مقدمه
goichi soda از آن دسته بازی سازان سناریو نویس است که بازی هایش معمولا با افکارش همخوانی دارند و عناوینش توازن مشخصی ندارند و سناریو شان تقریبا عجیب و قریب و مرموز دنبال می شود و در طول بازی به غیر از افراد خاص کسی چیزی از تراژدی مجهول آن سر در نمی آوردند و می توان به این امر اشاره کرد که وی از بزرگترین رسیک پذیران دنیای گیم می باشد و همین طور سودا51 با عرضه عناوین shadows of the damned و Lollipop Chainsaw این را اثبات کرد هر چند این عناوین اصلا موفق ظاهر نشدند.
killer is dead به اختصار kid عنوان جدید استاد soda 51 است این بازی اولین بار در سال 2012 بود که این بازی توسط استدیو Grasshopper Manufacture معرفی شد و نشر این عنوان را نیز شرکت : Kadokawa Shoten به عهده گرفت.
داستان
kid نیز فرصتی برای soda است که در آن نیز افکارش را پیاده کند با این حال داستان بازی آنچنان درگیر کننده نمی باشد و فقط و فقط افکار عجیب و احمقانه goichi است.
زمان بازی به آینده مربوط می شود جایی که دنیا به هرج و مرج کشیده شده و هر روز شاهد پیشرفت گروه های تروریستی می باشیم که دنیا را هر روز به فساد و تباهی نزدیک و نزدیک تر می کند.
در این میان قاتلی تمام عیار و بی ریشه ظهور می کند اما این کارکتر در عین بی ریشگی اش با چند کلمه شما را جذب خودش می کند و برای لذت بردن از این عنوان اصلا نیاز ندارید که پیشینه killer این عنوان را بدانید
mondo zappa نام قاتل بی روح و کار کشته این بازی است که بیشتر شبیه به شخصیت های دهه 60 میلادی است و با هنر خاصی طراحی شده کت براق او نیز گویای همین نکته است او به همراه دستیار نوجوانش katanaو بازوی مکانیکی اش دشمنانش را به درک اصل می کند وظیفه او سفر به سر تا سر دنیا و از بین بردن اهدافی که به او داده اند می باشد او در این سفر ها به غولی که تمام موسیقی های دنیا را نابود کرده تا آلیس در سرزمین عجایب بر خورد می کند این است ب داستان سرایی سودا 51 که زیاد هم جالب نبوده و بیشتر شبیه به قصه های بچه گانه است البته گاهی الفاظ و شوخی های خنده دار نیز در داستان بازی اتفاق خواهد افتاد که طعم تلخ باز را شیرین می کند.
گیم پلی
گیم پلی بازی بر سبک hack & slashاستوار است امسال نیز بازی های خوبی در این سبک عرضه شدند همانند dmc گیم پلی kid تقریبا کلیشه ای است و المان های مبارزاتش تنها به چند سیستم خلاصه می شوند که باعث تکراری شدند و یکنواخت شدن روند بازی می شود.
گیم پلی بازی روان و سریع دنبال می شود و سیستم مبارزاتش چندان پیچیه نیست و بازیباز خیلی زود با آن ارتباط بر قرار می کند البته این امر به خاطر ساده بودن مکانیزم مبارزات است همان طور که گفتیم mondo با استفاده از katana و بازوی مکانیکی اش دشمنانش را نابود می کند البته اسلحه های گرم نیز در بازی حضور دارند البته توانایی ها و قابلیت های killeR بازی را می توان با جمع اوری xp ها افزایش داد
هیجان انگیز ترین و بهترین بخش این قسمت مبارزه با boss ها است که بسیار متنوع طراحی شده اند و در آخر هر مرحله شاهد غول جدید و قدرتمندی هستیم درچه سختی بازی به خوبی طراحی نشده و تنها مقاومت دشمنان را افزایش می دهد نه قدرت و توانایی هایشان را ! گیم پلی kid بسیار کوتاه است و در یک چشم بهم زدن گیم پلی بازی به اتمام خواهد رسید.
المان های درگیری های qte هم در قالب گیم پلی مانند سری gow گنجانده شده و این خود نخته عطفی در قالب گیم پلی تقریبا تکراری و خسته کننده بازی است
گرافیک
سودا برای kid از انجین unreal engine 3 استفاده کرده است که البته توانستته گرافیک مورد پسند خودش را به نمایش بگزارد جلوه بصری آن بسیار زیباست نور پردازی ها بسیار زیاد است و در نگاه اول خودش را جذب شما می کند و همچنین گرافیک بازی حالتی براق و کمیک مانند دارد که به اصطلاح بسیار گیج کننده است این براقی خیلی در گرافیک بازی به کار گزفته شده و بیشتر از هر چیز دیگری توجه گیمران را به خودش جلب می کند البته در بعضی از مواقع سایه پردازی های بسیار باعث تیرگی تصویر و واضح نبودن محیط ها و دشمنان شده و می شود و در کل گرافیک kid استایلی گرافیکی بازی تقریبا کارتونی و هنری است.
از مشکلات گرافیک می توان به نوک تیز و لبه دارن بودن بافت ها افت فریم در بعضی از مواقع و لود تکسچر بازی اشاره کرد البته این سبک هم یکی از نو آوری و خلاقیت های بسیار مورد پسند در صنعت گیم بوده و کمبود همچین استایل های گرافیکی در دنیای گیم احساس می شد و هنوز هم احساس می شود که البته طرفداران خاص خودش را نیز دارد.
موسیقی و صداگزاری
صداگزاری بازی روزنه ای از امید را دل طرفداران این بازی باز می کند زیرا قوی تر سایر قسمت ها کار شده شخصیت هایی که صداگزاری را به عهده گرفتند افردا قهاری هستند البته این موضوع زیاد در مورد زبان انگلیسی بازی صدق نمی کند و طبیعتا نیز باید این گونه باشد زیرا این اثر اثری ژاپنی است و زبان ژاپنی زبان اصلی و برتر در صداگزاری آن است موندو بسیار خوب صداگزاری شده ولی به نظر بنده mika صدای گوش خراشی دارد و تو ذوق آدم می زند که می توانستند با جیغ های کمتر به قدری به این شخصیت زن ابهت بیشتری بدهند !!!
آقای Akira Yamaoka موزیک بازی راساخته است پس دیگر خیالتان از بابت موزیک راحت باشد چوت استاد yamaoka پیشه اش را به خوبی بلد است و همین باعث خواهد شد تا اتمسفر بازی جوی اثر گزار را ایفا کند
همونطور که گفتیم گیم پلی بازی روان و فوق سریع است پس همین امر باعث می شود تا موسیقی هم ریتم تند و کندش ا به خوبی ایفا کند که این امر بسیار پسندیده است موسیقی های بازی در همان لحظه ای که باید بخش شوند بخش می شوند و همه چیز مرتب و در جای خودش است
موسیقی المان های محیطی مانند شمشیر ها شلیک ها بسیار قابل تقدیر است و یک جو پر ابهتی را به وجود اورده است که در لحظه با آدرنالینتان بازی خواهد کرد پس اگر مشکل قلبی دارد این اثر را به هیچ وجه تجربه نکنید.!!!
نتیجه گیری
آقای سودا 51 باز هم افکارش و علایق اش را در این عنوانش نیز گنانده است اما باز هم نتوانسته این افکار و عقاید را در قالبی قوی و اثری ماندگار تر پیاده کند جون نکات منفی kid بسیار زیاد است اما در عین حال نیز نکات مثبت زیادی و خلاقیت های زیادی در خود داردمطمئن باشید دلار هایی که برای ین اثر خرج می کنید دور ریختن نیست ولی اگر می خواهید عنوانی شاهکار را تجربه کنید دلار هایتان را نزد خود نگه دارید.
نویسنده مهدی مجد
نمره از 10 : 7
goichi soda از آن دسته بازی سازان سناریو نویس است که بازی هایش معمولا با افکارش همخوانی دارند و عناوینش توازن مشخصی ندارند و سناریو شان تقریبا عجیب و قریب و مرموز دنبال می شود و در طول بازی به غیر از افراد خاص کسی چیزی از تراژدی مجهول آن سر در نمی آوردند و می توان به این امر اشاره کرد که وی از بزرگترین رسیک پذیران دنیای گیم می باشد و همین طور سودا51 با عرضه عناوین shadows of the damned و Lollipop Chainsaw این را اثبات کرد هر چند این عناوین اصلا موفق ظاهر نشدند.
killer is dead به اختصار kid عنوان جدید استاد soda 51 است این بازی اولین بار در سال 2012 بود که این بازی توسط استدیو Grasshopper Manufacture معرفی شد و نشر این عنوان را نیز شرکت : Kadokawa Shoten به عهده گرفت.
kid نیز فرصتی برای soda است که در آن نیز افکارش را پیاده کند با این حال داستان بازی آنچنان درگیر کننده نمی باشد و فقط و فقط افکار عجیب و احمقانه goichi است.
زمان بازی به آینده مربوط می شود جایی که دنیا به هرج و مرج کشیده شده و هر روز شاهد پیشرفت گروه های تروریستی می باشیم که دنیا را هر روز به فساد و تباهی نزدیک و نزدیک تر می کند.
در این میان قاتلی تمام عیار و بی ریشه ظهور می کند اما این کارکتر در عین بی ریشگی اش با چند کلمه شما را جذب خودش می کند و برای لذت بردن از این عنوان اصلا نیاز ندارید که پیشینه killer این عنوان را بدانید
mondo zappa نام قاتل بی روح و کار کشته این بازی است که بیشتر شبیه به شخصیت های دهه 60 میلادی است و با هنر خاصی طراحی شده کت براق او نیز گویای همین نکته است او به همراه دستیار نوجوانش katanaو بازوی مکانیکی اش دشمنانش را به درک اصل می کند وظیفه او سفر به سر تا سر دنیا و از بین بردن اهدافی که به او داده اند می باشد او در این سفر ها به غولی که تمام موسیقی های دنیا را نابود کرده تا آلیس در سرزمین عجایب بر خورد می کند این است ب داستان سرایی سودا 51 که زیاد هم جالب نبوده و بیشتر شبیه به قصه های بچه گانه است البته گاهی الفاظ و شوخی های خنده دار نیز در داستان بازی اتفاق خواهد افتاد که طعم تلخ باز را شیرین می کند.
گیم پلی
گیم پلی بازی بر سبک hack & slashاستوار است امسال نیز بازی های خوبی در این سبک عرضه شدند همانند dmc گیم پلی kid تقریبا کلیشه ای است و المان های مبارزاتش تنها به چند سیستم خلاصه می شوند که باعث تکراری شدند و یکنواخت شدن روند بازی می شود.
گیم پلی بازی روان و سریع دنبال می شود و سیستم مبارزاتش چندان پیچیه نیست و بازیباز خیلی زود با آن ارتباط بر قرار می کند البته این امر به خاطر ساده بودن مکانیزم مبارزات است همان طور که گفتیم mondo با استفاده از katana و بازوی مکانیکی اش دشمنانش را نابود می کند البته اسلحه های گرم نیز در بازی حضور دارند البته توانایی ها و قابلیت های killeR بازی را می توان با جمع اوری xp ها افزایش داد
هیجان انگیز ترین و بهترین بخش این قسمت مبارزه با boss ها است که بسیار متنوع طراحی شده اند و در آخر هر مرحله شاهد غول جدید و قدرتمندی هستیم درچه سختی بازی به خوبی طراحی نشده و تنها مقاومت دشمنان را افزایش می دهد نه قدرت و توانایی هایشان را ! گیم پلی kid بسیار کوتاه است و در یک چشم بهم زدن گیم پلی بازی به اتمام خواهد رسید.
المان های درگیری های qte هم در قالب گیم پلی مانند سری gow گنجانده شده و این خود نخته عطفی در قالب گیم پلی تقریبا تکراری و خسته کننده بازی است
گرافیک
سودا برای kid از انجین unreal engine 3 استفاده کرده است که البته توانستته گرافیک مورد پسند خودش را به نمایش بگزارد جلوه بصری آن بسیار زیباست نور پردازی ها بسیار زیاد است و در نگاه اول خودش را جذب شما می کند و همچنین گرافیک بازی حالتی براق و کمیک مانند دارد که به اصطلاح بسیار گیج کننده است این براقی خیلی در گرافیک بازی به کار گزفته شده و بیشتر از هر چیز دیگری توجه گیمران را به خودش جلب می کند البته در بعضی از مواقع سایه پردازی های بسیار باعث تیرگی تصویر و واضح نبودن محیط ها و دشمنان شده و می شود و در کل گرافیک kid استایلی گرافیکی بازی تقریبا کارتونی و هنری است.
از مشکلات گرافیک می توان به نوک تیز و لبه دارن بودن بافت ها افت فریم در بعضی از مواقع و لود تکسچر بازی اشاره کرد البته این سبک هم یکی از نو آوری و خلاقیت های بسیار مورد پسند در صنعت گیم بوده و کمبود همچین استایل های گرافیکی در دنیای گیم احساس می شد و هنوز هم احساس می شود که البته طرفداران خاص خودش را نیز دارد.
موسیقی و صداگزاری
صداگزاری بازی روزنه ای از امید را دل طرفداران این بازی باز می کند زیرا قوی تر سایر قسمت ها کار شده شخصیت هایی که صداگزاری را به عهده گرفتند افردا قهاری هستند البته این موضوع زیاد در مورد زبان انگلیسی بازی صدق نمی کند و طبیعتا نیز باید این گونه باشد زیرا این اثر اثری ژاپنی است و زبان ژاپنی زبان اصلی و برتر در صداگزاری آن است موندو بسیار خوب صداگزاری شده ولی به نظر بنده mika صدای گوش خراشی دارد و تو ذوق آدم می زند که می توانستند با جیغ های کمتر به قدری به این شخصیت زن ابهت بیشتری بدهند !!!
آقای Akira Yamaoka موزیک بازی راساخته است پس دیگر خیالتان از بابت موزیک راحت باشد چوت استاد yamaoka پیشه اش را به خوبی بلد است و همین باعث خواهد شد تا اتمسفر بازی جوی اثر گزار را ایفا کند
همونطور که گفتیم گیم پلی بازی روان و فوق سریع است پس همین امر باعث می شود تا موسیقی هم ریتم تند و کندش ا به خوبی ایفا کند که این امر بسیار پسندیده است موسیقی های بازی در همان لحظه ای که باید بخش شوند بخش می شوند و همه چیز مرتب و در جای خودش است
موسیقی المان های محیطی مانند شمشیر ها شلیک ها بسیار قابل تقدیر است و یک جو پر ابهتی را به وجود اورده است که در لحظه با آدرنالینتان بازی خواهد کرد پس اگر مشکل قلبی دارد این اثر را به هیچ وجه تجربه نکنید.!!!
نتیجه گیری
آقای سودا 51 باز هم افکارش و علایق اش را در این عنوانش نیز گنانده است اما باز هم نتوانسته این افکار و عقاید را در قالبی قوی و اثری ماندگار تر پیاده کند جون نکات منفی kid بسیار زیاد است اما در عین حال نیز نکات مثبت زیادی و خلاقیت های زیادی در خود داردمطمئن باشید دلار هایی که برای ین اثر خرج می کنید دور ریختن نیست ولی اگر می خواهید عنوانی شاهکار را تجربه کنید دلار هایتان را نزد خود نگه دارید.
نویسنده مهدی مجد
نمره از 10 : 7
اون که رفته دیگه هیچ وقت نمی یاد... تا قیامت دلِ من گریه می خواد
ســــرنوشـــت
چشاش کوره نمی بینه...
زخم خنجرش میمونه تو سینه
زخم خنجرش میمونه تو سینه