09-08-2016, 05:08 PM
اگه سه چهار ماه پیش این مقاله رو میدیدم شاید منم مثل بقیه مخالفت میکردم باهات ولی خب الان کاملا قبول دارم این بحث رو!
یه اشتباه بزرگی که خیلی از سازندگان انجام دادن و هنوزم دارن انجام میدن، اینه که میخوان یه بازی بسازن مثل بلاک باسترهای پاپکورنی باشه با کلی اکشن و هیجان و اگه بتونن، همراه با یه داستان عمیق و فلسفی و... نتیجه ش هم میشه امثال beyond 2 souls که نه داستان درست درمونی داره، نه گیم پلی پدر مادر دار. میشه مثلا کوانتوم بریک که معلوم نیست خریدیم بازی کنیم یا نگاه کنیم.
حتی متال گیر که کاتسیناش وقتی شروع شه، باید یه چیپس و پفک بیاری بشینی بخوری تا تموم شه.
سازنده ها هنوز نفهمیدن که «بازی» نیازی نداره که شبیه «فیلم» یا «سریال» بشه. باید از پتانسیل خودش استفاده کنن نه اینکه ابزاری الکی باشه برای تعریف داستان و زدن حرفشون.
به شخصه حتی با حذف داستان به طور کل هم مشکلی ندارم، اونموقع دست بازیسازا واسه همه رو میشه، اونموقع معلوم میشه واقعا فلان بازی چی داره که اونیکی نداره، آدم یه نگاه میکنه و میبینه و فقط یه تعداد انگشت شماری از بازی ها هستن که واقعا چیز جدیدی دارن ارائه میدن.
از مثالات غیر از evil within هیچکدوم رو بازی نکردم تو همون بازی هم کلا موندم که آخه این دیگه چی بود؟ بعد از تموم کردن بازی کلا wtf بودم که بعدش چون میخواستم نقدشو بنویسم واسه گیمفا (تو مجله دوسال پیش هست) رفتم فایلای متنی بازی رو خوندم تازه با شخصیت اصلی آشنا شدم و چقدر حیف که این داستان قشنگ رو اصلا تو بازی درنیاورده بودن. بجای اینکه از دنیای عجیب غریب بازی واسه نشون دادن دردهای سباستین به صورت مبهم استفاده کنن و بازی ذهنی ایجاد کنن و درست مثل اسم اصلی بازی یه psycho break باشه و بازیکن رو دیوونه کنه ولی نتونست و صرفا یه زامبی کشی مثل بقیه بازیا بود.
بدی اکثر بازیها اینه که همونطور که خودت گفتی، گیم پلی کلا از داستان جدا میشه و خیلی اوقات اصلا گیم پلی یه چیز الکی اضافی و یه بهونه برای تعریف داستانه.
بعد از خوندن این مقاله تازه فهمیدم چرا the last of us اینقدر ستایش میشه چون خیلی خوب داستان و گیم پلی رو تلفیق کرده بودن. (حالا نمیدونم نظر تو درباره tlou چیه) کاری که کوجیما هم سعی کرد تو phantom pain انجام بده.
مقاله خیلی خوب و جالبی بود و دیدگاهت به نظرم خیلی درسته
خسته نباشی
یه اشتباه بزرگی که خیلی از سازندگان انجام دادن و هنوزم دارن انجام میدن، اینه که میخوان یه بازی بسازن مثل بلاک باسترهای پاپکورنی باشه با کلی اکشن و هیجان و اگه بتونن، همراه با یه داستان عمیق و فلسفی و... نتیجه ش هم میشه امثال beyond 2 souls که نه داستان درست درمونی داره، نه گیم پلی پدر مادر دار. میشه مثلا کوانتوم بریک که معلوم نیست خریدیم بازی کنیم یا نگاه کنیم.
حتی متال گیر که کاتسیناش وقتی شروع شه، باید یه چیپس و پفک بیاری بشینی بخوری تا تموم شه.
سازنده ها هنوز نفهمیدن که «بازی» نیازی نداره که شبیه «فیلم» یا «سریال» بشه. باید از پتانسیل خودش استفاده کنن نه اینکه ابزاری الکی باشه برای تعریف داستان و زدن حرفشون.
به شخصه حتی با حذف داستان به طور کل هم مشکلی ندارم، اونموقع دست بازیسازا واسه همه رو میشه، اونموقع معلوم میشه واقعا فلان بازی چی داره که اونیکی نداره، آدم یه نگاه میکنه و میبینه و فقط یه تعداد انگشت شماری از بازی ها هستن که واقعا چیز جدیدی دارن ارائه میدن.
از مثالات غیر از evil within هیچکدوم رو بازی نکردم تو همون بازی هم کلا موندم که آخه این دیگه چی بود؟ بعد از تموم کردن بازی کلا wtf بودم که بعدش چون میخواستم نقدشو بنویسم واسه گیمفا (تو مجله دوسال پیش هست) رفتم فایلای متنی بازی رو خوندم تازه با شخصیت اصلی آشنا شدم و چقدر حیف که این داستان قشنگ رو اصلا تو بازی درنیاورده بودن. بجای اینکه از دنیای عجیب غریب بازی واسه نشون دادن دردهای سباستین به صورت مبهم استفاده کنن و بازی ذهنی ایجاد کنن و درست مثل اسم اصلی بازی یه psycho break باشه و بازیکن رو دیوونه کنه ولی نتونست و صرفا یه زامبی کشی مثل بقیه بازیا بود.
بدی اکثر بازیها اینه که همونطور که خودت گفتی، گیم پلی کلا از داستان جدا میشه و خیلی اوقات اصلا گیم پلی یه چیز الکی اضافی و یه بهونه برای تعریف داستانه.
بعد از خوندن این مقاله تازه فهمیدم چرا the last of us اینقدر ستایش میشه چون خیلی خوب داستان و گیم پلی رو تلفیق کرده بودن. (حالا نمیدونم نظر تو درباره tlou چیه) کاری که کوجیما هم سعی کرد تو phantom pain انجام بده.
مقاله خیلی خوب و جالبی بود و دیدگاهت به نظرم خیلی درسته
خسته نباشی