06-06-2020, 01:00 PM
(آخرین ویرایش: 06-06-2020, 03:53 PM، توسط mandanahesi.)
همیشه خودرو ساز ها برای فروش محصولات خود سعی میکنن مواردی و عنوان کنن که در نگاه مصرف کننده نوعی اپشن محسوب میشه اما این ما هستیم که برای خرید خورو مخصوصا خودروی چینی باید یه سری نکاتو در نظر بگیریم امروز میخوام چند تا از این نکاتو باهم بررسی کنیم.
اما معمولا در لایه های پنهان صنعت خودروسازی چین، موارد متعددی از پلت فرم های کپی شده، موتورهای شبیه سازی شده، گیربکس های مشکل دار و ضعیف و ایمنی اندک دیده می شود که در کاتالوگ ها مطرح نمی شوند.
برای مثال عدم قید ستاره های ایمنی محصول، قطع به یقین به معنای نا امن بودن خودرو مورد نظر است. چینی ها با افتخار 4 یا 5 ستاره بودن محصول خود را در کاتالوگ قید می کنند و عدم درج این مسئله به معنای ایمنی ضعیف 2 یا 3 ستاره از موسسه تست تصادف چین است که خود فاصله معنا داری با موسسات ایمنی اروپایی و آمریکایی دارد.
the_difference2
هرچند در مواردی حتی باید نسبت به اطلاعات درج شده و رسمی هم بدبین بود، چرا که برخی خودروسازان چینی حتی بدون تست شدن محصولاتشان در موسسه C NCAP چین، نسبت به تبلیغ ستاره های ایمنی اقدام می کنند و متاسفانه هیچ اطلاعات یا تصویری از شرایط ایمنی این خودروها منتشر نمی شود و ظاهرا خودروسازان و نهاد های مسئول ایرانی نیز توجهی به این مهم نشان نمی دهند.
2 – به تکنولوژی های چینی اعتماد نکنید
صنعت چین براساس مهندسی معکوس و کپی برداری بنا شده و این مسئله به خصوص در صنعت خودروسازی بیش از صنایع الکترونیک دیده می شود، در واقع خودروهای چینی در بازار داخلی این کشور چندان محبوب نیستند و اگر سری به نتایج فروش ماهانه و سالانه بازار چین بزنید با انبوهی از نام شرکت های مطرح نظیر فولکس واگن، فورد، هیوندایی و شورولت مواجه خواهید شد که صدر فهرست پر فروش ترین ها را در اختیار دارند.
بنابراین در حالی که دولت چین، حمایت سنگینی از خودروسازان داخلی انجام می دهد، خود چینی ها هنوز به تکنولوژی و رقابتی بودن محصولات کشورشان اعتماد ندارد.
china_cvt
موتور های چینی عموما موتورهای پُر بازدهی نیستند اما از نظر دوام حداقل از موتورهایی که در چند سال اخیر توسط ایران خودرو و سایپا عرضه شده اند شرایط بهتری دارند، اما اصل مشکل به گیربکس خودرهای چینی مربوط می شود که اساسا ضعیف و ناکارآمد است.
مشکل سیستم انتقال قدرت و ضعف صفحه کلاچ در ماشین های گیربکس دستی چینی به کررات دیده می شود، گیربکس های اتوماتیک حتی بدتر هستند و گاها هزینه های ده ها میلیونی را به خریدار تحمیل می کنند.
برای مثال جالب است بدانید گیربکس اتوماتیک جیلی X7 که مدتی با قیمت حدود 100 میلیون در بازار عرضه می شد، حدود 27 میلیون تومان قیمت دارد.
3 – خودروهای کاملا جدید بازار را نخرید
مونتاژ و خدمات پس از فروش در ایران، چیزی شبیه به پروسه پختن قرمه سبزی، نیازمند زمان برای جا افتادن است. روند مونتاژ، عیب یابی و تامین قطعات یدکی گاها ماه ها به طول می انجامد.
خودروهای جدید عیوبی دارند که ممکن است باعث دلسردی خریداران و افت قیمت شدید آن ها در بازار دست دوم شود. همچنین اغلب خودروسازان به چند ماه زمان برای رفع مشکلات خط مونتاژ نیازمندند. از این رو معمولا اولین سری از خودروهای مونتاژی پر از عیب و ایراد به خریدار تحویل داده می شوند.
new_chinese
فراخوان این خودروها نیز معمولا به شکل عمومی انجام نمی شود و خریداران ناچارند مکررا با مراجعه به نمایندگی ها و صرف وقت، نسبت به رفع عیب خودروهای خود اقدام کنند.
البته در این میان برخی خودروها بر روی پلت فرم های قدیمی مونتاژ می شوند و در نمونه های جدید تنها تغییرات ظاهری را تجربه می کنند که طبیعتا کمتر با مشکلات مونتاژی یا تامین قطعات مواجه خواهند بود.
4- از طریق آگهی های چند هفته قبل تحقیق کنید
خودرو در ایران هنوز به چشم یک کالای سرمایه ای دیده می شود و خریداران از افت قیمت آن در زمان فروش بیمناکند، بنابراین اکثر مشتریانی که ریسک خرید یک خودرو چینی جدید را می پذیرند، حتی در شبکه های اجتماعی و کلوب های تخصصی نیز نسبت به بیان عیب خودرو خود خودداری می کنند.
ترس از انتشار این مشکلات و افت قیمت در زمان فروش، اصلی ترین دلیل این خودداری هاست اما شما می توانید با مراجعه به آگهی های اینترنتی مشکلات خودرو مد نظر خود را ارزیابی کنید.
Used_cars
تنها کافیست که شماره فروشنده را بنویسید و به فاصله زمانی چند هفته یا چند ماه بعد تماس گرفته و تجربه ایشان را در مورد خودرو مذکور جویا شوید، احتمالا در این بازه زمانی خودرو فروش رفته است و فروشنده می تواند بدون در نظر گرفتن سود و زیان مالی، اطلاعات واقعی را مطرح کند.
5- به سراغ خودروهای دست دوم بروید
افت قیمت اغلب خودروهای چینی در زمان فروش دست دوم بسیار چشمگیر است از این رو با کمی صبر و حوصله می توانید خودروهای کم کارکرد (کمتر از 20 هزار کیلومتر) را 10 الی 15 میلیون تومان ارزانتر از مدل صفر کیلومتر خریداری کنید.
Geely_X7
از طرف دیگر با مراجعه به آگهی فروش دست دوم می توانید نسبت به رانندگی و تست خودرو اقدام کنید، اما متاسفانه چنین امکانی در مورد اکثر خودروهای صفر کیلومتر وجود ندارد. بهره مندی از تجربه مالک برای نگهداری خودرو و رفع عیوب مونتاژی احتمالی و انجام شدن سرویس های اولیه، از دیگه موارد مهمی است که توسط خریدار اول انجام می شود و شما با خرید خودرو دست دوم از انجام این امور معاف خواهید شد.
6- از شرکت های گم نام خرید نکنید
خودروسازانی نظیر کیا، هیوندای، تویوتا، مرسدس بنز و ب ام و در بازار خاورمیانه حضوری فعال دارند و قطعات یدکی و خدمات دهی به محصولات این شرکت ها به راحتی در کشور انجام می شود، اما خودروسازان چینی اینگونه نیستند و تهیه قطعات یدکی محصولات آن ها به راحتی تبدیل به معضل می شود.
از این رو بسیار مهم است که به جای خرید خودروهای گمنام از شرکت های بی مسئولیت، نسبت به انتخاب خودروهای اقدام کنید که در حال برند سازی هستند و به حضور بلند مدت در بازار ایران می اندیشند.
Unknow_cars
متاسفانه حتی ایران خودرو و سایپا نیز در زمینه عرضه و خدمات دهی به خودروهای چینی سابقه چندان درخشانی ندارند و خریداران هایما، دانگ فنگ H30 یا برلیانس و چانگان تاکنون مشکلات ناشی از تاخیر در تحویل یا کمبود قطعات یدکی را تجربه کرده اند.
بنابراین پایدار ترین شرکت ها در زمینه عرضه و خدمات دهی به خودروهای چینی فعلا کرمان موتور و مدیران خودرو هستند، به خصوص که مدیران خودرو اساسا توسط چینی ها اداره می شود و شعبه ای از کمپانی دولتی چری چین در ایران به حساب می آید.
7- خودروهای مشارکتی چینی از نمونه های کپی شده بهتر هستند
بر طبق قوانین چین، حضور مستقل خودروسازان خارجی در بازار این کشور مشمول مالیات و عوارض گمرکی بسیار است، از این رو خودروسازان جهان معمولا محصولات خود را در قالب جوینت ونچر (انتقال تکنولوژی و تولید مشترک) با خودروسازان چینی عرضه می کنند.
از این رو فولکس واگن، جنرال موتورز، مزدا، فورد و …همگی در چین دارای کارخانه هستند و مدل هایی را به صورت مشارکتی با شرکای چینی راهی بازار می کنند، اما در کنار این دسته از خودروسازان چینی، شماری از کارخانه ها نظیر لیفان، جک و چری که تونستن با ارائه لوازم جانبی خوردو از طریق فروشگاه هایی نظیر زد فیت به تولید مستقل خودرو مشغولند و کمتر به تکنولوژی خودروسازان جهانی دسترسی دارند.
Jac_s5
بنابراین پر واضح است که خرید خودروهایی که براساس الگوی جوینت ونچر تولید می شوند، ریسک کمتری نسبت به محصولات خودروسازان کاملا مستقل چینی دارند. برای مثال دانگ فنگ به شکل مشارکتی با پژو کار می کند و از موتورها و گیربکس های پژو برای محصولاتش بهره می برد اما سایر خودروسازان چینی در اغلب موارد ناچار به کپی کردن شاسی، موتور و گیربکس می شوند.
برای مثال، ولکس C30 از روی نسل های قدیمی تویوتا یاریس کپی شده است و جیلی EC7 یک کپی خوب از تویوتا کرولا دو نسل قبل به حساب می آید.
اما معمولا در لایه های پنهان صنعت خودروسازی چین، موارد متعددی از پلت فرم های کپی شده، موتورهای شبیه سازی شده، گیربکس های مشکل دار و ضعیف و ایمنی اندک دیده می شود که در کاتالوگ ها مطرح نمی شوند.
برای مثال عدم قید ستاره های ایمنی محصول، قطع به یقین به معنای نا امن بودن خودرو مورد نظر است. چینی ها با افتخار 4 یا 5 ستاره بودن محصول خود را در کاتالوگ قید می کنند و عدم درج این مسئله به معنای ایمنی ضعیف 2 یا 3 ستاره از موسسه تست تصادف چین است که خود فاصله معنا داری با موسسات ایمنی اروپایی و آمریکایی دارد.
the_difference2
هرچند در مواردی حتی باید نسبت به اطلاعات درج شده و رسمی هم بدبین بود، چرا که برخی خودروسازان چینی حتی بدون تست شدن محصولاتشان در موسسه C NCAP چین، نسبت به تبلیغ ستاره های ایمنی اقدام می کنند و متاسفانه هیچ اطلاعات یا تصویری از شرایط ایمنی این خودروها منتشر نمی شود و ظاهرا خودروسازان و نهاد های مسئول ایرانی نیز توجهی به این مهم نشان نمی دهند.
2 – به تکنولوژی های چینی اعتماد نکنید
صنعت چین براساس مهندسی معکوس و کپی برداری بنا شده و این مسئله به خصوص در صنعت خودروسازی بیش از صنایع الکترونیک دیده می شود، در واقع خودروهای چینی در بازار داخلی این کشور چندان محبوب نیستند و اگر سری به نتایج فروش ماهانه و سالانه بازار چین بزنید با انبوهی از نام شرکت های مطرح نظیر فولکس واگن، فورد، هیوندایی و شورولت مواجه خواهید شد که صدر فهرست پر فروش ترین ها را در اختیار دارند.
بنابراین در حالی که دولت چین، حمایت سنگینی از خودروسازان داخلی انجام می دهد، خود چینی ها هنوز به تکنولوژی و رقابتی بودن محصولات کشورشان اعتماد ندارد.
china_cvt
موتور های چینی عموما موتورهای پُر بازدهی نیستند اما از نظر دوام حداقل از موتورهایی که در چند سال اخیر توسط ایران خودرو و سایپا عرضه شده اند شرایط بهتری دارند، اما اصل مشکل به گیربکس خودرهای چینی مربوط می شود که اساسا ضعیف و ناکارآمد است.
مشکل سیستم انتقال قدرت و ضعف صفحه کلاچ در ماشین های گیربکس دستی چینی به کررات دیده می شود، گیربکس های اتوماتیک حتی بدتر هستند و گاها هزینه های ده ها میلیونی را به خریدار تحمیل می کنند.
برای مثال جالب است بدانید گیربکس اتوماتیک جیلی X7 که مدتی با قیمت حدود 100 میلیون در بازار عرضه می شد، حدود 27 میلیون تومان قیمت دارد.
3 – خودروهای کاملا جدید بازار را نخرید
مونتاژ و خدمات پس از فروش در ایران، چیزی شبیه به پروسه پختن قرمه سبزی، نیازمند زمان برای جا افتادن است. روند مونتاژ، عیب یابی و تامین قطعات یدکی گاها ماه ها به طول می انجامد.
خودروهای جدید عیوبی دارند که ممکن است باعث دلسردی خریداران و افت قیمت شدید آن ها در بازار دست دوم شود. همچنین اغلب خودروسازان به چند ماه زمان برای رفع مشکلات خط مونتاژ نیازمندند. از این رو معمولا اولین سری از خودروهای مونتاژی پر از عیب و ایراد به خریدار تحویل داده می شوند.
new_chinese
فراخوان این خودروها نیز معمولا به شکل عمومی انجام نمی شود و خریداران ناچارند مکررا با مراجعه به نمایندگی ها و صرف وقت، نسبت به رفع عیب خودروهای خود اقدام کنند.
البته در این میان برخی خودروها بر روی پلت فرم های قدیمی مونتاژ می شوند و در نمونه های جدید تنها تغییرات ظاهری را تجربه می کنند که طبیعتا کمتر با مشکلات مونتاژی یا تامین قطعات مواجه خواهند بود.
4- از طریق آگهی های چند هفته قبل تحقیق کنید
خودرو در ایران هنوز به چشم یک کالای سرمایه ای دیده می شود و خریداران از افت قیمت آن در زمان فروش بیمناکند، بنابراین اکثر مشتریانی که ریسک خرید یک خودرو چینی جدید را می پذیرند، حتی در شبکه های اجتماعی و کلوب های تخصصی نیز نسبت به بیان عیب خودرو خود خودداری می کنند.
ترس از انتشار این مشکلات و افت قیمت در زمان فروش، اصلی ترین دلیل این خودداری هاست اما شما می توانید با مراجعه به آگهی های اینترنتی مشکلات خودرو مد نظر خود را ارزیابی کنید.
Used_cars
تنها کافیست که شماره فروشنده را بنویسید و به فاصله زمانی چند هفته یا چند ماه بعد تماس گرفته و تجربه ایشان را در مورد خودرو مذکور جویا شوید، احتمالا در این بازه زمانی خودرو فروش رفته است و فروشنده می تواند بدون در نظر گرفتن سود و زیان مالی، اطلاعات واقعی را مطرح کند.
5- به سراغ خودروهای دست دوم بروید
افت قیمت اغلب خودروهای چینی در زمان فروش دست دوم بسیار چشمگیر است از این رو با کمی صبر و حوصله می توانید خودروهای کم کارکرد (کمتر از 20 هزار کیلومتر) را 10 الی 15 میلیون تومان ارزانتر از مدل صفر کیلومتر خریداری کنید.
Geely_X7
از طرف دیگر با مراجعه به آگهی فروش دست دوم می توانید نسبت به رانندگی و تست خودرو اقدام کنید، اما متاسفانه چنین امکانی در مورد اکثر خودروهای صفر کیلومتر وجود ندارد. بهره مندی از تجربه مالک برای نگهداری خودرو و رفع عیوب مونتاژی احتمالی و انجام شدن سرویس های اولیه، از دیگه موارد مهمی است که توسط خریدار اول انجام می شود و شما با خرید خودرو دست دوم از انجام این امور معاف خواهید شد.
6- از شرکت های گم نام خرید نکنید
خودروسازانی نظیر کیا، هیوندای، تویوتا، مرسدس بنز و ب ام و در بازار خاورمیانه حضوری فعال دارند و قطعات یدکی و خدمات دهی به محصولات این شرکت ها به راحتی در کشور انجام می شود، اما خودروسازان چینی اینگونه نیستند و تهیه قطعات یدکی محصولات آن ها به راحتی تبدیل به معضل می شود.
از این رو بسیار مهم است که به جای خرید خودروهای گمنام از شرکت های بی مسئولیت، نسبت به انتخاب خودروهای اقدام کنید که در حال برند سازی هستند و به حضور بلند مدت در بازار ایران می اندیشند.
Unknow_cars
متاسفانه حتی ایران خودرو و سایپا نیز در زمینه عرضه و خدمات دهی به خودروهای چینی سابقه چندان درخشانی ندارند و خریداران هایما، دانگ فنگ H30 یا برلیانس و چانگان تاکنون مشکلات ناشی از تاخیر در تحویل یا کمبود قطعات یدکی را تجربه کرده اند.
بنابراین پایدار ترین شرکت ها در زمینه عرضه و خدمات دهی به خودروهای چینی فعلا کرمان موتور و مدیران خودرو هستند، به خصوص که مدیران خودرو اساسا توسط چینی ها اداره می شود و شعبه ای از کمپانی دولتی چری چین در ایران به حساب می آید.
7- خودروهای مشارکتی چینی از نمونه های کپی شده بهتر هستند
بر طبق قوانین چین، حضور مستقل خودروسازان خارجی در بازار این کشور مشمول مالیات و عوارض گمرکی بسیار است، از این رو خودروسازان جهان معمولا محصولات خود را در قالب جوینت ونچر (انتقال تکنولوژی و تولید مشترک) با خودروسازان چینی عرضه می کنند.
از این رو فولکس واگن، جنرال موتورز، مزدا، فورد و …همگی در چین دارای کارخانه هستند و مدل هایی را به صورت مشارکتی با شرکای چینی راهی بازار می کنند، اما در کنار این دسته از خودروسازان چینی، شماری از کارخانه ها نظیر لیفان، جک و چری که تونستن با ارائه لوازم جانبی خوردو از طریق فروشگاه هایی نظیر زد فیت به تولید مستقل خودرو مشغولند و کمتر به تکنولوژی خودروسازان جهانی دسترسی دارند.
Jac_s5
بنابراین پر واضح است که خرید خودروهایی که براساس الگوی جوینت ونچر تولید می شوند، ریسک کمتری نسبت به محصولات خودروسازان کاملا مستقل چینی دارند. برای مثال دانگ فنگ به شکل مشارکتی با پژو کار می کند و از موتورها و گیربکس های پژو برای محصولاتش بهره می برد اما سایر خودروسازان چینی در اغلب موارد ناچار به کپی کردن شاسی، موتور و گیربکس می شوند.
برای مثال، ولکس C30 از روی نسل های قدیمی تویوتا یاریس کپی شده است و جیلی EC7 یک کپی خوب از تویوتا کرولا دو نسل قبل به حساب می آید.