02-05-2016, 10:18 PM
(آخرین ویرایش: 02-05-2016, 11:16 PM، توسط سجاد محمدی پور.)
زندگی نامه (2) | Sam Lake - مردی با بینشی متفاوت
پیروز و سربلند باشید... یا حق
ُ Sam Jarvi کیست ؟
Sam Jarvi که او را با نام Sam Lake میشناسید متولد فنلاند است. در واقع Lake لقبی است که به او دادهاند و در زبان انگلیسی به معنای دریاچه میباشد. جالب است بدانید که کلمهی jarvi نیز در زبان فنلاندی به معنای دریاچه است. او نویسنده، کارگردان و بازیگر شخصیت بازی های ویدئویی میباشد. همچنین او به عنوان طراح پروژه نیز فعالیت هایی داشته است. Sam Lake یکی از موفق ترین و خندهرو ترین کارگردانان در دنیای بازی های ویدئویی میباشد که خالق شخصیت های اصلی بازی هایی مانند Alone Wake و MaxPayne است. او یکی از دوستان نزدیک "پتری جارویلهِتو" که در واقع یکی از بنیان گذاران شرکت Remedy Entertainment میباشد، است. او زبان انگلیسی را در دانشگاه "هِلسینکی" فرا گرفت. آغاز همکاری سم و پِتری باعث شد که این دو برای اولین بار در عرصهی بازی های ویدئویی ظاهر شوند. در آن زمان Sam برای اولین بار نویسندگی عنوان ابتدایی ساخته شده توسط شرکت Remedy به نام Death Rally را در دست گرفت. اما عمدهی موفقیت های Sam در واقع از بازی MaxPayne 1 آغاز شد.
بازی "مکس پِین 1" یکی از عناوینی بود که در زمان خود سر و صداهای زیادی را بپا کرد. اما این تنها شروع کار بود زیرا موج ایده های نو در افکار سم فواره میزد و اینبار یک بازی در سبک ترس و بقا با نام Alone Wake را تولید و به دنیای بازی های ویدئویی معرفی نمود. سری مکس پِین نیز بعد ها دنباله هایی را پیدا کرد و این شد که سازندگان بفکر ساخت سری دوم و سوم این بازی نیز شدند. در واقع اوج محبوبیت سم پس از انتشار سومین قسمت بازی مکس پسن حاصل شد. از آنجا که شرکت Remedy همواره دچار کمبود بودجه بود به همین دلیل وظیفهی ایفای نقش شخصیت اصلی بازی مکس پِین را به سم واگذار کرد. حتی گاهی اوقات کارگران سادهی استودیوی Remedy نیز در بازی ایفای نقش میکردند زیرا همانطور که اشاره کردم این شرکت با کمبود بودجهی زیادی روبهرو شده بود.
ازندگی از نگاه Sam ...
تفاوت میان افراد موفق و افراد ناکام در زندگی در طرز بینش و تفکر آنها است. هر فردی در زندگی اهدافی را دنبال میکند اما آن چیزی که اهمیت دارد نحوهی رسیدن به آن عمل میباشد. به نقل از Same Lake :
"مهم نیست انسان در زندگی چه هدفی دارد. هدف های کوچک، هدف های بزرگ... مهم آن است که به هدف خودتان برسید زیرا اگر به هدفتان دست نیابید،تمام عمر بیهوده زندگی کرده اید"
Sam گاهی در اوقات فراغت شعر نیز مینویسد. از ویژگی های بارز موجود در سری مکس پین وجود داستانی درگیرکننده همراه با حس آمیزی های عمیق میباشد. عنصری که Sam Lake برای اجرای آن استادانه عمل کرده است. در واقع نام سری مکس پین از شخصیت اصلی آن گرفته شده بود. فضای بازی حالت های مختلفی را در خود جای داده بود. فضایی که تلفیقی از خون، امید، فحشا، گلوله، مرگ و خونریزی بود. دیالوگ های رایج در بازی یکی از بیادماندنی ترین لحظات را برای بازیباز فراهم میساخت. مکس پین در واقع یک بازی تمام عیار در بخش داستانی بود که هر نسخه از آن در خاطر بازیبازان تا سال ها نقش بست. فضای سرد و خشک توأم با درگیری و خونریزی ها در کنار یک داستان بینطیر آن هم با یک شخصیت منحصر بهفرد همه و همه نشان از آن دارد که Sam Lake کارش را خوب بلد است.
چگونه به اوج رسیدم ...
چند سال پس از انتشار نسخهی اول مکس پِین، سری دوم آن روانهی بازار شد که درواقع یکی از بیاد ماندنی ترین و خاطره ساز ترین عناوین دنیای بازی های ویدئویی نیز محسوب میشود. این درحالی است که شرکت Remedy از بهران های مالی نجات یافته بود در شرایط مناسبی به سر میبرد. این امر باعث تکمیل تر شدن تیم بازیسازی شده بود و در واقع پس از سری اول خشونت و انتقام جای خود را به عواطف احساسی داد و در سری دوم ما شاهد یک داستان دراماتیک بودیم. شرکت Remedy آقای Timothy Gibbs را که یکی از بازیگران کشور فنلاند بود به استخدام خود درآورد تا ایفاگر شخصیت مکس در سری دوم بازی بشود. این امر موجب شد که Sam Lake تمرکز بیشتری روی بخش نویسندگی و کارگردانی عنوان داشته باشد. این عوامل موجب شدند که بازی بیش از پیش دل بازیبازان را بدست بیاورد و یکی از عناوین جاودانهی تاریخ بازی های ویدئویی بشود.
یکی از جالب ترین نکات موجود در بازی مکس پین 2 آهنگ پایانی آن بنام Late Goodby میباشد که جالب است بدانید که آقای Sam Lake خوانندهی آن بوده است. این آهنگ حتی بار ها در میان بازی نیز شنیده میشد که از درون مایهی خوبی نیز برخوردار بود.
Sam توانسته بود موفقیت های سری اول را دوباره تکرار کند. یک بازی جذاب، با گیم پلی درگیر کننده و داستانی دراماتیک که هر بازیبازی را در آن دوره مجذوب خود میکرد. عواملی که برای اولین بار در دنیای بازی ها دیده میشدند برای بازیبازان جذابیت های خاصی داشت چه بسا که نویسنده و کارگردان آن هم شخصی بنام Sam Lake باشد. فردی که در همان قسمت اول بازی توانایی های خود را در روایت یک داستان بینظیر به رخ دیگر سازندگان کشیده بود.
سری دوم مکس پین همانطور که پیشبینی میشد توسط منتقدان مورد نقد واقع شد و امتیازات قابل قبولی را دریافت کرد. کسب موفقیت های بسیار سری مکس پین موجب شد که عوامل بازی به فکر ساخت فیلم بازی بیفتند که هرچند فیلم مکس پین چندان مورد قبول منتقدان واقع نشد اما باز هم این Same Lake بود که تیم نویسندگی را هدایت میکرد.
حال نوبت قسمت سوم سری پرطرفدار مکس پین شده بود. اینبار دیگر خبری از Sam در کنار تیم نویسندگی و مدیریت نبود و او درواقع از دور ناظر بر مراحل ساهت بازی بود. پس از سری دوم ساخت بازی توسط شرکت Rock Star صورت گرفت. اینبار با اینکه Sam از میدان مدیریت دور شده بود اما میدانستیم سازندهی آن شرکت پر آوازه ای بنام Rock Star میباشد و این یعنی این بازی شکست نخواهد خورد!!
در این نسخه تم بازی از حالت جنون و انتقام نسخهی اولو همچنین عواطف عاشقانه در آمده بود و وارد یک فضای کاملا وظیفه ای و داستان محور شده بود. یکی از نکات جالب سم درواقع بیان جزئیات شخصیت ها میباشد و در طول بازی ها ما را با زیر و بم شخصیت ها آشنا میکند.
پس از سری مکس پین و آلان ویک بازی های مختلفی توسط او به دنیای بازی ها معرفی شد و یکی از ویژگی های موجود در تمام ساخته های Sam وجود داستانی ریشه ای و اصل و نَسَب دار میباشد که در کنار یک روایت عالی و پرجزئیات باعث شده است که اکثر ساخته های او در ذهن بازیبازان نقش ببندد.
یکی از جالب ترین نکات موجود در بازی مکس پین 2 آهنگ پایانی آن بنام Late Goodby میباشد که جالب است بدانید که آقای Sam Lake خوانندهی آن بوده است. این آهنگ حتی بار ها در میان بازی نیز شنیده میشد که از درون مایهی خوبی نیز برخوردار بود.
Sam توانسته بود موفقیت های سری اول را دوباره تکرار کند. یک بازی جذاب، با گیم پلی درگیر کننده و داستانی دراماتیک که هر بازیبازی را در آن دوره مجذوب خود میکرد. عواملی که برای اولین بار در دنیای بازی ها دیده میشدند برای بازیبازان جذابیت های خاصی داشت چه بسا که نویسنده و کارگردان آن هم شخصی بنام Sam Lake باشد. فردی که در همان قسمت اول بازی توانایی های خود را در روایت یک داستان بینظیر به رخ دیگر سازندگان کشیده بود.
سری دوم مکس پین همانطور که پیشبینی میشد توسط منتقدان مورد نقد واقع شد و امتیازات قابل قبولی را دریافت کرد. کسب موفقیت های بسیار سری مکس پین موجب شد که عوامل بازی به فکر ساخت فیلم بازی بیفتند که هرچند فیلم مکس پین چندان مورد قبول منتقدان واقع نشد اما باز هم این Same Lake بود که تیم نویسندگی را هدایت میکرد.
حال نوبت قسمت سوم سری پرطرفدار مکس پین شده بود. اینبار دیگر خبری از Sam در کنار تیم نویسندگی و مدیریت نبود و او درواقع از دور ناظر بر مراحل ساهت بازی بود. پس از سری دوم ساخت بازی توسط شرکت Rock Star صورت گرفت. اینبار با اینکه Sam از میدان مدیریت دور شده بود اما میدانستیم سازندهی آن شرکت پر آوازه ای بنام Rock Star میباشد و این یعنی این بازی شکست نخواهد خورد!!
در این نسخه تم بازی از حالت جنون و انتقام نسخهی اولو همچنین عواطف عاشقانه در آمده بود و وارد یک فضای کاملا وظیفه ای و داستان محور شده بود. یکی از نکات جالب سم درواقع بیان جزئیات شخصیت ها میباشد و در طول بازی ها ما را با زیر و بم شخصیت ها آشنا میکند.
پس از سری مکس پین و آلان ویک بازی های مختلفی توسط او به دنیای بازی ها معرفی شد و یکی از ویژگی های موجود در تمام ساخته های Sam وجود داستانی ریشه ای و اصل و نَسَب دار میباشد که در کنار یک روایت عالی و پرجزئیات باعث شده است که اکثر ساخته های او در ذهن بازیبازان نقش ببندد.
سمت راست: بازیگر شخصیت اصلی بازی Quantum Break
سمت چپ : آقای Sam Jarvi
Quantum Break را lمتفاوت ساخته ام !!سمت چپ : آقای Sam Jarvi
پس از واگذاری سری سوم مجموعهی مکس پین و تولید یک بازی با عمق و پر معنی با نام Alone Wake او پروژهی جدیدی را آغاز کرد که اینبار متفاوت تر از همیشه و داستان سرایی امروزی تری را در اولویت خود قرار داده است. عنوان Quantum Break یکی از مورد انتظار ترین عناوین سال 2016 میباشد که یک بار دیگر فردی بنام Sam Lake وظیفهی کارگردانی آن را بر عهده دارد. آقای Lake در واقع فردی است که به راحتی میتواند شخصصیت هایی با داستان های عمیق و پر از جزئیات را بوجود بیاورد و آن را به بهترین نحو ممکن توصیف کند و نهایتاَ آن را عملی سازد. در این عنوان برای اولین بار دنیا به صورت یک زندگی چهار بعدی بیان شده که بُعد کنترل زمان نیز به آن افزوده شده است. بُعد هایی که قبلا در بازی ها به آن پرداخته میشد همان طول، عرض و ارتفاع است که اینبار آقای Sam Lake نو آوری کرده و بُعد زمان را نیز به آن افزوده است.
به یقین بازی Quantom Break با وجود فردی بنام Lake طعم تلخ شکست را نخواهد شنید و این یعنی ما باید منتظر یک شاهکار هنری باشیم.
به یقین بازی Quantom Break با وجود فردی بنام Lake طعم تلخ شکست را نخواهد شنید و این یعنی ما باید منتظر یک شاهکار هنری باشیم.
کلام پایانی...
دنیای اطراف ما سرشار از شگفتی ها میباشد. فردی که آن شگفتی ها را دریابد و در جهت مناسب از آنها استفاده کند در واقع پیروز این میدان است. به قول آقای Lake مهم نیست هدف زندگی ما چیست، مهم آن است که آن هدف را در مشت خود بگیریم و مسمم برای رسیدن به آن تلاش کنیم چراکه اگه به آن نرسیم گویا بیهوده زیسته ایم. به امید آنکه روزی ما نیز بر روی تخب موفقیت تکیه بدهیم و اینبار زندگی نامهی ما به رشتهی قلم در بیاید.
امیدوارم از خواندن این مطلب رضایت داشته باشید و برای چند دقیقه زندگی بزرگان این صنعت محبوب را با هم مرور کرده باشیم. اساتید و کاربران محترم اگر در بخشی از مقاله مشکلات و یا ایراداتی وجود داشت ان را به بنده اطلاع دهید و با نقد خودتان ما را هم حوشحال کنید .
دنیای اطراف ما سرشار از شگفتی ها میباشد. فردی که آن شگفتی ها را دریابد و در جهت مناسب از آنها استفاده کند در واقع پیروز این میدان است. به قول آقای Lake مهم نیست هدف زندگی ما چیست، مهم آن است که آن هدف را در مشت خود بگیریم و مسمم برای رسیدن به آن تلاش کنیم چراکه اگه به آن نرسیم گویا بیهوده زیسته ایم. به امید آنکه روزی ما نیز بر روی تخب موفقیت تکیه بدهیم و اینبار زندگی نامهی ما به رشتهی قلم در بیاید.
امیدوارم از خواندن این مطلب رضایت داشته باشید و برای چند دقیقه زندگی بزرگان این صنعت محبوب را با هم مرور کرده باشیم. اساتید و کاربران محترم اگر در بخشی از مقاله مشکلات و یا ایراداتی وجود داشت ان را به بنده اطلاع دهید و با نقد خودتان ما را هم حوشحال کنید .
پیروز و سربلند باشید... یا حق
نویسنده : سجاد محمدی پوز