02-05-2016, 10:27 PM
(آخرین ویرایش: 02-05-2016, 11:34 PM، توسط Rise of Duty.)
به نام خدا
نقد و بررسی This war of mine
حتما همه ی شما عناوین سبک شوتر را می شناسید.عناوینی که در آن ها یک مسلسل تا دندان مسلح و چند نارنجک را به شما می دهند و شما را به جان چند سرباز که دشمنان شما هستند می فرستند.شما هم تا آخرین خشاب خود دشمنانتاتان را گلوله باران می کنید.در این جاست که به جنگجو بودن خود و تواناییتان در کشتن دشمنانتان بالیده و با خود می گویید :دمم گرم عجب نابودش کردم یا عجب شلیک خفنی کردم و ...
نام بازی:This War of Mine
پلتفرمها:کنسول های نسل هشتمی،رایانه های شخصی و تلفن های همراه با سیستم عامل اندروید یا iOS
استدیوی سازنده:11bit Studios
ناشر:Deep Silver
تاریخ عرضه:۱۴ نوامبر ۲۰۱۴
اما بگذارید خیالتان را راحت کنم.یک جنگجوی واقعی کسی است که در کمبود امکانات موفق به بقا شود.عنوان This war of mine همواره در پی القای این حس به مخاطب است.و به همین دلیل است که سازندگان بازی تلاش بسیاری برای فضاسازی و ساخت محیطی سرشار از فقدان امکانات کرده و در این موضوع موفق نیز بوده اند.چه چیزی بهتر از یک مجروح زخمی بی پانسمان می تواند مفهوم کمبود را به شما منتقل کند؟البته این یک مثال ساده است،شما مفهوم کمبود را وقتی متوجه خواهید شد که برای زنده ماندن به دارو نیاز دارید ولی ندارید.چاره چیست؟جستجو!از قدیم هم گفتند جوینده یابنده .خب شما چند شخصیت برای کنترل کردن در اخنیار دارید.یکی را برای نگهبانی انتخاب می کنیم و یکی را برای جستجو انتخاب می کنیم.البته می توانیم گروهی نیز به جستجو برویم اما در آن صورت پناهگاه بی نگهبان مانده و خطراتی را برای گروه در پی خواهد داشت.سپس نقشه را باز می کنیم.در نقشه مناطق دارای دارو،غذا،منابع و ... را مشاهده می کنید.خب یکی از نقاط دارای دارو را برای سفر پر خطر خود انتخاب می کنیم.در طول مسیر باید مواظب جاهایی که حتی فکرش را هم نمی کنید بلاشید چرا که دشمنان شما در جای خاصی سنگر ندارند و همه نوع دشمن در محیط شهر پراکنده هستند.ممکن است یک در را باز کنید و پشت در یک سرباز کمین کرده باشد و شما را خلاص کند.پس چاره چیست؟یکی از قابلیت های جالب و حیاتی در بازی مشاهده پشت در از داخل سوراخ کلید است که گاها کاربرد آن از سوی گیمر ها بی استفاده می ماند اما در این بازی شما ملزم به انجام این کار هستید .در این بازی اولویت شما با دیده نشدن است و از این رو شاهد آلمان های ابتدایی مخفی کاری در بازی نیز هستیم.از جمله این موارد می توان به توانایی فریب دادن دشمنان اشاره کرد.شما با تولید صدا می توانید دشمنان خود را پی نخود سیاه فرستاده و به پیش روید.هم چنین در حین راه رفتن شما یک دایره قرمز در صفحه نمایان می شود که میزان صدای تولید شده توسط شما در آن قابل تشخیص است.خب حالا با کلی مکافات به دارو ها رسیدیم،از قضا مقداری منابع هم پیدا کرده ایم.در بازی داشتن منابع یکی از خوش شانسی هایی است که اگر قدر آن را بدانید می توانید با آن کار های مفید و جالبی انجام دهید مثلا می توانید شومینه یا تخت خواب بسازید و از آن استفاده کنید.اما باز هم ما با مشکل کمبود منابع رو به روییم و باید دوباره دل به دنیای خطرناک بازی بزنیم.اما دیگر حال و حوصله این کار را نداریم پس جستجوگر خود را می فرستیم.جستجوگر توانایی حمل ۱۵ وسیله را در یک زمان دارد اما پیشنهاد می شود زیاد از او کار نکشید چون سلامتی او به شدت در خطر است و هر بار که او را برای جمع اوری آیتم ها به بیرون می فرستید ممکن است زخمی و مجروح باز گردد و نیاز به دارو را افزایش دهد که در آن صورت نه تنها مشکل و دردی از شما دوا نمی شود مشکلی به مشکلاتتان اضافه می شود.
در کنار گرافیک دو بعدی و محیط بسیار شیوای بازی و گیم پلی قابل قبول،مواردی هم چون چرخه شبانه روز و نیز تغییر فصل ها در بازی گنجانده شده که به بهبود فضای بازی و یکنواخت و تکراری نشدن کمک شایانی کرده است.اما در کنار همه این موارد بازی دارای ایراداتی نیز هست از جمله نداشتن داستان.چنین عنوانی با چنین حال و هوایی و اتمسفر خوب نیاز به یک داستان خوب نیز دارد تا به شاهکاری لی نقص تبدیل شود.اما با این حال باز هم بدون داستان چیزی از شایستگی های این بازی کم نشده است.ایراد بعدی بازی میدان دید کم آن است که دلیلش گرافیک دو بعدی بازی است.همین عامل در بسیاری از موارد موجب سختی گاها بسیار زیاد و غیر قابل قبول گشته است که عده بسیاری را از این بازی دور می کند.البته باید به چنین افرادی حق داد اما فراموش نکنید هدف سازنده شبیه سازی فضای جنگ و مجیط آن بوده است و همه ی این سختی ها لازم است تا شما مفهوم جنگ از دیدگاه سازنده را بتوانید درک کنیدپس اگر از طرفداران عناوین بزن،بکش،برو جلو هستید دور این عنوان را بهتر است خ بکشید.برای ورود به بسیاری از مناطق بازی که تعداد دشمنان در آن ها بیشتر است نیاز به اسلحه شدیدا احساس می شود و اگر منابع ساخت اسلحه را نداشته باشید اعصابتان خورد خواهد شد.هم چنین بایستی همواره مراقب باشید که اعضا از شدت گرسنگی و یا حتی افسردگی و ناراحت بودن نمیرند.مرگ حتی یک شخصیت موجب شکست در بازی خواهد شد.
.صداگذاری بازی بی نقص و دارای موسیقی های خوب و قابل تحسینی است که مفاهیمی هم چون استرس،هیجان،ناراحتی و ... را به خوبی بیان می کند.در کنار این شخصیت های بازی حرف نمی زنند و فقط دیالوگ هایشان بالای سرشان نوشته می شود.به شخصه بسیار مشتاقم دلیل این موضوع را بدانم.
سخن اخر
اعضای استدیوی 11bit studios به طور مستقل عنوانی شایسته و در خور تحسین خلق کرده اند که تجربه آن به همگان توصیه می شود.این بازی شبیه ساز واقعی دنیای ترسناک و بی رحم زمان جنگ است.دنیایی که در آن عاقلانه ترین کار به فکر خود بودن و بقا است.اما این عنوان معنای جدیدی از دنیای زمان جنگ بیان می کند.دنیایی که در آن بقای جمع به یک و بقای یک به جمع وابسته است.رعایت چنین اصلی در جنگ واقعا سخت است.ما که جنگ را از نزدیک ندیده ایم اما ایا در حد همین بازی کوچک توانایی تحمل جنگ را داریم؟
نکات مثبت
طراحی خوب محیط و فضاسازی مناسب
موسیقی زیبا
چرخه شب و روز و تغییر فصول
نکات منفی
نداشتن داستان
صحبت نکردن شخصیت ها
میدان دید کم و گیم پلی گاها دشوار
عدم تعادل بین منابع موجود در بازی و منابع مورد نیاز برای ساختن
نمره ۸ از ۱۰
منتظر انتقادات و پیشنهادات هستم