی می باشد. این تراشه بر پایه فن آوری 28 نانومتری در کارخانه TSMC تولید می شود و مجموع 2.54 میلیارد تراشه را در خود جای داده است.
کارت گرافیکی GTX 650 هم بر پایه تراشه کوچک تر و ضعیف تر GK107 بنا شده و دارای 1.3 میلیارد ترانزیستور می باشد. این تراشه دارای مجموع 384 واحد پردازشی و واسط حافظه 128 بیتی است.
راندمان
کارت GTX660 در بنچمارک ها اندکی بهتر از رقیب مستقیم خود یعنی کارت AMD 7870 ظاهر شده است. این کارت از نظر مصرف انرژی هم در حالت بیکار بهینه است و حتی از کارت های سری AMD 7700 هم بهتر عمل می کند و در حالت Load هم فقط حدود 15 وات بیشتر از 7870 مصرف می کند.
کارت GTX 650 اما برای رده متوسط یا پایین بازار بازی مناسب است و با بهره گیری از حافظه های DDR5 بجای DDR3 در کارت GT 640 می تواند اندکی بهتر عمل کند اما باز هم آنقدر قوی نیست که نیاز رزولوشن HD را پاسخگو باشد.
و این هم راندمان در بازی قدرتمندی با فن آوری Forsbite 2:
منبع
کارت گرافیکی GTX 650 هم بر پایه تراشه کوچک تر و ضعیف تر GK107 بنا شده و دارای 1.3 میلیارد ترانزیستور می باشد. این تراشه دارای مجموع 384 واحد پردازشی و واسط حافظه 128 بیتی است.
راندمان
کارت GTX660 در بنچمارک ها اندکی بهتر از رقیب مستقیم خود یعنی کارت AMD 7870 ظاهر شده است. این کارت از نظر مصرف انرژی هم در حالت بیکار بهینه است و حتی از کارت های سری AMD 7700 هم بهتر عمل می کند و در حالت Load هم فقط حدود 15 وات بیشتر از 7870 مصرف می کند.
کارت GTX 650 اما برای رده متوسط یا پایین بازار بازی مناسب است و با بهره گیری از حافظه های DDR5 بجای DDR3 در کارت GT 640 می تواند اندکی بهتر عمل کند اما باز هم آنقدر قوی نیست که نیاز رزولوشن HD را پاسخگو باشد.
و این هم راندمان در بازی قدرتمندی با فن آوری Forsbite 2:
منبع