11-13-2013, 11:39 PM
(آخرین ویرایش: 11-14-2013, 12:39 AM، توسط krazy_kow@.)
مقدمه
وقتی بحث سر بازی های شوتر می شود قطعاً بهتر از call of duty و Battlefield وجود ندارد . همیشه سر این که کدام یکی بهتر عمل کرده بحث های زیادی می شود . تا امسال که واقعا هم infinity word و هم EA خیلی عجله کردند . واقعا نمیشه یکیشون ی سال منتشر نشه و بیشتر روی بازیش کار کنه ؟
اول خواستم این عکس را عکس اول مقاله قرار بدم .
ولی بعد از اینکه هر دو بازی کامل بازی کردم به این نتیجه رسیدم .
حالا حتما می پرسید چرا ؟
سعی می کنم در طی این مقاله بهتون ثابت کنم .
یک بازی شوتر به چه چیز هایی نیاز دارد ؟
شما چه انتظاری از یک بازی شوتر دارید ؟
خیلی ها می گویند که مردم این دو بازی را برای multiplayer بازی می کنند .
درست که بخش مولتی صد برابر بیشتر از بخش Campaign هیجان دارد . درست که هیجان این بخش با Campaign قابل مقایسه نیست . درست که جنگیدن با ی مشت هوش مصنوعی اصلا به پای بخش multiplayer نمیرسه . درست که ما برای هیجان بازی می کنیم و بخش multiplayer خیلی بیشتر آن را به ما میدهد ولی ...
بخش multiplayer که داستانی تأثیر گذار و موسقی فوق العاده و شخصیت پردازی قوی ندارد و لازم هم ندارد . و راستش هنوز موفق به بازی هیچ کدام نشده ام . ولی الان درباره ی بخش Campaign حرف میزنیم .
بخش Campaign چییست ؟
بهانه ای برای شروع بازی ؟
قسمتی برای آموزش و آمادگی پیدا کردن برای multiplayer ؟
داستان
برای اولین بار در سری bf شاهد داستانی متفاوت و می توان گفت خوب بودیم .
داستان cod هم که Stephen Gaghanنویسنده ی داستان فیلم traffic نوشته که برنده ی اسکار هم شده پس مشکل کجاست ؟
در هر دو پیچیدگی خاصی در داستان وجود ندارد و قابل پیشبینی هستند . انتظار من یکی که از داستان مخصوصاً از cod خیلی بیشتر بود.
گیم پلی
از جمله مراحل خیلی خوب و همه چی تموم اما کوتاه در cod
bf : ببخشید برق قطع شده
گیم پلی bf نسبت به قبل فرق خاصی نداشته و در یک جمله کسل کننده و قابل پیشبینی می باشد و cod هم تقریبا 70% بازی به این صورت است و تقریباً bf دارای 7 مرحله و گیم پلی 4 ساعت و cod دارای 18 مرحله و 5 ساعت گیم پلی است . جاهایی از بازی می رسد که به بازی می گویید جون هرکی دوست داری من را غافلگیر کن . در سری cod در طی بازی برای تنوع ما با شخصیت های مختلفی حتی دشمن بازی می کردیم ولی در این نسخه به خوبی کار نشده و بسیار کوتاه می باشد . اما در bf اصلا شاهد آن نبودیم .
قسمتی دیگر که می تواند هیجان قابل قبولی را منتقل کند دکمه زنی است . در bf که اصلا شاهد آن نبودیم و در cod هم کافی نبود و اصلا نمی توانست هیجان کافی را منتقل کند .
من خسته شدم از این که به من دستور بدهند و بگویند که چه کاری انجام بدهم . من از رسیدن به دشمن و فهمیدن اینکه باید تیر اندازی کنم خسته شدم . از مشاهده ی مردن افراد دشمن توسط افرادم خسته شدم . من می خواهم تصمیم بگیرم . کاری کنم که تیم لنگ آن باشد . کاری که کسی را نجات دهد . کاری که کسی به من دستور ندهد و خودم بفهمم که باید انجام شود .
منظورم از تصمیم گیری دقیقاً این نبود ولی برای شروع بد نیست .
این لجظه قرار است شما یک کار مهم انجام دهید که اگر اشتباه انجام دهید منفجر می شوید . (قرار اون سه تا درجه را روی رنگ سبز نگه دارید)
این لحظه دقیقاً همون لحظه ای که قرار غافلگیر بشید .
می توان گفت برای اولین بار در سری cod شاهد کاور گیری بودیم و شاهد ضربه ی تمام کننده توسط چاقو . تیر اندازی همراه پریدن . تیر اندازی در فضا و آب
در bf هم شاهد کاور گیری و استفاده از وسایل نقلیه و تانک بودیم که همه و همه خوب هست ولی کافی نیست .
موسقی و صدا گذاری
برای اولین بار در سری bf شاهد وجود موسقی بودیم ولی اصلاً کافی و قابل قبول نبود . و همه چیز (به غیر از شخصیت ها ) از جمله صدای اسلحه ها از نسخه های قبل برداشته شده .
در cod هم شاهد موسقی قابل قبول و تأثیر گذاری بودیم اما با داشتن سابقه ی موسقی از cod راضی کننده نبود .
گرافیک
قضاوت با شما
این دیگه آخر گرافیک cod
آتش یکی از عنصرهایی است که در هر دو بازی افتضاح طراحی شده است .
وقتی صحبت از گرافیک می شود بدون شک Frostbite خیلی قوی تر از iw است و استاندارد تر و واقع گرایانه تر است . طراحی محیط و بافت ها در bf خیلی بهتر از cod است ولی بازی در bf شدیداً از وجود باگ های ریز و درشت رنج می برد از جمله سقوط هلیکوپتر ها که واقعاً افتضاح کار شده . حرکت تانک ها و بیشتر وسایل نقلیه واقعا غیر طبیعی است و کنترل ماشین ها واقعا خیلی بد طراحی شده و واقعا سخت است . در cod بافت ها شدیدا بزرگ و غیر طبیعی هستند . جاهایی که در بازی نور وجود دارد همه چیز از جمله زمین و خاک ها و نور پردازی افتضاح کار شده ولی در تاریکی و شب گرافیک خیلی بهتر خود را نشان داده و واقعا خیلی خوب کار شده . حرکت کاراکتر ها و تانک ها واقعاً غیر طبیعی کار شده . در cod وقتی داشتم از تانک استفاده می کردم احساس می کردم که ی مشت اسباب بازی هستیم . وقتی می خواستم از روی ماشین ها رد بشوم ماشین ها پرت می شدند ولی وقتی در bf از روی چیزی با تانک رد شوید خیلی طبیعی تر کار شده و اون ماشین واقعا خورد و با زمین یکسان میشود . وقتی می خواهید از روی آدم ها رد بشوید انگار با شاتگان به آن ها شلیک کرده اید نه اینکه با تانک از روی آن ها رد شده اید . قرار بود در cod از موتور تکامل یافته ای استفاده شود که جسم های گرد یا منحنی بهتر به نظر برسند .
فکر کنم تکامل یافته ی mw1 بود چون پسترفت شدیدی نسبت به mw3 داشت .
من از دیدن اینا خسته شدم . شما چطور ؟
شخصیت پردازی
برای اولین بار در سری bf شاهد شخصیت پردازی خوبی بودیم . اما cod واقعا کم کاری کرده . واقعا اون شخصیت پردازی که captain price یا soap داشتند در کار نیست . ولی ی چیزی در دو بازی مشترک میباشد به طوری که هیچ شخصیت پردازی روی شخصیت قابل بازی انجام نشده . آخر بازی به خودم گفتم خوب بازی تموم شد ولی شخصیتی که این همه داشتم باهاش بازی میکردم چه جور آدمی بود بود ؟
اصلا یادشان رفته که شخصیت قابل بازی هم می تواند تصمیم گیری کند یا حتی صحبت کند .
همه جا امن . همه جا نا امن
ی مسئله ی دیگر قدرت تخریب پذیری است . که همیشه bf خیلی بهتر عمل می کند . ولی در بازی هیچ جا امن نیست اگر پشت دیوار را برای کاور گیری انتخاب کنید (اگر جسمی به غیر از دیوار برای کاور گیری وجود داشته باشد) اگر تانک آن را خراب نکند از رد شدن گلوله که بگذریم وقتی به سمت ساختمان دیگر بروید که تانک زحمت آن را کشید و بعدی و بعدی و بعد مرگ . دیواری که تانک آن را خراب می کند تیر از آن رد میشود .
در cod هم هیچ چیز خراب نمیشود و اصلا قدرت تخریب پذیری وجود ندارد حتی تیر از جاهای نازک رد نمیشود . (اگر از ضد همه چیز شدن جنازه ها بگذریم)
گاهی احمق گاهی باهوش
در هر دو بازی اشکالات بزرگی در هوش مصنوعی وجود دارد و خیلی وقت ها خنده دار است . اول از هوش مصنوعی افراد خودمان شروع می کنم که در بازی bf نقش سیاه لشکر را دارند به طوری که انگار به پیک نیک رفته ایم و فقط ما باید با دشمنان بجنگیم . برای اثبات این موضوع کافی است فقط 5 دقیقه به افراد خود نگاه کنید . خودم بارها و بارها امتحان کردم همه را به جزء ی نفر را کشتم بعد دستور دادم که این یک نفر رابکشند شاید 10 دقیقه داشتند به دیوار جلوی خودمان تیراندازی می کردند . یا برگشتم ببینم چه کسی از پشت سر شلیک می کند . دیدم یکی سعی در کشتن من دارد و افرادمان هم پشت سرش کاور گرفته اند . انگار نه انگار که به غیر از ما کس دیگری هم در بازی وجود دارد . درباره ی هوش دشمن ها هم که نمی دانم چی بگویم بعضی وقت ها از اون همه فاصله با دوتا تیر شمارو می کشند ولی همون افراد باهوش بعضی وقت ها ی کارهایی انجام میدهند که باورتان نمیشود که بازی را روی hard انجام می دهید .
در cod در بیشتر مراحل تعدادمان بیشتر از 3 نفر هست و از افراد ما هم کشته می شود و افراد ما هم از افراد دشمن می کشند و تقریبا افراد مهم که کشته نمی شود کار احمقانه ای انجام نمیدهند . دشمن ها به افراد ما هم شلیک می کنند . در نتیجه هوش مصنوعی cod بهتر از bf عمل کرده .
استاندارد چیست ؟
تفاوت فن های cod و فن های bf در چیست ؟
طرفداران سری bf خواستار طبیعی بودن بازی هستند و طرفداران cod هیجان بیشتر .
خلاصه بگم bf با با منتشر کردن این نسخه کل سری cod را به زیر سوال بود . همیشه از این که چطور دو نفر یک ارتش راشکست می دهند شکایت می شود ولی واقعاً bf خیلی بدتر از cod این کار را انجام داد . از طرفی می خواهد بازی خیلی طبیعی و استاندارد باشد و از طرفی بدون صحنه های اکشن و سینماتیک باشد . ی مشکل دیگر هر دو بازی تنوع کمی در سلاح دارند و حتی bf که یک کلت بیشتر در بازی ندارد ولی 16 سلاح سنگین در بازی وجود دارد . و با قابلیت حمل دو اسلحه و دو سلاح سنگین دست کمی از هرکول ندارید .
اینا خیلی عادی و توی بازی هم فراوون
کلام آخر
خوب حالا می خواهیم نتیجه گیری کنیم .
Bf پیشرفت قابل توجهی داشته ولی کافی نیست و باگ های ریز و درشت (از غیب شدن جنازه ها که بگذریم) که باعث بد جلوه دادن آن و غیر طبیعی نشان دادن جنگ می شود و از طرفی هم استاندارد ها را رعایت کرده . این بازی نسخه ی تکامل یافته ی bad company 2 هست .
Cod هم با پسترفت گرافیکی هیجان گیم پلی را حفظ کرده ولی با حفظ نکردن استاندارد ها از ارزش خود کم می کند . این بازی نسخه ی تکامل یافته ی mw1 هست .
در آخر هیچ کدام خوب عمل نکردند و باز هم جای کار داشتد . اما اگر دنبال هیجان می گردید cod را پیشنهاد می دهم اما اگر دنبال گرافیک بیشتر و تخریب پذیری بهتر هستید bf را پیشنهاد می دهم .
وقتی بحث سر بازی های شوتر می شود قطعاً بهتر از call of duty و Battlefield وجود ندارد . همیشه سر این که کدام یکی بهتر عمل کرده بحث های زیادی می شود . تا امسال که واقعا هم infinity word و هم EA خیلی عجله کردند . واقعا نمیشه یکیشون ی سال منتشر نشه و بیشتر روی بازیش کار کنه ؟
اول خواستم این عکس را عکس اول مقاله قرار بدم .
ولی بعد از اینکه هر دو بازی کامل بازی کردم به این نتیجه رسیدم .
حالا حتما می پرسید چرا ؟
سعی می کنم در طی این مقاله بهتون ثابت کنم .
یک بازی شوتر به چه چیز هایی نیاز دارد ؟
شما چه انتظاری از یک بازی شوتر دارید ؟
خیلی ها می گویند که مردم این دو بازی را برای multiplayer بازی می کنند .
درست که بخش مولتی صد برابر بیشتر از بخش Campaign هیجان دارد . درست که هیجان این بخش با Campaign قابل مقایسه نیست . درست که جنگیدن با ی مشت هوش مصنوعی اصلا به پای بخش multiplayer نمیرسه . درست که ما برای هیجان بازی می کنیم و بخش multiplayer خیلی بیشتر آن را به ما میدهد ولی ...
بخش multiplayer که داستانی تأثیر گذار و موسقی فوق العاده و شخصیت پردازی قوی ندارد و لازم هم ندارد . و راستش هنوز موفق به بازی هیچ کدام نشده ام . ولی الان درباره ی بخش Campaign حرف میزنیم .
بخش Campaign چییست ؟
بهانه ای برای شروع بازی ؟
قسمتی برای آموزش و آمادگی پیدا کردن برای multiplayer ؟
داستان
برای اولین بار در سری bf شاهد داستانی متفاوت و می توان گفت خوب بودیم .
داستان cod هم که Stephen Gaghanنویسنده ی داستان فیلم traffic نوشته که برنده ی اسکار هم شده پس مشکل کجاست ؟
در هر دو پیچیدگی خاصی در داستان وجود ندارد و قابل پیشبینی هستند . انتظار من یکی که از داستان مخصوصاً از cod خیلی بیشتر بود.
گیم پلی
از جمله مراحل خیلی خوب و همه چی تموم اما کوتاه در cod
bf : ببخشید برق قطع شده
گیم پلی bf نسبت به قبل فرق خاصی نداشته و در یک جمله کسل کننده و قابل پیشبینی می باشد و cod هم تقریبا 70% بازی به این صورت است و تقریباً bf دارای 7 مرحله و گیم پلی 4 ساعت و cod دارای 18 مرحله و 5 ساعت گیم پلی است . جاهایی از بازی می رسد که به بازی می گویید جون هرکی دوست داری من را غافلگیر کن . در سری cod در طی بازی برای تنوع ما با شخصیت های مختلفی حتی دشمن بازی می کردیم ولی در این نسخه به خوبی کار نشده و بسیار کوتاه می باشد . اما در bf اصلا شاهد آن نبودیم .
قسمتی دیگر که می تواند هیجان قابل قبولی را منتقل کند دکمه زنی است . در bf که اصلا شاهد آن نبودیم و در cod هم کافی نبود و اصلا نمی توانست هیجان کافی را منتقل کند .
من خسته شدم از این که به من دستور بدهند و بگویند که چه کاری انجام بدهم . من از رسیدن به دشمن و فهمیدن اینکه باید تیر اندازی کنم خسته شدم . از مشاهده ی مردن افراد دشمن توسط افرادم خسته شدم . من می خواهم تصمیم بگیرم . کاری کنم که تیم لنگ آن باشد . کاری که کسی را نجات دهد . کاری که کسی به من دستور ندهد و خودم بفهمم که باید انجام شود .
منظورم از تصمیم گیری دقیقاً این نبود ولی برای شروع بد نیست .
این لجظه قرار است شما یک کار مهم انجام دهید که اگر اشتباه انجام دهید منفجر می شوید . (قرار اون سه تا درجه را روی رنگ سبز نگه دارید)
این لحظه دقیقاً همون لحظه ای که قرار غافلگیر بشید .
می توان گفت برای اولین بار در سری cod شاهد کاور گیری بودیم و شاهد ضربه ی تمام کننده توسط چاقو . تیر اندازی همراه پریدن . تیر اندازی در فضا و آب
در bf هم شاهد کاور گیری و استفاده از وسایل نقلیه و تانک بودیم که همه و همه خوب هست ولی کافی نیست .
موسقی و صدا گذاری
برای اولین بار در سری bf شاهد وجود موسقی بودیم ولی اصلاً کافی و قابل قبول نبود . و همه چیز (به غیر از شخصیت ها ) از جمله صدای اسلحه ها از نسخه های قبل برداشته شده .
در cod هم شاهد موسقی قابل قبول و تأثیر گذاری بودیم اما با داشتن سابقه ی موسقی از cod راضی کننده نبود .
گرافیک
قضاوت با شما
این دیگه آخر گرافیک cod
آتش یکی از عنصرهایی است که در هر دو بازی افتضاح طراحی شده است .
وقتی صحبت از گرافیک می شود بدون شک Frostbite خیلی قوی تر از iw است و استاندارد تر و واقع گرایانه تر است . طراحی محیط و بافت ها در bf خیلی بهتر از cod است ولی بازی در bf شدیداً از وجود باگ های ریز و درشت رنج می برد از جمله سقوط هلیکوپتر ها که واقعاً افتضاح کار شده . حرکت تانک ها و بیشتر وسایل نقلیه واقعا غیر طبیعی است و کنترل ماشین ها واقعا خیلی بد طراحی شده و واقعا سخت است . در cod بافت ها شدیدا بزرگ و غیر طبیعی هستند . جاهایی که در بازی نور وجود دارد همه چیز از جمله زمین و خاک ها و نور پردازی افتضاح کار شده ولی در تاریکی و شب گرافیک خیلی بهتر خود را نشان داده و واقعا خیلی خوب کار شده . حرکت کاراکتر ها و تانک ها واقعاً غیر طبیعی کار شده . در cod وقتی داشتم از تانک استفاده می کردم احساس می کردم که ی مشت اسباب بازی هستیم . وقتی می خواستم از روی ماشین ها رد بشوم ماشین ها پرت می شدند ولی وقتی در bf از روی چیزی با تانک رد شوید خیلی طبیعی تر کار شده و اون ماشین واقعا خورد و با زمین یکسان میشود . وقتی می خواهید از روی آدم ها رد بشوید انگار با شاتگان به آن ها شلیک کرده اید نه اینکه با تانک از روی آن ها رد شده اید . قرار بود در cod از موتور تکامل یافته ای استفاده شود که جسم های گرد یا منحنی بهتر به نظر برسند .
فکر کنم تکامل یافته ی mw1 بود چون پسترفت شدیدی نسبت به mw3 داشت .
من از دیدن اینا خسته شدم . شما چطور ؟
شخصیت پردازی
برای اولین بار در سری bf شاهد شخصیت پردازی خوبی بودیم . اما cod واقعا کم کاری کرده . واقعا اون شخصیت پردازی که captain price یا soap داشتند در کار نیست . ولی ی چیزی در دو بازی مشترک میباشد به طوری که هیچ شخصیت پردازی روی شخصیت قابل بازی انجام نشده . آخر بازی به خودم گفتم خوب بازی تموم شد ولی شخصیتی که این همه داشتم باهاش بازی میکردم چه جور آدمی بود بود ؟
اصلا یادشان رفته که شخصیت قابل بازی هم می تواند تصمیم گیری کند یا حتی صحبت کند .
همه جا امن . همه جا نا امن
ی مسئله ی دیگر قدرت تخریب پذیری است . که همیشه bf خیلی بهتر عمل می کند . ولی در بازی هیچ جا امن نیست اگر پشت دیوار را برای کاور گیری انتخاب کنید (اگر جسمی به غیر از دیوار برای کاور گیری وجود داشته باشد) اگر تانک آن را خراب نکند از رد شدن گلوله که بگذریم وقتی به سمت ساختمان دیگر بروید که تانک زحمت آن را کشید و بعدی و بعدی و بعد مرگ . دیواری که تانک آن را خراب می کند تیر از آن رد میشود .
در cod هم هیچ چیز خراب نمیشود و اصلا قدرت تخریب پذیری وجود ندارد حتی تیر از جاهای نازک رد نمیشود . (اگر از ضد همه چیز شدن جنازه ها بگذریم)
گاهی احمق گاهی باهوش
در هر دو بازی اشکالات بزرگی در هوش مصنوعی وجود دارد و خیلی وقت ها خنده دار است . اول از هوش مصنوعی افراد خودمان شروع می کنم که در بازی bf نقش سیاه لشکر را دارند به طوری که انگار به پیک نیک رفته ایم و فقط ما باید با دشمنان بجنگیم . برای اثبات این موضوع کافی است فقط 5 دقیقه به افراد خود نگاه کنید . خودم بارها و بارها امتحان کردم همه را به جزء ی نفر را کشتم بعد دستور دادم که این یک نفر رابکشند شاید 10 دقیقه داشتند به دیوار جلوی خودمان تیراندازی می کردند . یا برگشتم ببینم چه کسی از پشت سر شلیک می کند . دیدم یکی سعی در کشتن من دارد و افرادمان هم پشت سرش کاور گرفته اند . انگار نه انگار که به غیر از ما کس دیگری هم در بازی وجود دارد . درباره ی هوش دشمن ها هم که نمی دانم چی بگویم بعضی وقت ها از اون همه فاصله با دوتا تیر شمارو می کشند ولی همون افراد باهوش بعضی وقت ها ی کارهایی انجام میدهند که باورتان نمیشود که بازی را روی hard انجام می دهید .
در cod در بیشتر مراحل تعدادمان بیشتر از 3 نفر هست و از افراد ما هم کشته می شود و افراد ما هم از افراد دشمن می کشند و تقریبا افراد مهم که کشته نمی شود کار احمقانه ای انجام نمیدهند . دشمن ها به افراد ما هم شلیک می کنند . در نتیجه هوش مصنوعی cod بهتر از bf عمل کرده .
استاندارد چیست ؟
تفاوت فن های cod و فن های bf در چیست ؟
طرفداران سری bf خواستار طبیعی بودن بازی هستند و طرفداران cod هیجان بیشتر .
خلاصه بگم bf با با منتشر کردن این نسخه کل سری cod را به زیر سوال بود . همیشه از این که چطور دو نفر یک ارتش راشکست می دهند شکایت می شود ولی واقعاً bf خیلی بدتر از cod این کار را انجام داد . از طرفی می خواهد بازی خیلی طبیعی و استاندارد باشد و از طرفی بدون صحنه های اکشن و سینماتیک باشد . ی مشکل دیگر هر دو بازی تنوع کمی در سلاح دارند و حتی bf که یک کلت بیشتر در بازی ندارد ولی 16 سلاح سنگین در بازی وجود دارد . و با قابلیت حمل دو اسلحه و دو سلاح سنگین دست کمی از هرکول ندارید .
اینا خیلی عادی و توی بازی هم فراوون
کلام آخر
خوب حالا می خواهیم نتیجه گیری کنیم .
Bf پیشرفت قابل توجهی داشته ولی کافی نیست و باگ های ریز و درشت (از غیب شدن جنازه ها که بگذریم) که باعث بد جلوه دادن آن و غیر طبیعی نشان دادن جنگ می شود و از طرفی هم استاندارد ها را رعایت کرده . این بازی نسخه ی تکامل یافته ی bad company 2 هست .
Cod هم با پسترفت گرافیکی هیجان گیم پلی را حفظ کرده ولی با حفظ نکردن استاندارد ها از ارزش خود کم می کند . این بازی نسخه ی تکامل یافته ی mw1 هست .
در آخر هیچ کدام خوب عمل نکردند و باز هم جای کار داشتد . اما اگر دنبال هیجان می گردید cod را پیشنهاد می دهم اما اگر دنبال گرافیک بیشتر و تخریب پذیری بهتر هستید bf را پیشنهاد می دهم .