09-19-2021, 01:54 PM
Kpi مخفف سه کلمه Key Performance Indicator است. Kpi که در فارسی به آن ” شاخص کلیدی عملکرد” گفته میشود، یک مقدار قابل اندازه گیری است. این مقدار نشان میدهد که یک شرکت یا سازمان چطور به شکل موثری به اهدافی که برای کسب و کار خود مشخص کرده، رسیده است. سازمانها از KPi در سطوح مختلف برای ارزیابی موفقیت خود در رسیدن به اهدافشان استفاده میکنند.
شاخصهای کلیدی عملکرد به دو دسته تقسیم بندی میشوند:
سوالات مهم در تعریف شاخص کلیدی عملکرد
برای تعریف KPI بهتر است ابتدا این سؤالات را مطرح کنید:
• نتیجه مورد نظر مجموعه شما چیست؟
• چرا رسیدن به این نتیجه مهم است؟
• مجموعه شما پیشرفت را چطور اندازه گیری میکند؟
• چگونه میتوانید بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارید؟
• چه کسی مسئول نتیجه کسب و کار است؟
• با چه معیاری میسنجید که آیا به نتیجه مورد نظر خود رسیدهاید یا خیر؟
• نتیجه کار و پیشرفت خود را هر چند وقت یک بار اندازه گیری میکنید؟
حالا به عنوان مثال، کسب وکاری را در نظر بگیرید که اصلیترین هدف آن افزایش درآمد فروش در سال جاری است. پاسخ پرسشهای فوق برای این شرکت چیزی شبیه به موارد زیر خواهد بود:
• افزایش ۲۰ درصدی فروش در سال جاری
• چون رسیدن به این هدف باعث میشود که کسب وکار ما سودآور باشد
• افزایش درآمد به عنوان پیشرفت در نظر گرفته میشود
• با استخدام مسئولان فروش بیشتر و تبلیغ کردن برای مشتریان فعلی مجموعه تا محصول بیشتری بخرند
• مدیر فروش مسئول این شاخص است
• در صورتی که در آمد امسال حداقل ۲۰ درصد از درآمد سال گذشته بالاتر رفته باشد یعنی به نتیجه دلخواه رسیده ایم
• این موضوع به صورت ماهانه بررسی خواهد شد
انواع شاخصهای کلیدی عملکرد
در مجموعههای کاری مدرن یک تیم، مسئول تدوین استراتژی برای نحوه تعریف KPI میشود. شناخت انواع KPI به این تیم کمک میکند تا شاخصهای درست را برای این منظور در نظر بگیرند.
انواع شاخصهای کلیدی عملکرد شامل موارد زیر میشود:
۱- شاخصهای کمی: شاخصهای کمی مستقیمترین KPI ها هستند. این شاخصها فقط با یک عدد اندازه گیری میشوند. به طور کلی دو نوع شاخص کمی وجود دارد، پیوسته و گسسته.
۲- شاخصهای کیفی: شاخصهای کیفی با اعداد اندازه گیری نمیشوند. KPI کیفی ویژگی یک فرایند یا تصمیم تجاری است.
۳- شاخصهای پیشرو: از شاخصهای پیشرو برای پیش بینی نتیجه ایجاد تغییر در یک فرآیند و تأیید روندهای بلند مدت داده ها استفاده میشود.
۴- شاخصهای تأخیر: بعد از انجام یک اقدام خاص روی یک طرح، برای اندازه گیری نتایج حاصل از آن و بازتاب موفقیت یا شکست آن طرح از این شاخص استفاده میشود.
۵- شاخصهای ورودی: از شاخصهای ورودی برای اندازه گیری منابع مورد نیاز برای یک فرایند یا پروژه تجاری استفاده میشود.
۶- شاخصهای فرآیند: شاخصهای فرایند به طور خاص برای سنجش عملکرد یک فرآیند استفاده میشوند.
۷- شاخصهای خروجی: شاخصهای خروجی، موفقیت یا شکست یک فرایند یا فعالیت تجاری را اندازه گیری میکنند.
۸- شاخصهای عملی: شاخصهای عملی، فرآیندهای موجود شرکت را در نظر میگیرند و تأثیرات آن فرایندها را بر شرکت بررسی میکنند.
۹- شاخصهای جهت دار: شاخصهای جهت دار روندهای خاصی را در یک شرکت ارزیابی میکنند. مثل این که معیارها به چه سمت حرکت میکنند؟ آیا آنها در حال بهتر شدن یا بدتر شدن هستند یا وضعیت ثابتی دارند؟
۱۰- شاخصهای قابل اجرا: شاخصهای قابل اجرا تعهد و اثربخشی یک شرکت را در اجرای تغییرات تجاری اندازه گیری و منعکس میکند.
۱۱- شاخصهای مالی: شاخصهای مالی به منظور اندازه گیری ثبات مالی، رشد و دوام کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از رایج ترین KPI های مالی شامل حاشیه سود ناخالص، سود خالص، حسابهای دریافتی قدیمی و نسبت داراییها هستند.
[font=Iransans]در شاخه ی دیجیتال مارکتینگ با استفاده از مهمترین متریک های دیجیتال مارکتینگ می توانید kpi را به درستی تعریف کنید.
[/font]
گزارش KPI چیست؟
گزارش KPI این امکان را برای مدیران فراهم میکند سریع و ساده شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. به این ترتیب آنها از عملکرد سازمان خود در برابر اهداف استراتژیک تعیین شده مطلع میشوند.
گزارش KPI معمولا آنقدر ساده و قابل درک است که حتی افراد غیر فنی هم میتوانند از آن سر دربیاورند. یعنی تقریباً همه افراد یک مجموعه قادر خواهند بود که روندها را تشخیص داده و روابط را در آن درک کنند.
https://iranhost.com/blog/kpi-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
شاخصهای کلیدی عملکرد به دو دسته تقسیم بندی میشوند:
- شاخصهای کلیدی عملکرد سطح بالا
- شاخصهای کلیدی سطح پایین
سوالات مهم در تعریف شاخص کلیدی عملکرد
برای تعریف KPI بهتر است ابتدا این سؤالات را مطرح کنید:
• نتیجه مورد نظر مجموعه شما چیست؟
• چرا رسیدن به این نتیجه مهم است؟
• مجموعه شما پیشرفت را چطور اندازه گیری میکند؟
• چگونه میتوانید بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارید؟
• چه کسی مسئول نتیجه کسب و کار است؟
• با چه معیاری میسنجید که آیا به نتیجه مورد نظر خود رسیدهاید یا خیر؟
• نتیجه کار و پیشرفت خود را هر چند وقت یک بار اندازه گیری میکنید؟
حالا به عنوان مثال، کسب وکاری را در نظر بگیرید که اصلیترین هدف آن افزایش درآمد فروش در سال جاری است. پاسخ پرسشهای فوق برای این شرکت چیزی شبیه به موارد زیر خواهد بود:
• افزایش ۲۰ درصدی فروش در سال جاری
• چون رسیدن به این هدف باعث میشود که کسب وکار ما سودآور باشد
• افزایش درآمد به عنوان پیشرفت در نظر گرفته میشود
• با استخدام مسئولان فروش بیشتر و تبلیغ کردن برای مشتریان فعلی مجموعه تا محصول بیشتری بخرند
• مدیر فروش مسئول این شاخص است
• در صورتی که در آمد امسال حداقل ۲۰ درصد از درآمد سال گذشته بالاتر رفته باشد یعنی به نتیجه دلخواه رسیده ایم
• این موضوع به صورت ماهانه بررسی خواهد شد
انواع شاخصهای کلیدی عملکرد
در مجموعههای کاری مدرن یک تیم، مسئول تدوین استراتژی برای نحوه تعریف KPI میشود. شناخت انواع KPI به این تیم کمک میکند تا شاخصهای درست را برای این منظور در نظر بگیرند.
انواع شاخصهای کلیدی عملکرد شامل موارد زیر میشود:
۱- شاخصهای کمی: شاخصهای کمی مستقیمترین KPI ها هستند. این شاخصها فقط با یک عدد اندازه گیری میشوند. به طور کلی دو نوع شاخص کمی وجود دارد، پیوسته و گسسته.
۲- شاخصهای کیفی: شاخصهای کیفی با اعداد اندازه گیری نمیشوند. KPI کیفی ویژگی یک فرایند یا تصمیم تجاری است.
۳- شاخصهای پیشرو: از شاخصهای پیشرو برای پیش بینی نتیجه ایجاد تغییر در یک فرآیند و تأیید روندهای بلند مدت داده ها استفاده میشود.
۴- شاخصهای تأخیر: بعد از انجام یک اقدام خاص روی یک طرح، برای اندازه گیری نتایج حاصل از آن و بازتاب موفقیت یا شکست آن طرح از این شاخص استفاده میشود.
۵- شاخصهای ورودی: از شاخصهای ورودی برای اندازه گیری منابع مورد نیاز برای یک فرایند یا پروژه تجاری استفاده میشود.
۶- شاخصهای فرآیند: شاخصهای فرایند به طور خاص برای سنجش عملکرد یک فرآیند استفاده میشوند.
۷- شاخصهای خروجی: شاخصهای خروجی، موفقیت یا شکست یک فرایند یا فعالیت تجاری را اندازه گیری میکنند.
۸- شاخصهای عملی: شاخصهای عملی، فرآیندهای موجود شرکت را در نظر میگیرند و تأثیرات آن فرایندها را بر شرکت بررسی میکنند.
۹- شاخصهای جهت دار: شاخصهای جهت دار روندهای خاصی را در یک شرکت ارزیابی میکنند. مثل این که معیارها به چه سمت حرکت میکنند؟ آیا آنها در حال بهتر شدن یا بدتر شدن هستند یا وضعیت ثابتی دارند؟
۱۰- شاخصهای قابل اجرا: شاخصهای قابل اجرا تعهد و اثربخشی یک شرکت را در اجرای تغییرات تجاری اندازه گیری و منعکس میکند.
۱۱- شاخصهای مالی: شاخصهای مالی به منظور اندازه گیری ثبات مالی، رشد و دوام کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از رایج ترین KPI های مالی شامل حاشیه سود ناخالص، سود خالص، حسابهای دریافتی قدیمی و نسبت داراییها هستند.
[font=Iransans]در شاخه ی دیجیتال مارکتینگ با استفاده از مهمترین متریک های دیجیتال مارکتینگ می توانید kpi را به درستی تعریف کنید.
[/font]
گزارش KPI چیست؟
گزارش KPI این امکان را برای مدیران فراهم میکند سریع و ساده شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. به این ترتیب آنها از عملکرد سازمان خود در برابر اهداف استراتژیک تعیین شده مطلع میشوند.
گزارش KPI معمولا آنقدر ساده و قابل درک است که حتی افراد غیر فنی هم میتوانند از آن سر دربیاورند. یعنی تقریباً همه افراد یک مجموعه قادر خواهند بود که روندها را تشخیص داده و روابط را در آن درک کنند.
https://iranhost.com/blog/kpi-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/