12-03-2016, 09:05 PM
تحلیل خام:
برای اولین بار بود دیدم که یک بازی مالتیپلیر آنلاین گوتی میشه. البته این رو شاید خیلی کاربران ایرانی متوجه نشن و درک نکنن چون سهم ما ایرانیها در آنلاین بازی کردنِ بسیاری از عناوین به شدت پایینه. نهایتا شاید DOTA2 یا WOW بازی کنیم، اون هم با هزار و یک دردسر. بنابراین از اونجایی که بیشتر وقتمون رو صرف بازیهای آفلاین میکنیم یا فقط بخش سینگل یک بازی رو تجربه میکنیم، گوتی شدن یک مالتیپلیر آنلاین برامون عجبیه. البته اینا توضیح واضحاته ولی همچنان گوتی شدن اور واچ به نظرم جای تامل داره.
به نظرم دو تا برداشت میشه از این قضیه کرد.
1. رشد بازیهای مالتیپلیر آنلاین داره از حد متوسطِ خودش بیشتر میشه و گیمرهای Causal هم بیشتر به این سمت ترغیب میشن. بعد از DOTA2 و LOL، اور واچ و SMITE هم خیلی سریع جاشون رو پیدا کردن و به نظر میاد این قضیه ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر ناشران و تولیدکنندگاه بخوان به مقوله گیم، دیدِ صعنتی/تجاری داشته باشن، ظاهرا بازیهای مالتیپلیر آنلاین فروش و سود بیشتری خواهد داشت، حتی اگر F2P هم باشن.
2. گوتی شدن یک مالتیپلیر آنلاین برخلاف سایر سالها یک پیام از طرف منتقدین و مراسمهای اینطوری به ناشران و تولیدکنندگان هست که آقا! یک مالتیپلیر آنلاین هم میتونه گوتی بشه. یک مالتیپلیر آنلاین هم میتونه تو مراسمهای اینطوری حسابی تحویل گرفته بشه. طبق یکی از مقالاتی که از کوتاکو هم خونده بودم، میشه تا حدی نتیجه گرفت که گوتی شدن هم مثل متای بازی، حسابی مورد توجه ناشران و تولیدکنندگان هست. با این اوصاف، از این به بعد باید شاهد یک تغییر استراتژیک تو ساخت بازیها باشیم و اون هم کشیده شدن اغلب بازیها به سمت مالتیپلیر آنلاین شدن هست. یعنی احتمالا از این پس باید شاهد عناوین بیشتری از مالتیپلیر آنلاین باشیم یا بازیهایی که به هر نحوی، بخش مالتیپلیر آنلاین تو خودشون داشته باشن.
یک پیشبینی ضعیف هم میتونم از آینده گیم بکنم ولی مطمئن نیستم و اون هم اینکه بازیهای مالتیپلیر آنلاین از این پس اغلب برای گیمرهای Casual ساخته میشن و برعکس، عناوینی مثل دارک سولز و امثالهم برای گیمرهایی کمی جدیتر. هرچند خود دارک سولز 3 هم نسبت به دو نسخه قبلی خودش خیلی خیلی آسونتر شده بود و ممکنه در آینده اون هم به جمع Casualها بپیونده.
برای اولین بار بود دیدم که یک بازی مالتیپلیر آنلاین گوتی میشه. البته این رو شاید خیلی کاربران ایرانی متوجه نشن و درک نکنن چون سهم ما ایرانیها در آنلاین بازی کردنِ بسیاری از عناوین به شدت پایینه. نهایتا شاید DOTA2 یا WOW بازی کنیم، اون هم با هزار و یک دردسر. بنابراین از اونجایی که بیشتر وقتمون رو صرف بازیهای آفلاین میکنیم یا فقط بخش سینگل یک بازی رو تجربه میکنیم، گوتی شدن یک مالتیپلیر آنلاین برامون عجبیه. البته اینا توضیح واضحاته ولی همچنان گوتی شدن اور واچ به نظرم جای تامل داره.
به نظرم دو تا برداشت میشه از این قضیه کرد.
1. رشد بازیهای مالتیپلیر آنلاین داره از حد متوسطِ خودش بیشتر میشه و گیمرهای Causal هم بیشتر به این سمت ترغیب میشن. بعد از DOTA2 و LOL، اور واچ و SMITE هم خیلی سریع جاشون رو پیدا کردن و به نظر میاد این قضیه ادامه خواهد داشت. بنابراین اگر ناشران و تولیدکنندگاه بخوان به مقوله گیم، دیدِ صعنتی/تجاری داشته باشن، ظاهرا بازیهای مالتیپلیر آنلاین فروش و سود بیشتری خواهد داشت، حتی اگر F2P هم باشن.
2. گوتی شدن یک مالتیپلیر آنلاین برخلاف سایر سالها یک پیام از طرف منتقدین و مراسمهای اینطوری به ناشران و تولیدکنندگان هست که آقا! یک مالتیپلیر آنلاین هم میتونه گوتی بشه. یک مالتیپلیر آنلاین هم میتونه تو مراسمهای اینطوری حسابی تحویل گرفته بشه. طبق یکی از مقالاتی که از کوتاکو هم خونده بودم، میشه تا حدی نتیجه گرفت که گوتی شدن هم مثل متای بازی، حسابی مورد توجه ناشران و تولیدکنندگان هست. با این اوصاف، از این به بعد باید شاهد یک تغییر استراتژیک تو ساخت بازیها باشیم و اون هم کشیده شدن اغلب بازیها به سمت مالتیپلیر آنلاین شدن هست. یعنی احتمالا از این پس باید شاهد عناوین بیشتری از مالتیپلیر آنلاین باشیم یا بازیهایی که به هر نحوی، بخش مالتیپلیر آنلاین تو خودشون داشته باشن.
یک پیشبینی ضعیف هم میتونم از آینده گیم بکنم ولی مطمئن نیستم و اون هم اینکه بازیهای مالتیپلیر آنلاین از این پس اغلب برای گیمرهای Casual ساخته میشن و برعکس، عناوینی مثل دارک سولز و امثالهم برای گیمرهایی کمی جدیتر. هرچند خود دارک سولز 3 هم نسبت به دو نسخه قبلی خودش خیلی خیلی آسونتر شده بود و ممکنه در آینده اون هم به جمع Casualها بپیونده.