09-02-2013, 06:39 PM
بازگشتی به لوس سانتوس | پیش نمایشی از عنوان Grand Theft Auto V
خاطرات یک روز ...
روزی از روز های سال 1998 بود ، شخص در حال تماشای تلویزیون بود و کمی هم در این بین کتاب میخواند ، در همین حین بود که در ذهنش فکر هایی بسیار بزرگ خطور کرد ، به دنیایی باز ، به دنیایی که در آن کلیشه ها موج نزند ، به دنیایی وسیع و بزرگ ، طرح ها روز ها در ذهن پریشانش میچرخید ، همه ی فکرش را بر روی کاغذ برد و دست به قلم شد و چیز های جدید تری به ذهن شخص وارد میشد ، به شرکت خود رفت و طرح ها را با یک دیگر به اشتراک گذاشتند ، همه چیز به خوبی پیش میرفت و گویی که کارگردان بازی انتظار یه انقلاب در صنعت گیم را دارد ، روز ها کار میشد ، برخی استخدام میشدند و برخی برکنار میشدند ، بالاخره حاصل این همه زحمت چیست ؟ پوچ ؟ معمولی ؟ عالی ؟ فوق العاده ؟ خیر ! حاصل آن چیزی میشود به نام شاهکار ... به نام Grand Theft Auto !
زمانی که بازی ها با چند المان ساده ی اکشن و کلیشه ای عرضه میشدند و هیچکدام نتوانستند موفقیت یک دیگر را تکرار کنند شرکت DMA Design بود که توانست همه ی کلیشه ها را کنار بزند و سبکی به نام Open - World را وارد صنعت کند ، سبکی کاملا نو و سرگرم کننده در کنار داستانی زیبا !
ظهور و پیدایش بازی GTA برای اولین بار در سال 1998 بود که توسط DMA Design ( که بعدا به دست Rockstargames سپرده شد ) ساخته شد ، نسخه ی اول آن در سال 1998 منتشر شد و توانست گیم رنکینگ 74 را به خود اختصاص دهد ، نسخه ی بعدی آن تحت یک Spin - Off در یک سال بعد منتشر شد ولی متاسفانه تکراری بود و نتوانست پیشرفتی داشته باشد ، ولی نسخه ی بعدی GTA یعنی GTA 2 حداقل یک سر و گردن از نسخه ی قبلی خود بالاتر بود ، بعد از یک تغییر و تحول عظیم در طی این 3 سال در سال 2001 باز هم شاهد یک تحول دوباره بودیم ، GTA 3 به وجود آمد ولی با زاویه ی دید 3 بعدی نه 2 بعدی ! پیشرفت یک IP در طی 2 سال تا این حد بسیار تحسین بر انگیز است ، علاوه بر بالا رفتن گرافیک بازی دیدیم که روایت داستان و شخصیت پردازی نسبت به قبل بهتر شده است ، نسخه ی سوم این بازی توانست متای بسیار بالای 97 را به خود اختصاص دهد ، در سال 2004 هم GTA جدیدی تحت عنوان GTA Vice City منتشر شد که یک Spin - Off بود ، ولی بسیار خوب بود ولی نتوانست موفقیت قبلی خود را تکرار کند ، نسخه بعدی در سال 2004 تحت عنوان GTA San Andreas عرضه شد و عنوانی بود که هنوز که هنوز است خیلی ها معتقدند بهترین نسخه ی این سری بوده است ، هر چند از نظر بسیاری از کارشناسان بسیار نا هنجاری های اجتماعی را به رخ کشید ولی توانست در آخر موفق به بیرون آید و لقب Game Of The Year را از آن خود کند ، بعد از یک وقفه ی بلند نسخه ی بعدی این عنوان یعنی GTA IV در سال 2008 منتشر شد ( البته در این بین دو Spin - Off هم تحت عنوان Vice City Stories و Liberty City Stories عرضه شدند برای کنسول دستی سونی یعنی PSP و کنسول PS2 ) به هر حال GTA IV موفق ترین نسخه ی خود بود و میتوان به آن لقب دومین بازی برتر تاریخ را با متای 98 نسبت داد ، حالا سالیان سال گذشته است ، اکنون سال 2011 هست و زمزمه هایی درباره ی نسخه ی بعدی GTA به گوش میرسد
GTA V ...
سازنده : ROCKSTAR NORTH
ناشر : ROCKSTAR GAMES
تاریخ انتشار : 17 SEPTAMBER مصادف با 26 شهریور 1392 شمسی
پلتفرم ها : XBOX 360 / PS3
انجین : R.A.G.E
شخصیت های اصلی : MICHAEL / FRANKLIN / TREVOR
زمزمه هایی که برای تاریخ انتشار این بازی بود اولین بار در سال 2011 شنیده میشد ، شایعاتی از این قبیل بود که بازی در همان لوس سانتوس اتفاق می افتد و شخصیت اصلی بازی یعنی آدرین یک شخص اسپانیایی آمریکایی تبار است که به دنبال یک زندگی رفاه بخش در کنار خانواده خودش است ولی مشکلات زندگی کاری کرده است که گنگستر شود ، یا شایعاتی بود که شخصیت اصلی بازی همان Patrick میباشد که در GTA IV با نیکو با آن ملاقات زیادی کردیم ، شایعه ی دیگر هم این بود شخصیت اصلی بازی اسمش جیمز پدستان است و حتی مشخصات دوستانش هم لو رفته بود ، به هر حال بعد از این شایعات راکستار به تمام این شایعات پایان داد و نسخه ی جدید GTA یعنی GTA V را تایید کرد ، ولی هنوز شایعات وارده به این بازی بسیار زیاد بود و وقتی اولین عکس GTA V که Art Work بود منتشر شد شایعاتی زیادی را به وجود آورد ، راکستار بعد از انتشار اولین عکس اعلام کرد که بازی دارای 3 شخصیت اصلی میباشد ، اخبار به آرامی در پی هم منتشر میشدند و خبر زیادی از GTA V نبود ولی شایعات همچنان در پیش برد این داستان نقش بسزایی داشتند ، مخصوصا از موقعی که این بازی برای PC تایید نشد بسیاری از منابع این بازی را برای PC تایید کردند و حتی آن را جزء پیش فروش گذاشتند ، ولی همگی بعدا حذف شدند.
شخصیت هایی جدید ...
اصولا یا عملا تعریف از یک کرکتر و شخصیت پردازی چیست ؟ شخصیت هایی لال ؟ مانند کی ؟ مانند Claude در GTA III ؟ یا Tommy Vercity شخصی خشک با چاشنی مامور 47 ؟ یا شخصی نسبتا شوخ طبع و گنگستری مثل CJ ؟ یا یک انتقام گر مثل Niko Bellic ؟ یا ... ؟ اینبار باید با همگی آنها یک خداحافظی صمیمانه کنیم و کم کم به سه کرکتر جدید Grand Theft Auto V سلام کنیم !
اما واقعا چرا ما در بازی کنترل نیکو بلیک را در دست نمیگیریم ؟ آقای Dan Houser در این رابطه به ما حرف هایی گوش زد کرده اند در این رابطه ، ایشان گفته اند ما از کرکتر های بازی راضی بودیم و از نیکو هم راضی بودیم ، کلید اپزودیک کردن موقعی زده شد که ما در حال ساخت Red Dead Redemption بودیم و سرزنش میشدیم که با فاصله گرفتن از GTA و تغییر تحول و رفتن به وسترن میتواند یک افتضاح تاریخی به وجود آورد ! ولی ما از بازی راضی بودیم و فهمیدیم که تکرار مکررات کرکتر های اصلی بازی بازی را ممکن است تکراری کند و ما نمیخواستیم که همین روند را ادامه دهیم زیرا بازی یکنواخت و تکراری میشود ، پس به فکر ما رسید که در یک نسخه بهتر است چند شخصیت را وارد داستان کنیم .
در ادامه : خوب به هر حال وارد کردن 3 شخصیت اصلی به داستان بازی صدمه میزند و همینطور به گیم پلی ، کار بسیار سختی بود که ما 3 داستان مستقل بسازیم و به هر کدام از شخصیت ها را یک داستان مجزا ببخشیم ولی سخت آن است که این 3 داستان را به هم دیگر ربط دهیم ، یکی از دلایلی که GTA V بسیار دیر تر از بقیه ی بازی هایش منتشر میشود احتمالا همین مسئله است.
Franklin ... Trevor ... Michael
حرف های آقای Dan Houser در رابطه با موضوع وارد شدن 3 شخصیت اصلی در بازی را شنیدیم و حالا وقت این است که درباره ی 3 شخصیت اصلی بازی حرف ها بزنیم و شرح حالی از زندگی آنها در Los Santos بنویسیم .
نام : Michael De Santa
وضعیت : زنده
جنسیت : مذکر
تاریخ تولد : دهه ی 1960
محل زندگی : لوس سانتوس ، تپه های راکفورد هیلز
نژاد : آمریکایی
خانواده : Amanda (همسر) - Jimmy (فرزند) - Tracy (فرزند)
وابستگی اصلی : Trevor Phillips - Franklin - Isiah Freidlander
ماشین ها : 9F - Sentinel - Taligater
شغل : دزدی
صداپیشگی : Ned Luke
" شما در حال دیدن فیلم هستید ، من یک مرد بازنشسته هستم ، من بسیار دوست دارم تا با بچه هایم زندگی کنم ، میخوام یک مرد خانواده باشم ، بنابراین من به لوس سانتوس آمده ام و یک خانه ی بزرگ خریدم ، دزدی را کنار گذاشته ام ، میخواهم در کنار نور خورشید بنشینم و با بچه هایم توپ بازی کنم ، یه زندگی عادی داشته باشم ، اما دیگه خوب میدونید ... نمیشه ! "
پس زمینه ی زندگی او تا حدی نا معلوم است ، ( اولین بار هم صدایش را در اولین تریلر بازی شنیدیم ) او یک دزد حرفه ای بوده است که در 30 سال زندگی اش که از بانک ها دزدی میکرده است همیشه موفق بوده است و هیچوقت به دست پلیس ها نیفتاده است ، هر چند در حال حاضر بازنشته شده است و زیر نظر پلیس ها و ماموران FBI است ، مایکل زندگی به ظاهر مفرحی دارد ، در منطقه ی پولدار نشینان زندگی میکند و در خانه ی خود استخر و زمین تنیس اختصاصی دارد ، اما زندگی برای مایکل به مانند یک جهنم است ، او از طرف خانواده اش بسیار تحت فشار است و همسرش آماندا مثل یک زالو به حساب بانکی مایکل چسبیده است و تمام پول هایش را خرج میکند ، از طرفی دیگر با بچه هایش روابط خوبی ندارد و همیشه تحت فشار است ، او دزدی را ول کرده است ولی یکی از دوستانش یعنی Trevor Phillips همیشه مانع این کار میشود و باز او را به زندگی ثابقش بر میگرداند ، خوشبختانه RS خوب توانسته در این بین موفق شود و شخصیتی نو و تازه را وارد بازی کند ، واقعا عالی است و احتمالا شاهد زندگی پر چالش Michael هستیم.
نام : Franklin
وضعیت : زنده
جنسیت : مذکر
تاریخ تولد : دهه ی 1980
محل تولد : پایین شهر و جنوب لوس سانتوس
محل زندگی : جنوب لوس سانتوس
نژاد : آمریکایی ، آفریقایی
خانواده : فقط یک سگ به نام Chop
وابستگی اصلی : Lamar - Trevor Phillips - Michael - Jimmy - Grove Street Familes - Simeon Yetarian
ماشین ها : 9F - Wayfarer - Bati Custom
شغل : خرید و فروش مواد مخدر ( قبلا ) - سرفت مسلحانه - دزدی ماشین ها
صداپیشگی : Shawn Fonteno
"خب بهتر نیست درباره ی Gangbanger به من حق سخنرانی بدید ؟"
فرانکلین یکی دیگر از شخصیت هایی هست که بعد از خداحافظی با CJ باید بهش سلام کنیم و کنترلش را در دست بگیریم ، او در جنوب و پایین شهر لوس سانتوس در خانواده ی یهودی و فقیر چشم بر دنیا گشود ، هیچوقت پشتیبان مالی و تیکه گاهی در زندگی ــش وجود نداشت ، کمی که بزرگتر شد برای خرج و مخارج خود به دزدی روی آورد ، او برخلاف مایکل که در دزدی هایش همیشه موفق بوده است و ثابقه دارد اینگونه نیست و از همه جوان تر است و تجربه ی زیادی در دزدی نداشته است ، ولی یک راننده ی بسیار حرفه ای است ، او اولین بار از یک مغازه دزدی کرد که دستگیر شد و به زندان رفت ، بعد از آزاد شدن برای یک شخص ارمنی به اسم Simeon Yetarian به نمایندگی Loansharks مشغول به کار شد ولی بعد از ورشکستگی آنها سعی کرد دزدی را کنار بزند ولی او که حالا به واسطه ی مایکل با Trevor دوست شده بود ترور کاری کرد که باز مشغول دزدی شود ، طبق گفته ی راکستار فرانکلین یک فرد رنج دیده است و بسیار عبوس است و شخصیت نسبتا ناراحت و عصبانی ــیی دارد .
نام : Trevor Phillips
وضعیت : زنده
جنسیت : مذکر
خانه : Sandy Shores
نژاد : آمریکایی
وابستگی اصلی : Michael - Franklin - FIB - Ron
ماشین : Bodhi - Quad - Sanchez - Dameon
شغل : سرقت مسلحانه - قاچاق اسلحه - قاچاق مواد مخدر
صداپیشگی : Steven Ogg
"اه باز دوباره یه روز سخت دیگه"
شاید بتوان گفت متفاوت ترین شخصیت سری بازی های GTA همین بزرگوار Trevor Phillips باشد ، نه مانند مایکل در یک محله لوکس با زمین تنیس اختصاصی و با خانواده زندگی میکند و نه مثل مایکل یک شخصیت آروم است که زندگی ــش در رانندگی خلاصه شده است ! او پس زمینه ی ناقصی دارد ، یک خلبان بازنشته ی جنگی است و در سواری هواپیما و هلیکوپتر مهارت خاصی دارد و یک دیوانه ی بالفطره است ، او در یک منطقه ی بیابانی و خشک به نام Blaine زندگی میکند ، دزدی و کشتن شغل اوست و به هیچکس رحم نمیکند ، هر وقت هم مایکل یا فرانکلین میخواستند از دزدی دست بکشند این ترور بود که آن ها را به شغل ثابق خود بازگرداند .
این 3 یار ...
همیشه در بازی ها داستان حرف اول و آخر را میزده است و یکی از قسمت هایی است که اگر به خوبی بهش عمل کنیم 100 درصد بازی در ذهن ما سالیان سال نقش میبندد ، داستان بازی هم از این قاعده مستثنی نیست ، برای درک بهتر داستان بهتر است یک فلش بک بزنیم به قبل از مطالب تا اول کاری برای درک بهتر با 3 شخصیت داستان Grand Theft Auto V آشنایی کامل را پیدا کنید ، برخلاف نسخه های قبل که ما با یک شخصیت طرف بودیم اینبار نه با دو شخصیت بلکه 3 شخصیت طرف هستیم ! با شخصیتی حرفه ای ، شخصیتی روان پریش و عاری از هر گونه آرامش و شخصیتی از دل گنگستر ها و یک راننده ی حرفه ای ، اما با داستانی متفاوت ، با اینکه داستان هر شخصیت کاملا مجزا است ولی راکستار همیشه در صحنه کاری کرده است که داستان ها به هم ربط پیدا کنند ! داستان در عین سادگی عالی روایت میشود با وجود 3 شخصیت متفاوت ، داستان درباره ی دزدی های این 3 شخصیت است و مرحله هایی که باید بانک زنی کنن و به آسمان خراش ها بروند و دزدی ، قطعا دزدی 3 نفره با قابلیت سوئیچ بسیار روان بازی ایده ای ناب است که هر بازیکنی را به وجد می آورد .
مانند یکی از مراحل بسیار زیبای بازی که 3 نفره روایت میشد ، از آن جهت که Trevor یک خلبان بسیار ماهر است قست های خلبانی را به عهده دارد ، او و مایکل سوار هلیکوپتر هستند ، هدف آنها دقیق معلوم نیست ولی به هر حال انگار میخواهند یکی از کله گنده های شهر را دستگیر کنند ، بعد از اینکه ترور مایکل را به نزدیکی یک ساختمان برد شخصیت اصلی سوئیچ میشود به مایکل ، مایکل با طناب به آرامی از هلیکوپتر به پایین می آید و در آخر با یک ضربه به شیشه ی یکی از طبقه ها میزند ، و سریع کرکتر به فرانکلین سوئیچ میشود ، مایکل با گروگان گرفتن یک شخص و تیر اندازی به افراد به کمک فرانکلین که در چند ساختمان آن ور تر همه را با اسنایپر Headshot میکرد ماموریت را پاین بخشیدند و ترور با بالا کشیدن طناب مایکل و شخص ناشناس را سریع به بالا آوردند ، و این بود یکی از مراحل بازی GTA V با هیجان بالا و قابلیت سوئچ بین 3 نفر قطعا به پیکر مرحله ها روحی تازه میبخشد ، خوشبختانه داستان بازی مانند بسیاری از بازی ها طوری نیست که بشود پایان بازی را حدس زد ، مانند باقی نسخه ها ( البته تا یک حدودی ) و این خود یکی دیگر از هزاران نکات مثبت بازی است . به هر داستان بازی عالی است و وارد کردن 3 شخصیت اصلی باعث تحولی در داستان سرایی این فرنچایز شده است .
وسعتی بی کران ...
به هسته ی اصلی بازی یعنی گیم پلی آن میرسیم ، اولین چیزی که باید درباره اش فکر کنیم که واقعا چرا باید ما باید باز به لوس سانتوس برگردیم و همان منطقه هایی که در San Andreas دیدیم ؟ آقای Dan Houser ما را بی جواب نزاشته اند و پاسخ این سوال را داده اند که : هر آنچه که ما میخواستیم در Los Santos و San Andreas عملی کنیم نتوانستم ، ولی با پیشرفت و وقت و ایده هایی که الان داریم میتوانیم ایده هایمان را عملی کنیم ، با لوس آنجلس آفتابی میتوانیم کار های زیادی را انجام دهیم ، ما اینبار از حومه و روستا و دهکده های این شهر میخواهیم محیطی وسیع بسازیم ، میخواهیم شهری بسازیم که علاوه بر بیابان ها و کویر های بی کران ، دارای آسمان خراش ها و شهر های زیادی در آن باشیم ، البته ماجرا به اینجا ختم نمیشود و کوه ها و جنگل ها هم وارد این قضیه میشود ، محیط ها همگی دستی طراحی شده اند ، هر قسمت از محیط لوس سانتوس به دست یکی از هنرمندان ساخته شده است ، جزئیات بازی دیوانه کننده است و نمیخواهیم فقط یک ساختمان را در جای جای لوس سانتوس کپی پیست کنیم و فقط یک Edit ریز روی آن انجام دهیم ، بلکه میخواهیم یک محیط بسیار بزرگ بسازیم ، محیطی وسیع ، همانطور که تمام نقشه های این سری بسیار وسیع بوده است و راکستار به قول هایش عمل کرده است قطعا اینبار با جهانی بسیار بزرگ تر از Red Dead Redmption, Liberty City, San Andreas طرف هستیم ، آقای Aaron Garbut هم درباره ی بازگشت به L.A گفته اند : ما فقط یک لوس سانتوس معمولی نمیسازیم ، بلکه با استفاده از تکنولوژی و افرادمان Los Angles را زیر پا گذاشته ــیم ، تمام محیط ها ، دهکده ها ، رود ها ، خانه ها ، ماشین ها ، فروشگاه ها و ... را چک کردیم و دقیقا میخواستیم با این کار یک Los Angles واقعی را بسازیم ، دنیایی کاملا آزاد ، اطلاعات ما از شهر و عکس ها و ویدئو بسیار زیاد بود به حدی که در هزاران DVD میتوانست فضا اشغال کند ، درباره ی تاریخچه و گذشته و آداب و رسوم این شهر تحقیق ها انجام شده است ، پس منتظر باشید ، منتظر یک لوس سانتوس آفتابی و دزدی بزرگ ! دیگر هیچ شکی باقی نیست که ما با نقشه ی بسیار بزرگ و بی کرانی طرف هستیم ، پس خود را برای یک وسعت بی کران کاملا آماده سازید !
بعد از توضیحات ما درباره ی نقشه ی بازی باید درباره ی ریسک پر خطر سوئیچ کردن بین شخصیت ها سخن گفت ، وقتی که ما داستانمان را با Franklin به جلو میبریم زندگی مایکل و ترور به شیوه ی دیگر به جلو خواهد رفت ، واقعا درک سوئیچ کردن بسیار سخت است ، ولی اگر به خوبی ارائه شود واقعا عالی ــست ، Gameinformer بسیار این قابلیت را هایپ کرده است و از آن بسیار تقدیر کرده است ، با توجه به تریلر گیم پلی بازی هم به راحتی میتوان گفت که قابلیت سوئیچ کردن بسیار نرم و روان بهینه شده است و هیچ ایرادی به آن وارد نیست ، به هر این هم یکی دیگر از جاه طلبی های بزرگ RS میباشد ، قابلیتی که هیچوقت در یک محیط بی کران ندیدیم قطعا خود این یک تحول است.
تا اینجا نقشه ی بازی و قابلیت سوئیچ به خوبی از هر زوایایی کالبد شکافی شد ، در آخر باید گفت که واقعا مراحل بازی هم متنوع هستند ، علاوه بر اینکه بعضی از مراحل را باید 3 نفره به اتمام برسانیم ، میتوانیم مثلا با کنترل فرانکلین مرحله های تکی یا به کمک دوست دیوانه اش Lamar انجام دهیم که اکثرا دارای مراحلی هستند که به گنگستر کشی و یک رانندگی تر و تمیز ختم میشن ! مخصوصا قسمت رانندگی بازی با حرفه ای بودن فرانکلین و قابلیت های وِیژه اش در این قسمت حتما برای شما مراحلی زیبا را رقم میزنند ، از فاز فرانکلین که به بیرون بیائیم باید کمی هم درباره ی مراحلی که با مایکل میرویم صحبت کنیم ، با ایشون میتوانیم مراحل سریع و هیجانی را رقم بزنیم چون او یک بانک زن بسیار حرفه ای بوده است و قابلیت اصلی او همان قابلیت Bullet Time مکس پین میباشد و قطعا مایکل در مبارزات بهتر عمل میکند ، از مایکل که بگذریم به Trevor میرسیم ! همان کارکتر روانی بازی ! برخلاف فرانکلین نه یک راننده ی حرفه ای است ، نه یک بانک زن حرفه ای بلکه قابلیت اصلی او قوی بودنش در قسمت مبارزات تن به تن است ، با توجه به اینکه ارتش بوده است حتما تاکتیک های مشخصی برای مبارزات خود دارد و مراحل ترور بیشتر حول و پیرامون مناطق بیابانی است و بیشتر با هواپیما سر و کار دارید . پس با این اوصاف گفته شده مشخص شد که واقعا قسمتی که واقعا باید در بازی رعایت شود همین قسمت تنوع مراحل میباشد که RS در این زمینه غوغایی به پا کرده است .
چشم نواز ؟ ...
به قسمت گرافیک بازی میرسیم ، اول کار باید گفت اگر با باقی قسمت ها مقایسه کنیم نسبتا ضعیف تر عمل کرده است ، البته باید کم کاری که شاید اسمش را گذاشت کم کاری بخاطر محیط بسیار وسیع بازی بوده است و کشش پایین کنسول های این نسل گذاشت ، ولی راکستار از حداقل سخت افزار کنسول های نسل هفتمی از تمام قدرت استفاده کرده است و واقعا شگفت انگیز است که راکستار توانسته با یک سخت افزار بسیار کم اینقدر گرافیک را تحویل بدهد ، چیزی که بسیاری از شرکت ها نتوانستند آن را به خوبی بر روی کنسول های این نسل پیاده کنن ! با توجه به تصاویر و تریلر میتوان گفت که اینبار ما شاهد شهر بی روح Liberty City و رنگ های تکراری نیستیم بلکه از معجزه ای به نام رنگ بسیار استفاده شده است ، محیط ها اصلا یک نواخت نیست و باید همه این کار ها را به لطف و مرهمت ( ! ) انجین و موتور گرافیکی قدرتمند RAGE گذاشت ، انجین قدرتمند RAGE موتور اختصاصی شرکت Rockstar Games میاشد که برای اولین بار قدرت خود را با GTA IV به معرض دید گذاشت و فیزیک و انیمیشن را به خوبی در عنوان Red Dead Redemption نشان داد ، حالا با ترکیب نکات مثبت این دو عنوان باید منتظر گرافیکی فراتر از انتظار از بازی GTA V باشیم ، جزئیات بیشتری از گرافیک بازی منتشر نشده است ولی در کل گرافیک بازی مشکلی ندارد ، ولی مطمئنا با منتشر شدن این عنوان بر روی کنسول های نسل بعدی و یا PC شاهد گرافیکی پویا تر و به مراتب زنده تر هستیم .
از همه رنگ ...
به آخرین بخش بازی میرسیم ، یعنی بخش موسیقی و صداگذاری بازی ! طبق گفته ی RS این عنوان دارای 250 ایستگاه رادیویی و 100 ها ساندترک هست ، با توجه به نمایش ها دیدیم که هر بار یک نوع ژانر و سبک از آهنگ ها نشان داده میشد ، از راک و Hip-Hop گرفته تا آهنگ هایی غمگین و کلاسیک ! مانند نسخه های قبل باید منتظر آهنگ های بسیار زیبای رادیو ها باشیم ولی از همه رنگ ! با توجه به تریلر ها و نمایش ها افکت های صوتی و صدای شلیک اسلحه ها بسیار با واقعیت تطابق دارد ، درست مثل چیزی که در GTA IV مشاهده کردیم ، چیز زیادی برای گفتن نیست ، فقط باید صبر کرد و منتظر ماند تا موسیقی های بازی گوش هایمان را نوازش دهد ، آن هم موسیقی هایی که با علاقه ی بسیاری سازگار است و هر نوع سبکی در آن دیده میشود . فقط باید درباره ی صدای دیالوگ های شخصیت ها گفت که اینبار از صداپیشگانی بس نسبتا معروف استفاده شده است ، البته انتظار Nolan North و Troy Baker را نداشته باشید !
در آخر ...
بازی GTA V بی شک یکی از بهترین بازی های سال میباشد و حتی میتوان بهترین بازی نسل ، داستان متفاوت 3 کارکتر متفاوت با داستانی مستقل ولی با ربط به یک دیگر و پایانی که حدسش دشوار است واقعا لذت بخش است ، با هوش مصنوعی پلیس هایی که به مانند آدامس به شما چسبیده اند و باید تاکتیک به خرج دهید لذت بخش است ، ماموریت های متنوع لذت بخش است ، مراحل گنگستری با وجود راننده ی حرفه ای واقعا عالیست ، مراحلی که باید یک مبارزه ی تمام عیار کنید شاهکار است ، مراحل بیابانی با کرکتری دیوانه و پرواز بر فراز آسمان های لوس سانتوس و دیدن منظره ها واقعا فوق العاده است و در آخر ترکیب یک رانندگی حرفه ای با مبارزه ای تمام عیار و دیوانگی بر فراز آسمان مخلوط کردنش یک شاهکار را به وجود می آورد ، بازی Grand Theft Auto V واقعا شایسته ی GOTY است ، بازی ــیی که حتی آقای هیدئو کوجیما گفته است واقعا فوق العاده است ، به گفته ی تحلیل گرانی که این بازی رکورد فروش را خواهد شکست ، بازی ــیی که نسخه ی ویژه اش در یک هفته به طور کامل پیش فروش شد ، بازی ــیی که موقع انتشار تریلر گیم پلی آن میلیون ها نفر به یوتیوب برای دیدار دوباره ی آن رفتند ، GTA یک بازی نیست بلکه یک زندگی واقعی با چاشنی هایی رنگارنگ است که سازگار با علایق بسیاری از مردم است ، پس دسته ی کنسول های خود را آماده کنید ، مدت زیادی دیگر تا تاریخ انتشار این بازی نیست !