امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد و بررسی و شرح داستان Call of Duty Black Ops 3
#1
نقد و بررسی کامل و بازی  CoD BO3 به همراه توضیح کامل داستن سینگل پلیر ***هشدار اسپویلر***


در ابتدای نقد بذارید بگویم که دلیل نوشتن این نقد جا باز کردن یا هر دلیل دیگه ای نداره ، فقط به دلیل اینکه در سایت های ایرانی نقد کامل و مقایسه ی درستی از این بازی با نسخه های قبل و همچنین پیشرفت ها و حتی توضیح کامل بخش داستانی ندیدم تصمیم گرفتم که این نقد رو بنویسم تا شاید دوستانی که *هیتر* کالاو هستند ، دلیل های کمتری برای ایراد گیری داشته باشند [تصویر:  smiley-wink.gif]


تقدیم گیمفایی ها

بیاید برای چند دقیقه تمام جو سازی سایت ها و نظرات دیگران ، و حتی سلیقه ی شخصی خودمان رو کنار بگذاریم و با دید منطقی و واقع گرایانه به ساخته ی جدید استودیوی تری آرک نگاهی بیندازیم .

Single Player

واقعا معنی بخش *تک نفره* چیست؟ ایا انتظار شما از بخش تک نفره بازی کالاو دیوتی صحنه های اکشن سینماتیک و جذاب سری بازی های  Uncharted  است؟ یا خیر یک بازی با داستان معمولی (از بین بردن شخصیت منفی بازی) در حالی که در طول بازی با شخصیت های جدید اشنا میشوید و داستان حالت خطی به خودش میگیرد و توجه شما به مراحل و حتی دیالوگ های بازی زیاد برای فهمیدن داستان ضروری نباشند؟

بذارید ابتدا داستان بازی را کامل توضیح بدم تا شاید برای کسانی که حوصله ی کامل چند بار تجربه ش رو نداشتند و کامل متوجه داستان بسیار عمیق (و از نظر من متفاوت ترین داستان و کاملترین داستان سری کالاو دیوتی) نشده اند به داستان این بازی پی ببرند .



*******هشدار اسپولیر*******



*******هشدار اسپولیر*******



یکی از کارگردان های بخش سینگل پلیر BO3  در مورد بخش تک نفره و داستان آن اینطور گفته بود که داستان اصلی بازی در نکات ریزی وجود دارد که بیشتر بازیکن ها حتی به آن توجه نیز نمیکنند!

چند مثال از آن نکات ریز که شاید خیلی ها فکر کنند *کم کاری* سازندگان بوده ، اما اینطور نیست و میتوان گفت تمام آنها به دلیلی اینگونه بودند ، چند مثال :


در مرحله ی ابتدایی بازی زمانی که Khalil  رو به دستور Minister  با کمک Hendricks  نجات میدهیم ایا به مکالمه ی بین خلیل و هندریکز دقت کردید؟ آن دو همدیگر را از قبل میشناختند ، اما دفعه ی بعدی که در بازی با خلیل برخورد میکنیم(Rise & Fall) برخورد او و هندریکز به گونه ای هست که انگار این دو یکدیگر را نمیشناسند... آیا بی دلیل است؟

در مرحله ی انتهایی بازی Life به هنگام رفتن به سمت اتاق کنترل ، مقداری روبات را میکشیم ، اما هنگام پایان بازی وقتی به سمت در خروجی میرویم جنازه های رو زمین تماما انسان هستند و روباتی در کار نیست! ایا کمبود گرافیکی یا کم کاری داستانی است؟

جواب هر دوی این سوال ها و بسیاری از سوال های دیگه که به این شکل هستند خیر است ، بگذارید بخش داستانی بازی را به طور کامل توضیح بدم .

اگر به شما بگویم که شما در اواسط مرحله ی New World مرده اید باور میکنید؟ یکی از نکاتی که بسیاری از مخاطبان این بازی به آن دقت نمیکنند ، نوشته های سفید رنگ ابتدای مراحل است ، که در تمام آن ها داستان اصلی بازی نهفته است! ایا دقت کردید که هیچکدام از مراحل تاریخ دقیقی ندارند؟ ایا دقت کردید که آن حروف و لغات با سرعت زیاد رد میشوند جمله بندی کامل را دارند و به طور کامل اتفاقی نیستند؟ درست حدس زدید ، اگر از آن ها عکس بگیرید تماما Log  هایی هستند که داستان بازی را توضیح میدهند ، از زبان چه کسی؟ Taylor  و باز هم درست حدس زدید به جز دو مرحله ی اول بازی ، تمام مراحل شما در نقش تیلور هستید .

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه و نقش Corvus  در داستان بازی چیست ؟

در واقع بازی همزمان حول محور سه شخصیت (که ما به جای انها هستیم) میچرخد ، بدون انکه متوجه شویم! حتی مراحل بازی نیز به ترتیب زمانی نیستند ، شما *فکر میکنید* که ادامه ی داستان هست ، در صورتی که اینطور نیست ، در واقع تمام اتفاق های بعد از مرحله ی New World  مربوط به داستان گذشته ی Taylor  و تیم قبلیش هست (تیلور قبل از مرحله ی اول همانند ما عادی بوده و صاحب DNI نبوده و در واقع جای انکه با به دنبال شخصی به نام تیلور باشیم ، خود تیلور به دنبال شخصی به نام Stone بوده که افراد دیگر او همانند Hall – Marretti – Diaz نام هایStone – Ramirez – Conrad – Joseph رو داشتند و دقیقا همانند داستانی که ما دیدیم (با تفاوت اسم ها) به دنبال کارهای مخفیانه CIA میروند و تیلور به دنبال آنها به حقیقت کروس دست پیدا میکند و تصمیم میگیرد سکوت کند (مرحله ی اخر بازی)) + اینکه بسیاری از اون اتفاق ها رو Corvus  در DNI  بازیکن بازسازی و شبیه سازی میکنه (بخاطر همون بعضی صحنه ها غیر واقعی و کابوس وار هستند دلیل ورود زامبی ها و روبات ها و صحنه های غیر عادی و همچنین مرگ شخصیت هایی مثل Kane – Hendricks – Krueger اصن اتفاق نمیوفتن و در واقع از قلب تیلور بیرون میرن _ کین با تیلور رابطه عاشقانه داشتند _ نیز همون DNI دستکاری شده هست!) و در واقع خود کروس که قرار نبوده مانند یک انسان عمل کنه دنبال سوال برای خودش هست که چی هست و چگونه بوجود آمده و چرا هست ، که با رسیدن به این نتیجه که فقط یک اشتباه نرم افزاری بوده دست به خود کشی میزنه (خراب کردن قلب فروزن فارست) تا از بین بره اما هرگز از بین نمیره و درون دی ان ای زندانی میشه و فقط قدرت نفوذش رو از دست میده (میبینیم که رفتار تیلور و تیمش در مرحله ی اول عادی هست!) +  طرفی هم بازیکن اصلی که مرحله ی اول تحت دستور Hendricks  هست و در ابتدای مرحله ی دوم میره زیر عمل برای اتصال DNI  قبل از مرگش داره تمام اونها رو حس میکنه! جالب شد نه؟

حال داستان گذشته ی سری Black Ops  چگونه به این نسخه ربط داشت؟ مثال های مختلف رو میشه زد اما اصلی ترین انها سه اتفاق مهم بود ، 1 – وجود DNI  که شروع این پروژه در نسخه ی اول بر روی میسون زده شده بود 2 – وجود NOVA6 که در واقع منبعی هست که قرار بود Corvus  از اون تقضیه کنه (و هنگامی که سیستمش مشکل پیدا کرد این گاز سمی رو ازاد کرد و باعث مرگ 300.000 نفر در سنگاپور شد) که این گاز در جنگ سرد و در واقع در Black Ops 1  نزدیک به استفاده بود! 3 – کاری که در واقع Menendez  انجام داد در نسخه ی 2 (ازاد کردن دستورات تمام درون های امنیتی و روبات های جنگی) باعث شد که جهان شکل دیگری پیدا کنه و دیگر ابر قدرت ارتشی امریکا نباشه و سازمان های خصوصی (مانند NRC و CIA ) قدرت رو در اختیار داشته باشند و محله ی عملیاتیشون در واقع تمام جهان باشه و ازاد باشند.

این بود خط داستانی بازی ، برای اینکه زیاد طولانی نشه دیگه بیشتر توضیح نمیدم اما هنوز ریز نکاتی از این بخش باقی هست.

در مورد شخصیت پردازی که به نظر من اونقدری که باید درست روش کار نشده بود ، ایرادی که باعث شد حسی که باید رو انواع اشخاصی که باهاشون برخورد میکنیم به بازیکن ندهند ، سرد بودن بیش از حد آنها یکی از مشکل هاست هر چند که ، شخصی که تمام بدنش آهن هست ، باید هم قلبی شجاع و نترس داشته باشد و بدون حس ، اینطور نیست؟ انتخاب با شما

گیمپلی (بخش تک نفره)

و حال میرسیم به قسمت گیمپلی که از نظر من چیزی بود که بسیاری از بازیکن ها میخواستند ، تجربه همراه چند نفر ، انتخاب اسلحه و کلاس بندی آن قبل از هر مرحله ، راه های مختلف برای رفتن بخش هایی از بازی (به طور خطی نیست ، شخصی از میتونه کاملا با مخفی کاری بره بعضی قسمت هارو و همچنین کاملا با سر و صدا یا حتی گاهی نیاز نیست روبات های بزرگ رو با Launcher نابود کنید میتوانید انها را هک کنید و برای خود استفاده کنید!)

محتوای به شدت زیاد همانند سیستم لول اپ وسیع(اسلحه و خود شخصیت و وجود 18 قابلیت سایبری مختلف)  و چلنج های مختلف و اکولاد ها و مدال های مختلف و همچنین درجه سختی Realistic  که واقعا لذت بخشه و همچنین قابلیت شخصی سازی قابل قبول شخصیت اصلی (10 لباس و 10 کلاه و هر کدام از جنس مذکر و مونث 9 صورت مختلف داشتند برای انتخاب)

اما میتوان تکراری بودن برخی از نقاط مراحل را کمی مورد سوال قرار داد ، چرا که با وجود زیاد بودن محتویات ، بعضی از نقاط بازی به اصطلاح *بی منطق شلوغ* هستند ، به طوری که در هر مرحله حدود 200-300 نفر رو مجبور به کشتن هستید که بیشتر انها به یک مدل هستند ، هر چند که این مورد اخر کمی بیش از حد انتظار است چرا که نسخه های قبل کالاو دیوتی همین رو هم نداشتند و کلا با سه مدل : Sniper – Assaulter – Shield Barrier – Juggernaut مقابله میکردیم !  و از طرفی انچنان هم انواع دشمن ها کم نیست ، چون تعداد به شدت زیاد هست اینطور حس میشود.

صداگذاری و بخش موسیقی

صداگذاری و بخش موسیقی بازی نیز به زیبایی کار شده ، صدای اسلحه ها و انفجار ها و همچنین شخصیت ها در محیط های مختلف به خوبی انجام شده و حس خوبی به بازیکن میدهد .  در مراحل تنوع موسیقی و همچنین حال و هوای آن کاملا با بخش مورد نظر سازگار است. موسیقی های باز شامل 41 قطعه هستند که کار تمام انها به جز چند مورد توسط Jack Wall  انجام شده است.

گرافیک (بخش تک نفره)

ابتدا بیاید حقیقتی را قبول کنیم و باور داشته باشیم ، گرافیک سری کالاو دیوتی هرگز *انقلابی* نبوده ، همیشه با جزییات بالا ، واقع گرایانه ، اما کم رنگ و حتی گاهی با تکسچر های ساده روبرو شدیم ، این نسخه نیز از این قاعده جدا نیست ، گرافیک بازی در بعضی از نقاط بازی شما را به وجد میاورند (کات سین های داخل بازی بازی همگی پردازش میشوند و فیلم انیمیشنی نیستند)  ، به خصوص مراحلی مانند Rise & Fall  و یا HypoCenter اما در بعضی مراحل کاملا شما را نا امید میکنند همانند مراحلی مانند Sand Castle برای همان نمیتوان گفت که گرافیک بازی در حد نسل 7 است یا خیر ، بهتر است منطقی باشیم و بگوییم قابل قبول است!  همانطور که در گذشته سری کالاو دیوتی در دو کنسول (چه نسل 7 چه نسل 8) با گاهی افت فریم ، فریم ریت 60 را به بازیکن ارایه میداد ، این نسخه هم همانطور است.


[تصویر:  qich_call_of_duty%C2%AE_black_ops_iii_20...110736.jpg]


[تصویر:  01le_call_of_duty%C2%AE_black_ops_iii_20...110149.jpg]

مشکلات فنی نسخه ی رایانه های شخصی

این قسمت را شاید برای نقد کلی بازی کمی بهش میپردازیم چرا که نسخه ای که برای کامپیوتر قول های بسیاری داده بود که به بسیاری از انها نیز عمل نشد! از جمله Mod Kit که قرار بود عرضه بشه اما هنوز بعد از چند ماه از انتشار بازی منتشر نشده ! از طرفی بازی به شدت در رایانه های شخصی در هنگام عرضه سنگین بود و اونقدر که باید از لحاظ فنی روی آن کار نشده بود برعکس قولی که سازنده های بازی به مخاطبان خود داده بودند!

بعد (برای من به شخصه قبل ، بستگی به خود اشخاص داره! [تصویر:  smiley-laughing.gif]) تمام کردن بخش تک نفره بازی هنگامی که به منو باز میگردید اولین تفاوتی که میتوان احساس کرد ، نیاز نداشتن به لود دوباره ی بازی برای وارد شدن به بخش مولتی یا زامبی هست ، و در واقع هر زمان که شما بخواهید میتوانید بدون لود کردن و وصل شدن دوباره به سرورها به دوستانتان بپیوندید (تمام نسخه های قبل کالاو دیوتی لود دوباره را لازم داشتند)

بخش تک نفره - بخش زامبی – چند نفره – کابوس ( که در واقع همان بخش تک نفره هست منتهی با دشمنان زامبی!) – و همچنین DeadOps که در سری Black Ops 1  وجود داشت – و در اخر بخش Free Run گزینه های شما برای بازی هستند!

از نظر من چرخه ی سه ساله ی واقعی یک کالاو دیوتی را میتوان اینجا مشاهده کرد ، محتوای کافی برای هر نوع سلیقه ای! به طوری که شما اگر هر کدام از بخش ها را اگر بخواهید به طور کامل تمام چلنج هایشان را انجام دهید به زمان زیادی نیاز دارید!

گیمپلی و داستان بخش زامبی

شاید برای کسانی که علاقه چندانی به بخش زامبی ندارند این بخش فقط کشتن و زنده ماندن باشد ، اما اینطور نیست و در واقع تمام شخصیت ها و حتی محیط هایی که در بخش زامبی سری بلک اپس وجود دارند داستان خودشان را دارند ، و در واقع Easter Egg های بسیاری وجود دارد که شما داستان را بهتر متوجه بشوید.


گیمپلی بخش زامبی همانند نسخه های قبل است با کمی تغییرات مثبت ، همانند اضافه شدن قابلیت های ویژه به هر شخصیت ، و همچنین وجود داستان ، و همچنین همانند بخش تک نفره ، شخصی سازی اسلحه و ادامس های بادکنکی ( Gobblegum :D  ) و همچنین سیستم لول اپ اسلحه و شخصیت را دارا است.

شاید بتوان گفت که بودن یک نقشه برای این بخش کم است ، هر چند که همان یک نقشه به اندازه ی زیادی بزرگ و غنی است و ما پولمان را برای فقط همین یک بخش نمیدهیم و منطقی هست ، اما کسی هست که بیشتر نخواهد؟ اما در هر صورت نمیتوان ایراد جدی را به آن وارد کرد چرا که محتوا های دیگری برای پر کردن جای آن هستند و تمام نسخه های قبل کالاو همینگونه بودند در این بخش!  اما خب نمیتوانند به طور کامل جای آنرا بگیرند به خصوص برای دوست داران زامبی!

گیمپلی و داستان بخش مولتی پلیر

گیمپلی بخش مولتی این نسخه از کالاو دیوتی به نظر بنده بهترین و بزرگترین نسخه است ، چرا که تمامی مپ های بازی کار شده هستند و وجود Specialist ها به شدت به جو بازی کمک میکند و بازی را نا متعادل نمیکنند و همچنین سیستم لول اپ وسیع و شخصی سازی های متنوع و همچنین مود های مختلف انرا کامل میکنند ، ایرادی که میتوانم از این بخش بگیرم به شخصه ، نبود Score Streak  های جذاب همانند گذشته هست ، چرا که AC130  حس و حال خاصی داشت که الان Mothership آن حس را به بازیکن منتقل نمیکند. یک ایراد دیگر که میتوان از بخش مولتی و زامبی گرفت کاری بوده که در واقع Activision با آن کرده و چیزی نیست جز Black Market / Dr.Monty`s Factory که تا وقتی که فقط در انها لباسهای مختلف و ژست های پایان بازی و رنگ اسلحه ها بود بسیار زیبا بود ، اما وقتی که چند اسلحه ی دوست داشتنی به انها اضافه شد به طوری که در دسترس همه نیستند و نمیتوان به راحتی به انها دست پیدا کرد و بدون خرج پول کمی سخت است ، مقداری بازیکن ها را اذیت میکند!

شاید بگویید *داستان بخش مولتی* دیگر چیست؟ خیلی ها این کار نمیکنند( چون واقعا حوصله ندارند) اما باورتان میشود که تری آرک حتی برای بخش مولتی هم داستانی طراحی کرده است؟! هر چند که داستان کاملا ساده است و سطحی ، اما همین هم خلاقیت جالبی برای بخش مولتی به حساب میاید!

داستان اینگونه است که اگر شما تمامی لباس های Specialist  ها را باز کنید (لباس طلایی را برای همه باز کنید) تمامی فایل های صوتی انها نیز باز میشوند ، هر کدام از شخصیت ها گذشته و داستانی دارند و بعضی از انها حتی با هم رابطه ی دشمنی یا دوستی دارند به خاطر گذشته ی خود و دیالوگ های مولتی بی جهت نیستند . از طرفی راز بزرگ مولتی پشت اخرین فایل صوتی هر شخصیت نهفته است ، به طوری که اخرین فایل صوتی تمام شخصیت ها با هم یکی است و صدای شخصیت Spectre را نشان میدهد که با مافوق خود صحبت میکند ، و در واقع از صحبت های آنها میتوان فهمید که تمام بخش مولتی پلیر یک شبیه سازی درون DNI  هست برای ازمایش مهارت شخصیت های مختلف درون میادین نبرد!

گرافیک (بخش مولتی و زامبی)

شاید اگر گرافیک بدی در قسمت هایی از بخش تک نفره وجود نداشت میتوانستیم بگوییم بازی از لحاظ گرافیکی عالی عمل کرده است ، چرا که در بخش مولتی و زامبی شما میتوانید شاهد گرافیک بالا در مپ ها و جزییات بالا در لباس و طراحی شخصیت ها باشید ، هر چند که در این دو بخش نیز بعضی از قسمت ها هستند که مقداری کم گرافیک تر به نظر میایند اما نمیتوان نیمه ی پر لیوان را در نظر نگرفت!

جمع بندی

شاید بتوان گفت که طی 4 نسخه ی گذشته سری کالاو دیوتی (از BO2 به این طرف) بهترین نسخه ی این سری BO3 هست ، چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ داستان غنی ، اما اینده ای بودن این نسخه با سلیقه ی برخی از بازیکن ها سازگار نیست. همچنین میتوان این نسخه را *جاه طلبانه ترین* نسخه ی این سری بعد از MW1 دانست چرا که قدم بزرگی در متفاوت کردن کالاو دیوتی (برعکس قبل : گیمپلی ساده بعد از 6 نسخه - داستان خطی – مولتی یکنواخت – زامبی ساده – محتوای کمتر) در نسخه های قبل را بیاد بیاورید. شاید این نسخه تجربه ای همانند بازی های انقلابی مانند MW1 – MW2 – MW3 – BO1 را به شما ندهد ، اما اگر به دنبال یک شوتر هیجانی هستید و دنبال بهانه های مختلف برای ایراد گرفتن از این بازی نیستید واقعا بازی برای شما لذت بخش خواهد بود.

نکات مثبت :

محتوای بسیار خوب بازی

گیمپلی و داستان غنی

شخصی سازی اسلحه و شخصیت ها (بخش Paint Shop – Gun Smith و ...)

مولتی پلیر بسیار زیبا و هیجانی
نکات منفی :

انتظار بازیکن ها بیشتر از یک مپ زامبی

وجود اسلحه ها در Black Market(بعد از اپدیت)

شخصیت پردازی نه چندان جذاب با توجه به پتانسیل بالای داستان

نبود اسکوراستریک های بسیار جذاب مانند نسخه های قبل

مشکلات فنی بازی (در نسخه ی رایانه های شخصی)
با این اوصاف از نظر بنده میتوان نمره ای بین 8 تا 9 (بسته به سلیقه) به این نسخه از سری عطا کرد اما این مورد را به شما واگذار میکنم.نقد با توجه به تجربه ی بخش سینگل پلیر بازی در حالت Realistic به صورت تک نفره و بخش هایی از بازی به صورت چند نفره (حدود 23 ساعت) ، بخش مولتی پرستیژ مستر (حدود 160 ساعت) ، بخش زامبی (حدود 2-3 ساعت) ، صورت گرفته است.
#2
کپی برداری از سایت های فارسی زبان ممنوع بوده حتی با ذکر منبع.
http://pardisgame.net/thread-61834.html


بسته شد
[تصویر:  Wolves_ofThe_North.jpg]


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تاپیک جامع اسپویل داستان بازی های ویدیویی Devil Prince 106 49,703 05-17-2023, 12:38 AM
آخرین ارسال: Ali Gudarzi
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 2,004 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,112 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,146 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,651 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان