04-18-2014, 11:58 AM
(آخرین ویرایش: 04-23-2014, 05:26 PM، توسط Punished Snake.)
In this city_no one can hide from me, no one
ظاهری زیبا که در باطنی زشت گم شده!
2009 بود، سالی که مثل خیلی از سال ها پر از عناوین شاهکار، خوب، متوسط، بد و افتضاح بود! در این سال یوبی سافت در ذهن خود ایده های زیادی پرورش داد و در فکر ساخت بازی ای بود که در آن هک کردن به صورت گسترده ای وجود داشته باشد. اما نه یک شبیه ساز هک، بلکه هک کردنی آسان که عامه پسند تر باشد. این شرکت بعد از تکمیل کردن ایده هایی که داشت بالاخره در سال 2012 آن را رونمایی کرد. بازی ای رونمایی کرد که در وصفش می توان گفت:
امنیت، آسایش و حریم خصوصی دیگر معنا درستی در بین جوامع آمریکا ندارد. هر چیز یا هر کس در این دنیای جدید به وجود آمده زیر سلطه و نظر برخی از افراد دیگر است. اما بدتر از آن، آکنده بودن جامعه از امن و آسایش است. در این جامعه بزرگ، ارتباطات قدرت می باشد. کسی در این وهله بزرگ پیروز میدان می شود که دل به دریا زده و به جای سکوت در برابر از بین رفتن حریم خصوصی به مبارزه بپردازد و سدی بلند بر جلوی راه کسانی قرار دهد که مردم را زیر سلطه خود قرار داده اند. دنیای جدید به وجود آمده ظاهری بسیار زیبا دارد که می تواند هر شخص از خدا بی خبری را به سمت و سویش بکشاند. اما باطن این دنیای نو چیزی جزء فلاکت و بدبختی در پیش ندارد. شهروندان را به راحتی هر چه تمام تر به درک واصل می کند و به کسی رحم ندارد. این دنیای خلق شده، مانند یک دنیای آخرالزمانی است که با فضایی مدرنیته و زیبا خود را از سایر آخرالزمان های داستان ها متفاوت جلوه می دهد. این دنیا، دنیایی است که یوبی سافت ما را برای خوش آمد گویی به آن آماده کرده تا طعمی جدید را در صنعت بازی سازی تجربه کنیم.
درباره Ubisoft Montreal؛ سازنده بازی:
یوبی سافت مونترال، یکی از بزرگ ترین استودیوی های بازی سازی که استودیوی فرعی از شرکت فرانسوی یوبی سافت به شمار می رود و در کبک کانادا واقع شده است. این استودیو اولین بار در سال 1997 با کمک مالی دو لت تاسیس شد و بازی های زیادی همچون Tom Clancy, Assassin's Creed, Far Cry 2,3, Prince of Persia, TMNT و... را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. این استودیوی معروف در حال حاضر 2300 نفر کارکن دارد. افراد کلیدی این استودیو Yannis Mallat, Mathieu Ferland هستند و تا به حال کار های زیادی برای این استودیو انجام داده اند.
Box Shot رسمی بازی؛ باکس شات به خوبی نشان گر حال و هوای بازی است.
عنوان: Watch Dogs
سازنده: Ubisoft Montreal
ناشر: Ubisoft
کارگردان: Jonathan Morin
موتور گرافیکی: Disrupt
سبک: اکشن-ماجرایی / جهان باز
پلتفرم ها: PC, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U
تاریخ انتشار: 27 می 2014 مصادف با 6 خرداد 1393
همه چیز از E3 2012 شروع شد...
در مراسم E3 2012؛ عنوان Watch Dogs در حالی معرفی شد که عناوین کلیشه ای در بازار ها صف بلندی بسته بودند! اما شرکت پر آوازه Ubisoft که عناوینی درخشان همچون سری Far Cry, Assassin's Creed و Prince of Persia را داشت قدمی خطرناک در باب سرقت یک ایده برداشت که خوشبختانه تا این جای کار هم موفق عمل کرد. Watch Dogs عنوانی که پروژه ساختش از سال 2009 شروع شد در مراسم E3 2012 به اصرار کراگردان بازی یعنی Jonathan Morin بر روی یک PC High-End به نمایش در آمد که نشان گر گرافیکی فک برانداز همراه با گیم پلی جدیدی بود. نمایش بازی در E3 2012 آن قدر زیبا بود که توانست نظر منتقدان و سایت های معروفی را به خود جلب کند؛ به طوری که در آخر سایتی مثل IGN لقب "بهترین نمایش E3 2012" را به این بازی نسبت داد.
They think i'm a man out of control_but I never had so much control
زندگی یک هکر به دنبال انتقام
طبیعتاً یک بازی در بخش Single-Player نیازمند یک داستان قوی می باشد تا بازیکنان را برای ادامه بازی تحریک کند، مخصوصاً این که Watch Dogs در داستان و گیم پلی خود ایده جدیدی دارد و شکی نیست که نیازمند یک داستان قدرتمند است. البته نباید از داستان بازی انتظار یک Bioshock و Metal Gear Solid را داشت! داستان بازی از نظر کلی کلیشه ای به نظر می رسد اما با قرار دادن جزئیات زیر ذره بین به خوبی متوجه می شویم که جزئیات داستان دارای پیچش ها و خصوصیات های جدیدی می باشد.
قصه Watch Dogs از سال 2003 شروع می شود، جایی که شخصی به نام Raymond Kenny توانست از مهارت خود در هک در سیستم برقی آمریکا مشکلی عطیم ایجاد کند و برق 55 میلیون شهروند بی دفاع را هم زمان قطع کند. در این هنگام، 11 انسان بی گناه رهسپار دیار باقی می شوند. این عامل بهانه ای می شود تا در آینده سازمانی با ایجاد یک سیستم قوی و یک Super Computer به نام Central Operation System مخفف به ctOS به وجود آید و از مردم دفاع کند. به نظر می رسد این کار بسیار پسندیده ای است که موجب امنیت، رفاه و کاهش جرم در آمریکا می شود اما این تنها ظاهر قضیه است. باطن این کار چیزی جز دید زدن اموال و حریم خصوصی مردم مانند مکالمات و کار هایشان نیست! اینجاست که شخصیت اصلی، فردی 39 ساله از شمال ایرلند به نام Aiden Pearce از دل مردم بخاطر زخم هایی که بخاطر وجود ctOS خورده (مانند کشته شدن خواهرش Nicole Anne و خواهر زاده اش یعنی Lenna در طی یک تصادف) با یک خیزش عظیم ctOS را هک می کند و به دنبال انتقام عاملان زخم خوردن خانواده اش می رود. معمولاً بازیکنان در این جا انتظار دارند که آیدن هدفی به غیر از این هم دارد و بخاطر مردم دارد مبارزه می کند! اما نکته ای که بازی را از سایر داستان دیگر بازی ها متمایز جلوه می دهد این است که آیدن نه یک ابر قهرمان مانند Batman است و نه یک شخص شرور است که با هک کردن ctOS فقط به دنبال سوء استفاده از مردم باشد؛ بلکه او همانطور که اشاره کردیم فردی زخم خورده از دل مردم است که انتقام را به سکوت در برابر این ستم ها ترجیح داده است.
در بازی تا الان شاهد شخصیت های نسبتاً زیادی بودیم. اگر بخواهیم کامل تر به جزئیات آیدن وارد شویم؛ باید بگوییم او معمولاً در اکثر تریلر ها با یک کلاه نقاب دار، شال و شلواری تیره دیده شده است. وی در Belfast شمال ایرلند با مشکلاتی بسیار تا بسیار زیاد چشم به جهان گشود. او پس از ترک ایرلند و تبدیل شدن به یک شهروند آمریکایی سابقه کیفری زیادی از خود به جا گذاشت و چندین بار بخاطر حمل غیر قانونی سلاح گرم و سرقت دستگیر شد. به نظر می رسد آیدن گذشته تاریکی دارد و تا این جا به خوبی از زندگی خود لذت نبرده است. خواهر و خواهر زاده او توسط عاملان ساخت ctOS کشته شدند و آیدن می خواهد از آن ها انتقام سختی بگیرد. همینطور او در پارکور، ضربات تن به تن و شلیک با اسلحه تجربه خوبی دارد. یکی دیگر از شخصیت های بازی، دختری جوان به نام Clara Lille می باشد؛ او نیز مانند آیدن گذشته تلخ و تاریکی داشته است. در بسیاری از تریلر ها دیدیم که او به آیدن کمک می کند و مثل آیدن یک هکر حرفه ای است. اصلیت او فرانسوی-کانادایی می باشد و به نظر می رسد این شخص عضو گروه DeadSec است. یکی دیگر از دوستان آیدن Jordi Chin می باشد، یک چشم بادومی است که به نظر می رسد رگه های آمریکایی داشته باشد. او راهنما و رئیس گروهی می باشد که Fixers خوانده می شود. یک دلال اسلحه است که با آیدن روابط بسیار خوبی دارد و در بسیاری از مواقع زمانی که در آیدن در دردسر قرار دارد می تواند به دادش برسد. در آخر به T-Bone Grady می رسیم؛ یک هکر زیز مینی است که همیشه در جیبی که دارد اسلحه قایم کرده و به نظر می رسد همیشه در معرض خطر است. برخلاف Jordi Chin که می توانست به آیدن کمک کند، T-Bone به کمک های دیگران بسیار نیازمند می باشد.
با پیش زمینه ای که یوبی سافت در خلق داستان و شخصیت پردازی های خود داشته است، معلوم نیست که در آخر می خواهد چه گلی به سر Watch Dogs بزند! داستان ممکن است مانند Far Cry 3 بسیار کلیشه ای باشد یا حتی ممکن می باشد داستان یک باره مانند نسخه های قبلی Assassin's Creed بسیار پیچیده و درگیر کننده شود! حتی احتمال دارد آیدن مانند اشخاصی مانند Ezio Auditore Da Firenze تبدیل به یک شخصیت جاودان و ماندگار شود! هیچ چیزی درباره موفقیت داستان معلوم نیست و برای تصمیم نهایی فقط باید تا انتشار رسمی بازی صبر پیشه کرد.
پلیس های شیکاگو همواره منتظر شما هستند تا با خطایی کوچک به دنبال شما بیفتند.
حاکم شیکاگو
در صنعت بازی سازی قبلاً شاهد بازی هایی بودیم که دارای سیستم هک بودند. برای مثال می توان به عنوان Sleeping Dogs اشاره کرد که هک کردن در آن وجود داشت، البته با نقشی بسیار کم رنگ! Watch Dogs به جرئت یکی از آن بازی هایی است که هک کردن در آن جزء ارکان اصلی گیم پلی به شمار می رود و این سیستم هک در کنار ماشین سواری و زد و خورد های بسیار زیبا و سینمایی توانسته گیم پلی جذابی را برای Watch Dogs به ارمغان بیاورد.
سیستم هک: آیدن با هک کردن ctOS و نفوذ به آن توانسته به نحوی حرف اول و آخر را در شهر بازی، یعنی شیکاگو بزند. درست است که شهردار شخصی دیگر است اما برنده میدان کسی است که هکری ماهر باشد و به تمام اجزای شهر دسترسی داشته باشد. طبق گفته یوبی سافت بازی حدوداً 100 هک مختلف قرار است ارائه دهد که در نوع خود بی همتا به نظر می آید. تا اینجای کار قابلیت های زیادی از هک کردن در بازی نشان داده شده؛ برای مثال می توان به هک کردن گوشی مردم و خواندن اطلاعات آن ها مانند سن، وزن، قد و مکالماتی که آن ها انجام می دهند گوش داد. از دیگر مواردی که وجود دارد این است که آیدن می تواند با هک کردن عابر بانک ها بدون درگیری خاصی پول به دست آورد. (اگر پول در آوردن در یک همچین بازی جهان بازی به این آسانی باشد، می توانیم بدون چالش هر وسایلی را بخریم و در نهایت این نکته منفی گیم پلی می تواند باشد.) قابلیت های آیدن در هک کردن در اینجا تمام نمی شود، او حتی می تواند با قطع کردن برق شهر در شب، فضایی تاریک بر شیکاگو حکم فرما کند و از این فرصت نهایت استفاده را کرده و از شر پلیس ها خلاص شود. در یکی از تریلر ها، دیدیم که آیدن با هک کردن یک چیز نامعلوم (!) در سرعت قطار اختلال ایجاد می کند و از این فرصت استفاده کرده و با پریدن روی قطار و غیر فعال کردن هک، به راحتی از دست پلیس ها فرار کند! علاوه بر آن، وی دوربین های امنیتی را نیز می تواند هک کند. در یکی از تریلر شاهد بودیم آیدن با هک یک دوربین، به دوربین های اطراف سوئیچ می کند و از این طریق، به وب کم لب تاب خانه ای می رسد و با استفاده از وب کم لب تاب، زندگی خصوصی مردم را می بیند. آیدن در شهر می تواند چراغ های راهنما رو قرمز یا سبز کند. مثلاً ممکن است در شهر حرکت کنید و به محوطه ای برسید پر از ماشین که سد راه شما شدند؛ در این صورت آیدن می تواند با سبز کردن چراغ ماشین ها را حرکت دهد و همچنان با ماشین بدون دردسر حرکت کن یا حتی موجب تصادفی بسیار بزرگ شود. حتی یکی دیگر از قابلیت های هک کردن در بازی، این است که آیدن می تواند در ها را نیز هک کند. برای مثال می توان به نمایش بازی در E3 2013 اشاره کرد که آیدن در آن وقتی در تونل اتوبانی در حال رانندگی بود، در اطراف تونل را هک کرد و با رفتن به در و مخفی شدن در آن جا از دست پلیس ها قصر در رفت! البته همه این موارد تنها چکیده ای از ویژگی های هک کردن است و یوبی سافت گفته 100 هک مختلف در بازی قرار داده است. خوشبختانه یوبی سافت بر روی این ایده ناب، بسیار تمرکز کرده، زیرا سازندگان برای واقع گرایانه تر نشان دادن هک کردن، با شرکت امنیت اطلاعات Kasperkey ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی درباره هک از تجربیات و اطلاعات آن ها به دست آوردند. البته ناگفته نماند که این سیستم هک، به هیچ وجه کامل واقعی نیست و المان های تخیلی زیادی به آن تزریق شده است.
شخصیت اصلی هنگام احساس خطر و مبارزه دشمنان با وی، واکنش های مختلف و طبیعی زیادی نشان می دهد.
مراحل و مدت زمان گیم پلی: با نگاهی به تریلر ها، تا اینجای کار بازی مراحل متنوعی را در خود قرار داده است. هر چند تصمیم نهایی را باید زمان انتشار بازی گرفت؛ اما به نظر می رسد بازی مراحل زیبایی در خود جای داده است. مراحل بازی را می توان به دو صورت مختلف مخفی کاری و اکشن به پایان رساند. طبق گفته یوبی سافت؛ به راحتی می شود 95 درصد مرحله ها را مخفی کاری و بدون آن که کسی متوجه حضور شما شود پشت سر گذاشت. البته شاید برخی جا ها مجبور شویم اسلحه به دست دل به دریا زده و مانند یک انسان بی باک با اسلحه های مختلف به دل دشمنان برویم و آن ها را تار و مار کنیم. اما وجود دو راه مختلف برای به پایان رساندن مراحل علاوه بر این که می تواند گیم پلی متنوعی تحویل دهد، می تواند ارزش تکرار بازی را دو چندان کند. تا بدین لحظه اکشن کاری ها در بازی به لطف اسلحه های مختلف اسلحه فروشی ها مانند Shotgun ها، Assault Rife ها، کلت ها و... بی نقص و عالی بوده و در آن صحنه های سینمایی زیبایی موج می زند. مخفی کاری در بازی بخاطر هک کردن نسبت به دیگر بازی ها متفاوت بوده و توانسته برای هر بازیکن تجربه متفاوتی را رقم بزند، طبق گفته یوبی سافت، این مورد توانسته کاری کند که دو بازیکن مختلف هنگام بازی یک چیز شبیه هم مشاهده نکنند. برای اتمام بخش داستانی این عنوان به 40 ساعت زمان احتیاج خواهیم داشت. البته بهتر است کمی تعصب را کنار بگذاریم و به صورتی جدی به این گفته یوبی سافت نگاه کنیم. قبلاً این شرکت برای مدت زمان خط داستانی برخی از بازی های خود دروغی بزرگ گفته بود! برای مثال می توانیم به عنوان Assassin's Creed III اشاره کنیم. این که آیا واقعاً 40 ساعت زمان برای اتمام خط داستانی درست می باشد یا خیر، معلوم نیست اما برای 100% کردن بازی نیاز به وقت بسیاری بیشتری داریم و برای کامل کردن آن باید 100 ساعت زمان صرف بازی کنیم. البته ناگفته نماند که پس از 100% کردن بازی، مراحل همچنان جریان داشت و می توان کار های مختلف دیگری را انجام داد و 100% کردن به معنای اتمام کلی بازی نیست.
با گوشی هوشمند یا تبلت خود هکر شوید: یوبی سافت مانند iFruit و iDriod با قرار دادن نرم افزاری رایگان برای سیستم عامل های IOS و Andriod در بازی این ویژگی را قرار داده که آن ها به جای هک کردن با گوشی آیدن، با گوشی خود هک کنند. این مورد در E3 2013 دیده شد و به نظر می آمد نرم افزار به خوبی برنامه نویسی و پایه ریزی شده است. وجود این نرم افزار برای بازی بسیار عالی بود چرا که کار کردن با آن علاوه بر واقعی تر نشان بازی، می تواند آدرنالین و هیجان بازی را در حین هک کردن بیشتر کند.
نبود NPC های تکراری و وجود داشتن در دنیای مجازی Watch Dogs: یکی از نگرانی هایی که پشت گیم پلی وجود دارد، این می باشد که نکند موقعی بازی از NPC های تکراری با اطلاعات و مکالمات تکراری زیادی تشکیل شده باشد! اگر قبلاً این مورد باعث نگرانی شما شده بود، باید بگوییم که نباید نگران باشد؛ یوبی سافت با 3000 کیت اطلاعات مختلف و NPC های ساخته شده ای که دارد می تواند کاری کند تا شاهد NPC های تکراری نباشیم. همچنین این شرکت با یک زیرکی گفته مردم می توانند با ارسال اطلاعات خود مانند وزن، سن، قد و... در بازی وجود داشته باشند. این که مردم از این جرکت چقدر استقبال داشته اند و چه تعداد نفر اطلاعات خود را به یوبی سافت ارسال کرده اند، معلوم نیست. اما هر چه باشد، این حرکت یوبی سافت پسندیده بود و احتمال زیاد این کار باعث می شود شاهد NPC های مختلف و زیاد تری باشیم.
با گوشی هوشمند یا تبلت خود هکر شوید: یوبی سافت مانند iFruit و iDriod با قرار دادن نرم افزاری رایگان برای سیستم عامل های IOS و Andriod در بازی این ویژگی را قرار داده که آن ها به جای هک کردن با گوشی آیدن، با گوشی خود هک کنند. این مورد در E3 2013 دیده شد و به نظر می آمد نرم افزار به خوبی برنامه نویسی و پایه ریزی شده است. وجود این نرم افزار برای بازی بسیار عالی بود چرا که کار کردن با آن علاوه بر واقعی تر نشان بازی، می تواند آدرنالین و هیجان بازی را در حین هک کردن بیشتر کند.
نبود NPC های تکراری و وجود داشتن در دنیای مجازی Watch Dogs: یکی از نگرانی هایی که پشت گیم پلی وجود دارد، این می باشد که نکند موقعی بازی از NPC های تکراری با اطلاعات و مکالمات تکراری زیادی تشکیل شده باشد! اگر قبلاً این مورد باعث نگرانی شما شده بود، باید بگوییم که نباید نگران باشد؛ یوبی سافت با 3000 کیت اطلاعات مختلف و NPC های ساخته شده ای که دارد می تواند کاری کند تا شاهد NPC های تکراری نباشیم. همچنین این شرکت با یک زیرکی گفته مردم می توانند با ارسال اطلاعات خود مانند وزن، سن، قد و... در بازی وجود داشته باشند. این که مردم از این جرکت چقدر استقبال داشته اند و چه تعداد نفر اطلاعات خود را به یوبی سافت ارسال کرده اند، معلوم نیست. اما هر چه باشد، این حرکت یوبی سافت پسندیده بود و احتمال زیاد این کار باعث می شود شاهد NPC های مختلف و زیاد تری باشیم.
وسایل نقلیه: یک بازی جهان باز مانند Watch Dogs، طبیعتاً نیاز به وسایل نقلیه زیادی دارد. چون اگر بخواهیم در نقشه برای رفتن به ماموریت ها پیاده حرکت کنیم باید از 40 ساعت بازی، فقط 30 ساعت را مشغول دویدن در بازی باشیم! برای همین وسایل نقلیه متنوعی در این عنوان وجود دارد. حدوداً 75 اتومبیل در بازی گنجانده شده که خوشبختانه یا متاسفانه قابلیت شخصی سازی را ندارد. چون همگی نیاز یک بازیکن را تامین می کنند و نیازی به گاراژ های مختلف مانند سری Grand Theft Auto و Need For Speed برای شخصی سازی و تیونگ ماشین نبود. گذشته از اتومبیل های بازی؛ موتور ها، قایق ها، دوچرخه ها، کامیون ها و هلی کوپتر ها نیز در محیط وجود دارند. البته نمی توان سوار هلی کوپتر ها شد و فقط می توانیم با هک کردن آن را کنترل کرد. با توجه به نمایش های بازی و همکاری شرکت Ubisoft Refelctions که در کارنامه خود سری بازی های محبوب Driver را قرار داده به نظر می رسد قرار است شاهد کنترل عالی و روان ماشین ها باشیم. این مورد کاملاً در تریلر ها به چشم می آید و سازندگان توانستند تعادل خوبی بین رانندگی Arcade و واقعی برقرار کنند.
ضربات آیدن با این سلاح سرد شکیل شگفت انگیز است!
عناصری که جدیت بازی را کم تر می کنند: با منتشر شدن تریلری از عنوان Watch Dogs تحت عنوان Welcome to Chicago "به شیکاگو خوش آمدید" در آخرین صحنه های تریلر دیدیم که کات سین هایی به سرعت پخش می شدند که نشان گر وجود زامبی و عنکبوب های عظیم الجثه بود! دنیای Watch Dogs، دنیایی بر پایه واقعیت است و عجیب است که همچین موارد نسبتاً مضحکی را یوبی سافت در بازی قرار داده؛ سازندگان دلیل قرار دادن این موجودات را بخاطر کم تر شدن جدیت بازی قرار داده اند چرا که به قول آن ها بازی بسیار جدی است و کمی هم به ماموریت هایی کوتاه درباره زامبی ها و چیز های تخیلی نیاز دارد.
حرکات و ویژگی های Aiden Pearce: اگر تا قبل از آن فکر می کردید آیدن تنها یک هکر پشت کامپیوتری (!) است، باید به سمع و نظرتان برسانیم که آیدن در کار های دیگر نیز قابلیت های ویژه ای دارد. او شخصی قدرتمند و تنومند است که با سرعت می تواند بپرد و بدود. هیچ چیز جلودار این شخص نیست و با مهارت های ویژه ای که در پارکور دارد می تواند از موانع بالا برود و با پریدن روی ماشین ها میان بری سریع برای فرار یا گرفتن طعمه خود به وجود آورد. او می تواند هر اسلحه ای را کنترل کند و به خوبی با آن تیرندازی کند. ویژگی Slow Motion یا Bullet Time شدن صحنه نیز در بازی وجود دارد و آیدن می تواند با دقت کردن، تیراندازی ای هدفمند و شلیک های پی در پی موفقی داشته باشد. همان قدر که آیدن در پریدن، پارکور، هک کردن، دویدن و... چیره دست است. همان قدر در دفاع شخصی و مبارزات رزمی ضعف دارد. به نظر می رسد در بازی آیدن نمی تواند از مشت خود برای کشتن دشمنان استفاده و کند و فقط از باتوم برای نابود سازی دشمنان می تواند استفاده کند. البته این نکته منفی بازی به شمار نمی رود؛ خوشبختانه آن قدر آیدن با باتوم خود مبارزه می کند که دیگر نیازی به جنگ با مشت و لگد ندارد. اخرین قابلیت آیدن، شنا کردن در آب می باشد. درست است در بازی قایق هم وجود دارد اما در صورتی که قایقی نباشد آیدن می تواند به آب برود. البته معلوم نیست می تواند به زیر آب هم برود یا خیر.
شیکاگو: شهری که قرار است در آن به ماجراجویی بپردازیم، شیکاگو نام دارد؛ سومین شهر بزرگ آمریکا پس از New York و Los Angles که دارای بنا های تاریخی، جمعیتی نسبتاً زیاد و آسمان خراش های مختلف و زیادی است. این شهر نژاد های بسیار زیادی از مردم قرار داده و علاوه بر شهری مدرنیته و پیشرفته، مناطقی نسبتاً دور افتاده و جنگلی را در خود جای داده است. این شهر زیبا، رودخانه ای بزرگ دارد که شهر شیکاگو را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده که این مورد بسیار شبیه شهر ونیز در دنیای واقعی می باشد. شهر مساحتی بالغ بر 606.1 کیلومتر مربع است که همگی مجموع مساحت های مترو شهر، مناطق مختلف، آب و خشکی آن می باشد. یوبی سافت با قرار دادن شیکاگو به عنوان شهر اصلی کار بزرگی و متفاوتی را انجام داده چرا که قبلاً در کم تر بازی جهان بازی شاهد شهر شیکاگو بودیم. نقشه بازی کاملاً از روی شیکاگو در دنیای واقعی الگوبرداری شده و در همان حد گسترده است. محیط بازی قرار نیست بزرگ ترین جهان باز ارائه شده شود. بلکه یوبی سافت بیشتر بر روی جزئیات نقشه کار کرده و در تلاش است تا نقشه ای بسازد که مناطق آن اضافی و بدرد نحور نباشد و در حد نیاز Watch Dogs باشد. تمام مناطق بازی از همان آغاز بازی در دسترس بازیکنان قرار دارد و می توانند آزادانه در آن به کاوش بپردازند. معلوم نیست شهر بازی می تواند نیاز ها را تامین کند یا خیر، اما اگر به مکان واقعی شیکاگو دقت کنیم، می بینیم که این شهر؛ منطقه ای بزرگ است که اگر واقعاً اندازه واقعی آن مانند شیکاگو واقعی باشد؛ می تواند تمامی نیاز های بازیکنان را برای گردش در شهر تامین کند. همچنین شایان ذکر است که در بازی می توان تا محدوده ای از شهر خارج شد که این عامل می تواند بر محیط بازی گستردگی زیادی ببخشد.
هر عملی، پاداش و مجازات خود را خواهد داشت: اگر قبلاً سری Assassin's Creed را بازی کرده باشید. حتماً متوجه شده اید که شخصیت اصلی با کشتن بیشتر سربازان بیشتر تحت تعقیب قرار می گرفت. این حرکت مبتکرانه (!) به Watch Dogs راه پیدا کرده البته با تغییراتی بسیار بزرگ که بیشتر آن را شبیه عنوان Red Dead Redemption کرده است. آیدن در بازی با اعمالی مثبت می تواند چهره خود را در شهر مثبت نشان دهد اما با خراب کاری در شهر تنها لکه ای ننگ برای خود به جا می گذارد که البته این اثرات برای آیدن بسته به عملی که انجام می دهد یا خوب می باشد یا بد. این موارد در ماموریت ها تاثیر چندانی ندارد و فقط ممکن است در گردش و لذت آیدن در شهر او کمی گرفتار شود و بازیکنان را به زحمت بیندازد!
آب و هوای Dynamic: عنوان Watch Dogs مانند بسیاری از بازی های جهان باز، دارای چرخه شبانه روزی است؛ البته نه از نوع از پیش تایین شده! بلکه آب و هوا Real Time می باشد و ممکن است وقتی با آیدن در شهر در حال هک کردن یا قدم زدن باشید شاهد غروب آفتاب یا بارش باران باشید. آب و هوا از صبح، طهر، غروب، شب و هوای بارانی درست شده اما هنوز معلوم نیست که شاهد هوای برفی هستیم یا خیر. اما احتمال می رود در Watch Dogs برفی وجود ندشته باشد
هوش مصنوعی: Artifical Intelligence یا همان هوش مصنوعی در بازی فوق العاده پیاده شده؛ شما با حرکت غیر عادی مانند سریع حرکت کردن موجب جلب توجه مردم کوچه و خیابان می شوید. با تیر زدن باعث جیغ و داد و حتی فرار مردم از محوطه می شوید. اما یکی از نکات مهم این قسمت، این است که آیدن پس از تحت تعقیب قرار گرفتن اگر به مغازه ای برود، در تلویزیون مغازه توسط پلیس نشان داده می شود و مردمی که به خبر وجه کردند با نگاه به آیدن سریعاً با پلیس تماس برقرار می کنند و این یکی از نکات بسیار جالب هوش مصنوعی بازی می باشد. در مبارزاتی که آیدن با دشمنان خود داشته آن ها نیز مانند مردم یا NPC ها بسیار هوشیار هستند و با کاور گیری صحیح کار را برای آیدن و بازیکن سخت کرده بودند.
آیدن می تواند با برترین سلاح خود یعنی گوشی هوشمندی که دارد، به راحتی به اطلاعات مردم نفوذ پیدا کند و مکالمات آن ها را ظبط کند.
شیکاگوی زیبا
زمانی که عنوان Watch Dogs در مراسم E3 2012 رسماً رونمایی شد، گرافیک بازی به شدت فوق العاده بود! ذرات معلق در هوا، اثرگذاری باد روی لباس، قطرات باران، نورپردازی، فیزیک، انیمیشن و... همگی با وسواس بالایی ساخته شده بودند. این عنوان با وجود Open World بودن گرافیک بسیار عالی ای دارد و به راحتی می توان آن را جزء آن دسته بازی هایی قرار داد که واقعاً گرافیک نسل بعدی ای دارند. قطعاً همچین غولی با یک موتور گرافیکی بسیار خوبی ساخته شده است. انجین یا همان موتور گرافیکی بازی یک انجین اختصاصی به نام Disrupt است که برای اولین بار قرار است در این بازی استفاده شود. به نظر می رسد این انجین بسیار قدرتمند می باشد. جدا از تریلر E3 2012، دیگر تریلر های بازی از گرافیک خوبی بهره مند بودند. جزئیات در گرافیک بیداد می کند! ذرات معلق مانند در بطری نوشابه، کاغذ و... به ظرافت در هوا معلق هستند و همینطور دود ها و بخار هایی که از فاضلاب بیرون می آید عالی درست شده است. وقتی ماشین ها تصادف می کنند، شکستن شیشه ها و کنده شدن قطعات، به خوبی در هوای اطراف پخش می شوند و از بافت و تکسچر خوبی بهره مند هستند. افکت های باران و نورپردازی در روز و شب نیز مانند دیگر بخش های گرافیک بی نقص ساخته شده و هیچ ایرادی به آن وارد نیست. طراحی محیط و شخصیت ها با جزئیات خوبی ساخته شده و کاملاً با دنیای واقعی تطابق دارد. انیمیشن و فیزیک از دیگر نقاط قوت بازی به شمار می رود و انیشمین و حرکات مردم یا آیدن دست کمی از انیشمین و فیزیک سری Assassin's Creed ندارد. گرافیک بازی با وجود این که نسل بعدی می باشد. به نظر می رسد در کنسول های نسل هفتمی از گرافیک خوبی بهره مند نیست و در یکی از تریلر های منتشر شده که روی نسل هفتم بود، گرافیک پایین تر از حد انتظارات بود. اما جدا از این، بازی حتی در نمایش های بعدی روی کنسول های نسل بعدی از افت گرافیک بهره مند شد و دیگر شبیه نمایش بازی مانند E3 2012 نشد! اما با این حال که بازی در نهایت با کاهش گرافیک مواجه شد، گرافیک بازی هنوز هم راضی کننده و زیبا می باشد.
Hacking is our weapon
طنین و آوای شیکاگو
تا قبل از منتشر شدن یک بازی، زیاد نمی توان بر روی قسمت موسیقی و صداگذاری بازی مانور داد. اما نمایش های بازی، موسیقی های بسیار خوبی در خود قرار داده بودند و با تم کلی Wach Dogs هماهنگ بودند. علاوه بر آن؛ قسمت صداگذاری بازی تا الان در آن مشکلی مشاهده نشده است. صدای موتور ها، ماشین ها، اسلحه ها، باز شدن در ها و... بی نقص و راضی کننده صداگذاری شده است. البته امیدواریم صداگذاری در آخر به سرنوشت مبارزات Assassin's Creed ختم نشود چون اگر دو نسخه اخیر این عنوان را بازی کرده باشید قطعاً شاهد مشکلاتی نسبتاً ریز در صداگذاری بوده اید. آهنگ ساز این بازی آقای Brian Reitzell هستند و بیشتر بر روی فیلم ها کار کرده بودند و این دومین تجربه ایشان برای آهنگ سازی بازی می باشد. البته جای نگرانی نیست این موضوع؛ آقای Gustavo نیز برای The Last of Us اولین تجربه را برای آهنگ سازی بازی داشته اند اما آن را بهترین نحو انجام دادند. صداپیشه شخصیت ها به خوبی انتخاب شده اند و تا اینجا کار خود را به خوبی انجام داده اند. برای مثال می توان به صداپیشه آیدن یعنی آقای Noam Jenkins اشاره کرد که واقعاً بسیار خوب برای آیدن صداپیشگی کردند و حرفی برای گفتن باقی نگذاشته اند.
...Coming soon in Chicago
در آخر
Watch Dogs؛ عنوانی که با سر و صدای بسیار زیادی معرفی شد. این بازی انتظارات را با مقایسه کردن خود و سری GTA بسیار بالا برده است و همگی منتظر یک بازی فوق العاده هستیم، تصمیم نهایی برای این که بفهمیم بازی چگونه است؛ زمان انتشار بازی می باشد اما به نظر می رسد Watch Dogs همان عنوان متفاوتی باشد که سال ها منتظرش بودیم. عنوانی با جهانی بزرگ، ایده ای جدید که در کمتر بازی ای به آن پرداخته شده بود، گیم پلی ای متنوع و سرشار از زیبایی و جذابیت و... بعید به نظر می رسد که در آخر سقوطی برای یوبی سافت باشد.
*مطلب فوق دارای 4830 کلمه است.*