به نام خالق یکتا
چندین دهه از ساخت اولین بازی ویدیویی می گذرد اما چه کسی تصورش را می کرد که یک سرگرمی ساده بتواند روزی به یکی از پول سازترین صنعت ها بدل شود؟ عناوین بسیار زیاد و پر طرفداری از همان زمان ها ظهور کردند و به تاریخ پیوستند و تنها عده قلیلی از این عناوین، هنوز هم در دست ساخت هستند ولی بسیاری از همان ها نیز پس از سال ها خاک خوردگی به صورت Reboot ساخته شده اند و تنها عناوینی که به تعداد انگشت های دست هم شاید نرسند، به طور مداوم درحال ساخت هستند. (مانند سری Metal Gear)بهتر است زیاد حاشیه نرویم و کمی به اصل مطلبمان نزدیک تر شویم؛ هنرهای رزمی از دیرباز مورد توجه تمام اقشار، در هرکجای دنیا بوده اند و در تمام رسانه ها و ابزارآلات سرگرمی دیده شده اند؛ بدون شک بازی هایی با این موضوع نیز بسیار مورد توجه قرار می گرفتند و طرفداران کمی نداشتند.
در زمان سلطنت کنسول های آرکید، (دستگاه هایی بزرگ برای بازی که با انداختن سکه درون آن، شروع به کار می کردند و در شهربازی ها و مکان های تفریحی قرار داشتند) شرکت ژاپنی CAPCOM که اکنون به عنوان یکی از باسابقه ترین شرکت های بازی سازی شناخته می شود، عنوانی را برای این کنسول معرفی کرد که تاکنون در سبک مبارزه ای نظیر نداشته و استانداردهای این سبک را به کلی تغییر داد؛ عنوانی که لقب "حرفه ای ترین بازی سبک مبارزه ای" برازنده ی آن است و در هر نسخه، ویژگی های فوق العاده و جدید را به نمایش می گذارد تا همه در بی همتا بودن این عنوان، لحظه ای شک نکنند. این عنوان STREET FIGHTER نام دارد.
این سری تاریخچه دور و درازی دارد و از معدود عناوینی است که ساخت آن متوقف یا ریبوت نشده است و همواره به پیشتازی ادامه می دهد.
بهتر است تا در ابتدای کار این نکته را متذکر شوم که بازی های بسیاری با نام یا حضور شخصیت های Street Fighter ساخته شده و درحال ساخت هستند ولی هدف اینجانب فقط عناوین اصلی (شماره دار) و یک عنوان فرعی که به صورت سه گانه منتشر شده است، می باشد که با توجه به تعداد بالای ویرایش های هر شماره، می توان هر نسخه را به تنهایی، یک سری به حساب آورد.
بد نیست که در ابتدا برای آشنایی اجمالی، نسخه هایی که در این سری مقالات قرار خواهند داشت را معرفی کنم:
(Street Fighter (1987
(Street Fighter II The World Warrior (1991
(Street Fighter Alpha (Zero) series (1995
(Street Fighter III New Generation (1997
(Street Fighter IV (2009
آغازی بر یک افسانه
نام بازی: Street Fighter
توصعه دهنده: CAPCOM
ناشر: CAPCOM
طراح: هیروشی ماتسوموتو
پلتفرم ها: Arcade, PC, Xbox,TurboGrafx -CD, Commodore_64, PlayStation 2, PlayStation Portable و...
تاریخ انتشار: 30/ آگوست/ 1987
سبک: مبارزه ای
بازی Street fighter در سال 1987 برای کنسول های آرکید منتشر شد. این عنوان، توسط CAPCOM توصعه و عرضه شد و همچنین اولین بازی کمپانی capcom در سبک مبارزه ای و اولین قسمت از این سری بود. این قسمت توسط "تاکاشی نشیاما" کارگردانی و به دست "هیروشی ماتسوموتو" طراحی شد؛ این دو پس از تولید بازی، CAPCOM را ترک گفته و به کمپانی SNK پیوستند که بیشتر عناوین مبارزه ای این شرکت را نیز، تولید کردند.
تصویری از گیم پلی
با اینکه این قسمت به اندازه دیگر نسخه ها، مشهور و محبوب نشد ولی استانداردهای نسخه های بعدی را پایه گذاری کرد.
"مبارز خیابانی" با استفاده از سیستم حرکتی 8 جهتی و 6 دکمه ای معرفی شد که هرکدام از این 6 دکمه، به دو قسمت ضربات پا و دست که هر یک نیز به سه بخش ضربات "سبک و سریع-متوسط-سنگین و قوی" تقسیم می شده اند.
بازیکنان در نقش "ریو" (Ryu)، سفری به 5 کشور جهان را برای شرکت در مسابقات جهانی هنرهای رزمی آغاز می کنند و در هر کشور، با بهترین مبارزان آنجا رویرو خواهند تا در نهایت به "تایلند" برسند. بازی شامل 12 شخصیت است که دو نفر از آنها قابل بازی می باشند البته شخصیت دوم که "کن" (Ken) نام دارد، فقط در بخش دو نفره و در صورت پیروزی، در بخش تک نفره حضور خواهد داشت اما از نظر تکنیک و فنون با "ریو" تفاوتی ندارد. مانند دیگر عناوین این سبک، بازی شامل 3 راند است که با پیروزی در 2 راند، به مرحله بعد سعود خواهید کرد.
"مبارز خیابانی" با استفاده از سیستم حرکتی 8 جهتی و 6 دکمه ای معرفی شد که هرکدام از این 6 دکمه، به دو قسمت ضربات پا و دست که هر یک نیز به سه بخش ضربات "سبک و سریع-متوسط-سنگین و قوی" تقسیم می شده اند.
بازیکنان در نقش "ریو" (Ryu)، سفری به 5 کشور جهان را برای شرکت در مسابقات جهانی هنرهای رزمی آغاز می کنند و در هر کشور، با بهترین مبارزان آنجا رویرو خواهند تا در نهایت به "تایلند" برسند. بازی شامل 12 شخصیت است که دو نفر از آنها قابل بازی می باشند البته شخصیت دوم که "کن" (Ken) نام دارد، فقط در بخش دو نفره و در صورت پیروزی، در بخش تک نفره حضور خواهد داشت اما از نظر تکنیک و فنون با "ریو" تفاوتی ندارد. مانند دیگر عناوین این سبک، بازی شامل 3 راند است که با پیروزی در 2 راند، به مرحله بعد سعود خواهید کرد.
Ryu VS Retsu
خودت رو ثابت کن
ما ماجرای جوانی ژاپنی به نام "ریو"، با مهارت بسیار بالا در هنرهای رزمی (کاراته) را دنبال می کنیم که برای شرکت در مسابقات جهانی هنرهای رزمی و ثابت کردن خود به عنوان برترین مبارز جهان، راهی سفر به کشورهای مختلف می شود و با ده نفر از برترین مبارزان جهان، روبرو می شود. پس از شکست دادن نُه حریف، در نبرد نهایی با "ساگات" افسانه ای (Sagat)، کسی که به عنوان قهرمان ملی "تایلند" شناخته می شود و لقب "سلطان" را با خود یدک می کشد و همچنین میزبان این تورنومنت نیز هست، باید روبرو شود.
در شبی طوفانی، نبردی سهمگین بین این دو آغاز می شود و درنهایت "ریو" با یک ضربه Shoryuken (به معنی مشت اژدها-ضربه ای شبیه به آپرکات) سینه "ساگات" را می شکافد تا نشانی باشد برای شکست بزرگ "ساگات" و آنرا تا ابد فراموش نکند و بدین ترتیب "ریو" نام خود را بر سر زبان ها آورده و تبدیل به اسطوره ای می شود که "سلطان" را شکست داد اما این تازه آغاز ماجراست.
دوازده شخصیت بازی
CAPCOM با ساخت Street Fighter توانست خود را درمیان عناوین مبارزه ای جای دهد و اگرچه نسخه اول نتوانست به جایگاه بسیار بالایی دست پیدا کند اما آغازگر راهی بود تا این شرکت بتواند استانداردهای این سبک را با انتشار هر نسخه جدید، تغییر دهد و کلاس درسی برای دیگران باشد.