06-22-2016, 04:59 PM
(آخرین ویرایش: 06-22-2016, 08:20 PM، توسط Writer Bot.)
از تکنولوژی تا تمدن بیآب و علف، دیدگاه شما چیست؟ آیا تا به حال با خود فکر کردهاید که اگر در آینده نسل بشریت منقرض شود، چه اتفاقی برای کره زمین خواهد افتاد؟ آیا موجودات دیگری به جز انسانها ادامه حیات زمین را رقم میزنند؟ یا زندگی بشریت از صفر آغاز میشود؟ Horizon Zero Dawn نام عنوان جدید استودیو گوریلا گیمز (Guerrilla Games) است که همه این فرضیههای مبهم را در قالب یک دنیای آخرالزمانی نمایش میدهد. Horizon Zero Dawn یعنی تمدنی سرشار از عناصر مختلف که رنگ و لعاب متفاوتی به دنیای بازی بخشیده است. آخرالزمانی که از آن حرف میزنیم، پر از دایناسورها و موجودات غولپیکر است، هیولاهای رباتی و انسانهایی که برای بقا میکوشند. اما مقصود ما از گفتن عبارت «از تکنولوژی تا تمدن بیآب و علف» چه بود؟ تکنولوژی، همان واژهای که در این عنوان با زیستگاهها پیوند خورده است. این همان عنصری است که هر بازیباز را جذب خود کرده و خلاقیت را به رخ همگان میکشد. دنیایی که تصویر آینده را در یک گذشته مخوف و بیرحم به نمایش گذاشته است. حالا تمام این عناصر را به بازی تزریق کنید و با یک حساب و کتاب ساده، طبیعتی را به وجود آورید که نمونه آن را هیچ کجای دیگر ندیدهاید. این یعنی همان Horizon Zero Dawn! همان عنوانی که نبرد هزاران سال قبل از تمدن را با تکنولوژی هزاران سال پس از تمدن آمیخته میسازد. درست مانند کتاب آلن ویسمن (Alan Weisman) به نام جهان بدون ما. پس بهتر است اعلام کنم به آخرالزمان Horizon Zero Down خوش آمدید...
اِلوی، طرفدارانت را ماُیوس مکن!
با نام زیستن، به کام مرگ!
استودیوی سازنده در E3 2015 تریلری از یک بازی متفاوت، عجیب و سرشار از ایدههای جذاب را به نمایش در آورد. تریلری که همه را شیفته خود کرد و در پایان نام Horizon Zero Dawn بر روی صفحه حک شد. اینبار گوریلا گیمز (Guerilla Games) با هدفی فراتر از عنوان Killzone پا به عرصه بازیهای ویدئویی گذاشته بود و در همان ابتدای کار، قدرت جدیدترین انحصاری سونی را به نمایش کشید. Horizon Zero Dawn نوعی نقشآفرینی محسوب میشود؛ اما با خیلی از نقشآفرینیهای امروزی فرق دارد و کاملاً متمایز است. بسیاری از منتقدین این بازی را کبریت بیخطر میدانند و در آن میتوان فرهنگ عامه را با تم آخرالزمانی مشاهده کرد. عنوانی که نهتنها نوید یک خلاقیت خاص را میداد، بلکه حاصل تلفیق چند پارادوکس جذاب و دوستداشتنی بود که هر بینندهای را در جای خودش میخکوب میکرد.
اواسط سال 2009 میلادی بود که عدهای از کشور هلند با ایدههای بلند پروازانه دست به تولید اثر خاص و متفاوت Horizon Zero Dawn زدند. اما هدف اصلی سازنده از توسعه این عنوان چه بود؟ هدف اصلی سازنده به نمایش درآوردن آخرالزمانی بود که نهتنها اتمسفر غمانگیز و تاریکی دارد، بلکه هدف اصلی بازی تزریق تکنولوژی خالص به دنیای بیآب و علفی است که در مقدمه آن را توصیف کردیم. ایده خام تکنولوژی به تدریج با مکانیزمهای گیمپلی همشمایل میشود و سرانجام به عنوانی تبدیل میشود که امروزه بزرگترین انحصاری پلیاستیشن 4 بهشمار میآید. تا به حال سازندگان برداشتهای بسیاری از آخرالزمان داشتهاند و عناوین متنوعی مانند The Walking Dead یا The Last Of Us در این راستا به بازار عرضه شدند؛ اما اینبار قاعده کار گوریلا گیمز دچار تغییرات گستردهای شده تا مجدداً شاهد عجیبترین و کاریزماتیکترین آخرالزمان دنیای بازیهای ویدئویی باشیم. اما تازه این ابتدای کار است؛ چرا که سازندگان علاوه بر توسعه یک دنیای آخرالزمانی و عجیب، تصمیم به پرورش شخصیتها و موجودات بازی زدهاند که به صراحت نمونه آن را در هیچ یک از بازیهای نسل هشتمی نخواهید یافت. انسانهایی که در وقوع چنین آخرالزمانی ناپدید شدهاند، جلوه مرموزی به طبیعت بازی بخشیدهاند. در دنیای متمدنی مانند Horizon Zero Dawn چه نکتهای میتواند عمق فاجعه و در عین حال زیبایی یک آخرالزمان را به تصویر بکشد؟ این سوالی است که تنها با تجربه بازی قابل درک خواهد بود.
در اولین تریلری که از بازی منتشر شد، همه چیز نوید یک آخرالزمان متفاوت را میداد؛ به طوری که طعم تلخ حیات وحش در دنیای Horizon Zero Dawn طی همان تریلر چند دقیقهای محسوس بود. در روند تریلر به راحتی حدس میزدیم که دنیای Horizon Zero Dawn بدون هیچ پیشینهای از داستانِ انسانهای پیش از وقوع این آخرالزمان روایت میشود؛ به گونهای که تنها به فعالیت این انسانها در زمینهی ساختمانسازی اشاره میکند. ساختمانهایی که پس از وقوع آخرالزمانِ دنیایِ Horizon Zero Dawn، تبدیل به ویرانههایی شدند که اکنون زیستگاه موجودات عجیب و غولپیکر رباتی است که تنها یک واژه برایشان معنی دارد و آن هم «کشتن برای زنده ماندن» است. حالا «اِلوی» (Eloy) به عنوان شخصیت اصلی بازی باید در این دنیای مخوف و ماورایی جان سالم بهدر ببرد. پیش به سوی سرنوشت...
اکنون آخرالزمان است! این یعنی طبیعت بازی با شما شوخی ندارد و هر لحظه ممکن است که شما را یک گام به واژه «مرگ» نزدیکتر کند. طبیعت بازی در عنوان Horizon zero Dawn در واقع تلفیقی از یک Skyrim سرسبز، آن هم با طعمِ تکنولوژیهای بیشتر و ماشینیتر است. شاید وقتی واژه «آخرالزمان» را به زبان میآوریم، یاد جامعهای پر از زامبی و یا انفجارهای اتمی میافتید؛ اما یقیناً فاجعه در دنیای Horizon Zero Dawn شما را با قواعد جدیدی در یک دنیای آخرالزمانی آشنا میکند، حقایقی که گاهاً به مزاج عدهای خوش نمیاید و بالعکس، عدهای را دیوانهوار به خودش وابسته میسازد. آخرالزمان Horizon Zero Dawn گرچه باعث نابودی انسانها شده است؛ اما شیوه جدیدی از زندگی را برای بازیبازان تعریف میکند. این بار به جای گلهای پژمرده و طبیعتی بیروح، شاهد یک اکوسیستم بسیار پویا و سرسبز خواهیم بود. شاید همین موضوع دست سازندگان را در طراحی جلوههای بصری باز کرده باشد؛ اما متناسب به همین موضوع کار را هم برایشان سختتر کرده است. اولین تریلر بازی Horizon Zero Dawn در یک کلام مجموعهای از شگفتیها و ایدههای خلاقانه و جذابی بود که قرار است قواعد جدیدی را برایمان پایهریزی کند.
داستان بازی هزاران سال پس از سقوط تمدن به وقوع میپیوندد. مکانی که زندگی در دل تمدن، حال و هوای عصر حجر را دارد. تکنولوژی با اینکه از زندگی روزمره انسانها فاصله گرفته؛ اما با این حال این تکنولوژی با طبیعت بازی Horizon Zero Dawn پیوند خورده و سرانجام یک اکوسیستم چشمنواز را پدید آورده است. اینبار موجودات بازی همان رباتهای غولپیکری هستند که اگر روزی بوی یک انسان به مشامشان برسد، سعادت اُخروی را برایتان آرزو میکنند و سپس همان اتفاقی میافتد که در داستان مورچه و مورچهخوار به سرانجام رسید! زندگی انسانها نیز تحت تأثیر اکوسیستم قالب بر طبیعت بازی، به طور کامل دگرگون شده است. دقیقاً مانند هزاران سال پیش از تمدن، باز هم انسانها به صورت قبیلهای زندگی میکنند و شکار کردن نیز بزرگترین منبع برای زندگی و جزو فعالیتهای روزانه آنها محسوب میشود. بدیهی است که با چنین شرایطی، شکل پوشش و ظاهر انسانها نیز دقیقاً شبیه به موجودات اولیه جلوه میکند و این در حالی است که ما اکنون در چندین هزار سال پس از تمدن بهسر میبریم.
اِلوی همان شخصیت مو قرمزی است که قرار است بار اتفاقات داستانی را به دوش بکشد و خود را به دست حوادثِ بازی بسپارد. او نیز مانند بسیاری از بازماندگان، یک شکارچیِ حاذق و توانا است. اما شکار کردن هم در دنیای Horizon Zero Dawn کمی متفاوت عمل میکند؛ چرا که اینجا نه خبری از ببرهای دندان خنجری در Farcry Primal است و نه سلاحهای گرمی که در نبردهای Call Of Duty از آن استفاده میکردیم. اینجا تکنولوژی بهانهی بسیار خوبی به سازندگان داده است تا به وسیلهی آن هم شکار را متمایز کنند و هم شکارچی را قدرتمند.
حکایت فیل و فنجان است!
طبیعتی با جلوههای رباتی!
همانطور که پیش از این اشاره کردیم، شخصیت اِلوی در بازی میتواند دو نقش زیستی را ایفا کند. شخصیت اصلی گاهی «شکارچی» و گاهی هم خودش یک «شکار» است. موجودات بازی هم با اینکه همگی نوعی ربات هستند؛ اما با این وجود واکنشهای بسیار مشابهی نسبت به موجودات و حیوانات طبیعی دارند که گاهاً باعث میشود اِلوی در مقاطعی از بازی نسبت به کشتن حیوانات احساس خوبی نداشته باشد و نسبت به آنها ابراز دلسوزی میکند. اما آیا موجودات این طبیعت تنها برای «شکار» بودن طراحی شدهاند؟ قطعا پاسخ شما خیر خواهد بود. اولین تریلر بازی را مورد بررسی قرار میدهیم. در روند تریلر شاهد آن بودیم که اِلوی برای شکار کردن ابتدا از دست موجوداتی که بهنظر میرسند اِلوی را بهشدت زیر نظر دارند، دست به مخفیکاری میزند که همین موضوع نشان میدهد که مخفی کاری نیز گوشهای از گیمپلی بازی را شامل میشود. پس از آن اِلوی تصمیم به شکار یک علفخوار میگیرد. پس از کشتن او با اولین سورپرایز بازی مواجه شدیم که برای اولینبار شخصیت اصلی را در نقش یک طعمه قرار میداد. موجودی غولپیکر که اکنون غذای بسیار لذیذی در مقابل او ایستاده است و حالا هدف اصلی او شکار کردن است. تا چند لحظه پیش شما یک شکارچی زبردست بودید، ولی اکنون تبدیل به یک شکار شدهاید و این همان چیزی است که طبیعت Horizon Zero Dawn به شما میدهد. گوریلا گیمز از آن دسته سازندگانی است که همواره از سیستم گرافیکی کنسول پلیاستیشن بیشترین استفاده را میبرد. قدرت سختافزاری کنسول پلیاستیشن 4 این توانایی را به شرکت سازنده داده است که بتوانند در ازای توسعه یک جهان بسیار گسترده و پویا، شاهد حذف بارگذاریهای طولانی باشیم. درحال حاضر به نظر میرسد که سازندگان در زمینهی جلوههای بصری عملکرد قابل قبولی را ارئه دادهاند و به طور کلی جلوههای بصری شامل مناطق متروکه و چشماندازهایی از دایناسورهای وحشی و موجودات عجیب و غریب رباتی است. دنیای Horizon Zero Dawn از لحاظ بصری بسیار متنوع و جذاب طراحی شده است که گاهاً شما را محو در تماشای این دنیای ماورایی میکند. جزئیات شخصیتها نیز آنگونه که در تریلرها مشاهده کردیم، بسیار خوب و دقیق کار شدهاند و بعضاً در بافتهای بسیار ریز هم شاهد جزئیات گرافیکی هستیم که همین موضوع نشان از توجه ویژهی سازندگان در زمینهی طراحی شخصیتها دارد. سخن از شخصیتهای بازی شد؛ باید اعلام کنم که طراحی شخصیتهای بازی بهخصوص شخصیت اصلی قابل قیاس با عناوین قدرتمند در زمینهی طراحی و جلوههای بصری است. نورپردازی نیز با توجه به تریلرها در سطح قابل قبولی قرار دارد و میتوان گفت که سازندگان در این زمینه نیز بهخوبی ظاهر شدهاند. جلوههایی که با نور خورشید و سایهی درختان همراه است میتواند بزرگترین بهانه برای متوقف کردن سیر داستانی باشد و میتوان گفت تا به اینجای کار، همه چیز فوقالعاده بهنظر میرسد.
بعلاوه تمامی موجودات غولپیکری که در بازی وجود دارند، همین هیولاها میتوانند زندگی شما را جاودانه کنند
به وسعت No Man Sky با عمق Horizon Zero Dawnبه واسطه جهانباز بودن بازی Horizon Zero Dawn، شما برای انجام مراحل میتوانید راههای مختلفی را پیش بگیرید. مخفی کاری کنید، دشمنانتان را نابود کنید و یا از آنها عبور کنید. همه چیز به خودتان بستگی دارد! به طور کلی سلاحهای بازی بسیار اندک هستند و تنوعی در آنها دیده نمیشود، اما گوریلا گیمز اذعان داشته که تعداد اسلحههای بازی برای پیشروی در مراحل، کاملا بهینهشده و دقیق طراحی شدهاند. شخصیت اصلی – یعنی همان اِلوی – میتواند چهار سلاح متفاوت را به طور همزمان در اختیار داشته باشد. سازندگان در طراحی موجودات بازی نیز ظرافت بسیار زیادی را به خرج دادهاند. تنها برای ربات غولپیکری که در اولین تریلر بازی به نمایش در آمد، حدود پانصد و پنجاه هزار استخوان و چندضلعی بهکار رفته است. این موجود عظیم الجثه که حکم یک باسفایت را در بازی دارد، از نود و پنج قسمت مختلف تشکیل شده است که این موضوع کیفیت تخریبپذیری قطعات این رباتِ غولپیکر را افزایش میدهد. مبارزات بازی نیز به قدری با جزئیات طراحی شدهاند که شما برای نابودی هر یک از موجودات بازی نیازمند یک تاکتیک حساب شده خواهید بود. این در شرایطی است که سرعت عمل نیز چاشنی تاکتیکهای گیمپلی شده است و اسلحههای بازی نیز باید متناسب به چالشهای بازی انتخاب شوند. سیستم ارتقای اسلحهها و جمعآوری آذوقه نیز در بازی تعبیه شده است. با وجود این که تا بهحال تصویری از جنبههای ارتقایی اسلحهها توسط سازنده به نمایش در نیامده است؛ اما سازندگان اذعان داشتهاند که بخش ارتقای اسلحهها یکی از مهمرین بخشهای Horizon Zero Dawn محسوب میشود که تأثیر مستقیمی بر مبارزات و تفحص در بازی دارد.
چشمنواز، وسیع و خلاصه تمامی عبارات ما مقابل وسعت Horizon Zero Dawn زانو میزنند
تمدنِ غولپیکر!به طور کلی میتوان گفت که آخرین ساخته گوریلا گیمز قصد دارد طبیعتی را پرورش دهد که نمونه آن را در هیچ یک از عناوین نسل هشتمی ندیدهایم. طبیعتی که اینبار موجودات غولپیکر رباتی را میزبان حوادثِ بازی میکند و از طرفی مکانیزمهای تعریف شده در بازی نیز با حال و هوای آن سازگاری دارد. گوریلا گیمز اینبار شما را دعوت به دنیایی میکند که تلفیقی از هزاران سال قبل و پس از تمدن است و آخرالزمان در آن معنی تازهای میدهد. در ابتدا قرار بود عنوان Horizon Zero Dawn، سال ۲۰۱۶ عرضه شود اما مدتی قبل سازندگان آن را تا ۲۰۱۷ تاخیر زدند. در حال حاضر این بازی در ۲۸ فوریه (سهشنبه ۱۰ اسفند) به صورت انحصاری برروی پلیاستیشن ۴ منتشر خواهد شد. هنوز اطلاعات کامل و گستردهای از بازی منتشر نشده است؛ اما میتوان گفت که Horizon Zero Dawn هرچه که باشد، ارزش شکیبایی را دارد. پس به امید اینکه سال 2017 میدانِ کارزار رباتهای غولپیکر شود.