11-24-2013, 04:10 PM
(آخرین ویرایش: 11-24-2013, 10:42 PM، توسط Nelo Angelo.)
بسم الله الرحمن الرحیم
به نظر شما هدف از ساخت بازی های ویدیویی چیست؟ آیا هدف از ساخت بازی های ویدیویی لذت بردن بازی کنندگان است؟ اگر این طور است لذت در چیست؟ در کشت و کشتار؟ یا در گیم پلی هیجان انگیز؟ اگر این طور است پس چرا انجام بازی هایی مانند ماریو یا باران شدید (Heavy Rain) لذت بخش است؟ نظر شما چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم که ریشه ی لذت بردن از بازی های رایانه ای چیست و چه کسانی در این زمینه بیش ترین فعالیت را دارند.یکی از استودیو هایی که در زمینه ی ویدیو گیم فعالیت مستمر دارد و همواره استاندارد های جدیدی را برای این صنعت به وجود می آورد، استودیو ی کوانتیک دریم (Quantic Dream) است. کوانتیک دریم یک استودیو ی بازی سازی فرانسوی است که در پایتخت اینکشور یعنی پاریس واقع شده است. این استودیو در سال 1997 تأسیس شده است و اولین بازی خود را هم در سال 1999 منتشر کرده است. این استودیو هم چنین در زمینه ی موشن کپچر بازی های رایانه ای و هم چنین فیلم های سینمایی هم فعالیت دارد. شما می توانید برای پی بردن به ظرافت کار این استودیو در امر موشن کپچر (Motion Capture) دموی تکنیکی جدید این استودیو تحت عنوان کارا (Kara) را مشاهده نمایید. ابن استودیو در موشن کپچر یک فیلم سینمایی هم به نام جاویدان (Immortal) مشارکت داشته است. بازی های این استودیو همواره سعی دارند کاری کنند که بازی کننده با داستان بازی اجین شود و به جای این که همانند بازی های سنتی و قدیمی از خشونت و یا هیجان لذت ببرد، با روش های جدیدی از بازی لذت ببرد که این موضوع در حقیقت حرفه ی یکی از اعضای این استودیو یعنی دیوید کیج (David Cage) است. شاید اکثر گیمر ها و طرف داران بازی های این استودیو، آن را با نام شخص دیوید کیج بشناسند زیرا همان طور که می دانید نقطه ی قوت اصلی بازی های این استودیو داستان آن ها می باشد. در تمام بازی های این استودیو ضعف گیم پلی دیده می شود که اگر این قسمت از بازی های این استودیو هم به قدرت داستان آن بود دیگر رقیبی برای بازی های این استودیو وجود نداشت. بعضی از بازی های این استودیو با بازخورد های خوبی از جانب منتقدان و گیمر ها مواجه شدند ولی متأسفانه بعضی از آن ها هم به دلیل ضعف های گیم پلی نتوانستند نمرات خوبی را به دست آورند و هم چنین نتوانستند خود را در دل گیمر ها جا کنند. در بازی دوم این استودیو، کم کم استعداد های این استودیو کشف شد و گیمر ها و منتقدان با متد بازی سازی این استودیو آشنا شدند. بازی بعدی این استودیو هم در سال 2010 عرضه شد و توانست با داستانی قوی تر و پر بار تر و هم چنین گرافیک خیره کننده به موفقیت های زیادی دست یابد. ولی آخرین بازی این استودیو یعنی ماورای دو روح (Beyond: Two Souls) نتوانست با باز خورد های خوبی از طرف منتقدان و گیمر های هارد کور (HardCore) رو به رو شود. در ادامه به بررسی فعالیت های استودیوی کوانتیک دریم از بدو تولد تا کنون می پردازیم.نام استودیو: کوانتیک دریم (Quantic Dream)
مکان استودیو: پاریس، فرانسه
سال تأسیس: 1997
زمینه های فعالیت: ساخت بازی های ویدیویی و موشن کپچر فیلم های سینمایی
فیلم های سینمایی: Immortal
بازی های ساخته شده: Omirkon: The Normad Souls – Farenheit (Indio Prophecy) – Heavy Rain – Beyond: Two Souls – Dark Sorcer و یک بازی نامشخص برای نسل بعد
تهیه کننده: Guillaume de Fondaumière
نویسنده ی بازی ها: دیوید کیج (David Cage)
پله های ترقی
این استودیو در سال 1997 آغاز به کار کرده است و در سال 1999 هم اولین بازی خود را تحت عنوان Omirkon: The Normad Soul منتشر کرده است. این استودیو پس از ساخت و انتشار این بازی، همکاری با ناشر خود یعنی Eidos Enteactive را قطع کرد و پس از مدتی به همکاری با کمپانی Atari پرداخت. آن ها پس از چند سال کار کردن بر روی پروژه ی جدیدشان بالاخره آن را در سال 2005 منتشر کردند. این بازی چیزی نبود جز شاهکاری به نام فارنهایت (Farenheit). البته شاید بعضی ها این بازی را با نام Indio Prophecy بشناسند که البته این نام هم درست است زیرا سازنده ی بازی پس از مدتی نام بازی را به Indio Prophecy تغییر داد که این تغییر نام به دلیل اعمال تغییراتی در بازی بود که از جمله ی آن ها می توان به حذف برخی از صحنه های نا مناسب بازی اشاره کرد . این بازی توانست به موفقیت هایی دست یابد و باعث شد تا این استودیو راه خود را پیدا کند. از آن پس ایده های نو سازندگان فارنهایت شکوفا شد و نتایج این فعالیت ها هم شد بازی باران شدید (Heavy Rain) که اکثر گیمر ها با آن آشنایی دارند. این بازی نسبت به عناوین قبلی این استودیو موفق تر بود و هم چنین توانست خود را بیش تر در دل گیمر ها جا کند. سرانجام نوبت به آخرین بازی منتشر شده ی این استودیو یعنی ماوراء دو روح (Beyond: Two Souls) رسید. این بازی علی رغم تبلیغات زیاد و برتری های فراوان نسبت به بازی قبلی این استودیو، Heavy Rain ، نتوانست موفقیت های بسیار آن را تکرار کند و حتی نمره ی متای پایینی هم به دست آورد. پس از عرضه ی این بازی تریلری هم از بازی Dark Sorcer منتشر شد که به خوبی گرافیک نسل بعدی را به نمایش می گذاشت. البته هنوز به طور کامل مشخص نیست که این استودیو برای نسل بعد چه بازی هایی در نظر دارد و از عنوان Dark Sorcer هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. در ادامه می توانید توضیحات کوتاهی را راجع به هر یک از فعالیت های این استودیو مشاهده فرمایید:
این استودیو در سال 1997 آغاز به کار کرده است و در سال 1999 هم اولین بازی خود را تحت عنوان Omirkon: The Normad Soul منتشر کرده است. این استودیو پس از ساخت و انتشار این بازی، همکاری با ناشر خود یعنی Eidos Enteactive را قطع کرد و پس از مدتی به همکاری با کمپانی Atari پرداخت. آن ها پس از چند سال کار کردن بر روی پروژه ی جدیدشان بالاخره آن را در سال 2005 منتشر کردند. این بازی چیزی نبود جز شاهکاری به نام فارنهایت (Farenheit). البته شاید بعضی ها این بازی را با نام Indio Prophecy بشناسند که البته این نام هم درست است زیرا سازنده ی بازی پس از مدتی نام بازی را به Indio Prophecy تغییر داد که این تغییر نام به دلیل اعمال تغییراتی در بازی بود که از جمله ی آن ها می توان به حذف برخی از صحنه های نا مناسب بازی اشاره کرد . این بازی توانست به موفقیت هایی دست یابد و باعث شد تا این استودیو راه خود را پیدا کند. از آن پس ایده های نو سازندگان فارنهایت شکوفا شد و نتایج این فعالیت ها هم شد بازی باران شدید (Heavy Rain) که اکثر گیمر ها با آن آشنایی دارند. این بازی نسبت به عناوین قبلی این استودیو موفق تر بود و هم چنین توانست خود را بیش تر در دل گیمر ها جا کند. سرانجام نوبت به آخرین بازی منتشر شده ی این استودیو یعنی ماوراء دو روح (Beyond: Two Souls) رسید. این بازی علی رغم تبلیغات زیاد و برتری های فراوان نسبت به بازی قبلی این استودیو، Heavy Rain ، نتوانست موفقیت های بسیار آن را تکرار کند و حتی نمره ی متای پایینی هم به دست آورد. پس از عرضه ی این بازی تریلری هم از بازی Dark Sorcer منتشر شد که به خوبی گرافیک نسل بعدی را به نمایش می گذاشت. البته هنوز به طور کامل مشخص نیست که این استودیو برای نسل بعد چه بازی هایی در نظر دارد و از عنوان Dark Sorcer هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. در ادامه می توانید توضیحات کوتاهی را راجع به هر یک از فعالیت های این استودیو مشاهده فرمایید:
Omirkon: The Normad Soul1
نام بازی: Omirkon: The Normad Soul
ناشر بازی: Eidos Interactive
سال انشار: 2000 - 1999
سبک بازی: ماجراجویی (Adventure)
پلتفرم (ها): Microsoft Windos - Dreamcast
نام بازی: Omirkon: The Normad Soul
ناشر بازی: Eidos Interactive
سال انشار: 2000 - 1999
سبک بازی: ماجراجویی (Adventure)
پلتفرم (ها): Microsoft Windos - Dreamcast
این بازی اولین تجربه ی استودیوی کوانتیک دریم در ساخت بازی های رایانه ای بود. این بازی در شهری با نام The Normad Soul اتفاق می افتد که در بازی به آن شهر Omirkon هم می گویند. اگر در مورد تاریخ یونان باستان اطلاعات داشته باشید می توانید با این بازی ارتباط بر قرار کنید. همین اسم Omirkon هم از اسامی حروف الفبای یونان باستان گرفته شده است. داستان بازی هم در مورد شخصی است که در اطراف خود اتفاقات عجیبی را مشاهده می کند و متوجه می شود که بعضی از افراد رفتار های غیر طبیعی دارند. او سرانجام متوجه می شود که هیولاهایی در لباس انسان ها در دنیای او حضور دارند که سعی دارند تا انسان های معمولی را به شهر جادویی Omirkon ببرند. گیم پلی بازی هم در حد زمان خود می باشد و همانند اکثر بازی های ماجراجویی شامل مکانیک های مختلفی مثل سیستم مبارزه، تیراندازی و... می شود که با توجه به امکانات آن زمان بسیار با تنوع و هیجان انگیز هم بوده است. نسخه ی Dreamcast این بازی از سایت Game Rankings نمره ی 66 را به دست آورد و نسخه ی PC این بازی هم توانست نمره ی 74 را به دست آورد که برای یک بازی جدید که توسط استودیویی تازه کار ساخته می شود خوب بوده است.
Fahrenheit (Indio Prophecy)
نام بازی: Fahrenheit (Indio Prophecy)2
ناشر بازی: Atari
سال انتشار: 2005 – 2006 - 2007
سبک بازی: درام تعاملی – اکشن ماجراجویی (Interactive Drama – Action Adventure)
پلتفرم (ها): Playstation 2 – XBOX Originals – Microsoft Windows
نام بازی: Fahrenheit (Indio Prophecy)2
ناشر بازی: Atari
سال انتشار: 2005 – 2006 - 2007
سبک بازی: درام تعاملی – اکشن ماجراجویی (Interactive Drama – Action Adventure)
پلتفرم (ها): Playstation 2 – XBOX Originals – Microsoft Windows
این بازی دومین بازی ساخته شده توسط استودیو ی کوانتیک دریم است. این شاهکار به یاد ماندنی توانست در سراسر جهان 700000 نسخه به فروش برساند. این ساخته ی کوانتیک دریم اولین بازی بود که وقایع و اتفاقات ناگوار دنیای واقعی را نمایش داد و قصد داشت تا با داستانی کنایه آمیز حقیقت های دنیای مدرن امروزی را برای همگان به نمایش بگذارد. این بازی در واقع شروع فعالیت های منحصر به فرد دیودید کیج بود که اکنون سر و صدای زیادی را به راه انداخته اند. داستان بازی پیرامون شخصی است که کنترل خود را از دست داده است و به صورت نا خود آگاه در حال به قتل رساندن یک انسان دیگر است. او پس از کشتن آن شخص به حالت طبیعی باز می گردد. از آن پس او به دنبال راز جنایت هایی می گردد که توسط افراد مختلف و نا خود آگاه انجام می شود. گیم پلی بازی هم تفاوت های زیادی را در نسخه ی های کنسولی و نسخه ی PC دارد. در نسخه های کنسولی شما در بیش تر صحنه ها از Analog Stick برای کنترل شخصیت خود و اجرای حرکات مختلف توسط وی استفاده می کنید. گرافیک بازی هم نسبت به زمان خودش بسیار پیشرفته می باشد. این بازی توانست بالا ترین نمره ی متای خود یعنی 85 را بر روی پلتفرم PC به دست بیاورد.
Heavy Rain3
نام بازی: Heavy Rain
ناشر بازی: Sony Computer Entertainment
سال انتشار: 2010
سبک بازی: درام تعاملی – اکشن ماجراجویی (Interactive Drama – Action Adventure)
پلتفرم (ها): Playstation 3
Heavy Rain سومین بازی ساخته شده توسط استودیوی کوانتیک دریم و دیوید کیج بود که توانست از تمامی بازی های این استودیو موفق تر ظاهر شود. به گفته ی دیوید کیج انگیزه ی وی از ساخت این بازی تولد فرزندش بوده است که واقعا هم توانسته است احساسات یک پدر را به نمایش بگذارد. این بازی حد و مرز های جدیدی را در صنعت ویدیو گیم به وجود آورد که اکثر آن ها در زمینه ی داستانی و شخصیت پردازی بودند. داستان بازی همان طور که معرف حضور اکثر شما عزیزان هم هست در رابطه با مردی با نام اتان می باشد که به دنبال مشکلات خانوادگی که برایش پیش می آید، درگیر جنایت های یک قاتل سریالی به نام قاتل اوریگامی می شود که قصد دارد فرزند اتان را هم به قتل برساند. در بازی شما می توانید ببینید که یک پدر چه فداکاری هایی را برای حفظ جان پسرش انجام می دهد که این موضوعات در بازی صحنات خشن و غم انگیزی را به وجود می آورند که حتی گاهی باعث افسردگی و بیماری های روحی می شود. گیم پلی بازی ضعیف ترین بخش بازی می باشد و تنها نکته ی مثبت در گیم پلی بازی، استفاده ی بهینه ی آن از کنترلر حرکتی PS MOVE می باشد. گیم پلی بازی فقط به دکمه زنی خلاصه می شود و مشکلات متعددی هم در موارد دیگر مانند حرکت شخصیت ها وجود دارد. گرافیک بازی هم از بهترین گرافیک های زمان خود بود و هر چه بیش تر به صحنه های سینمایی بازی جلوه ی واقعی می بخشید. این بازی از لحاظ نمرات بهتر از سایر ساخته های این استودیو ظاهر شد و توانست با نمره ی متای 87 به یکی از بهترین بازی های سال 2010 تبدیل شود.
Beyond: Two Souls4
نام بازی: Beyond: Two Souls
ناشر بازی: Sony Computer Entertainment
سال انتشار: 2013
سبک بازی: درام تعاملی – اکشن ماجراجویی (Interactive Drama – Action Adventure)
پلتفرم (ها): Playstation 3
ناشر بازی: Sony Computer Entertainment
سال انتشار: 2010
سبک بازی: درام تعاملی – اکشن ماجراجویی (Interactive Drama – Action Adventure)
پلتفرم (ها): Playstation 3
Heavy Rain سومین بازی ساخته شده توسط استودیوی کوانتیک دریم و دیوید کیج بود که توانست از تمامی بازی های این استودیو موفق تر ظاهر شود. به گفته ی دیوید کیج انگیزه ی وی از ساخت این بازی تولد فرزندش بوده است که واقعا هم توانسته است احساسات یک پدر را به نمایش بگذارد. این بازی حد و مرز های جدیدی را در صنعت ویدیو گیم به وجود آورد که اکثر آن ها در زمینه ی داستانی و شخصیت پردازی بودند. داستان بازی همان طور که معرف حضور اکثر شما عزیزان هم هست در رابطه با مردی با نام اتان می باشد که به دنبال مشکلات خانوادگی که برایش پیش می آید، درگیر جنایت های یک قاتل سریالی به نام قاتل اوریگامی می شود که قصد دارد فرزند اتان را هم به قتل برساند. در بازی شما می توانید ببینید که یک پدر چه فداکاری هایی را برای حفظ جان پسرش انجام می دهد که این موضوعات در بازی صحنات خشن و غم انگیزی را به وجود می آورند که حتی گاهی باعث افسردگی و بیماری های روحی می شود. گیم پلی بازی ضعیف ترین بخش بازی می باشد و تنها نکته ی مثبت در گیم پلی بازی، استفاده ی بهینه ی آن از کنترلر حرکتی PS MOVE می باشد. گیم پلی بازی فقط به دکمه زنی خلاصه می شود و مشکلات متعددی هم در موارد دیگر مانند حرکت شخصیت ها وجود دارد. گرافیک بازی هم از بهترین گرافیک های زمان خود بود و هر چه بیش تر به صحنه های سینمایی بازی جلوه ی واقعی می بخشید. این بازی از لحاظ نمرات بهتر از سایر ساخته های این استودیو ظاهر شد و توانست با نمره ی متای 87 به یکی از بهترین بازی های سال 2010 تبدیل شود.
Beyond: Two Souls4
نام بازی: Beyond: Two Souls
ناشر بازی: Sony Computer Entertainment
سال انتشار: 2013
سبک بازی: درام تعاملی – اکشن ماجراجویی (Interactive Drama – Action Adventure)
پلتفرم (ها): Playstation 3
ایده های خوب همیشه نتایج خوب به بار نمی آورند. این جمله ای است که دقیقا در مورد این بازی صدق می کند و می توان گفت که این بازی بهترین بازی کوانتیک دریم و خلاق ترین آن ها بود ولی نتیجه آن چیزی نشد که باید می شد. این بازی پر از ایده های خلاقانه و متفکرانه بود که در کنار داستان پیچیده ی بازی به خوبی نمایش داده می شدند. به داستان بازی بپردازیم. داستان بازی در مورد دختری با نام جودی هلمز (Jodie Holmes) است که به دلیل قدرت های ماورائی و ارتباطش با موجودی غیر طبیعی و هیولا گونه به نام آیدن (Aiden) توسط پدر و مادرش از خانه رانده می شود. شما کنترل زندگی جودی را از 8 تا 22 سالگی بر عهده دارید و می توانید هر کاری کنید تا سرنوشت او را تغییر دهید. گیم پلی بازی پیشرفت هایی را نسبت به بازی قبلی این استودیو، Heavy Rain ، داشته است اما هنوز هم کمبود های بسیاری دارد که از زیبایی های بازی می کاهد. مکانیک راه رفتن که از نقاط ضعف HR به حساب می آمد در این بازی بهبود یافته است و شما می توانید راحت تر شخصیت خود را کنترل کنید. بخش موتور سواری هم به بازی اضافه شده است که علی رغم کوتاه بودن بسیار لذت بخش است. گرافیک بازی هم نشان از نسل بعد دارد و عجیب است که کنسول نسل هفتمی PS3 چگونه توانسته است چنین گرافیک پر جزئیاتی را پردازش کند. اما این بازی با این که خیلی بهتر از بازی های قبلی این استودیو بود و ایده های جدید در آن موج می زد نتوانست نمرات خوبی را به دست آورد و نمره ی متای تأسف انگیز 70 را به دست آورد. انگیزه ی دیوید کیج از ساخت این بازی هم مرگ یکی از نزدیکانش بوده است.
فعالیت های سینمایی
کوانتیک دریم به غیر از بازی های ویدیویی در دنیای سینما هم فعالیت هایی داشته است. البته این موضوع فقط و فقط به یک فیلم سینمایی با نام Immortal خلاصه می شود. کوانتیک دریم در این فیلم وظیفه ی موشن کپچر شخصیت ها را بر عهده داشته است و توانسته است با مشارکت در بخش موشن کپچر این فیلم تجربیاتی را هم برای موشن کپچر بازی هایش به دست آورد. در ادامه اطلاعات کوتاهی را در مورد این فیلم سینمایی در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.
کوانتیک دریم به غیر از بازی های ویدیویی در دنیای سینما هم فعالیت هایی داشته است. البته این موضوع فقط و فقط به یک فیلم سینمایی با نام Immortal خلاصه می شود. کوانتیک دریم در این فیلم وظیفه ی موشن کپچر شخصیت ها را بر عهده داشته است و توانسته است با مشارکت در بخش موشن کپچر این فیلم تجربیاتی را هم برای موشن کپچر بازی هایش به دست آورد. در ادامه اطلاعات کوتاهی را در مورد این فیلم سینمایی در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.
Immortal
این فیلم در سال 2004 ساخته شده است و در ژانر علمی _ تخیلی می باشد. زبان این فیلم انگلیسی می باشد ولی فیلم در کشور فرانسه ساخته شده است. داستان این فیلم در آینده اتفاق می افتد و در مورد مشکلات جامعه ی مدرن است (مثل پایان دنیا به دست موجودات هیولایی). فیلم در شهر نیو یورک و در سال 2095 اتفاق می افتد. این فیلم موفق شده است 6 میلیون دلار فروش کند که برای یک فیلم در این ژانر مناسب است.
خوب، اما... – کلام آخر
کوانتیک دریم، یکی از استودیو های خوب دو نسل اخیر بوده است و امیدواریم که این استودیو به روند رو به رشدش ادامه دهد و با بر طرف کردن مشکلات بازی هایش آن ها را به بهترین ها تبدیل کند. امیدواریم که با این استودیو به خوبی رفتار شود تا ایده های نابشان تباه نشود. پس اگر بازی های این استودیو را تا کنون تجربه نکرده اید، به شما پیش نهاد می کنم که همه ی آن ها را هر چه سریع تر انجام دهید تا از دنیای بزرگ ویدیو گیم عقب نمانید.
نویسنده: حسین فریدنصر
کوانتیک دریم، یکی از استودیو های خوب دو نسل اخیر بوده است و امیدواریم که این استودیو به روند رو به رشدش ادامه دهد و با بر طرف کردن مشکلات بازی هایش آن ها را به بهترین ها تبدیل کند. امیدواریم که با این استودیو به خوبی رفتار شود تا ایده های نابشان تباه نشود. پس اگر بازی های این استودیو را تا کنون تجربه نکرده اید، به شما پیش نهاد می کنم که همه ی آن ها را هر چه سریع تر انجام دهید تا از دنیای بزرگ ویدیو گیم عقب نمانید.
نویسنده: حسین فریدنصر