امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
به دنبال واقعیت در دنیای مجازی
#1
[تصویر:  gmp4_vr-showdown-facebook-inc-oculus-vs-...sony-c.jpg]
زمان به‌سرعت در حال گذر است و هرروز شاهد پیشرفت تکنولوژی در اقصی نقاط جهان هستیم، معلوم نیست که امشب سر بر بالین بگذاریم، فردا چه وسیله جدیدی اختراع خواهد شد. ما برای تحقق بخشیدن به آرزوهایمان تمام تلاش خود را می‌کنیم، حال این آرزو پرواز کردن باشد یا به کرات دیگر رفتن؛ اما نکته مهم این است که چقدر فناوری زندگی ما انسان‌ها را تحت الشعاع قرار داده است. پیشرفت فناوری همان‌گونه که اثرات منفی به همراه داشته است، نکات مثبت درخشانی در کارنامه خود دارد؛ اما آسایشی که این پیشرفت برای ما به وجود می آورد همیشه مفیدتر بوده و برای همین نکات منفی حتی بزرگ، آن‌چنان مسئله خطرناکی به‌حساب نمی‌آید. ابتدا چرخ اختراع شد برای جابه‌جا کردن اجسام، بعد ماشین، سپس هواپیما و ... ولی همیشه رفت‌وآمد با این وسایل خطرات زیاد و جبران‌ناپذیری را داشته است. فرض کنید روزی فرارسد که دیگر نیازی به رفت‌وآمد نباشد و تمام آرزوهای شما فقط با یک دکمه هرکجا که هستید، در دسترس شما باشند؛ امکان دارد علاقه داشته باشید به سفر کردن و دیدن مناطق مختلف جهان، شاید بااینکه شنا بلد نیستید دوست دارید زیر اقیانوس‌ها را ببینید، احتمال دارد تا حالا حتی یک شیر زنده را از نزدیک ندیده باشید چون ازآن می‌ترسید و ...
همه این‌ها امکان‌پذیر است اما نه به‌وسیله یک زیردریایی یا داشتن قدرت تل پورت و حتی شجاعت هرکول! بلکه شما می‌توانید در دنیای مجازی و خیالی تمام موارد بالا را تجربه کنید. شرکت‌های پیشرو در ساخت تکنولوژی با معرفی وسیله‌ای به نام  هدست واقعیت مجازی تقریباً سعی دارند چنین کاری را انجام دهند. کاری که شاید تصور آن هم برای شما سخت باشد ولی مطمئناً یکی از بهترین اختراعات قرن خواهد بود و تجربه‌ای را برای ما رغم خواهد زد که گذشتگان در حسرت آن بوده‌اند.
 
Virtual Reality چیست؟
 
سؤالی که ذهن خیلی از مردم را این روزها درگیر خودکرده است مطمئناً تعریف واقعیت مجازی (VR) و طرز کار آن است. به زبان ساده‌تر به دنیای مجازی که شما بتوانید با آن تعامل برقرار کنید و هرلحظه که بیشتر در آن حضور دارید، برای شما واقعی‌تر جلوه کند واقعیت مجازی گویند؛ اما واقعیت مجازی خود چند شرط دارد تا بتواند حس واقعی بودن محیط را به استفاده‌کننده خودالقا کند. اولین شرط سه‌بعدی بودن این دنیا و طراحی خوب آن است به نحوی که وقتی به‌وسیله هدست مخصوص وارد آن شوید کاملاً شمارا در خود گم کند و انگار واقعاً در آن مکان و فضا حضور دارید؛ لیکن این شرط به تنهایی کافی نیست، دومین موردتعامل برقرار کردن با این دنیا است، مطمئناً در میان حواس پنج گانه، حس لامسه، بهترین گزینه برای تعامل و شناخت محیط است و اگر بتوانید با یک دنیای مجازی و اجسام آن تعاملی واقعی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی آن فضا را درک کنید. فناوری دیگری هم شبیه به واقعیت مجازی وجود دارد به نام واقعیت افزوده که فرق اساسی این دو باهم این است که در واقعیت افزوده شما در دنیای واقعی شاهد اجسام و تصاویر مجازی هستید؛ ولی در واقعیت مجازی کلاً در یک دنیای مجازی و حتی بدن مجازی حضور دارید. فناوری VR ازنظری کیفی به دو عامل پهنای باند که همان میزان بزرگی دنیای مجازی و عمق باند که همان میزان اطلاعات ردوبدل شده بین کامپیوتر و چشم شما هست بستگی دارد.
 [تصویر:  xfjr_finally_a_reality_by_micoolsoft-d3a0qr2.jpg]

هدست های واقعیت مجازی و سخت‌افزار موردنیاز آن:
 
هدست های واقعیت مجازی به چند دسته تقسیم می‌شوند که یکی از معمولی‌ترین آن‌ها HMD نام دارد. این نوع هدست در اصل به‌وسیله دو نمایشگر که از نوع CRT هستند، باعث برجسته‌بینی تصاویر و فیلم‌ها می‌شود و شما هنگام مشاهده آن‌ها، احساس می کنید تصاویر و فیلم ها دارای عمق هستند. خوشبختانه با پیشرفت سریع تکنولوژی نمایشگرها LCD و LED باکیفیت بالاتر جای نمایشگرهای قدیمی را گرفتند تا ازنظر کیفی این تکنولوژی چیزی کم نداشته باشد.
Cave Auyomatic Virtual Enviroments یا به‌اختصار CAVE نوع دیگر از هدست واقعیت مجازی می‌باشد که طرز کار آن کمی فرق دارد، در اصل شما در یک اتاقک قرار می‌گیرید و بعد به‌وسیله پروژکتورهای خاص تصاویر مجازی در اتاق پخش می‌شود حالا با قرار دادن هدست مخصوص می‌توانید از یک دنیای مجازی ژرف‌تر لذت ببرید، این کار باعث می‌شود شما بیشتر با دنیای مجازی که در آن قرار دارید ارتباط برقرار کنید. سازندگان برای اینکه عمق و حس واقعیت بیشتری به دنیای مجازی ساخته‌شده ببخشند از سخت‌افزارهای دیگر هم کمک می‌گیرند، سخت‌افزارهایی مثل ردیاب حرکتی یا وسایلی برای تعامل برقرار کردن با دنیای مجازی مثل دستکش و اسلحه که استفاده از هرکدام باعث تجربه واقعی‌تر و عمیق‌تر از دنیای مجازی می‌شود.
اما مهم‌ترین نکته‌ای که شاید شمارا شگفت‌زده کند این است که تمام فناوری VR و ساخت یک دنیای مجازی فقط با یک سیستم کامپیوتر خانگی باقدرت نسبتاً بالا قابل‌استفاده است! با توجه به اینکه تصاویر و فیلم‌ها موجود در این فنّاوری باکیفیت 1080P و نرخ فریم 60FPS کار می‌کنند پس شما می‌توانید با یک سیستم نسبتاً قوی به‌راحتی از این تکنولوژی لذت ببرید. برای مثال سازندگان برای استفاده ازهدست Oculus Rift سیستم زیر را پیشنهاد می کنند:
نقل‌قول:
 NVIDIA GTX 970  یا AMD 290 Equivalent و یا بهتر
Intel i5-4590 Equivalent و یا بهتر
۸GB+ RAM
Compatible HDMI 1.3 video output
۲x USB 3.0 ports
Windows 7 SP1 یا جدید تر
خوشبختانه این فناوری در همین مدت‌زمان کم پیشرفت قابل‌توجهی داشته است و حالا نوبت آشنایی با چند نمونه معروف از این فناوری است.
[تصویر:  x9fx_j6nl4bbtpaidli5k.jpg] 

 Vive:

این هدست نتیجه همکاری یکی از معروف‌ترین شرکت‌های موبایل ساز در جهان یعنی HTC و همتای خود در صنعت بازی‌سازی یعنی Valve است که در حال حاضر از حریفان خود یکسر و گردن بالاتر قرار دارد. هدست Vive ازنظر ساختاری مجهز به دو نمایشگر مجزا به‌اندازه های 1200 در 1080 هست که ازنظر اندازه کمی از دیگر هدست ها پیشی می‌گیرد؛ اما ازنظر حداکثر نرخ فریم عدد 90FPS را به دست می‌آورد که از Morpheus، حدود 30 فریم کمتر است. Vive به همراه خود برگ برنده‌ای دارد به نام Lighthouse که درواقع دو حسگر حرکتی هستند که روبروی هم در اتاق قرار می‌گیرند و توانایی شناسایی و بررسی حرکات شمارادارند و تمام حرکات شما در تمامی زوایا را تحلیل می‌کنند و با ارسال آن به هدست باعث می‌شوند که حس حضور در دنیای مجازی بیشتر به واقعیت نزدیک شود. البته این تمام ماجرا نیست و سازندگان برای اینکه کامل شمارا در فضای مجازی غوطه‌ور کنند دو کنترلر مخصوص مانند کنترلر Move شرکت سونی در اختیار شما می‌گذارند تا شما هیچ کم و کاستی را احساس نکنید.  
 [تصویر:  4uky_maxresdefault.jpg]

Hololens:
 
مایکروسافت شرکتی است که نه‌تنها از حریفان خود عقب نمانده است، بلکه با ارائه محصولی خاص و متمایز از دیگران سعی کرده مشتریان را به سمت خود جذب کند. Hololens، در اصل همان تکنولوژی واقعیت افزوده به همراه هولوگرام است که تمام محاسبات توسط خود وسیله صورت می‌گیرد و از 3 پردازنده گرافیکی، مرکزی و هلوگرافیک استفاده می‌کند. این هدست با استفاده از یک دوربین کوچک اشیا را رصد می‌کند و اطلاعات لازم را به‌صورت هولوگرام نمایش می‌دهد. یکی از نکات جالب این هدست آن است که کنترل فضای مجازی یا همان موارد واقعیت افزوده همه توسط دست شما و بدون هیچ وسیله اضافی دیگری انجام می‌پذیرید که استفاده از این هدست را برای هر شخص با هر سن و وضعیت جسمانی فراهم می‌کند.
[تصویر:  xpbn_windows10hololens120080.jpg] 

Gear VR:

تنها هدستی که در حال حاضر در بازار قابل‌خرید است، محصول شرکت سامسونگ Gear VR نام دارد که این هدست از خود گوشی‌های این شرکت به‌عنوان صفحه‌نمایش بهره می‌برد. استفاده از خود گوشی باعث شده این محصول قیمتی ارزان و مقرون‌به‌صرفه داشته باشد؛ اما با توجه به اینکه Gear VR فعلاً فقط از گوشی Galaxy Note پشتیبانی می‌کند کمی برای قضاوت در مورد قابلیت‌های آن زود است. البته شرکت سامسونگ برنامه مفصلی برای این هدست دارد و به‌زودی گوشی‌های جدید این شرکت مثل Galaxy S6 Edge و Galasxy Note Edge نیز به‌عنوان صفحه‌نمایش برای این هدست مورد است قرار می‌گیرند.
[تصویر:  zbwx_unboxing-gear-vr_5.jpg]
 
Oculus Rift:

John Carmeck را که همه می‌شناسیم، یکی از بزرگ‌ترین سازندگان بازی در جهان که نیازی به تعریف و تمجید بیشتر ندارد شخصی که پیشرو در پیدایش تکنولوژی هدست های واقعیت مجازی است و در حال ظاهر  محصول ساخت شده توسط او، آماده ورود به بازار جهانی می باشد. OR در ابتدا به دلیل نوپا بودن از ضعف‌های زیادی مثل تارومات بودن تصویر رنج می‌برد اما حالا به لطف 2 مانیتور OLED و رزولوشن 1080P دیگر مشکلی ندارد و John Carmeck و Facebook امیدوارند در صورت حضور موفق OR در بازار بتوانند گام های بلندتری در راه پیشرفت این فناوری بردارند.
[تصویر:  ghh_oculus_rift_-_developer_version_-_front.jpg]

Morpheus:

یک هدست با نمایشگر 5.7 اینچی با رزولوشن 1080p و از نوع OLED  که نرخ فریم 120FPS را تولید می‌کند تصور کنید؛ بله این مشخصات هدست واقعیت مجازی شرکت سونی یعنی Morpheus است. سونی به‌خوبی توانسته توانایی خود را در این فناوری به رخ همگان بکشد و با منتشر کردن چند برنامه و بازی برای این هدست به دیگر شرکت‌ها نشان دهد که در این تکنولوژی نیز حرفی برای گفتن دارد.
 [تصویر:  jfk_nqvzydrs1zwvowennxuf.jpg]

صنعت بازی‌سازی و هدست های واقعیت مجازی:
 
در ابتدا کسی فکرش را هم نمی‌کرد که فناوری واقعیت مجازی تا این حد پیشرفت کند، شرکت‌های بازی‌سازی در ابتدا حتی اظهارنظری هم در مورد این تکنولوژی نمی‌کردند، ولی حالا که چند غول بازی‌سازی و فناوری جهان در حال کار بروی پروژه واقعیت مجازی هستند، این دستاورد جدید نیز روزبه‌روز در حال پیشرفت است. شاید اظهارنظر اولیه آقای Anderw Wilson مدیرعامل شرکت EA در مورد تکنولوژی VR جالب‌توجه باشد:
نقل‌قول:  چیزی که باعث تعجب تیم بازی‌سازی من شده است، این است که به‌وضوح یک روش جدید بازی کردن در حال خلق شدن است  (دیوار چهارم بازی کردن) و ما نیز بر روی استفاده از آن تمرکز کرده‌ایم، من نمی‌دانم تکنولوژی‌های مشابه VR چه چیزهایی را به ارمغان می‌آورند اما ما در حال حاضر بر روی آن کار می‌کنیم.
ازنظر او بعد از روش کلاسیک بازی با کنسول‌ها، گوشی‌های هوشمند و در آخر تجربه بازی‌ها با موس و کیبورد (PC)، واقعیت مجازی یک روش جدید برای بازی کردن به بازیباز را ارائه می‌دهد که از تمام روش‌های قبلی احساسی‌تر، هیجان‌انگیزتر و مفرح‌تر می باشد. دراین‌بین شرکت‌های نه‌چندان بزرگی مثل کرایتک آمادگی خود را برای ورود به دنیای این فناوری جدید اعلام کرده‌اند؛ اما در مقابل بعضی از بزرگان صنعت بازی‌سازی هنوز این فناوری را نوپا و ناقص می‌دانند. میلیاردر معروف آقای Bill Gates در مورد محصول شرکت خود یعنی Hololens چنین نظری دارد:
نقل‌قول: HoloLens بسیار شگفت‌انگیز است. مایکروسافت توان بسیار زیادی را بر روی چیپ و نرم‌افزارهای این تکنولوژی قرار داده است و باید آن را به‌عنوان آغاز واقعیت مجازی بشناسیم. گمراه نشدن و از دست ندادن ایده اصلی در مسیر ساخت چنین دستگاهی، بسیار سخت است و چیدمان همه بخش‌های آن در کنار یکدیگر، به‌سرعت بسیار بالایی نیاز دارد. رسیدن به هدف اصلی و نهایی، چند سالی به طول خواهد انجامید و به ساخت برنامه‌های کاربردی نیاز دارد.
Phil Spencer مدیر بخش Xbox شرکت مایکروسافت نیزعرضه هدست های واقعیت مجازی را هنوز زود می‌داند: 
نقل‌قول: فکر نمی‌کنم که در حال حاضر زمان خوبی برای عرضه‌ی محصولات حوزه‌ی واقعیت مجازی باشد. من در مورد پنج سال آینده هیچ نظری ندارم، اما مطمئن هستم که این محصولات در حال حاضر نمی‌توانند موفق باشند. من معتقدم در حال حاضر باید به سراغ فناوری‌ها و ایده‌هایی رفت که می‌توان با استفاده از آن تجربه‌ی کاربری XBOX ONE را بهتر کرد. 
البته دراین‌بین افراد بزرگی مثل Cliff Bleszinski این فناوری را با حضور در DisneyLand مقایسه می‌کند و آن را تجربه‌ای فراموش‌نشدنی قلمداد کرده است. شرکت Valve حتی بازی Half Life را به‌وسیله هدست واقعیت مجازی خود یعنی Vive  چند باری شبیه‌سازی کرده است؛ ولی در مورد ساخت کامل بازی به این صورت هنوز هیچ اطلاعاتی را در معرض عموم قرار نمی دهد و از آن به‌عنوان یک آزمایش یاد می کند، برای درک بهتر این موضوع به سخنان Jeep Barnett از برنامه نویسان شرکت Valve توجه کنید که می‌گوید:
نقل‌قول:
 ما نمی‌گوییم «نه»، اما هنوز نمی‌دانیم راه درست چیست. ارزشمند‌ترین دارایی ما، زمان است و متأسفانه ما زمان کافی برای انجام هر کاری برای مردم نداریم. آیا ما ساخت تمامی بازی‌های خود را در تکنولوژی  واقعیت مجازی دوست خواهیم داشت؟ البته؛ اما ما زمان کافی برای مردم نداریم. پس باید متوجه بشویم چه چیزی برای واقعیت مجازی بهتر است و می‌تواند به نقطه قوت این فنّاوری تبدیل شود. 
با توجه به تمام سخنان گفته می‌توان این‌طور برداشت نمود که تمام شرکت ها سعی دارند تا به‌نوعی پیشرفت این فناوری جدید را به‌آرامی و در مدت‌زمان بیشتری انجام دهند تا بهترین نتیجه را به دست آورند.
[تصویر:  pf5_p3180223-x2.jpg] 
 وضعیت هدست های واقعیت مجازی در صنعت بازی‌سازی و مشکلات پیش روی آن:
 
همان‌طور که قبلاً ذکر شد تنها هدست واقعیت مجازی قابل‌خرید در بازار Gear VR شرکت سامسونگ است که برای صفحه‌نمایش آن از گوشی‌های خود این شرکت استفاده می‌کند و توانسته فروش رضایت بخشی هم در اروپا داشته باشد. Oculus Rift هم به‌زودی باقیمت 350 دلار قرار است وارد بازار جهانی شود که سازندگان امیدوارند با توجه به قدرت این هدست به فروش خوبی دست پیدا کنند. هدست های Vive، Morphues و Hololens هنوز تاریخی عرضه عمومی ندارند و شرکت‌های سازنده آن‌ها در حال کار بیشتر بروی این هدست ها هستند، البته با توجه به زمان کمی تا نمایشگاه معروف E3 باقی‌مانده است باید منتظر رونمایی دوباره این هدست ها در این نمایشگاه باشیم مخصوصاً وقتی شرکت مایکروسافت خبر از یک نمایش کامل از محصول خود در کنفرانس نمایشگاه E3 را می‌دهد.
اشرکت‌ها برای نمایش محصولات خود، در حال تولید چندین بازی مخصوص برای هدست واقعیت مجازی خود هستند تا تجربه مخصوص و فوق‌العاده دنیای مجازی را به شما نشان دهند. بازی Gallery و Aperture Science برای  هدست شرکت Valve، دو عنوان Temple Run و Project zero برای هدست واقعیت مجازی Gear VR و در آخر Heist که مربوط به Morphues می‌شود همگی از معروف‌ترین بازی‌های ساخته‌شده برای هدست های واقعیت مجازی هستند که توجه منتقدان و بازیبازان را به خود جلب کرده‌اند. در این میان بازی‌های زیبایی مانند نسخه جدید Angry brid نیز در دست‌ساخت است که می‌تواند موفقیت خود را دوباره در هدست های واقعیت مجازی تکرار کند.
[تصویر:  9b11_angry-birds-vr-samsung-gear-vr.jpg]

حالا نوبت آن است که مشکلات هدست واقعیت مجازی را بررسی کنیم. اولین و شایع‌ترین مشکل این فناوری، البته سازندگان قول دادند آن را برطرف کنند، سرگیجه و حالت تهوع است که بعد از استفاده از هدست ها در مدت‌زمان زیاد برای شما رخ می‌دهد. راه‌حل این مشکل افزایش نرخ فریم نمایشگرهای هدست است، ولیبا افزایش نرخ فریم به سیستمی قوی‌تر نیاز داریم و این باعث می‌شود که تجربه دنیای مجازی برای همه ممکن نباشد. مشکل دیگر بازی‌های عرضه شده برای این تکنولوژی است که هنوز سرنوشتی مبهم دارند. صرفاً نمی‌توانید شما یک مصرف‌کننده را مجبور به خرید محصولی کنید که 2 تا 3 بازی مخصوص دارد. شرکت‌های بازی‌سازی باید در کنار توسعه این تکنولوژی به ساخت استودیوهای بازی‌سازی برای این هدست ها مبادرت ورزند، وگرنه یک محصول با تنوع کم هیچ‌وقت نمی‌تواند موفق ظاهر شود؛ اما سؤال دیگری که در میان مطرح می‌شود این است که برای تعامل با دنیای مجازی ساخته‌شده توسط این هدست ها چه ابزاری نیاز است؟ آیا فقط کنترلر کنسول‌ها کفایت می کند؟ 
مسلماً جواب سؤالات بالا منفی می باشد چراکه باید بازیباز تماماً خود را غرق در محیط مجازی درک کند تا بتواند بیشترین لذت را از این فناوری ببرد و برای رسیدن به این مهم باید تعامل با دنیای مجازی به‌حداعلا برسد؛ مانند حس کردن بوها، لمس کردن اجسام مجازی و ... تا تجربه دنیای مجازی به واقعیت نزدیک‌تر شود. خوشبختانه در این راستا نیز وسایل خوبی ساخته‌شده است مثل یک وسیله که به هدست Oculus Rift وصل می‌شود و بوهای باران، چوب، خاک، گل و ... را برای شما به‌صورت مصنوعی شبیه‌سازی می‌کند یا وسیله ای موسوم به OMNI TreadMill که با قرار گرفتن در داخل آن می توانید با حرکت داد بدن خود یا در جا دویدن در آن  احساس کنید که دیگر دنیای مجازی در اختیار شما قرار دارد و می توانید هر کاری در این دنیا انجام دهید؛ اما سازندگان هنوز به راه‌حل کاملی نرسیده‌اند چراکه هرکدام از این وسایل عیب‌های خاص خود رادارند و فعلاً کسی نمی‌خواهد تجربه برخورد به اجسام اتاق و درد عضلانی ناشی از استفاده شمشیر را به خاطر بازی در دنیای مجازی تحمل کند. این موارد بیشتر مربوط به بخش فنی این فناوری می‌شوند اما در بخش بازار نیز مشکلاتی وجود دارد و اولین آن همین چند شرکتی بودن این تکنولوژی است، وقتی از یک فناوری نوپا چند برند مختلف باقابلیت مختلف وجود داشته باشد خریدار مطمئناً برای خرید سردرگم خواهد شد و همین عامل پیش‌پاافتاده باعث می‌شود بسیاری از خریداران دست از خرید این محصولات بکشند و منتظر نظر منتقدان و دیگران اشخاص باشند که باعث فروش پایین این فناوری در هنگام ورود به بازار می‌شود. البته می‌شود این‌طور نیز به موضوع نگاه کرد که کافی است یکی از این هدست ها نتواند رضایت خریداران را برآورده کند و آن چیزی که انتظار دارند نباشد؛ این اتفاق باعث می‌شود خریداران به این محصول نگاهی منفی پیدا کنند و حتی در صورت حضور برندی جدید و قدرتمند،  آن استقبال مردمی که نیاز است تا این فناوری جدید راه خود را ادامه دهد مشاهده نشود.
البته این نکته را باید در نظر بگیرم حتی اگر این فناوری برای بازی‌ها به هدف بالایی نرسد می‌تواند برای صنعت فیلم‌سازی یا آموزشی مورداستفاده وسیع قرار گیرد.
 [تصویر:  c1hw_maxresdefault_(2).jpg]

آینده هدست های واقعیت مجازی در صنعت بازی 
 
 حالا وقت آن رسیده است با توجه به تمام اطلاعات به‌دست‌آمده ببینیم که در آینده هدست های واقعیت مجازی چه نقشی در صنعت بازی خواهند داشت. بیایید فرض کنیم در آینده نیز 5 محصول Vive، Morphues، Hololens، Gear VR، Oculus Rift انتخاب اول خریداران باشد و یک خانواده پنج‌نفره متشکل از مادر، پدر، پسر، دختر و مادربزرگ بخواهند هرکدام یکی از این محصول‌ها خریداری کنند به نظر شما بهترین انتخاب برای هر شخص کدام هدست است؟ بگذارید یک تحلیل ساده انجام دهیم.
 
 پدر خانواده:
زحمتکش‌ترین فرد خانواده مطمئناً به خاطر خستگی و مشغله کاری وقت زیادی برای بازی ندارد، پس باید هدستی را برای او انتخاب کنیم که در کنار کارایی مثل بازی بتواند به وسیله آن در اینترنت چرخی بزند و فیلم نیز نگاه کند. چون حوصله انجام بازی‌های پرتحرک را ندارد و با توجه به اینکه برای هدست OR برنامه‌ای برای سایت‌های مانند Tweiter ساخته‌شده است و این محصول شرکتی برای ساخت فیلم نیز ثبت کرده است پس بهترین انتخاب در آینده برای پدر خانواده Oculus Rift است. برای این هدست بازی‌های اکشن و معمایی جالبی در حال حاضر ساخته‌شده است که نیز به تحرک زیادی نیز ندارد مطمئناً برنامه‌های بیشتری نیز برای اینترنت گردی و پیگیری اخبار برای این هدست منتشر می‌شود که می‌تواند صحت انتخاب ما را تأیید کند.
 
مادر خانواده:
مسلماً خانم‌ها از وسایل زیبا و سبک بیشتر لذت می‌برند، در کنار این نکته که برای آن‌ها باید محصولی را در نظر بگیریم که بتوانند در کار خانه از آن استفاده کنند و از همه مهم‌تر در دنیای واقعی بتوانند از آن استفاده کنند. Hololens بهترین گزینه برای مادر خانواده است و به‌خوبی نیاز او را تأمین می‌کند با توجه به اینکه Hololens مستقل است و خود تمام محاسبات را انجام می‌دهد و از هدست های دیگر زیباتر و سبک است پس می‌تواند نظر مادر خانواده جلب کند. با توجه به کارایی این هدست که هولوگرام در دنیای واقعی نشان می‌دهد می‌تواند کمک خوبی در کارهای خانه برای او باشد مثلاً هنگام آب دادن گل‌ها میزان دقیق آن را به شما نشان دهد یا هنگام دوختن طریقه دوخت صحیح لباس را روی پارچه برای او نمایان کند و صدها کار دیگر که باعث می‌شود این هدست را بهترین گزینه برای یک مادر خانه‌دار بدانیم. وقتی مایکروسافت صراحتاً اعلام می‌کند هدف آن‌ها از خرید میلیاردی بازی Mincraft استفاده از این عنوان به‌عنوان بازی برای هدست Hololens است  می‌توان مطمئن بود بخش بازی این هدست چیزی کم کسر نخواهد داشت. بازی‌های مثل sims  یا Lego که گیم پلی پیچیده ندارند و می‌توان آن‌ها در دنیای واقعی شبیه‌سازی کرد می‌تواند انتخاب خوبی برای خانم خانه باشد که در کنار کارهای خانه خستگی خود را با اندکی تفریح برطرف کند.
 
پسر خانواده:
یک بچه پر جنب‌وجوش، سرزنده و عاشق بازی‌های کامپیوتری را باید به‌وسیله کدام محصول راضی کنیم؟ داشتن حس گر های حرکتی و وسایلی مثل تفنگ، همین‌طور شرکتی با پشتوانه قوی خدمت‌رسانی به مردم که اولین نکته برای آن‌ها سلامتی بازیباز است می‌تواند انتخاب خوبی برای او باشد. هدست Vive از شرکت Valve با توجه به این‌که در حال حاضربهترین محصول ساخته‌شده است پس در آینده نیز بهترین انتخاب برای بازیباز به‌حساب می‌آید، مخصوصاً اینکه این شرکت Vive را بدون هیچ چشم‌داشتی به توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری داده است تا بتوانند برای این هدست بازی و برنامه طراحی کند. در آینده هدست ها اگر بتوانند بازی‌های بیشتر برای خود توسعه دهند و کیفیت لازم را برای خریداران به ارمغان بیاورند، به انتخاب اول بازیباز ها تبدیل خواهند شد. حرکت کردن در دنیای مجازی، تعامل با اجسام آن، در کنار لذت وصف ناشدنی که دارد تجربه‌ای را رغم خواهد زد که هر گیمری آرزوی آن را خواهد داشت. فرض کنید روزی فرارسد که به همراه کریتوس انتقام او را از خدایان بگیریم، یا در کنار لئون مغز زامبی‌ها متلاشی کنیم و هزاران تجربه‌ای که حتی فرض کردن آن‌ها نیز شمارا دیوانه می‌کند که فقط به‌وسیله هدست های واقعیت مجازی قابل‌باور می‌شوند. Valve و HTC به نظر همان شرکت های هستند که به پروژه خود آینده نگرانه نگاه می کنند و می خواهند بهترین وسیله را به ما عرضه کنید.
 
 دختر خانواده:
چه انتظاری یک دخترخانم جوان می‌تواند از یک هدست واقعیت مجازی داشته باشد؟ بازی‌هایی که او را سرگرم کند، که عناوینی مثل Sims یا شبیه‌سازی حیوانات و ... می تواند باشد، صحبت کردن با دوستانش و توضیح درباره لباس و آرایش خود و به رخ کشیدن آن‌ها و از همه مهم‌تر داشتن محصولی زیبا بدون توجه به کارایی آن! پس Morphues انتخاب خوبی برای او است. این محصول در بین هدست های واقعیت مجازی زیباترین به‌حساب می‌آید البته باید کارایی خوب آن را نیز در نظر گرفت و با توجه به اینکه بازی‌های انحصاری شرکت سونی داستان محور هستند می‌توانند او را سرگرم کند. در کل یک دنیای مجازی خصوصی باکیفیت عالی به نظر می‌رسد تمام خواسته‌های دختر خانواده را برآورده میکند. با توجه به اینکه سونی در ساخت تکنولوژی و بازی‌های کامپیوتری همیشه پیشرو بوده است پس بازی‌های جدید و با ایده نو را نیز می‌تواند برای هدست خود طراحی کند بازی‌هایی که بتواند به‌درستی مزه دنیای مجازی را به بازیباز بچشاند. این هدست با توجه به اینکه از کنترلر حرکتی کنسول سونی Move نیز پشتیبانی می‌کند، که مخصوصاً زیباست، دیگر شکی را برای انتخابمان نمی‌گذارد.
 
مادربزرگ خانواده:
Gear VR و دیگر هیچ! تنها انتخاب منطقی این هدست است چراکه طرز کاری راحت‌تر از بقیه دارد، سبک‌تر است و فقط به گوشی شخص وابسته است. این هدست که تمام قابلیت یک گوشی را دارد و در کنار ایجاد یک فضای مجازی، می‌تواند وسیله خوبی برای مادربزرگ خانواده باشد تا بتواند به وسیله آن، با دیدن عکس‌ها و فیلم‌های قدیمی خاطرات خود را زنده کند، با دوستانش چندساعتی صحبت کند، شاید کمی در اینترنت گشت بزند و در آخر کمی تفریح کند. بازی‌های گوشی با توجه به اینکه از پیچیدگی خاصی برخوردار نیستند می‌توانند انتخاب خوبی برای او باشد، فرض اینکه Clash of Clan را بتوان در یک دنیای مجازی تجربه کرد واقعا دور از انتظار نیست و می توان بیشتر بازی های گوشی را در هدست های واقعیت مجازی اجرا نمود، مانند بازی Temple Run شرکت سامسونگ که برای هدست Gear VR و گوشی های این شرکت منتشر شد.
 [تصویر:  wku_maxresdefault_(1).jpg]

بعد از انتخاب هدست ها نوبت آن است که ببینیم در آینده این فناوری چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت. پس شما را به چند سال بعد می بریم و پیشرفت این فناوری را در زندگی آیندگان مشاهده می کنیم.
سال 2020 میلادی- یک خانواده معمولی- ساعت 5 بعد از ظهر
پسر: پدر تا چه هنگام باید به آکواریوم مجازی شما خیره شویم.
پدر: تا وقتی که DLC بازی Call of duty: Mars of War دانلود شود.
پسر: پدر هنوز 20 گیگ مانده است، نمی شود که تا ابد منتظر بمانیم بیا قسمت جدید Fast & Furios را ببینم، پسر وین دیزل در فیلم چنان حرکتی می زند که پدر فقیدش نیز در قبر به او آفرین گفته است در قسمتی از فیلم می توانیم سوار یک ماشین شویم و فیلم را از آنجا دنبال کنیم.
پدر: نه حوصله فیلم نیست، چاره ای دیگر بیاندیش.
پسر: نظرت چیست فیفا بزنیم، تیم نونهالان امسال اضافه شده است در قسمت داستانی از تیم های پایه شروع می کنیم تا به تیم اصلی دعوت شویم، مفرح است و حالش را می بریم می توانید توی زمین داد بزنید بازی آخر یک حرف ... به داور زدم کارت قرمز به من نشان داد اما جگرم حال آمد.
پدر:زمان ما که تیم زنان اضافه شده بود آش دهان سوزی نبودند، نونهالان به چه در ما می خورد. 
پسر:پس بیا برویم به فضای مجازی خصوصی کسی سرک بکشیم.
پدر:این شد یک ایده هوش مندانه، جدیدا خواهرت احوال ما را نمی پرسد برویم به پیش او ببینم چه کاری انجام می دهد.
پسر:برویم.
پدر:عجب، چرا باز نمی شود.
پسر:پدر اطلاعیه را بنگر.
پدر: از حضور جناب عالی در فضای مجازی خود معذوریم! در دست تعمیر؟ به زودی یک باغ وحش در این مکان احداث و نمایشگاه نقاشی در آن برگذار می شود.
پسر: پدر آخرین بار کی خواهر را به پیش روان پزشک برده ای؟
پدر:گستاخ، در مورد خواهرت درست صحبت کن اما انگار واقعا زده است به سرش، ای کاش آن همه پول مجازی را به او نمی دادم همه را دارد حیف میل می کند.
پسر: بعد برای خرید یک دستگاه انتشار بو ما را ملامت نمودی.
پدر:بس است، دیگر نمی خواهم چیزی در مورد آن مسئله بِشِنوم. یادت نیست که دفعه بیش بوی مرده خانه را ورداشته بود، من در حیرتم چرا آن دستگاه باید بوی مرده را نیز بتواند منتشر کند.
پسر:پدر نمی دانید که چه اتمسفری در فضا پخش می شود وقتی بوها نیز در دنیای مجازی انتشار می یابند.
پدر: اتمسفری که باعث حضور پلیس در خانه شود و مجبور شوی برایش کل خانه را تمیز کنی همان بهتر که نابود شود.
پسر: راستی مادر بزرگ در چه حال با هدست خود عشق می نماید.
پدر: نمی دانم دفعه آخر که در حال استفاده از آن بود داشت سرش را هی چپ و راست می کرد. 
پسر: به خاطر نسخه جدید بازی آسفالت است گفت:" نمی توانم راحت بازی کنم" من نیز برایش حسگر حرکتی هدست را فعال نمودم. 
پدر: خب خدا را شکر در این فکر بودم که او را به پیش روان پزشک ببرم.
پسر: به نظر شما مادر در چه حال است.
پدر: به احتمال زیاد باز یک دستور آشپزی جدید پیدا نموده است و در حال پخت و پز می باشد.  پسر: یا شایدم در حال دوختن یک لباس جدید برای من می باشد.
پدر:به هر حال کاری که به ما مربوط باشد انجام نمی دهد.
پسر: پدر برویم مسابقات، TI25، مرحله مقدماتی را مشاهده کنیم؟
پدر: پول بلیتش چقدر می شود؟
پسر: زیاد نیست راستی امسال آیتم های جالبی نیز به همراه book مسابقات منتشر شده است یکی از آیتم را می توانید خود در بازی بپوشید بسیار با حال می نماید.
پدر: برویم هر چه باشد بهتر از بیکاری است؛ اما قبلش باید نقشه ها را به مهندس تحویل و برایش شروع کار را شرح دهم، تو نیز صندلی من را نگه دار تا بیایم.
پسر: چشم پدر پس من می روم راستی عکس پروفایلم را در سایت گیمفا دیده ای؟ مشاهده کنید لطفا، اندکی خنده بر لبانتان می نشاند.
[تصویر:  emg2_laurence-fishburne-returns-.jpg]
 
اولا خسته نباشید می گم به تمام دوستان ممنون که مقاله بنده حقیر مطالعه کردید( آقا غلط غلوط دید بگید تصحیح کنم)
و
در آخر اساتید آکادمی مخصوصا از آقای استادی خیلی تشکر می کنم خیلی برای نوشتن این مقاله اذیتشون کردم ..از سجاد( LAST WARIORR) و آرین ( DEAD SOLDIER) عزیز هم تشکر می کنم که راهنمایی هاشون کمک بزرگی بهم تو نوشتن این مقاله کرد
[تصویر:  238bc43956c72bf464ad6f90c9ccaa6c.jpg]

پاسخ
#2
احسنت. بسیـــــــــــــار عالی بود. :heart: 
انشالله همین طور پشت سر هم موفق بشی. S0 (74)
[تصویر:  4iwrwmz53l784m7wblf6.png]
پاسخ
#3
در ده اخیر رشد چشم گیر تکنولوژی و فناوری مثال زدنی نیست. انگار به انسان وحی شد که از توانایی های عقل خود در جهت توسعه و اختراع لوازمی که زمانی تصور آن نیز احمقانه پندار می شد، استفاده کند. هدست های واقعیت مجازی یکی از همین رویاهای بلند پروازانه انسان بود که تیرش به هدف خورد. توانایی عقل انسان آن چنان زیاد است که فراتر از این نیز می تواند گام بردارد. 
به شخصه به آینده روشن این فناوری ایمان دارم و با حدس و گمان های نویسنده نیز موافقم.
مقاله بسیار خوب و کاملی بود ولی فقط در بعضی از جاها فاصله میان کلمات رو یادتون رفته رعایت کنید.
موفق باشید
اینستاگرام: Hamedzahedi_ir
واتساپ: 09360649125

یاد باد آن روزگاران
یاد باد


پاسخ
#4
این مقاله به راحتی میتونه بهترین و متفاوت ترین کار بچه های آکادمی باشه و من هم که از همون شروعش نظارت داشتم و تلاش شما رو دیدم
قسمت آخر مقاله (که طنز نوشته شده) خلاقیت نویسنده بود و من هم از این موضوع استقبال کردم که به خوبی نوشته شد (البته تغییر پیدا کرد و فکر میکنم اون متن های اولیه حتی جذاب تر بودند!)
تک و توک غلط املایی و جا انداختن بعضی عبارت ها دیده میشه ولی ویراستاری مقاله ای با این تعداد کلمه هم کار راحتی نیست
خسته نباشید
[تصویر:  irosbr2pxrvt.jpg]
پاسخ
#5
(06-02-2015, 05:38 PM)Sherlock Holmes نوشته است: در ده اخیر رشد چشم گیر تکنولوژی و فناوری مثال زدنی نیست. انگار به انسان وحی شد که از توانایی های عقل خود در جهت توسعه و اختراع لوازمی که زمانی تصور آن نیز احمقانه پندار می شد، استفاده کند. هدست های واقعیت مجازی یکی از همین رویاهای بلند پروازانه انسان بود که تیرش به هدف خورد. توانایی عقل انسان آن چنان زیاد است که فراتر از این نیز می تواند گام بردارد. 
به شخصه به آینده روشن این فناوری ایمان دارم و با حدس و گمان های نویسنده نیز موافقم.
مقاله بسیار خوب و کاملی بود ولی فقط در بعضی از جاها فاصله میان کلمات رو یادتون رفته رعایت کنید.
موفق باشید
با سلام
ممنون از نظرتون منم باهاتون موافقم حیف که نمی شه فیلم قرار داد وگرنه یکی دوتا فیلم خوب پیدا کرده بودم که دیدن اونا می تونست تا حدی حس واقعیت مجازی و این فناوری کاملا به مخاطب منتقل کنه تا متوجه بشن در آینده یکی از بزرگترین و بهترین محصولات بازار خواهد شد. درباره فاصله لغات اگر منظروتون فاصله کلماتی مثل روبه پیشرفت و فاصله بین کلمه ماقبل فعل و فعل هست برای راحتر خواندن متن این کار رو انجام دادم اما اگر منظروتون رعایت نکردن فاصله علائم و خوده لغات هست که عذر خواهی می کنم حجم زیاد مقاله و مشکلات قرار دادن مقاله روی فروم باعث شد نتونم ویرایش نهایی کامل انجام بدم که باز از همه دوستان معذرت خواهی می کنم
[تصویر:  238bc43956c72bf464ad6f90c9ccaa6c.jpg]

پاسخ
#6
واقعا زیبا و گیرا بود، غلط املایی دیده میشه ولی با توجه به سطح مقالتون حتی از اونم میتونید صرف نظر کنید!
ممنون ازت. S0 (74)
پاسخ
#7
بسیار عالی
یک مقالۀ کاملا متفاوت، الآن من این مقاله رو تمام کردم خیلی زیاد بود، جمله بندیت که عالی و حرف نداشت حتی او قسمت آخر کمی طنز شد، چندین بار خوندم.
ممنون
پاسخ
#8
مقاله بسیار جالبی بود. اطلاعات خوبی برای منی که هیچی از این قضایا نمیدونستم داشت. (به شخصه vive رو ترجیح میدم)
به قول یکی از  فامیلای دورمون (S0 (25))  "من دیگه حرفی ندارم"
[تصویر:  8f3_sfv_ed.jpg]
?So who you gonna be when the reaper come knocking
Actions speak louder than words, so stop talking
So watch me break out of this cage
I fight now, I wont change
پاسخ
#9
بسیاز جامع و کامل :cool:
این هالولنز ها آدمو یاده یه سری فیلم ها میندازه :D
[تصویر:  call-of-duty-modern-warfare-4251.jpg]
پاسخ
#10
خوشم اومد :D :D :D 
این هدست ها از بازی های قدیمی پشتیبانی می کنه؟؟؟؟
آره من برگشتم، ولی میرم و دوباره میام
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دنیای خمیری (نقدی کوتاه از بازی بیاد ماندنی neverhood)+دانلود بازی ALAN PAYNE 14 9,567 04-11-2020, 02:31 PM
آخرین ارسال: peyman_eun
  به دنبال یک میراث گمشده | نگاهی به Uncharted: The Lost Legacy Lazaretto 2 3,885 01-11-2017, 12:27 AM
آخرین ارسال: Lazaretto
  فرهنگ خفاش میلیونر | نگاهی بر تاریخ بتمن در دنیای بازی‌های ویدیویی B.A.T 0 1,807 10-13-2016, 10:07 PM
آخرین ارسال: B.A.T
  رویایی که به واقعیت می‌پیوندد | مصاحبه با کارگردان بازی Final Fantasy XV B.A.T 2 1,813 10-05-2016, 12:45 PM
آخرین ارسال: Marcus Holloway
  دنیای زیبای فانتزی | مصاحبه با کارگردان بازی World of Final Fantasy B.A.T 0 1,457 09-24-2016, 05:49 AM
آخرین ارسال: B.A.T

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان