امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
به دنبال ناجی کهکشان | تحلیل نمایش Halo 5 Guardians در E3 2015
#1
بدون شک، E3 امسال یکی از بهترین E3 هایی بود که در چند سال اخیر برگزار شده است. از نمایش‌های فوق‌العاده و جذابی مانند Fallout 4 و Doom گرفته، تا گیم‌پلی‌های خیره‌کننده‌ای که از بازی‌های مورد انتظاری مثل Star Wars: Battlefront، Uncharted 4 و Halo 5: Guardians در کنفرانس‌های شرکت‌ها انتشار یافت، همه به اینکه امسال یکی از بهترین E3 های حتی تاریخ تبدیل شود کمک بسیاری کردند. یکی از این نمایش های خوب و درجه‌یک امسال، همانطور که ذکر شد Halo 5: Guardians بود. بازی نمایش بسیار طولانی مثل Fallout 4 یا Doom که زمان بیشتری را در کنفرانس Bathesda به خود اختصاص داده بودند نداشت اما، در همان چند دقیقه اندک توانست به‌خوبی نشان دهد که چه در چنته دارد و بگوید که کاملا برای رقابت با عناوین بزرگ شرکت‌های دیگر آماده است. شاید بگویید این نمایش با خود چه داشته که تا این حد مورد استقبال قرار گرفته اینطور نیست؟ پس با ما همراه باشید تا هم نمایش را به طور کوتاهی برایتان شرح دهیم و هم، با تحلیل گیم‌پلی‌ای که به‌ همه نشان داده شد بگوییم چرا این نمایش انقدر زیاد مورد توجه قرار گرفته است.
[تصویر:  o31kmz7xqpv5h8g5p254.jpg]
کاور رسمی بازی

توسعه‌ دهنده: 343Industries
ناشر بازی: Microsoft Studios
پلتفرم: Xbox One
تاریخ انتشار: 27 اکتبر 2015
سبک: شوتر اول شخص یا FPS 



به دنبال ناجی کهکشان
داستانی که در Halo 5: Guardians دنبال خواهد شد، ادامه‌ای بر اتفاقات Halo 4 است و نشان می دهد که بعد از پایان نسخه قبلی بازی، چه اتفاقاتی برای ناجی قدرتمند کهکشان افتاده است. در این نسخه، شما به جای شخصیت Spartan Locke قرار خواهید گرفت و با گروه مخصوص خود که Fireteam Osiris نام دارد در کنار چند دوست وفادار بنام های Edward Buck، Holly Tanaka و Olympia Vale، به دنبال Master Chief خواهید گشت تا بتوانید راهی برای متوقف کردن دشمنانی که امنیت تمام کهکشان را تهدید می‌کنند بیابید و به جنگ بین انسان‌ها و این دشمنان خاتمه دهید. شما در مسیر خود به سیاره Requiem خواهید رفت جایی که آخرین ردپای باقی مانده از Master Chief وجود دارد و احتمال پیدا شدن او در آنجا بسیار زیاد است.

[تصویر:  halo-4-oxcgn-screenshot-11.jpg]
Master Chief در سیاره Requiem


اولین گیم پلی، بسیار دل‌چسب
بازی از زمانی که معرفی شد، تا E3 امسال نمایش خاصی را نداشت و توسعه دهندگان فقط به انتشار کمی اطلاعات درباره بخش داستانی و گیم پلی بازی، بسنده کرده بودند و تنها چند تریلر از بازی به انتشار رسیده بود اما در E3 امسال برای اولین بار شاهد گیم پلی بازی Halo 5: Guardians بودیم. گیم پلی فوق العاده ای که مطمئنا تک‌تک طرفداران این عنوان را به وجد آورد؛ زمان گیم پلی بازی تقریبا 5 دقیقه بود ولی در همین 5 دقیقه سازندگان به‌خوبی نشان دادند که چقدر روی بازی کار کرده اند و چه عنوان فوق العاده را می خواهند به ما تحویل بدهند. خوب بیشتر از این شما را منتظر نمی‌گذاریم و به تحلیل نمایش بازی می پردازیم.
نمایش با صحنه‌هایی که مانند تریلر های Cinematic بوده شروع شد که احتمالا، یکی از میان پرده‌های داخل بازی بوده است. در این میان پرده، Master Chief نشان داده شد که گویا به دنبال چیزی می گشت و سرگردان بود. بعد از آن‌هم در چند صحنه Spartan Locke نشان داده شد که در حال صحبت با گروه‌ خود و آماده سازی آن‌ها برای یافتن Master Chief بود.
 از آن‌جا که بلافاصله بعد از پایان تریلر ،CG مرحله‌ای آغاز شد، می‌توان یقین پیدا کرد که این یکی از میان‌پرده‌های بازی بوده است پس باید این را فهمید که 343Industries مانند بعضی از عنوان‌های معروف دیگر در سبک FPS، سعی کرده میان‌پرده‌هایی که قبل از شروع هر مرحله نشان داده می‌شوند را با کیفیت CG در بازی بگنجاند تا یک امتیاز مثبت پیش منتقدین محاسبه گردد؛ که می‌توان از این عمل واقعا هم نتیجه مثبت را گرفت و این خلاقیت سازندگان و توجه آن‌ها به میزان موفقیت Halo 5 را تحسین کرد.


[تصویر:  Halo-5-Guardians-Locke-Team-Cover-2.png]
Fireteam Osiris گروه قدرتمند Spartan Locke
از اینجا گیم پلی بازی آغاز می گردد. شما در نقش Spartan Locke قرار دارید و او به بقیه اعضای گروه که شامل Buck، Tanaka و Vale می شود فرمان می دهد که هرکدام چه‌کاری باید انجام دهند و وظیفه آن‌ها چیست و این نشان از تقسیم کار در گروه دارد که مطمئنا می‌تواند به انجام و به‌ پایان رساندن هر ماموریت به بهترین شکل ممکن، کمک شایانی بکند. البته این‌کار سازندگان می‌تواند به انجام کار گروهی و کمک به همگروهی‌ها در مواقع لازم (یعنی آموزش آن‌ها به بازیکن) هم مفید باشد. پس می‌توان از وجود چنین مکانیزمی هم در بازی راضی بود و آن را یک امتیاز مثبت فرض کرد.


[تصویر:  Halo5Gameplay.jpg]
Sprtan Locke و Tanaka آماده برای نابودی Covenant ها
در همین حین Spartan Locke برای اطمینان از اینکه Master Chief همان راهی را که خودشان طی می کنند رفته است، ردپای او را Scan می کند و از وجود رد پای او مطمئن می‌شود. Vale نیز در همین لحظه اسلحه بدون تیر Master Chief را پیدا می کند و درباره آن صحبت‌هایی می‌کند. این‌کار ها نشان از توجه بالای سازندگان به هوش مصنوعی همراهان شما دارد و نشان می‌دهد که در طول بازی آن‌ها افکار خود را به زبان می‌آورند و حتی سعی می‌کنند با دانسته‌های خود، شما را راهنمایی کنند تا بتوانید همه ماموریت هارا به‌راحتی به انجام برسانید و با موفقیت از مخمصه ها بیرون بیایید.
 این گروه راه خود را با دنبال کردن رد مسترچیف ادامه می دهند تا اینکه چیزی بر سر راهشان منفجر می‌شود و با انفجار خود، باعث می شود که راه پیش‌روی Spartan ها نابود شود و Spartan Locke نیز به دردسر بیفتد. تخریب پذیری در این نسخه نیز انگار که به بهترین نحو ممکن صورت گرفته؛ نابودی زمین بسیار واقعی به‌نظر می رسد و انفجار هم بسیار طبیعی رخ می دهد و حتی چیزهایی که از دید بازیکن معمولی به‌ دور می‌مانند هم نابود می‌شوند مثل چیز هایی که بر روی زمین قرار دارد و با موج انفجار خورد می‌شود. این‌ها همه باز هم نشان از توجه بالای سازندگان به جزئیات بازی دارد که واقعا باید این ریز بینی آن‌ها را تحسین و ازشان نهایت تقدیر و تشکر را به عمل آورد.
بعد از فرار Fireteam Osiris از این انفجار، چند روبات کوچک به آن ها حمله ور می شوند و یک سفینه کوچک نیز Vale را از پا در می آورد. در همین حال Buck این سفینه را نابود می کند و Tanaka نیز به Vale رسیدگی می کند تا او قدرت های خود را بازیابی کند. همین صحنه در این نمایش گنجانده شده تا چیزی را به شما بفهماند و آن هم این است که هریک از همراهان شما توانایی خاصی در انجام کاری را دارند. به عنوان مثال Buck با اسلحه‌ی سنگین خود به راحتی و با زبدگی هرچه تمام تر سفینه Fourrunners ها را نابود کرده و Tanaka نیز نشان می‌دهد که می‌تواند در زمان نیاز هم گروهی‌هایش، توان و جان از دست رفته آن ها را بازیابی کند و از مرگ نجاتشان دهد. با این‌ هوش و قدرت همگروهی‌ها، باید همیشه در بازی فکر کنید که یک تکیه‌گاه دارید و می‌توانید با کمک گرفتن از این تکیه‌گاه که گروه شما می‌باشند، دشمنانتان حتی قوی‌ترین آن‌ها را شکست دهید و با موفقیت از ماموریتی که به شما سپرده شده است، بیرون بیایید.

[تصویر:  es67vntxpbby78ulchif.jpg]
Tanaka در حال بازیابی قدرت های Vale
بعد از لحظاتی که Spartan Locke دوباره محیط را اسکن کرده و اسلحه هایی پیدا میکند، با Buck به سمت آنها می رود. یکی از این سلاح ها، اسلحه قدرتمند Plasma Caster نام دارد که با شلیک اشعه های قدرتمند Plasma به ربات‌هایی که ساخته دست Fourrunners ها هستند، آن‌ها را از کار می‌اندازد و از زمین بازی محوشان می‌کند. این سلاح برای اولین بار نیست که در این سری استفاده می‌شود ولی، بسیار برای بازیکن کارآمد است و همیشه به کمک او می‌آید.

[تصویر:  l0ksy3e5z2kkwosz23wg.jpg]
Plasma Caster در دستان Spartan Locke
در همین حال یک هنر جدید Spartan Locke را به نمایش گذاشته می‌شود، که می تواند با حمله سریع و مخفیانه به دشمنان خود (اینجا فقط به یک دشمن ولی از آن‌جا که شما باید یک شعاع مشخصی را برای حمله مشخص کنید، احتمالا این ویژگی Spartan Locke قابلیت این را هم دارد که چند دشمن را همزمان با هم نابود کند)، با قدرت زرهی که بر تن دارد یکی از ربات‌های Fourrunners ها را به‌درک واصل کند. این ویژگی Spartan Locke بسیار خوب به‌نظر می رسد و می تواند در فواصل نزدیک و جاهایی از بازی که دشمنان هیچ دیدی نسبت به شما ندارند، بسیار مثمر به ثمر واقع شود.

[تصویر:  hm5cztb837q7x8odrz9v.gif]
قابلیت جدید و کارآمد Spartan Locke
به آخرین لحظات نمایش گیم‌پلی بازی می رسیم؛ جایی که سر راه  Spartan Locke و گروهش یک Guardian ظاهر شده و با قدرت ماورایی خود تمام گروه را از پای در می آورد، او سعی می کند Locke را به قتل برساند که در همین لحظه نمایش گیم پلی بازی به اتمام می رسد.
از همین صحنه به خوبی می توان فهمید که Guardian ها در بازی قدرت بسیار زیادی دارند و به همین راحتی و با چند شلیک حتی از اسلحه‌های خوب (آن هم از طرف همه‌ی اعضای گروه)، نمی توان از پسشان بر آمد.


[تصویر:  opyua92x5tqcfqpfm6cx.jpg]
یکی از Guardian های سرسخت بازی
مانند شروع نمایش برای پایان نمایش نیز شاهد هستیم که یک تریلر CG نمایش داده می‌شود که در آن، Spartan Locke و گروهش در حال مبارزه با یکی از Fourrunners ها هستند و در صحنه ای دیگر جلوی یک نژاد دیگر از Covenant ها ظاهر می شوند و چند صحنه از گیم پلی بازی نیز در همین لحظه ها نشان داده می شود که یا شامل مبارزه بین سفینه های Spartan ها و دشمنانشان است، یا نشان دهنده مبارزه های تک نفره Spartan Locke با Covenant هاست و در آخرین لحظه نمایش نیز نام Halo 5 Guardians به نمایش در می آید و نمایش بازی در کنفرانس به پایان می‌رسد.
از همین قسمت هم می‌توان به این امید داشت که در بازی قابلیت نبرد با سفینه ها و سلاح‌هایی که روی آن‌ها تعبیه شده هم وجود دارد که می‌تواند گیم پلی بازی را پیش‌ از پیش جذاب سازد و نبرد های داخل فضا را نیز برایمان به‌تصویر بکشد.
سخن پایانی
نمایش بازی در E3 2015، اولین نمایش کامل بازی بود و به عنوان اولین نمایش، بسیار راضی کننده بوده و به جرئت می توان گفت که یکی از نقاط قوت کنفرانس مایکروسافت هم محسوب می‌شد. گیم پلی بازی، بسیار خوب بود و روان بودن آن برای هر طرفدار فرانچایز Halo نوید یک گیم پلی فوق العاده و تجربه ای عالی از بازی را می داد. گرافیک بصری بازی نیز بسیار چشم نواز بود و مطمئنا تا زمان انتشار بازی به بهترین حد ممکن در به نمایش گذاشتن گرافیک هنری خواهد رسید. طراحی مراحل بازی نیز حداقل در همان مرحله ای که در E3 نشان داده شد بسیار خوب کار شده بود و طراحی محیط و اشیا هم به بهترین نحو ممکن صورت گرفته بود. دوبله عالی شخصیت های بازی که باعث همبستگی بینندگان با کاراکتر می‌شود، در کنار افکت گذاری عالی صداها که بسیار خوب با گیم پلی و اتفاقات آن هماهنگ بود لذت تماشای نمایش را برای بینندگان دو چندان می کرد. بدون هیچ تردیدی باید گفت این نمایش یکی از بهترین نمایش های E3 2015 بود و با چیزهایی که دیده شد، باید انتظار یک بازی فوق‌العاده از Microsoft و 343Industries را در سال 2015 داشته‌ باشیم.


[تصویر:  halo5_keyart_horiz_final.jpg]
سرنوشت Master Chief و Spartan Locke به‌کجا خواهد کشید؟







WWI In Action FPS

[تصویر:  battlefield_1_squads-wallpaper-1920x1080.jpg]


پاسخ
#2
خوب بود
از هر تحليل بايد مقدمه و پايان رو خوند تا سطح نويسنده دستت بياد
تنها مشكل از مقدمه كه من ديدم 
بسیار طولانی مثل Fallout 4 یا Doom که زمان نسباتا بیشتری را در کنفرانس Bathesda به خود اختصاص داده بودند نداشت
تنها مشكل از پايان
به نظرم مى تونستى لول ديزاين رو به جاش معادل فارسى به كار ببرى

نقل‌قول: طراحی محیط و Object ها واقعا به بهترین نحو ممکن صورت گرفته


اين Object هم معنى ميشد بد نبود

به اميد كارهاى بهتر و موفقيت شما
[تصویر:  image.jpg]
پاسخ
#3
ممنون از مهیار عزیز. با توجه به تریلر گیم پلی که از بازی توی E3 منتشر شد، گیم پلی بازی تغییرات اساسی زیادی پیدا کرده.
ولی امید وارم سازنده ها هر چه سریع تر داستان بازی رو از این گنگ بودن خارج کنن و شفاف سازی های لازم رو انجام بدن.
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آب در کوزه و ما... | تحلیل داستان بازی Spec Ops The Line mohireza 0 2,559 08-05-2017, 05:00 PM
آخرین ارسال: mohireza
  از غرب به شرق در مسیر رستگاری| پیش نمایش NiOh Hidden Shadow 1 2,608 01-15-2017, 12:31 PM
آخرین ارسال: S.T.A.R.S
  به دنبال یک میراث گمشده | نگاهی به Uncharted: The Lost Legacy Lazaretto 2 3,837 01-11-2017, 12:27 AM
آخرین ارسال: Lazaretto
  جنگاورانی از جنس آینده|پیش نمایش بازی Call OF Duty:Infinite Warfare Hidden Shadow 8 4,817 10-28-2016, 09:24 PM
آخرین ارسال: Hidden Shadow
  بازگشت گناهکارانِ بی‌گناه | پیش‌نمایش بازی Persona 5 BadBoyNeverDie 3 2,388 10-21-2016, 07:50 PM
آخرین ارسال: Maziyar Hemmati

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان