امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
یک رویای وحشتناک| نقد‌وبررسی Bloodborne
#11
اقا عرفان خسته نباشی نقد زیبایی بود و دمت گرم که از اون موقع که بازیو خریدم کلی کمکم کردی واسه من این بهترین بازیه 2015 بود 
با اینکه بازی سخت بود و زیاد میمردم ولی خیلی مبارزاتش لذت بخش بود و بزرگ ترین لذت رو زمانی میبردی که قلق یه باس دستت میومد 
و واسه هرکی این بازیو انجام میده یه نصیحت دارم اونم اینه که هیچوقت عجله و طمع نکنید بقیه رو نمیدونم ولی من یکی که نصف مرگام واسه عجله کردنم بود تا میدیدم باس جونش به اخرا رسیده میچسبیدم بهشو اونم یهو میکشتتم  S0 (43)
پاسخ
#12
سلام و خسته نباشی خدمت عرفان عزیز
در کل یه نقد بسیار خوب ارائه دادی. آفرین!
درباره ی نگارش و ظاهر نقدت ایرادی نمی گیرم که تقریبا بی نقص بود. فقط در بند دوم مقدمه، همون اول یک "  ّ " دیده میشه که باید حذف بشه. در ضمن حتما رو استفاده ی درست از ویرگول و نقطه ویرگول کار کن. این مشکل با مطالعه حل میشه. متن هایی بخون که نگارش علایم درشون رعایت شده. همین اخبار سایت مثلا یا نقد های حرفه ای انجمن یا سایت.
این مطالبی که میگم واسه قبل از ویرایش نقدت ـه:
1- حد الامکان سعی کن از فعل هایی مثل: بکند، بشود و ... که با "ب" شروع میشن استفاده نکنی؛ چون خیلی جمله بندی رو خراب می کنند. اگه راه دیگه ای نبود، ازشون استفاده کن.
2- موقع نوشتن نقد، دقت کن که چی می نویسی. یه جمله رو شروع نکن که آخرش بمونی. این مورد رو زیاد تو پیش نویست دیدم. اومده بودی جمله رو ول کرده بودی و رفته بودی جمله ی بعد. تو جمله های طولانی هم خوب نتونسته بودی تطابق فعل و نهاد رو برقرار کنی. یه راه ساده پیشنهاد میدم. قسمت های قابل حذف رو تو ذهنت حذف کن و بعد مطابقت بده. این کارت رو ساده تر می کنه.
3- از فعل های شبیه به هم پشت سر هم استفاده نکن. نوشتت رو یکنواخت می کنه. ده ها راه واسه جایگزین کردن فعل وجود داره. این یکی دیگه با گفتن یاد گرفته نمیشه. باید نقد بخونی. پیشنهاد من اینه که روزی حداقل یه نقد از نقد های حرفه ای و top بخونی. اگه می تونی نقد مجلات بیرون؛ اگرم نشد تو فروم به بخش چارت نقد و بررسی های انجمن مراجعه کن. تا اینکاری رو که گفتم نکنی، نمی تونی منتقد خوبی بشی. همه ی منتقد های خوب همین مسیر رو رفتن.
بریم سر اصل مطلب یعنی محتوا:
اول از همه مقدمه
 مقدمه ی نقدت زیاد جالب نبود. انتخابت خوب بود، ولی درست پیاده نشده بود؛ یعنی نه احساس خاصی رو القا می کرد و نه اطلاعاتی رو به خواننده می داد. روش برای نوشتن مقدمه زیاده. دوستان قبلا اشاره کردند. یک مورد اینه که می تونستی یه شرح مختصر در مورد فرمول کلی سازنده ها واسه این بازی و سری Souls بدی که بنظرم واسه این مطلب مناسب بود. می تونستی برخی حواشی و اتفاقات قبل از انتشار رو بیان کنی که البته این بازی خیلی کم حواشی بود و بی سر و صدا منتشر شد؛ پس این روش کارآمد نیست، ولی تو نقد های بعدی می تونی ازش استفاده کنی. حتی می تونستی هیچ چیز خاصی نگی! یه معرفی خیلی کوتاه در حد نام سازنده و کارنامه ـشون کنی و سریع بری سر اصل مطلب که این کار رو فقط می تونی در نقد های یکپارچه (بدون تیتر بندی) انجام بدی. یه کار دیگه که خیلی می تونست کارساز باشه، انتخاب یه ویژگی منحصر به فرد بازی و توضیح درمورد اونه (دقیقا من تو نقد Superhot همین کار رو کردم) ... مثلا می تونستی درمورد سختی بازی صحبت کنی. اینجا نیازی نیست دلیل سختی رو توضیح بدی. فقط نقشی که در موفقیت بازی داشته یا تاثیری که در صنعت گیم گذاشته. مزایا و معایبش. مثلا اینکه گیمر های تازه وارد به این سبک رو از خودش میرونه و بازی عامه پسند نیست و فقط  مخاطب های خاصی رو به سمت خودش می کشه. این روش آخری به نظرم بهترین انتخابت برای مقدمه می تونست باشه؛ چون همون اول به خواننده می فهمونه که با یه بازی خاص طرفیم... در کل باید رو مقدمه بیشتر تمرکز کنی یا همونطور که گفتم اصلا می تونی ازش چشم پوشی کنی. کار غیر معقولی هم نیست. خیلی سایت های خارجی هم شده که در بعضی نقد ها، قید مقدمه رو میزنن.
داستان
نقد داستانت زیاد جالب نبود. خیلی زود پریدی ازش. اگه نقدت رو نگاه کنی، می بینی که حدود 60 درصدش فقط توضیح داستانه. تنها کاری که کردی، فقط ذکر تعدادی از مزایا ـه. خبری از توضیح بیشتر و مثال زدن نیست. درمورد بعضی ویژگی های خاص داستانی خوب صحبت نکردی و حق مطلب رو درست ادا نکردی. باید جوری داستان رو تحلیل کنی که خواننده دقیقا بدونه سطح و استایل داستانی بازی چجوریه. درسته که داستان بازی طوری طراحی شده که نمیشه توضیح مفصل و دقیقی درموردش داد، ولی این دلیل نمیشه که کم کاری صورت بگیره. نقد داستان عناوین سری Souls و همین بازی که مشابه سری Souls ـه واقعا کار سختیه. باید داستان رو خوب درک کرد و بعد با یه دید وسیع داستان رو تحلیل کرد. حداقل باید اشاره می کردی که داستان بازی به شدت مبتنی بر دقت، فهم و حس کنجکاوی گیمره. هر کس به اندازه ی فهم خودش داستان رو درک می کنه. یکی شاید تا آخر هیچی نفهمه. داستان بازی حی و حاضر در مقابل گیمر قرار نمی گیره. روایت ها چندان مبتنی بر کات سین نیست! بخش اعظم کار برعهده ی خودتونه. این ویژگی نکته ی منحصر به فرد داستان بازیه و حتما باید درموردش توضیحات تکمیلی داده میشد تا طرف مقابل بفهمه دقیقا با چی رو به رو ـه ...
در نقد داستانت متوسط بود. می تونست خیلی بهتر باشه. حتما قسمت های داستانی نقد ها رو بخون. یه پیشنهاد ویژه هم دارم. اگه دوست داری خیلی تو نقد داستانی حرفه ای بشی، تحلیل داستان فیلم ها رو بخون! شاید عجیب باشه، ولی این کار باعث آشناییت با عناصر داستانی و اصطلاحات خاص و کاربردی میشه.
گیم پلی
نقد بخش گیم پلی عالی بود. همه ی نکات مهم رو با مثال شرح داده بودی. تغییرات بزرگ نسبت به Souls رو به خوبی تحلیل کرده بودی. همه چیز رو  خیلی کامل گفته بودی و یه تصویر واضح از گیم پلی بازی ارائه داده بودی. نه زیاد کشش داده بودی و نه کم نوشته بودی. عالی بود! S0 (62)
فقط بازم به نظرم بهتره بیشتر با اصطلاحات آشنا بشی تا منظورتو واضح تر به خواننده برسونی. این مشکل قبل از ویرایش قابل مشاهده بود. به خصوص که حتی معنی بعضی اصطلاحات رو هم اشتباه فهمیدی. باس فایت یعنی مراحلی که مربوط به مبارزه با غول آخر ها میشن. باس هم که خود غول آخر ها هستند؛ پس جمله ی "کافی است نگاهی به طرح باس فایت ها بیاندازید" غلطه. باید فقط بگی باس. بازم تاکید می کنم. نقد حرفه ای زیاد بخون.
گرافیک
گرافیک رو هم خیلی قشنگ بررسی کردی. همه چیز رو عالی بررسی کرده بودی. باز هم یک توصیه. سعی کن بیشتر با اصطلاحات و مباحث گرافیکی آشنا بشی. این طوری نقد گرافیکت کامل تر و حرفه ای تر میشه و دید ات نسبت به گرافیک بازی خیلی بهتر میشه. البته نمیگم تو نقدت از اصطلاحات استفاده کن و همه رو تو نقد بریز. منظورم اینه که تو ذهنت ازشون استفاده کن؛ گرافیک کلی رو ارزیابی کن و بعد شروع به نوشتن کرد. اگر تکنولوژی های خیلی تخصصی کارشون رو درست انجام داده باشن، نیازی به ذکرشون نیست ولی مثلا اونایی که همه باهاشون آشنایی دارن - مثل بافت و سیستم سایه و نورپردازی - رو سعی کن اشاره ی کوچیکی کنی که مثلا عالی عمل کردن. یکم تو مقاله های Ehsan 1377 عزیز و Admin جان و مرحوم Rasoul 76 ( S0 (2) ) بچرخی و مطالعه کنی، کم کم آشنایی پیدا می کنی. تو اینترنت هم یه پست دیده بودم که به زیبایی تمام این تکنولوژی های مهم گرافیکی رو شرح داده بود. لینکشو پیدا می کنم و بهت میدم (انجمن به یه همچین مطلبی واقعا نیاز داره تا مجبور نشیم به سایت های دیگه مراجعه کنیم. از دوستان کاربلد در این زمینه (که کم هم نیستند) تقاضا دارم مطلبی جهت آشنایی دوستان با این تکنولوژی های گرافیکی مثل Motion Blur، Bloom، AA و ... ارائه بدن. این مطلب می تونه خیلی مفید باشه؛ بخصوص برای افرادی که میخوان در نقد بخش گرافیک، حرفه ای تر بشن) البته لازم نیست خیلی هم تخصصی یاد بگیری. در حد اینکه بدونی هر کدوم چیکار می کنن، کافیه. در کل گرافیک رو بسیار خوب (یه سطح پایین تر از عالی) شرح داده بودی. آفرین!
موسیقی
کارت اینجا هم عالی بود. مشکلی دیده نمیشه! این بخش از اون بخش هایی که دیگه وقتی وارد نقد های یکپارچه بشی، در دو خط هم قابل جمع کردنه... مگر اینکه مشکلی در این بخش دیده بشه. اگه مشکلی نباشه، دیگه لازم به توضیحات طولانی نیست. جمله های جالب و قشنگی استفاده کرده بودی. درود!
پایان بندی
قبل از ویرایش مشکلاتی در جمله بندی داشت. آخر نقد و خسته شده بودی و داشتی خرابش می کردی. این جور مواقع حتما پاشو یه قدمی بزن تو اتاق؛ یه آبی بخور که مغزت ریکاوری کنه! محتواش خوب بود، ولی جمله بندی های بد باعث شده بود که متن نامفهوم باشه.
پ.ن1: سعی کن زیر تصاویر توضیحاتی هم بدی. بعضی ها فقط به عشق همینا میان تو پست!
پ.ن2: نقد کی طولانی تر شد؟ ما من یا واسه تو؟ S0 (2)
در کل بسیار خوب بود. رو نکاتی که گفتم حتما کار کن. لذت بردم. نمره ی من به نقدت |8.5/10|
=====
بیشتر مشکلات مربوط به بعضی جمله بندی های ضعیف (قبل ویرایش) و تحلیل نه چندان خوب داستان بازی و تعداد زیاد اشتباهات در کاربرد از علایم نگارشی میشه... توضیحاتم طولانی شد، ولی اگه میخوای پیشرفت کنی، باید به این نکات توجه کنی؛ وگرنه در همین سطح باقی می مونی.
خسته نباشی S0 (74)
LIKED!


[تصویر:  peter_popken_03.jpg]
!Praise Prince of Persia
پاسخ
#13
مرحبا داداش نقد خیلی زیبایی بود 113
       
       


[تصویر:  SCREEN_TLOU2_Teaser_05.0.jpeg]

پاسخ
#14
درود بر عرفان عزیز
نقدتون زیبا بود، مختصر و مفید، ولی خب برای همچین بازی بزرگی میتونستی یه نقد جامع تر بنویسی
راجب گرافیک بازی میتونستی توضیحات بهتری بد ی! در بعضی جاهای نقدت، نقد نبود توصیف بود ( خودمم توی نقدهام این مشکل رو دارم! ) اگه بتونی این مشکل رو رفع کنی واقعا عالی میشه

در کل نقدت خوب بود، ادم رو جذب میکرد، مشخصه واقعا روش تمرکز داشتی
بلاد هم که بازی نیست که بشه ازش بد گفت، اگر افت فریم هاشو بزاریم کنار، الحق یکی از بهترین بازی های گیمینگه، که هست!
...CRYSiS
[تصویر:  crysis_wallpaper_by_sfv666-d6av2wf.jpg]
پاسخ
#15
خسته نباشی برادر عرفان!
مقاله توپیه! خیلی زیبا و عالی نوشتی! دوستان ایرادا رو ذکر کردند و ما چیزی نمی گیم! فقط نظر شخصی رو بگم یه خورده کم بود بهتر بود در مورد بعضی بخشا مثل گرافیک اینا توضیح بیشتر میدادی! ولی بازم مقاله کامل هست و این فقط نظر شخصی بنده ست.
بلادبورن خیلی عنوان عالیه! مثل سری دارک سولز! ولی اون تم تاریکی که داره خیلی زیباش کرده و صد البته داستانش و شهری که بازی درش جریان داره! کلاً من معماری و ساخت شهرش بدجوری چشمو گرفته! بازم ممنون.
[تصویر:  e4f7_3ea4f3ff8d45616e224e2b324bba4603.png]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آفریقای وحشی با چاشنی زامبی:نقد وبررسی عنوان Resident Evil5 S.T.A.R.S 9 4,704 10-21-2016, 08:05 PM
آخرین ارسال: S.T.A.R.S
  فرزند خلف تاریکی و خون/ نقد و بررسی بسته الحاقی The Old Hunters بازی Bloodborne saeed aghababaee 3 1,752 01-10-2016, 10:35 PM
آخرین ارسال: saeed aghababaee
  افیون توده ها | نقد و بررسی Bloodborne Ainur 9 5,000 04-04-2015, 03:46 PM
آخرین ارسال: Tyrion
  شهر مرگ l پیش نمایش:‌Bloodborne mohsen7 9 3,932 03-27-2015, 03:55 PM
آخرین ارسال: hexer
  مرد خستگی ناپذیر/نقد وبررسی بازی Splinter Cell:Black list Zoom Hunter 1 2,034 12-02-2014, 01:22 AM
آخرین ارسال: Old Snake

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان