بشریت همواره به دنبال کشف چیزهای تازه بوده، هست و خواهد بود، یکی از بزرگترین اکتشافات بشریت، جهان ماورای زمین بوده که همواره توسط جرقه هایی که در ذهن بزرگان زده می شود و افکار روشنی که دارند چیز های نو کشف می شوند که به خودی خود امید دهنده ی ادامه ی پیشرفت بشر بوده است.یکی از بزرگترین افکاری که روشن فکران و بزرگان در ذهن خود پرورانده اند، زندگی در خارج از این کره ی خاکی بوده است که این موجود دو پا برای به حقیقت تبدل کردن این آرزوی خود تنها توانسته به نزدیکترین کره ی آسمانی خود یعنی ماه سفر کند.حال آقای Sid Meier یکی از ایده پردازان خلاق دنیای گیم، این بار می خواهد ایده ی تمدن و زندگی در سیارات دیگر را در قالب یک بازی ویدئویی در آورد. سری بازی های استراتژی نوبتی معروف آقای Sid Meier را همه کمابیش می شناسند، سری بازی های بسیار تا بسیار موفق Civilization.بله! این دفعه ایشان برای اجرای ایده ی خلاقانه ی خود به سراغ سری تمدن رفته است؛ نام عنوان جدید Sid Meier و همچنین ایده جذاب او Sid Meier's Civilization Beyond Earth است، عنوانی که در نمایشگاه Pax East 2014 یعنی چند روز پیش با یک تریلر معرفی شد بعد از آن نیز چند تصویر به اضافه ی اخبار و اطلاعات جدید، از این عنوان منتشر شد.
باکس آرت رسمی بازی
نام: Sid Meier’s Civilization Beyond Earth
سازنده: Firaxis Games
ناشر : 2K Games
سبک: استراتژی نوبتی یا به اختصار RTS
پلتفرم ها : Microsoft Windows, mac, linux
تاریخ انتشار : Q4 2014
Esrb: + 18
سازنده: Firaxis Games
ناشر : 2K Games
سبک: استراتژی نوبتی یا به اختصار RTS
پلتفرم ها : Microsoft Windows, mac, linux
تاریخ انتشار : Q4 2014
Esrb: + 18
خواه یا ناخواه بالاخره بشریت باید فکری برای ادامه دادن به زندگی خود داشته باشند، زیرا با این راهی که انسان ها در پیش گرفته اند، بالاخره روزی منابع معدنی ومهم و حیاتی انسان به اتمام می رسند، شهر ها بسیار شلوغ تر از این می شوند، آلودگی هوا دو چندان می شود، باران های اسیدی جای باران های معمولی را را خواهند گرفت و...اگر بدین شکل بشریت ادامه دهد. مطمئناً نه تنها زندگی خود بلکه بقای تمامی جانداران را به خطر می اندازد، در این بین تنها نکته ی مثبتی که می توان یافت پیشرفت علم و به وجود آمدن تکنولوژی های نو است. که می تواند تنها راه حل باشد،آن هم نه برای حل کردن مشکل ها بلکه برای فرار از آن ها وسا ختن یک زندگی نو آن هم در دنیایی جدید، البته اگر شود، خب هیچ چیز غیر ممکن نیست چون بالاخره هر چه که باشد ما اشرف مخلوقات هستیم، حال ببیائیم و این کاری موفقیت آمیز بود ريا، با خاطرات خود که در این کره ی خاکی ساختیم چه کنیم؟آیا باید آن ها را به همین راحتی رها کرد ورفت؟ زندگی که در طی 10 هزارر سال اجدا ما در این جا ساخته اند را رها کنیم و به همین راحتی برویم؟ بحث من و تو نیست بحث یک دنیاست آیا رهایش کنیم و برویم؟جواب این سوالات چندان آسان نیست، اینجا را رها کنیم و به منزله ی دنیایی جدید، منابع جدید و کلا هر چیز جدید و حتی شاید موجودات جدید به جهانی دیگر وارد شویم و زندگی جدیدی را پی ریزی کنیم؟ یا این که در همین زمین خود بمانیم و کمکم نتظر آره الزمان باشم تنها به دلیل این که همه چیز ما اینجاست؟ عقل حکم می کند باید رفت و در جهانی جدید با چالش های جدید روبرو شد و زندگی پیشرفته خود را در جایی نو بسازیم.
فقط پیشرفت...
داستان عنوان Sid Meier's Civilization Beyond Earth نیز برهمین مبنا پی ریزی شده است، در واقع داستان این عنوان در حدود 200 تا 250 سال آینده رخ می دهد و از جایی آغاز می شود که، انسان ها به جایی رسیده اند که زندگی کردن در زمین دیگر غیر ممکن شده است و با امکاناتی که در اختیار دارند، سعی بر آن دارند که زمین را ترک کرده و به دلیل کمبود منابع، آلودگی هوا، باران های اسیدی و ... زمینی را که در طی چند هزاره ساخته اند رها کرده و زمین را به مقصد نا کجا آباد ترک کنند و زندگی بشریت را از نو پایه ریزی کنند.
اگر شما نیز یکی از طرفداران پر و پا قرص سری بازی های استراتژیک تمدن باشید، مطمئناً می دانید که داستان بازی را خودتان می سازید و به آینده می روید، تکنولوژی های نو خلق می کنید، به جست و جو و کاوش می پردازید خود را از هر لحاظ قوی می کنید و به مبارزه با دیگر تمدن ها می پردازید و خیلی کار های دیگر نیز می توانید در این سری از بازی ها انجام دهید به طور کلی در بازی تمدن دست شما برای هر کاری بازی است، اما در نسخه ی جدید این عنوان یعنی تمدن: ماورای زمین، گیمر، بازی را در 200 تا 250 سال آینده آغاز می کند و دیگر مانند گذشته نیست به گفته ی سازندگان این عنوان ادامه ای بر عنوان Civilization V می باشد. در تمامی نسخه های عنوان تمدن ما بازی را از ابتدا آغاز می کردیم، مثلا باید الکتریسیته را کشف می کردیم و همه چیز گویای تاریخ تا زمان حال ما بود ولی در این عنوان متفاوت و جذاب هیچ چیز را شما از ابتدای بازی نمی دانید و تکنولوزی های ارگانیک جدیدی وجود دارد که می توانید با پیشرفت کردن و کشف کردن چیز های جدید ادامه ای بر زندگی بشر خواهید ساخت؛ به گفته ی سازندگان بازی، پیش بینی آن ها بر پیشرفت انسان تا 1000 سال آینده خواهد بود.
آیا حال و روز زمین تا 200 سال آینده این است؟
یکی از اولین عناوینی که بر پایه سبک استراتژی نوبتی استوار بوده، عنوان تمدن است و در این عنوان نیز از همین سبک و همین نوع گیم پلی خاص پیروی خواهد کرد ولی عمده ترین تفاوت این عنوان با دیگر عناوین این سبک رخ دادن آن در فضا ست؛ هنگامی که یکی از خبر نگاران از طراح و برنامه نویس ارشد این عنوان پرسید که چرا این عنوان به فضا رفته است ایشان گفتند: "چرا که نه؟ من فکر می کنم فضا به ما این امکان را می دهد تا از محدودیت های بافت های تاریخی رها شویم. Civilization همیشه وابسته به تاریخ بشر بوده است. اما Beyond Earth درشاخه و سمت و سوی کاملا جدیدی خواهد بود. (اگر چه این سمت و سوی جدید، برای Firaxis کاملا جدید نیست)."
این بازی همانطور که قبلاً نیز تکرار شد در فضا و در سه سیاره که هر کدام متنوع خواهند بود رخ می دهد، به عنوان مثال یکی از آن ها سر سبز، پر از گل و گیاه و جنگل و دیگری خشک و بی آب و علف و رو به زوال.به گفته ی سازندگان بازی در یک سیاره ی بیگانه شروع خواهد شد و شما باید اولین جست و جو های خود را در آن انجام دهید و همچنین خرابه های باستانی به مانند گذشته در بازی نیز وجود دارند که می توانند شما را در امر پیشرفت و پیش بردن بازی یاری کنند. از ابتدای بازی دیپلماسی نیز در دسترس است و همچنین شما می توانید تمدن و شهر های خود را تا سیارات دیگر نیز توسعه دهید که شامل پایگاه های شما در آن جا نیز می شود. شما می توانید اولین کسی باشید که سیاره ی جدیدی را کشف خواهید کرد، سیاره های جدید می تواند شامل موجودات جدید و عجیب و غریب باشند، که این موجودات می توانند بی طرف نیز باشند. یکی از اِلمان های جدید که در بازی قرار گرفته است، یک لایه ی مدار مانندی است که درو تادور شهر هایتان را گرفته است و با استفاده از آن می توانید ماهواره به هوا پرتاب کنید؛ که با انجام رفتن این امر می توانید رخداد های بازی را راحت تر زیر نظر بگیرید.
مسلماً قرار نیست دوباره ما در این عنوان به گذشته برویم و مثلاً فولاد را کشف کنیم، پس بنابراین تکنولوژی های جدید و ار گانیک در بازی قرار داده شده است؛ به طور کلی آینده بحثی نانوشته است، با این حال گیمران در این عنوان حق انتخاب و رفتن 3 مسیر موجود را دارند که شامل: Purity، Harmony یا Supremacy در واقع این مسیرها، فرضیه های فراکسیز از 1000 سال آینده بشرخواهند بود. Tech Tree نیز مانند همیشه در بازی وجود دارد، ولی این بار و به دلیل این که بازی در آینده رخ خواهد داد نامش به Tech Web تغییر یافته است، در حقیقت Tech Web نسخه ی ارتقاء یافته ی Tech Tree خواهد بود و پاسخی خواهد بود برای آینده ی ناشناخته ی بشر! به گفته سازندگان بازی می توان راه ربات ها و فضا را در پیش گرفت یا این که تمامی این ها را ترک کرده و با شیوه های خود و راه و روش به زمین بازگشت.
به طور کلی گیم پلی این عنوان می تواند تجربه ای ناب از یک عنوان استراتزی نامدار باشد و یا شاید هم تمام ایده های Sid Meier نقش بر آب شده و عنوانی ناموفق را بسازد، که به نظر چنین چیزی بعید می آید.
این بازی همانطور که قبلاً نیز تکرار شد در فضا و در سه سیاره که هر کدام متنوع خواهند بود رخ می دهد، به عنوان مثال یکی از آن ها سر سبز، پر از گل و گیاه و جنگل و دیگری خشک و بی آب و علف و رو به زوال.به گفته ی سازندگان بازی در یک سیاره ی بیگانه شروع خواهد شد و شما باید اولین جست و جو های خود را در آن انجام دهید و همچنین خرابه های باستانی به مانند گذشته در بازی نیز وجود دارند که می توانند شما را در امر پیشرفت و پیش بردن بازی یاری کنند. از ابتدای بازی دیپلماسی نیز در دسترس است و همچنین شما می توانید تمدن و شهر های خود را تا سیارات دیگر نیز توسعه دهید که شامل پایگاه های شما در آن جا نیز می شود. شما می توانید اولین کسی باشید که سیاره ی جدیدی را کشف خواهید کرد، سیاره های جدید می تواند شامل موجودات جدید و عجیب و غریب باشند، که این موجودات می توانند بی طرف نیز باشند. یکی از اِلمان های جدید که در بازی قرار گرفته است، یک لایه ی مدار مانندی است که درو تادور شهر هایتان را گرفته است و با استفاده از آن می توانید ماهواره به هوا پرتاب کنید؛ که با انجام رفتن این امر می توانید رخداد های بازی را راحت تر زیر نظر بگیرید.
مسلماً قرار نیست دوباره ما در این عنوان به گذشته برویم و مثلاً فولاد را کشف کنیم، پس بنابراین تکنولوژی های جدید و ار گانیک در بازی قرار داده شده است؛ به طور کلی آینده بحثی نانوشته است، با این حال گیمران در این عنوان حق انتخاب و رفتن 3 مسیر موجود را دارند که شامل: Purity، Harmony یا Supremacy در واقع این مسیرها، فرضیه های فراکسیز از 1000 سال آینده بشرخواهند بود. Tech Tree نیز مانند همیشه در بازی وجود دارد، ولی این بار و به دلیل این که بازی در آینده رخ خواهد داد نامش به Tech Web تغییر یافته است، در حقیقت Tech Web نسخه ی ارتقاء یافته ی Tech Tree خواهد بود و پاسخی خواهد بود برای آینده ی ناشناخته ی بشر! به گفته سازندگان بازی می توان راه ربات ها و فضا را در پیش گرفت یا این که تمامی این ها را ترک کرده و با شیوه های خود و راه و روش به زمین بازگشت.
به طور کلی گیم پلی این عنوان می تواند تجربه ای ناب از یک عنوان استراتزی نامدار باشد و یا شاید هم تمام ایده های Sid Meier نقش بر آب شده و عنوانی ناموفق را بسازد، که به نظر چنین چیزی بعید می آید.
مانند همیشه، فرمان با شماست.
شاید یکی از کم اهمیت ترین اصل های یک عنوان استراتژی گرافیک آن باشد، ولی خوب یک عنوان خوب بدون گرافیک به طور کل می لنگد. عنوان تمدن : ماورای زمین نه آنچنان گرافیک چشم گیری دارد که بیننده را در سر جای خود میخکوب کند و نه آن چنان گرافیک بدی دارد که شما را بعد از حتی 30 دقیقه از بازی کردن مجبور به پاک کردن آن کند.
در مبحث گرافیک، این سری، همواره گرافیکی متوسط را در هر زمان به نمایش گذاشته است، ولی از گیم پلی عنوان جدید این سری تنها چند تصویر منتشر شده است که قضاوت را در مورد گرافیک این بازی سخت می کند؛ ولی شاید مهمترین چیزی که در گرافیک آن شما را خیره به مانیتور کامپیوترتان کند، جزئیات فوق العاده آن باشد، به غیر از این، رنگ بندی نیز عالی کار شده که خسته شدن از این عنوان را به طوری از بین می برد، اگر به تصویر پایین نگاهی بیاندازید جزئیات و رنگ بندی عالی این عنوان را می توانید به وضوح مشاهد کنید، امّا بافت ها و تکسچر ها شاید شما را راضی نکند چون در حد قابل قبول نمی باشد، سایه ها نیز نسبتا خوب طراحی شده اند و شما را راضی نگه خواهند داشت. امّا نباید به همین تصاویر بسنده کرد و باید منتظر انتشار تریلری از گیم پلی این عنوان بود که تصمیم عادلانه تری در مورد گرافیک آن گرفت.
در مبحث گرافیک، این سری، همواره گرافیکی متوسط را در هر زمان به نمایش گذاشته است، ولی از گیم پلی عنوان جدید این سری تنها چند تصویر منتشر شده است که قضاوت را در مورد گرافیک این بازی سخت می کند؛ ولی شاید مهمترین چیزی که در گرافیک آن شما را خیره به مانیتور کامپیوترتان کند، جزئیات فوق العاده آن باشد، به غیر از این، رنگ بندی نیز عالی کار شده که خسته شدن از این عنوان را به طوری از بین می برد، اگر به تصویر پایین نگاهی بیاندازید جزئیات و رنگ بندی عالی این عنوان را می توانید به وضوح مشاهد کنید، امّا بافت ها و تکسچر ها شاید شما را راضی نکند چون در حد قابل قبول نمی باشد، سایه ها نیز نسبتا خوب طراحی شده اند و شما را راضی نگه خواهند داشت. امّا نباید به همین تصاویر بسنده کرد و باید منتظر انتشار تریلری از گیم پلی این عنوان بود که تصمیم عادلانه تری در مورد گرافیک آن گرفت.
جزئیات فوق العاده محیط بازی
کلام آخر....
اگر طرفدار بازی های استراتژی هستید، آن هم از سبک نوبتی، پس باید منتظر این عنوان تا سه ماهه ی آخر سال میلادی 2014 باشید. بدون شک این عنوان انتظارات شما را بر آورده خواهد کرد و به عنوانی بزرگ تبدیل خواهد شد.
همچنین هنوز اطلاعات آنچنانی و زیاد از این عنوان منتشر نشده است که بتوان مقاله ی طولانی تری در مورد این عنوان نوشت. از کوتاه بودن متن عذر می خواهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*مطلب فوق حدود 1800 کلمه است*
اگر طرفدار بازی های استراتژی هستید، آن هم از سبک نوبتی، پس باید منتظر این عنوان تا سه ماهه ی آخر سال میلادی 2014 باشید. بدون شک این عنوان انتظارات شما را بر آورده خواهد کرد و به عنوانی بزرگ تبدیل خواهد شد.
همچنین هنوز اطلاعات آنچنانی و زیاد از این عنوان منتشر نشده است که بتوان مقاله ی طولانی تری در مورد این عنوان نوشت. از کوتاه بودن متن عذر می خواهم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*مطلب فوق حدود 1800 کلمه است*