02-25-2011, 04:08 PM
با انتشار عصر اژدها: ریشهها در اواخر سال ۲۰۰۹ تقریبا یک ماه کار و زندگی را تعطیل کردم و از صبح تا شب این نقشآفرینی کلاسیک را به جای هر سه وعده میخوردم! محال است اثری مشابه عصر اژدها را در نسل حاضر که به آن "نسل فراآسان شدن بازیها" میگویم، پیدا کنید. پس از ۶۰ ساعت زندگی کردن در عصر اژدها، این شاهکار به یکی از بهترین و خاطرهانگیزترین نقش آفرینی عمرم بدل شد و هنوز هم با شنیدن نام عصر اژدها عطش دوباره امتحان کردناش رهایم نمیکند! همیشه "بایوویر" را به خاطر نقشآفرینیهایاش تحسین میکردم و پس از دیدن عصر اژدها: ریشهها بیش از پیش به این استودیو که از زمان تاسیساش تا به حال به جز شاهکار ساختن کاری نداشته، علاقهمند شدم. چون که برخلاف دیگران با تبلیغات دروغ و آسان کردن روند بازی سعی در جذب مخاطب عام و پر کردن جیبشان را نداشتند. اما اگر راستاش را بخواهید با دیدن نمایشهای اخیر و گفتههای سازندگان از عصراژدها۲ کمی نگران شدهام چون ظاهرا این بازی هم از سبک کلاسیکاش خارج شده و مبارزههای نفسگیر و اکشن بدون وقفه جای هویت نقشآفرینی اصیلاش را گرفته است.
خشم اژدها
زمان وقوع داستان عصراژدها۲ تقریبا با فصل شروع "ریشهها" همزمان است. پس از نبرد ارتش "فرلدن" بر علیه ارتش "بلایت" (ارتش تشکیل شده از دارک اسپانها) در شهر "آستاگار" و قتل عام گروه عظیمی از "گری واردن"ها، دارک اسپانها به "لاترینگ"، زادگاه "هاوک" هجوم آورده و این شهر را به جایی ناامن تبدیل میکنند. بدین ترتیب قهرمان بازی به همراه خانوادهاش مجبور میشوند به شهری در شمال سرزمین به نام "کرکوال" مهاجرت کنند. در این سفر طولانی که نزدیک به یک سال طول میکشد، تمامی ماجراهای ریشهها اتفاق میافتد و این ماجراها در قالب یک دموی از پیش رندر شده نمایش داده میشود. از مهمترین اتفاقات شمارهی اول که در داستان عصراژدها۲ تاثیراتی هم دارد؛ این است که در نهایت چه کسی به عنوان پادشاه سرزمین فرلدن انتخاب و "آرچدیمون" چگونه و به دست کی کشته شد. ماجراهای این شماره برخلاف نسخهی قبلی که در یک سال روایت میشد، در یک دورهی ده ساله اتفاق میافتد. نحوهی روایت داستان بازی به شیوهی "داستان در داستان" و از دهان یکی از نزدیکترین یاران هاوک به نام "واریک" که به وسیلهی افراد زنی به نام "کسندرا" دستگیر شده بازگو میشود. کسندرا که یکی از اعضای "چنتری" میباشد، معتقد است با دانستن ماجراهای هاوک میتواند از جنگی که پیشروی سرزمیناش است جلوگیری کند. بدین ترتیب تمامی اتفاقاتی که در بازی مشاهده میکنید در اصل یک فلشبک از ماجراهای هاوک است. در بعضی مواقع واریک در بازگو کردن داستان بیش از حد اغراق کرده و کسندرا باور نمیکند و از او میخواهد که دوباره داستان را روایت کند، در این حالت شما باید آن مرحله را دوباره بازی کنید. طبق گفتهی سازندگان در این بازی شاهد چهرههای آشنا از نسخهی اول و بستهی الحاقی "بیداری" خواهیم بود. در عصر اژدها۲ شما صاحب خانواده هستید و آنها همراه شما خواهند بود، برخلاف نسخهی قبلی، خانواده نقش مهمتری در داستان ایفا میکند، یک نکتهی جالب و جدید اینکه شکل ظاهری هاوک به طور مستقیم در ظاهر اعضای خانوادهتان تاثیرگذار است، مثلا اگر سیاهپوست یا موقرمز باشید، آنها هم چهرهای شبیه به شما خواهند داشت.
جنگ اژدها
در این شماره مدل شخصیتها خوشاندام و کمی غیرواقعی شده، شما شخصیتی به نام "هاوک" را هدایت میکنید که برای تغییر مدل پیشفرض، تنها میتوانید جنس، کلاس و چهرهی او را تغییر دهید، بنابراین برخلاف شمارهی اول نام و نژاد او ثابت است. کلاسهای بازی همچنان از سه کلاسٍ اصلی "جنگجو" که بیشتر در مبارزه های رو در رو مهارت دارد، "یاغی" که مهارتاش در مخفی کاری، تیراندازی با کمان و استفاده از دو خنجر است و "جادوگر" که در جنگها نقش "شفا دهنده" و در خواندن وردها تبهر دارد، تشکیل شده است. هر کلاس دارای یک سری "مهارتهای ویژه" است، به طور مثال کلاس یاغی دارای سه تخصص "اساسین"، "سایه" و "دوئل کننده" است که بسته به ارتقای شخصیتتان در قابلیتهای مختلف می توانید آنها را برای کلاس یاغی به دست آورید. سیستم ارتقای قابلیتها نیز نسبت به ریشهها تغییر کرده و از حالت "خطی" به گونهی "شاخهای" در آمده، به این ترتیب که هر قابلیت اصلی به چندتای کوچکتر تقسیم میشود و فعال کردن قابلیتهای پیشرفتهتر در گرو باز کردن قابلیتهای قبلی است. استفاده از قدرتها و قابلیتهای مختلف در نسخهی کنسولی تغییری نکرده و مانند ریشهها با نگه داشتن ماشههای دسته، منوی "رادیکال" ظاهر شده که از آنجا می توانید قدرت، جادو، قابلیت و مواد مورد نظرتان را انتخاب کنید. در نسخهی قبلی عصر اژدها کاری که اغلب انجام میدادیم این بود که با صرف تمام "بنیه"ای (استامینا) که داشتیم کلاس جادوگر قدرت " گلولههای آتش" را انتخاب کرده و با این قدرت خفن همهی دشمنان را به آسانی تمام به یکباره نابود کنیم! به این صورت قدرتهای دیگر عملا بدون استفاده میماندند.
این بار سازندگان قول دادهاند برای این کلاس قدرتها و سلاحهای جدیدی تعریف کنند که هم از استفاده کردن از یک قدرت خفن حوصلهمان سر نرود و هم جادوگرها در مبارزات تن به تن هم چندان بیدفاع و ضعیف نباشند. روند مبارزهها سریعتر شده است و دیگر نیازی به چیدن تاکتیکهای مختلف درون بازی نیست، البته در نسخهی رایانههای شخصی عصر اژدها۲ میتوانید مبارزهها را به دو صورت اکشن و تاکتیکی بازی کنید، به گونهای که در هر لحظه از مبارزات قادر خواهید بود بازی را نگه دارید و فرمانهای لازم را به هم تیمیهایتان بدهید یا شخصیتتان را تغییر دهید و آنگاه مبارزات را از سر بگیرید. اما از سوی دیگر هم میتوانید روند بازی را بدون چیدن تاکتیک و به صورت یک نفشآفرینیِ اکشن یا تلفیقی از هر دو صورت کلاسیک و اکشن پیش ببرید. سیستم مکالمات در این شماره تغییر کرده و بیشتر شبیه به بازی "مس افکت" شده، به طوری که دیگر لازم نیست از لیست بلند و بالای دیالوگها، یکی را انتخاب کنید، بلکه این دفعه انتخابهای شما مانند بازی مس افکت محدود به گوی مکالمات است و یک نکتهی جدید اینکه تاثیرات و لحن تمامی سخنانتان با آیتمهای مفهومی مختلف نمایش داده میشود. تمامی تصمیمها و انتخابهایی که میکنید به طور مستقیم به پیشروی، طرز پایان داستان بازی تاثیر دارد و حتی به گفتهی سازندگان در عصر اژدها۲ اثر کارهایتان را بسیار سریعتر از نسخهی قبلی مشاهده خواهید کرد. ظاهرا مانند شمارهی دوم بازی مس افکت میتوانید فایلهای ذخیرهی خودتان را از ریشهها به این شماره منتقل کنید، البته کسانی که نسخهی اول را بازی نکردهاند میتوانند از سه پیشزمینهی داستانی تعریف شده یکی را انتخاب کنند، البته تصمیمهایی که در شمارهی اول گرفتید تاثیر زیادی بر داستان این شماره ندارد. از دیگر تغییرات مثبت دیگر نسبت به شمارهی اول میتوان به افرایش سطح هوش مصنوعی دشمنان و یاران خودی، بهتر شدن کنترل شخصیتها در نسخهی کنسولی، تغییر نقشههای بازی و امکان انتخاب شب و روز در مکانهای بازی اشاره کرد.
مرگ اژدها
ظاهرا سازندگان از سبک گرافیکی ریشهها راضی نبودهاند و به همین دلیل برخلاف سبک واقعگرایانهی ریشهها، در عصراژدها۲ محیطها سبکی فانتزی و گوتیک به خود گرفتهاند. بایوویر با به روزرسانی موتورپایهی بازی و ایجاد تغییرات بسیار قول گرافیک بهتر از شمارهی قبل را دادهاند. به گفتهی آنها در این شماره شاهد صحنههای شلوغتر، کیفیت بهتر بافتها و آیتمهای بسیار خواهیم بود. یکی دیگر از تغییرات بازی نسبت به شمارهی اول، تعویض طراح ارشد بازی است. به گفتهی سازندگان او کسی که در ساخت بازی "امپراتوری سبز" هم دست داشته و جز طراحان اصلی این اثر بایوویر بوده است. عصر اژدها در ۱۷ اسفند امسال برای پلی استیشن۳، ایکس باکس۳۶۰ و رایانههای شخصی عرضه میشود. امیدوارم با انتشار شمارهی دوم عصر اژدها تا کمتر از یک ماه دیگر نگرانی من هم نسبت به الکی آسانتر شدن عصراژدها هم برطرف شود!
منبع
خشم اژدها
زمان وقوع داستان عصراژدها۲ تقریبا با فصل شروع "ریشهها" همزمان است. پس از نبرد ارتش "فرلدن" بر علیه ارتش "بلایت" (ارتش تشکیل شده از دارک اسپانها) در شهر "آستاگار" و قتل عام گروه عظیمی از "گری واردن"ها، دارک اسپانها به "لاترینگ"، زادگاه "هاوک" هجوم آورده و این شهر را به جایی ناامن تبدیل میکنند. بدین ترتیب قهرمان بازی به همراه خانوادهاش مجبور میشوند به شهری در شمال سرزمین به نام "کرکوال" مهاجرت کنند. در این سفر طولانی که نزدیک به یک سال طول میکشد، تمامی ماجراهای ریشهها اتفاق میافتد و این ماجراها در قالب یک دموی از پیش رندر شده نمایش داده میشود. از مهمترین اتفاقات شمارهی اول که در داستان عصراژدها۲ تاثیراتی هم دارد؛ این است که در نهایت چه کسی به عنوان پادشاه سرزمین فرلدن انتخاب و "آرچدیمون" چگونه و به دست کی کشته شد. ماجراهای این شماره برخلاف نسخهی قبلی که در یک سال روایت میشد، در یک دورهی ده ساله اتفاق میافتد. نحوهی روایت داستان بازی به شیوهی "داستان در داستان" و از دهان یکی از نزدیکترین یاران هاوک به نام "واریک" که به وسیلهی افراد زنی به نام "کسندرا" دستگیر شده بازگو میشود. کسندرا که یکی از اعضای "چنتری" میباشد، معتقد است با دانستن ماجراهای هاوک میتواند از جنگی که پیشروی سرزمیناش است جلوگیری کند. بدین ترتیب تمامی اتفاقاتی که در بازی مشاهده میکنید در اصل یک فلشبک از ماجراهای هاوک است. در بعضی مواقع واریک در بازگو کردن داستان بیش از حد اغراق کرده و کسندرا باور نمیکند و از او میخواهد که دوباره داستان را روایت کند، در این حالت شما باید آن مرحله را دوباره بازی کنید. طبق گفتهی سازندگان در این بازی شاهد چهرههای آشنا از نسخهی اول و بستهی الحاقی "بیداری" خواهیم بود. در عصر اژدها۲ شما صاحب خانواده هستید و آنها همراه شما خواهند بود، برخلاف نسخهی قبلی، خانواده نقش مهمتری در داستان ایفا میکند، یک نکتهی جالب و جدید اینکه شکل ظاهری هاوک به طور مستقیم در ظاهر اعضای خانوادهتان تاثیرگذار است، مثلا اگر سیاهپوست یا موقرمز باشید، آنها هم چهرهای شبیه به شما خواهند داشت.
جنگ اژدها
در این شماره مدل شخصیتها خوشاندام و کمی غیرواقعی شده، شما شخصیتی به نام "هاوک" را هدایت میکنید که برای تغییر مدل پیشفرض، تنها میتوانید جنس، کلاس و چهرهی او را تغییر دهید، بنابراین برخلاف شمارهی اول نام و نژاد او ثابت است. کلاسهای بازی همچنان از سه کلاسٍ اصلی "جنگجو" که بیشتر در مبارزه های رو در رو مهارت دارد، "یاغی" که مهارتاش در مخفی کاری، تیراندازی با کمان و استفاده از دو خنجر است و "جادوگر" که در جنگها نقش "شفا دهنده" و در خواندن وردها تبهر دارد، تشکیل شده است. هر کلاس دارای یک سری "مهارتهای ویژه" است، به طور مثال کلاس یاغی دارای سه تخصص "اساسین"، "سایه" و "دوئل کننده" است که بسته به ارتقای شخصیتتان در قابلیتهای مختلف می توانید آنها را برای کلاس یاغی به دست آورید. سیستم ارتقای قابلیتها نیز نسبت به ریشهها تغییر کرده و از حالت "خطی" به گونهی "شاخهای" در آمده، به این ترتیب که هر قابلیت اصلی به چندتای کوچکتر تقسیم میشود و فعال کردن قابلیتهای پیشرفتهتر در گرو باز کردن قابلیتهای قبلی است. استفاده از قدرتها و قابلیتهای مختلف در نسخهی کنسولی تغییری نکرده و مانند ریشهها با نگه داشتن ماشههای دسته، منوی "رادیکال" ظاهر شده که از آنجا می توانید قدرت، جادو، قابلیت و مواد مورد نظرتان را انتخاب کنید. در نسخهی قبلی عصر اژدها کاری که اغلب انجام میدادیم این بود که با صرف تمام "بنیه"ای (استامینا) که داشتیم کلاس جادوگر قدرت " گلولههای آتش" را انتخاب کرده و با این قدرت خفن همهی دشمنان را به آسانی تمام به یکباره نابود کنیم! به این صورت قدرتهای دیگر عملا بدون استفاده میماندند.
این بار سازندگان قول دادهاند برای این کلاس قدرتها و سلاحهای جدیدی تعریف کنند که هم از استفاده کردن از یک قدرت خفن حوصلهمان سر نرود و هم جادوگرها در مبارزات تن به تن هم چندان بیدفاع و ضعیف نباشند. روند مبارزهها سریعتر شده است و دیگر نیازی به چیدن تاکتیکهای مختلف درون بازی نیست، البته در نسخهی رایانههای شخصی عصر اژدها۲ میتوانید مبارزهها را به دو صورت اکشن و تاکتیکی بازی کنید، به گونهای که در هر لحظه از مبارزات قادر خواهید بود بازی را نگه دارید و فرمانهای لازم را به هم تیمیهایتان بدهید یا شخصیتتان را تغییر دهید و آنگاه مبارزات را از سر بگیرید. اما از سوی دیگر هم میتوانید روند بازی را بدون چیدن تاکتیک و به صورت یک نفشآفرینیِ اکشن یا تلفیقی از هر دو صورت کلاسیک و اکشن پیش ببرید. سیستم مکالمات در این شماره تغییر کرده و بیشتر شبیه به بازی "مس افکت" شده، به طوری که دیگر لازم نیست از لیست بلند و بالای دیالوگها، یکی را انتخاب کنید، بلکه این دفعه انتخابهای شما مانند بازی مس افکت محدود به گوی مکالمات است و یک نکتهی جدید اینکه تاثیرات و لحن تمامی سخنانتان با آیتمهای مفهومی مختلف نمایش داده میشود. تمامی تصمیمها و انتخابهایی که میکنید به طور مستقیم به پیشروی، طرز پایان داستان بازی تاثیر دارد و حتی به گفتهی سازندگان در عصر اژدها۲ اثر کارهایتان را بسیار سریعتر از نسخهی قبلی مشاهده خواهید کرد. ظاهرا مانند شمارهی دوم بازی مس افکت میتوانید فایلهای ذخیرهی خودتان را از ریشهها به این شماره منتقل کنید، البته کسانی که نسخهی اول را بازی نکردهاند میتوانند از سه پیشزمینهی داستانی تعریف شده یکی را انتخاب کنند، البته تصمیمهایی که در شمارهی اول گرفتید تاثیر زیادی بر داستان این شماره ندارد. از دیگر تغییرات مثبت دیگر نسبت به شمارهی اول میتوان به افرایش سطح هوش مصنوعی دشمنان و یاران خودی، بهتر شدن کنترل شخصیتها در نسخهی کنسولی، تغییر نقشههای بازی و امکان انتخاب شب و روز در مکانهای بازی اشاره کرد.
مرگ اژدها
ظاهرا سازندگان از سبک گرافیکی ریشهها راضی نبودهاند و به همین دلیل برخلاف سبک واقعگرایانهی ریشهها، در عصراژدها۲ محیطها سبکی فانتزی و گوتیک به خود گرفتهاند. بایوویر با به روزرسانی موتورپایهی بازی و ایجاد تغییرات بسیار قول گرافیک بهتر از شمارهی قبل را دادهاند. به گفتهی آنها در این شماره شاهد صحنههای شلوغتر، کیفیت بهتر بافتها و آیتمهای بسیار خواهیم بود. یکی دیگر از تغییرات بازی نسبت به شمارهی اول، تعویض طراح ارشد بازی است. به گفتهی سازندگان او کسی که در ساخت بازی "امپراتوری سبز" هم دست داشته و جز طراحان اصلی این اثر بایوویر بوده است. عصر اژدها در ۱۷ اسفند امسال برای پلی استیشن۳، ایکس باکس۳۶۰ و رایانههای شخصی عرضه میشود. امیدوارم با انتشار شمارهی دوم عصر اژدها تا کمتر از یک ماه دیگر نگرانی من هم نسبت به الکی آسانتر شدن عصراژدها هم برطرف شود!
منبع