09-15-2016, 01:22 AM
(09-14-2016, 06:04 PM)Erfan-Wh نوشته است: مقاله متن دلنشینی داشت و منطق خوبی داشت... یعنی آدم رو قانع میکنه! کلا ایرادی بهش وارد نیست ولی خب من میخوام به خود یونس بهرامی ایراد بگیرم!
من فکر میکنم کوجیما طرفدارای پیگیری مثل یونس بهرامی رو کلافه کرده و شاید اگر همینطوری ادامه بدن تا مرز جنون هم پیش برنچون مقالاتی که مینویسی نسبت به این بازی خیلی متناقض هستن و من هم تقریبا همشونو دنبال کردم. از همون «این دیگر چه کوفتی بود؟» دنیای بازی که چندنفری زدید بازی رو ترکوندید تا مطالب بعدی که در مورد پیچیدگی های فلسفی بازی و تحلیل مفاهیم و... بود. حتی توی مطالبی که در مورد فلسفه و هنر نوشتی هم به این بازی اشاره کردی و حس میکنم اونجا لحن تحسین داشت!
اما خب این هم انتظار میرفت که بعد از یکی دو سال ببینی هیچ مهر تاییدی بر این همه تئوری پردازی و ساعت ها نوشتن و مطالعه و ویدئو ساختن (اون گیمرهای پیگیر یوتیوب) - و حتی کل مطالب NeverBeGameOver که خودمم بعد از بازی اکثرشو خوندم - نمیخوره و در نهایت اون «درد خیالی» با طرفدارها باقی میمونه! یعنی مشخصا هربار به فنتوم پین فکر میکنید این رو در نظر میگیرید که آخرین قسمت متال گیر بود اما کاملا داستان رو باز گذاشت!
سوال واقعی اینجاست که بالاخره کدومش حقیقته؟ یعنی حتی در غنی بودن مفاهیم بازی هم نمیتونیم به یک حقیقت واحد برسیم. هزارتا مقاله میخونید که توش گفته میشه چقدر بازی فلسفه های خفنی داره و چقدر درون مایه فکاهیش کم نظیره و کلی نوشته مینویسن (که به اندازه همین مقاله بالا منطقیه!) تا این رو ثابت کنن، و از طرفی نوشته بالا هم منطقی به نظر میرسه و هرکسی بازی کرده باشه و داستان رو کامل بدونه میتونه این رو لمس کنه. اگر گیم پلی و بقیه ابعاد بازی رو فراموش کنیم و همین مضامین رو در نظر بگیریم، بالاخره فنتوم پین اثر قدرتمند و عمیقیه یا کپی و تکرار مکررات خیلی از چیزهایی که قبلش اومدن؟
یک بار باید یه مقاله خیلی حجیم و گسترده یا حتی کتابچهبرای این بازی نوشته بشه (که حداقل همه نوشته های خودت رو به عنوان بخشی در خودش داشته باشه و بیشتر!) و همه تئوری ها و تحلیل ها و... تموم کنه بره پی کارش! پروندش جمع بشه تا ملت به دیوانگی نرسیدن!
در آخر هم خسته نباشی بابت مقاله تحلیلی عالی
p.s واس مونتنگرو اون دیالوگ حماسیش خیلی به درد اینجا میخوره!
"insanity is doing the same **** thing over and over and expecting s.hit to change"
این هم دقیقا همینه! طرفدارا هر چقدر بازی رو از اول تا آخر برن هر چقدر کاملش کنن هرچقدر بمب هسته ای خنثی کنن هرچقدر مطلب بخونن و بشینن تحلیل کنن هیچ تفاوتی ایجاد نمیکنه
ممنون که منت گذاشتی و خوندی.
درست گفتی. سر این بازی گاهی موقعها دچار دو شخصیتی میشم. نیمی از وجودم میگه این بازی خوبه نیم دیگه ناامیدکنندهترین بازی زندگیته.
.gif)
درباره کتابچه هم که میگی نمیشه به جایی رسید متأسفانه. حتی کسایی که معتقدن این بازی بهشدت تئوریخوره، بین تئوریها و تحلیلهاشون هم اختلافه. یکی میگه خوابه یکی توهمه یکی هم میگه فلسفیه و... که من هیچکدوم رو «به نظرم» قبول ندارم. پایانش یه توهین بود و بس که توش بیگ باس سمت دشمنش بشقاب پرت میکنه.
نقلقول: مسئله اینجاست که یونس خان همیشه یه طرف قضیه را تو مقاله هاش در نظر می گیره.تئوی های زیادی هست که اصلا بهشون توجه نمی کنه:
این که بازی کلا یه پروژه vr هست
اینکه کل بازی خوابه
اینکه چه چیزهایی تو بازی میتونه توهم باشه
اینکه ونوم خود باسه
و....
و کلی چیز دیگه که تو ردیت گذاشته شده و یونس صرفا داره ignoreمی کنه.
در نهایت هم بگم اصلا بلاتکلبف نیستیم.یا بازی همین mess ای بود که دیدیم یا باید بشینیم نوک دیس ارم کنیم تا چپتر 3 باز بشه.به خاطر داشته باشید که اسم چپتر 2 ,race هست.
مسئله اینجاست که به نظر میاد کونامی به دلایل نامعلومی داره تعداد نوک ها را کنترل می کنه.
همهی تئوریها رو تو NBGO دیگه حفظم از بس چک کردم. در این مورد زیاد بحث داشتیم. چپتر 3 هم وجود نداره. اصلاً ببینید چقدر پایان بازی آشغال بوده و ارضاتون نکرده که دنبال چپتر 3 هستید تا بلکه مثلا حرف پایان عوض بشه... چپتر 3 تهش یه کاتسینه. نه Outer Heavenای قرار هست ببینیم نه بیگ باس شیطانی. مثلاً فکر میکنید بازی اون همه پیشرفت مادر بیس رو ول میکنه بعد یهو مثلا وارد نقش بیگ باس میشید و از این رویاهای شیرین که تا قبل عرضه بازی وجود داشت؟ متأسفانه نمیخواید با این حقیقت کنار بیاید که TPP تو همه زمینهها جز مخفیکاری از بازار الانش ضعیفتره و مقابل متال گیر 1 سه نسل پیش فقط پسرفت داشته جای پیشرفت.