02-03-2016, 11:29 PM
(آخرین ویرایش: 02-04-2016, 12:55 PM، توسط سجاد محمدی پور.)
فردی که بازی ها را زندگی میکند | زندگی نامهی Hideo Kojima
Hideo Kojima کیست ؟
خالق سری محبوب Metal Gear Solid نابغه ای ژاپنی به نام Hideo Kojima میباشد. او در 24 آگوست سال 1963 میلادی در شهر توکیو بدنیا آمد. وی از کودکی به نویسندگی علاقه ی زیادی داشت و از همان موقع کتاب نیز مینوشت. این در حالی است که برخی از کتاب های او حدود 400 صفحه بوده است. داستان هایی که به گفته ی منتقدان از محتوای خوبی بهره نمیبرد. البته او در کنار نویسندگی به فیلم سازی نیز بسیار علاقه مند میباشد و این امر حتی در بازی های ساخته شده توسط او نیز به سادگی قابل درک است. کوجیما زمانی که به استخدام شرکت کونامی درآمد چندان به زبان های برنامه نویسی تسلط نداشت و همین امر بارها موجب تنبیه شدن او نیز شد. همان طور که پیش از این گفته شد، هیدئو کوجیما بسیار به فیلم سازی علاقه مند میباشد و او هربار پیش از ساختن سکانس های مختلف بازی های خود، فیلم های زیادی را تماشا میکند و میتوان گفت که همین امر نیز باعث شده است که ما در بازی Metal Gear Solid V The Phantom Pain با صحنه های زیبایی روبهرو شویم. همان طور که میدانید کوجیما استاد تلفیق صحنه های تخیلی با واقعی میباشد و به نقل از خودش سری MGS را برای اعتراض به ساخت سلاح های هسته ای طراحی کرده است. کوجیما پیش از آنکه شروع به طراحی بازی کرده باشد حدود 1 سال و 9 ماه دربارهی اتفاقات مهمی که در برهه ی زمانی بازی خودش در تاریخ جهان رخ داده است تحقیق کرد و این امر به آن علت بود که شخصیت های بازی او از سیاست های واقعی تاریخ بهره ببرند و ظاهری حماسی به بازی ببخشد. کوجیما فردی بسیار دقیق است و این امر باعث شده که از هیچ چیزی به سادگی عبور نکند. به نقل از خود او :
شاید گاهی اوقات از کنار پاره سنگی عبور کنید... شاید گاهی دیوار خراب شده ای را ببینید... اما تا به حال در باره ی این پدیده ها اندیشیده اید... شاید تفاوت من با شما کنجکاو بودن بیش از حد میباشد .
آنچیز که گذشت ...
به یقین هیدئو کوجیما یکی از معروف ترین و البته محبوب ترین سازندهای بازی های ویدئویی میباشد. در یک گزارش خبری وقتی که از او پرسیدند که بهترین روز زندگی تو چه روزی بوده است، جواب داد :
"در سال 1999 روزی را بیاد میآورم که اولین پروژهی خودم (MGS) به بازار جهانی عرضه گردید. در آن روز وقتی وارد یکی از فروشگاه های معروف لندن شدم بازی خودم را دیدم. البته این امر برای من چندان شوکه کننده نبود اما وقتی به قسمت بازی ها نزدیک شدم به اتفاق فروشندهی آن فروشگاه من را شناخت و اسمم را به زبان آورد. هیچ وقت در زندگی آن صحنه را فراموش نخواهم کرد. فروشنده ای که با اشک های شوق من را در آغوش گرفته بود و اسمم را مدام به زبان میآورد"
شغل پدر کوجیما به گونه ای بود که میبایست مدام نقل مکان میکردند. به همین علت به جزیره ای رفتند که طبیعت سرسبز و زیبایی داشت. در واقع ایده های او نیز در همان جا شکل گرفتند و او آن ها را پروش داد.
بعد از دوران نوجوانی او به دانشگاه رفت و در رشته ی اقتصاد مشغول به تحصیل شد. اما با این حال هنوز به نویسندگی علاقه مند بود. اما پدر او مخالف وارد شدن کوجیما به هنر بود. چون عموی کوجیما هم در هنر فعالیت می کرد و اوضاع چندان مناسبی نداشت.
جالب است که بدانید در آن دوران او چند بازی هم ساخته بود که در اوقات فراغت با آنها بازی میکرد. در همان سالها اعلام کرد که میخواهد به صنعت بازی سازی بپیوندد که باعث تعجب اطرافیان نیز گردید.
طولی نکشید که کوجیما وارد عرصهی تکنولوژی شد و فیلم سازی را به عنوان رشته ی محبوب خود برگزید. اما زمان زیادی نگذشت که او دست به قلم شد و نویسندگی را نیز بر خلاف میل خانواده اش آغاز کرد. وی از کودکی در حالی که تنها 12 سال سن داشت درباره ی موضوعات مختلفی کتاب مینوشت. جالب است که بدانید برخی از کتاب های او حدوداً 400 صفحه قطر داشت. اغلب کتاب هایی که او مینوشت دربارهی بمباران های اهسته ای بود و در این زمینه فعالیت های زیادی داشت که بعد ها در عرصهی بازیسازی آن را عملی کرد.
از آنجا که خانوادهی هیدئو کوجیما از لحاظ مالی در شرایط مناسبی قرار نداشت به همین دلیل نتوانست در عرصهی فیلم سازی ایده های خود را عملی سازد. هیدئو که توان فیلمسازی و عملی ساختن نوشته هایش را نداشت کم کم در دانشگاه وارد دنیای وسیع بازیسازی شد و به خوبی در آن درخشید.
[font=Simplified Arabic]چگونه کوجیما شدم ...
هیدئو در سال 1986 و در سن 23 سالگی و در سال آخر دانشگاه به عنوان طراح در قسمت بازیسازی شرکت [/font]Konami مشغول به کار شد و به سرعت در آنجا پیشرفت کرد. چندی نگذشت که به عنوان دستیار کارگردان، عنوان Penguin Adventure را در دست داشت. اما اگر چه هیدئو در ساخت این عنوان سهیم بود ولی اولین عنوانی که وی ایده های خود را در آن عملی ساخت و به گونه ای ترز تفکر اورا به نمایش کشید عنوانی بنام Lost Ward بود. این بازی که هیدئو نام عجیب آن را از تطبیق War و World ساخته بود درون مایهی آن را جنگ جهانی تشکیل میداد و به نحوی از بازی Mario اقتباس شده بود. متاسفانه این بازی هیچگاه منتشر نشد و Konami که تصور میکرد این عنوان به علت مفاهیم سنگین خود شانسی فروشی نخواهد داشت به همین علت پروژه ساخت آن را در اواسط کار متوقف کرد.
هیدئو در سال 1986 و در سن 23 سالگی و در سال آخر دانشگاه به عنوان طراح در قسمت بازیسازی شرکت [/font]Konami مشغول به کار شد و به سرعت در آنجا پیشرفت کرد. چندی نگذشت که به عنوان دستیار کارگردان، عنوان Penguin Adventure را در دست داشت. اما اگر چه هیدئو در ساخت این عنوان سهیم بود ولی اولین عنوانی که وی ایده های خود را در آن عملی ساخت و به گونه ای ترز تفکر اورا به نمایش کشید عنوانی بنام Lost Ward بود. این بازی که هیدئو نام عجیب آن را از تطبیق War و World ساخته بود درون مایهی آن را جنگ جهانی تشکیل میداد و به نحوی از بازی Mario اقتباس شده بود. متاسفانه این بازی هیچگاه منتشر نشد و Konami که تصور میکرد این عنوان به علت مفاهیم سنگین خود شانسی فروشی نخواهد داشت به همین علت پروژه ساخت آن را در اواسط کار متوقف کرد.
سرانجام اولین بازی هیدئو که Metal Gear نام داشت در سال 1987 برای MSX2 منتشر شد که روایتگر داستان سربازی شکست ناپذیر به نام Solid Snake بود که به منظور متوقف کردن نسل جدیدی از تانکهای مجهز به سلاحهای اتمی به نام Metal Gear به منطقهای به نامOuter Heaven اعظام میشود. این بازی در واقع یکی از اولین بازی های سبک مخفی کاری نیز بود. عنوانی که امروزه به یکی از پرطرفدار ترین عنوان ها در عرصهی بازی های ویدئویی بدل شده است .
کلام پایانی ...
آنچیز که خواندید داستان و یا یک افسانه نبود. زندگی کودکی کنجکاو بود که برای رسیدن به احدافش فقیری را بهانه نکرد. شخصیتی که کاملا منحصر به فرد است و هر آنچه که بدست آورده نتیجهی تلاش های خودش بوده. فقط کافیست اندکی بیاندیشیم ...شاید کوجیمای درون ما نیز ایده های نو داشته باشد ...
با سپاس فراوان از خوانندگان گرامی و اساتید محترم. مشتاقانه منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستم.
در آخر لازم به ذکر است که هر هفته زندگی نامهی یک شخصیت بزرگ به رشتهی قلم در میآید. اگر شخصی را مدنظر دارید آن را به بنده معرفی کنید ...