امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کنترل زمان-کنترل قدرت/اولین نگاه به QUANTUM BREAK
#1
پس از شروع نسل هشتم بازی های رایانه ای انتظارات عمومی از سطح کیفی بازیها بالاتر رفت. طبیعتا هم مردم و هم منتقدین انتظار پیشرفت گرافیکی و نزدیک شدن به گرافیک واقع گرایانه-نوآوری ها در گیم پلی و بهبود داستان و صداگذاری را داشتند و دارند. در طول این یک سال و نیم گذشته عناوین مختلفی چه انحصاری و چه غیر انحصاری منتشر شدند. نسل هشت را میتوان نسل بدی برای عناوین انحصاری دانست. چه برای ps4 و یا برای x1. از. order و ryse گرفته تا دیگر عناوین. در بین این بازیها کمپانی remedy که بلاشک یکی از خلاق ترین شرکت های بازیسازی است. عنوان انحصاری را برای x1 معرفی کرد.   quantum break .  بازی که همان اول طرفداران و همچنین منتقدان زیادی برای خود دست و پا کرد. میخواهیم بار دیگر نگاهی به ویژگی ها و اطلاعات بازی قبل از عرضه بیاندازیم. با ما همراه باشید.

اطلاعات بازی
نام:QUANTUM BREAK
سال عرضه:2016
نویسنده:SAM LAKE
موتور:NORTHLIGHT ENGINE
سازنده:REMEDY
ناشر:MICROSOFT
 [تصویر:  quantum-break-cover.jpg]
تکرار سناریوی همیشگی/داستان
داستان بازی qb حول درگیری افراد مختلف بر سر کنترل زمان است. در دانشگاهی آزمایشاتی درباره ی زمان و سفر در آن انجام میشود اما از آنجایی که معمولا هیچ چیز طبق برنامه ریزی پیش نمی رود  اختلالاتی به وجود می آید و سه نفر دچار جهش شده قدرت های خاص در حوزه ی زمان پیدا میکنند. اولین نفر jack joyceاست. شخصیت اصلی بازی که پس از اتفاقات اخیر میتواند زمان را متوقف کند. جلو و عقب برده و یا شکاف هایی در آن به وجود بیاورد. jack همراهbeth wildner  که او هم قدرت های خاص دارد شخصیت های مثبت بازی محسوب میشوند. تا اینجا مشکل خاصی وجود ندارد تا اینکه پای شخصیت های منفی به بازی باز میشود. مانند همیشه وقتی دانشمندان و افراد مختلف به تکنولوژی-نیرو-سلاح و یا ابزار قدرتمندی دست پیدا میکنند و قصد استفاده از این امکانات را در جهت های مثبت دارند
 
افرادی هم جهت به دست آوردن این تکنولوژی ها برای سوء استفاده از این ابزار برای رسیدن به اهداف شوم خود که غالبا پول و یا در دست گرفتن قدرت جهانی است اقدام میکنند. در این بازی هم آدمای بد قصه ی ما که در راس آنها paul senereسومین نفر توانمند در استفاده از زمان است. در پوشش شرکتی به نامmonarch قصد رسیدن به امیال خود را دارند. و طبیعتا بازی صحنه ی نبرد بین خیر شر در غالب شرکت monarch با اهداف پلید و از آن سو شخصیت های مثبت که در راس آنها jack joyce قرار دارد خواهد بود. در تریلری که از گیم پلی بازی هم منتشر شد، jack مشغول نبرد با افراد شرکت monarch بود.
داستان بازی پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک داستان باکیفیت با روند و سیر صعودی کیفیت را داراست. این جور که از داستان بر میاید قرار است یکبار دیگر ابر قهرمانان دنیای خود را از شر دشمنان نجات دهند. و همین موضوع باعث جذابتر شدن داستان بازی میشود. البته  نویسندگان  باید در شخصیت پردازی-خلق اتفاقات و حادثه ها هم موفق عمل کنند. البته یکی از مهم ترین دلایلی هم که این بازی سر و صدای زیادی به پا کرده، حضور sam lake به عنوان نویسنده ی اصلی و طراح ارشد این عنوان است. کسی که بسیاری از گیمر ها اورا را با سریmax payne
میشناسند. sam lake به حق در خلق داستان های پر کشش و ساخت اتمسفری گیرا استاد است. چه در عنوان max payne و چه در بازی alan wake که بار دیگر او هنر نویسندگی خود را نشان داد. و الان بعد از چند سال برگشته تا دوباره طوفانی در زمینه داستان به پا کند.
 
یک نکته ی جالب درباره ی بازی این است که شما میتوانید به جای شخصیت منفی بازی تصمیماتی اتخاذ کنید. sam lake در گفتگو با gameinformer گفت ;((در فیلم های اکشن میبینید که شخصیت منفی داستان نقشه را میکشد و شروع به کار میکند. همین سکانس ها در بازی نیز وجود دارد.شما هنگام تصمیم گیری به جای شخصیت منفی ( (paul senereقرار میگیرید.و تصمیم میگیرید. ما میخواهیم به شخصیت منفی داستان هم عمق شخصیتی بدهیم.شما روی دیگر کارکتر منفی را خواهید دید. و اورا بهتر خواهید شناخت. شما درک میکنید به چه دلیل او کارهای بد را انجام میدهد.
این حالت داینامیک به بازیکن اجازه میدهد پس از هر صحنه از بازی بالغ تر شود))
[تصویر:  samlake-610.jpg]
او در ادامه درباره ی این بخش و فواید تصمیم گیری میگوید ;((او قدرت کنترل و استفاده از  زمان که در تریلر دیدید را در اختیار دارد.که به او این قابلیت را میدهد که قدرت داشته باشد و آینده ای متفاوت رقم بزند.
در پایان هر قسمت از بازی شما به  جای او قرار میگیرید و تصمیم میگیرید.این تصمیمات آینده های متفاوت و مختلف را به وجود میاورد...))

پس از انتخاب به سرعت در کات سین قسمت بعدی قرار میگیرد و با توجه به تصمیمی که دفعه ی قبل گرفته اید، سکانس هایی هم که مشاهده میکنید متفاوت خواهند بود. تصمیمات  در روند بازی بسیار تاثیر گذارند. تصمیمات گرفته شده پس از هر صحنه به شما چیز های جدیدی را یاد خواهد داد که در ادامه یاد میگیرید که در تصمیم گیری ها دقت کنید و تصمیمات خوبی بگیرید...))
 
درباره ی جزءیات بیشتر داستان اطلاعاتی منتشر نشده سازندگان هم  اطلاعات کمی از این بخش منتشر کرده اند. با این وجود با توجه به داستان کلی بازی و نویسنده ی بازی(sam lake) امید زیادی وجود دارد که با یک داستان سطح بالا و درجه یک مواجه شویم.فعلا فقط میتوان منتظر ماند
 [تصویر:  qbgc1.jpg]
گیم پلی/زمان یک سلاح قدرتمند
اگر بخواهیم به وجه تمایزی میان این بازی با عناوینی چون max payne و tomb raider صرفنظر از بخش های دیگر و فقط در زمینه گیم پلی اشاره کنیم. قطعا همین امکان استفاده از زمان است. شما در نقش jack joyce
در حالت عادی با استفاده از سلاح های گرم و بر مبنای کاور گیری با دشمنان مبارزه خواهید کرد. در این بین یک ویژگی مهم برای استفاده شما وجود دارد. کنترل زمان. شما به چند شکل میتوانید از قدرت خود جهت آسیب رساندن به دشمنان استفاده کنید. 1- میتوانید زمان را در مکانی که یکی از دشمنان حضور دارد آهسته کرده و به سوی او چند گلوله شلیک کنید. سپس زمان را به حالت عادی برگردانده شاهد مرگ او باشید2- میتوانید زمان را آهسته کرده به سمت دشمنان حمله کرده و با استفاده از جنگ تن به تن آنهارا از پی درآورید. که البته این روش معمولا در مواقعی موثر است که تعداد دشمنان کم باشد. و آخرین روش که در لحظاتی که کار بر شما سخت شده و و تحت فشارید  بسیار کاربردی است. این است که وقتی در حال درگیری با دشمنان هستید و به قول معروف کار به جاهای باریک میکشد، زمان را متوقف کنید و مکان پناه گیری خود را عوض کنید و سپس زمان را به حالت عادی برگرادانید. در این حالت دشمنان به تصور این که شما در همان مکان قبلی هستند توجهشان به سمت مکان قبلی شما معطوف است و شما در این زمان میتوانید از سنگر خود خارج شوید و با استفاده از دو اصل مهارت خود و همچنین غافلگیری حداقل یک یا دو دشمن را از پای در آورید. در تریلر های منتشر شده از گیم پلی، چند باز از این روش استفاده شد که بسیار هم موثر بود. البته قطعا امکانات دیگری هم وجود دارد که هنوز مشخص نشده اند و ما تا خود بازی را انجام ندهیم به آنها پی نخواهیم برد
 
یکی دیگر از امکانات بازی استفاده از خود محیط برای ضربه زدن به دشمنان است. شما هنگامی که زمان متوقف یا آهسته شده است. میتوانید چیزهای مختلفی به سمت دشمنان پرت کنید یا کارهای مختلف انجام بدهید...میتوانید به بشکه های مواد منفجره شلیک کنید و یا ماشین به سمت دشمنان پرتاب کنید... یکی از امیدواری های طرفداران بازی باز بودن دست بازیکن در پیشبرد بازی و نابود کردن دشمنان از طرق مختلف است.  در واقع همین کنترل و استفاده از زمان است که این بازی را به عنوان یک بازی با ایده های نو و جذاب معرفی میکنند. البته همیشه ایده های بکر و ناب در عمل موفق نیستند. مانند. بازی remember me و شاید هم سگ های نگهبان. و باید امید داشت quantum break از آن دسته عناوینی که با وجود ایده های بسیار ناکام میشوند نباشد...
و اما درباره ی تخریب پذیری بازی... اگرتریلر گیم پلی بازی را دیده باشید. قضاوت در این مورد اسان تر خواهد شد...هنگامی که jack پناه گرفته و دشمنان مشغول تیرانداری هستند. الوار های چوب و وسایلی که بالای سنگر jack هستند مورد اصابت گلوله قرار می گیرند و کمی تکان خورده یا خورد میشوند...و این نشان میدهد قیزیک تخریب پذیری بازی در سطح مطلوبی قرار دارد همچنین در ادامه و با شکستن و در هم ریختن پل متوجه می شوید طراحی این قسمت راضی کننده است...همچنین زمان درگیری با باس فایت آخر تریلر.
 
به عنوان پایان این بخش بگذارید به موارد باقی مانده اشاره ای بکنیم. یکی از مواردی که بسیاری از بازی های بزرگ هم دست به گریبان انند مشکلات و باگ های مختلف در زمینه هوش مصنوعی است.در این بازی هم با توجه تریلر منتشر شده مشکلاتی در این زمینه دیده میشود. به خصوص در بخش اسیب رساندن به شما دشمنان گاهی اوقات بد عمل میکنند و مواقعی که میتوانند به شما حمله کنند این کار را انجام نمیدهند...البته این بخش نکات مثبتی هم دارد. وقتی که شما از سنگر خود بیرون می ایید و تیراندازی میکنید دشمنان به سرعت پناه میگیرند و کاور گیری انان نیز قابل قبول است...همچنین هنگانی که شما در جایی پناه گرفته اید و خشاب عوض میکنید دشمنان با پرتاب نارنجک سعی در بیرون کشاندن شما دارند...البته ایراد دیگری هم بر این بخش وارد است و ان هم این است دشمنان کمی کند هستند و ان انعطاف لازم را ندارند.با این وجود در مجموع هوش مصنوعی با وجود مشکلاتی که دارد قابل قبول است و سازندگان باید مشکلاتشان را در این بخش به حداقل برسانند...
 [تصویر:  Quantum-Break-Xbox-One.jpg]
گرافیک/ به سوی اینده
Qb بلاشک یکی از بهترین گرافیک های نسل هشت را دارد و این امر هم به لطف موتور northlight engine و تلاشهای سازندگان است...در تریلر های بازی به لوکیشن های مختلف نگاه کنید. تریلر را متوقف کنید به اطراف خوب نگاه کنید. ان وقت به بزرگی و کیفیت کار سازندگان پی خواهید برد. انواع ایتم ها و اجسام از بشکه و دیوار گرفته  تا جعبه ها و صورت jack همگی بسیار با کیفیت کارشده اند و ممکن است شمارا چند ثانیه به فکر فرو برند که در حال تماشای بازی هستید یا فیلم؟؟ طراحی چهره ها هم به استناد چهره ی jack بسیار خوب از اب در امده اند.دیگز نکته ی مثبت ای بخش پرجزءیات بودن محیط بازی است. سازندگان از از این حیث کم کاری نکرده اند و سنگ تمام گذاشته اند...و علاوه بر کیفیت به کمیت هم اهمیت داده اند و محیط بازی پر است از انواع و اقسام وسایل مختلف. حتی ایتم های کم اهمیت هم از طراحی خوبی برخوردارند.نورپردازی هم در سطح خوبی قرار دارد و با توجه به صورت jack  از نزدیک و همچنین دقت به میزان روشنایی اجسام با توجه به منابع نور به این نکته پی خواهید برد...سایه زنی هم که جزء دیگر مشکلات رایج است خوب از اب در امده است...مواردی که تا الان به انها اشاره کردم جزء نکات مثبت و به قول معروف نیمه ی پر لیوان بودند و این حرف بدین معناست که نیمه ی خالی نیز وجود دارد...و ان نیمه ی خالی چیزی نیست جزء مشکلات گرافیکی. در طول تریلر بازی به خصوص هنگام نبرد تن به تن چند باگ گرافیکی به چشم میخورد. همچنین در طول صحنه های تیراندازی و وقتی دشمنان به زمین می افتند هم باگ دیده میشود...البته این باگها به اندازه ی بازی مثل ac unity نیست بلکه یکیسری مشکلات ریز است.
دیگر نکته ی جالب این بخش رنگ و افکت اتش سلاح هاست. این جور که معلوم میشود رنگ اتش برخی سلاح ها با یکدیگر متفاوت است. مانند همان چیزی که در تریلر دیدیم و رنگ اتش کلت کمری نارنجی و رنگ اتش سلاح رگبار زرد متمایل به سفید بود و این موضوع هم به تنوع بازی کمک بیشتری میکند...
و اما اخرین مشکل این بخش مربوط به افکت خون است...وقتی jack یکی ز دشمنانش را با 6-7
گلوله میکشد به جزء اندک خونی که مشاهده میشود هیچ اثری از خون روی لباس و بدن دشمن مورد نظر دیده نمی شود...
به صورت کلی گرافیک بازی از لحاظ بصری عالی است ولی در بخش فنی به خاطر یکسری مشکلات که به انها اشاره کردم در سطح قابل قبولی قرار دارد اما خیلی خوب و یا عالی نیست....
 
ندای زمان/موسیقی و صداگذاری
یکی از چیزهایی که لذت ارزش یک بازی را دو چندان میکند.صداگذاری بازی است. اهنگساز بازی petri alanko است کسی که مدتی طولانی است که با remedy همکاری دارد. و از مهمترین همکاری های او میتوان به alan wake اشااره کرد. علاوه بر او صداپیشگان مهم بازی دو تن از بازیگران مشهور هستند. دومینیک موناگان بازیگز ازباب حلقه ها وSHAUN R. ASHMORE بازیگز فیلم XMEN .در مورد صداگذاری سلاح ها و افکت ها باید گفت قابل قبول و راضی کننده هستند در سطح استانداردی کار شده اند.به صورت کلی از این بخش اطلاعات بسیار کمی منتشرشده است. وباید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر از طرف سازندگان  ماند.
 [تصویر:  2498544-jack+joyce+quantum+break.jpg]
نتیجه گیری:
بازی را میتوان یکی از پرسرو صداترین و جذاب ترین عناوین نسل هشت نامید.عنوانی که معجونی از گیم پلی پویا-گرافیک خیره کننده و قلم گیرای سم لیک است. البته این بازی عاری از مشکلات نیست و سازندگان باید هنوز روی گیم پلی بازی بیشتر کار کنند. تا به سرنوشت عناوین.. دجار نشوند. این بازی هم پتانسیل بالایی برای موفقیت دارد و هم برای شکست. فعلا فقط میتوان امیدوار بود به سازندگان بازی و منتظر اینده باشیم....
 
[تصویر:  the-walking-deads-final-trailer]
پاسخ
#2
سلام مصطفی جان
مقاله ی خوبی بود از نظر محتوا ولی یک سری مشکلات داشتی.
علائم نگارشی رو رعایت نکردی و فقط از نقطه استفاده کردی.
مقداری غلط املایی داشتی.
کلمات انگلیسی رو باید حرف اولشون بزرگ باشه.
بعضی کلمات رو چسبیده به هم نوشتی.
متن نوشته ات بهم ریخته هست و یک پارچگی نداره جمله هان رو تا آخر خط بنویس.
اکثرا حرف آ رو اینجوری نوشتی (ا) که باید اینجوری بنویسی (آ)
در کل مقاله ی خیلی خوبی بود و اطلاعات خیلی خوبی رو به مخاطب انتقال می داد.
من در حدی نیستم که از مقاله ی شما ایرادی بگیرم چون بقیه اساتید هستند و امیدوارم از انتقاد هام ناراحت نشده باشی.
موفق و پیروز باشی.
[تصویر:  bazb_thevideogamegallery_29143_1200x1697.jpg]
پاسخ
#3
راسته می گن بعد ها برا PC هم میاد ؟
فک کنم ولی این عنوان یه شاهکار تمام عیار بشه :heart:
[تصویر:  qfal6dw58t6yf733ll8a.jpg]
پاسخ
#4
فکر نکنم چنین چیزی واقعیت داشته باشه چون این بازی جز یکی از شاخ ترین عناوین انحصاری ایکس باکس هست.
اون هایی هم که اول گفتند انحصاری و بعد برای PC هم منتشر شد به خاطر فروش بسیار پایین اونا بود و گرنه باید sunset رو هم برای PC عرضه می کردند ولی عرضه نشد چون عنوان موفقی برای ایکس باکس بود.
[تصویر:  bazb_thevideogamegallery_29143_1200x1697.jpg]
پاسخ
#5
بازی خیلی خوبیه و خیلی منتظرشم.
مشخصه میتونی مخاطب رو جذب کنی، فقط یک بار دیگه بخون، ببین اشکالاتی مثل‌زیر رو‌حل کن که در آینده که از معروفترین منقدا شدی این‌جور سوابق پیدا نشه برات...
نقل‌قول: شما هنگامی که زمان متوقف یا آهسته شده است. میتوانید چیزهای مختلفی به سمت دشمنان پرت کنید یا کارهای مختلف انجام بدهید...میتوانید به بشکه های مواد منفجره شلیک کنید و
اولا سه‌نقطه‌اینجا کاربرد نداره. چرا؟؟
دوما چرا جمله اول انتهاش نقطه داره؟ مگه تموم شده؟
[تصویر:  image.jpg]
پاسخ
#6
(04-08-2015, 11:36 PM)Yesman4Ever نوشته است: بازی خیلی خوبیه و خیلی منتظرشم.
مشخصه میتونی مخاطب رو جذب کنی، فقط یک بار دیگه بخون، ببین اشکالاتی مثل‌زیر رو‌حل کن که در آینده که از معروفترین منقدا شدی این‌جور سوابق پیدا نشه برات...
نقل‌قول: شما هنگامی که زمان متوقف یا آهسته شده است. میتوانید چیزهای مختلفی به سمت دشمنان پرت کنید یا کارهای مختلف انجام بدهید...میتوانید به بشکه های مواد منفجره شلیک کنید و
اولا سه‌نقطه‌اینجا کاربرد نداره. چرا؟؟
دوما چرا جمله اول انتهاش نقطه داره؟ مگه تموم شده؟

خیلی ممنون از توجهتون
بله درسته مقاله از لحاظ نگارشی مشکلاتی داره...
اشتباه من این بود تمام تمرکزم رو روی خود مقاله و کیفیتش گذاشتن تا ویراستاری...
[تصویر:  the-walking-deads-final-trailer]
پاسخ
#7
خیلی خوب بود داداش تنها از مشکلات نگارشی رنج می برد که اونم دشمن همه ی ما مقاله نویساست و کلا مشکل بزرگی به شمار نمیاد دمت گرم
پاسخ
#8
(04-09-2015, 12:20 AM)badboyX نوشته است: خیلی خوب بود داداش تنها از مشکلات نگارشی رنج می برد که اونم دشمن همه ی ما مقاله نویساست و کلا مشکل بزرگی به شمار نمیاد دمت گرم

ممنون داداش
[تصویر:  the-walking-deads-final-trailer]
پاسخ
#9
یکی از عناوین مورد انتظار و شک برانگیز در هنگام تصمیم گیری برای خرید کنسول نسل هشتمی. شروع داستان قدری کلیشه ای بوده، اما با جهت دهی درست میشه از کلیشه ها، بهترین رو ساخت. اخیرا در سینما و صنعت ویدیو گیم به مقوله زمان خیلی توجه میشه. شاید میل انسان به جبران گذشته ها دلیل این موضوع باشه. مقاله خوب، جامع و کاملی بود. خسته نباشی
[تصویر:  efo8m8mkw0ge.jpg]
پاسخ
#10
(04-08-2015, 11:13 PM)amir87 نوشته است: راسته می گن بعد ها برا PC هم میاد ؟
فک کنم ولی این عنوان یه شاهکار تمام عیار بشه :heart:

احتمالش کمه...
[تصویر:  the-walking-deads-final-trailer]
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ویدئو گیمفا: هر کسی از ظن خود شد یار من… | Inside “در یک نگاه” White Beard 1 1,621 04-11-2020, 01:59 PM
آخرین ارسال: peyman_eun
  نقد بازی SuperHot: زمان می‌ایستد، دیوانگی به پیش می‌رود Big Bug 6 2,213 10-27-2018, 05:02 PM
آخرین ارسال: AtabakT
  اولین شکاف‌ها در زرهی پولادین (بررسی اجمالی Dark Souls III) Gabit0 1 2,344 06-05-2017, 01:20 AM
آخرین ارسال: TWO SOULS
  مهمانان ناخوانده‌ی تالوس | اولین نگاه به Prey Iker Casillas 0 1,313 09-24-2016, 04:16 PM
آخرین ارسال: Iker Casillas
  قدرت شگفت‌ انگیز انتقام | نقد و بررسی Attack on Titan: Wings of Freedom B.A.T 0 1,733 09-24-2016, 05:52 AM
آخرین ارسال: B.A.T

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان