10-16-2012, 08:57 PM
درود بر همه ی دوستان عزیزم.مدتی قبل که در عضویت تیم تحریر استارگیمز بودم،مصاحبه ای رو با دوست عزیزم،پیام عرب زاده که به تازگی مدیریت فنی استدیو رسانا رو بر عهده گرفته بود،انجام دادم.شما رو به خواندن این مصاحبه و چالش های یک جوان بازی ساز مستقل ایرانی بیشتر آشنا میکنم.
با ماهمراه باشید !
زاهدی : سلام،لطفا خودتان را برای گیمرهای عزیز معرفی کنید.
پیام عربزاده : سلام,پیام عربزاده هستم، در تهران به دنیا آمده ام امّا در کودکی به خاطر پیشنهاد کار بهتر به پدرم مجبور به مهاجرت به قزوین شدیم و در سن 15 سالگی یعنی پایان اوّل دبیرستان دوباره به تهران برگشتیم و در حال حاضر در حال تحصیل در دانشگاه تهران مرکز در رشته کامپیوتر گرایش سخت-افزار هستم و در واقع 6 ماه دیگر به سن 19 سالگی میرسم.من همیشه سنم رو در انجمن ها,سایت ها و در کل در جوامع اینترنتی مخفی نگه میداشتم و الان اوّلین باریست که آن را اعلام میکنم و دلیل آن هم این بود که یک سال و نیم قبل وقتی نمونه کارهای خودم را برای جلب نظر شرکت های مختلف در زمینه بازی سازی از طریق اینترنت میفرستادم و سنم را اعلام میکردم طوری نشان میدادند که انگار کارها تعریفی ندارند ولی دقیقاً 2 دفعه ای که سنم را نگفتم خیلی خوب پیش رفت و حتی یک دفعه من را به شرکت خودشان دعوت کردند,این شد که از آن به بعد تصمیم داشتم از اعلام سن خودم در این جور محیط ها خودداری کنم.
زاهدی : چه شد که به ساخت بازی های رایانه ای علاقه مند شدید؟
پیام عربزاده : خب شاید هرکسی که بازی میکند فکر کند که به بازی سازی هم علاقه دارد که در مورد من هم چنین است ولی داستان من طولانی تر از این جور بحث ها می باشد و به یک جمله ختم نمی شود.
در واقع من به این دلیل که از 7 سالگی با کامپیوتر کار میکردم و این کار را با علاقه انجام میدادم در دوران 3 سال راهنمایی تقریباً از همه در این زمینه بالاتر بودم و یادم می آید یک بار به یکی از دوستانم به شوخی گفته بودم قبلاً با کمک دو برادر بزرگترم بازی ساخته ام ولی دوستم فکر کرده بود که من واقعیت را به او گفته ام و گذشت و من در تهران وقتی دوم دبیرستان بودم یک بار با آن دوستم تماس گرفتم و حرفی رو مبنی بر اینکه در حال ساخت یک بازی کامپیوتریست از او شنیدم و وقتی به من گفت که چه بازی بزرگی میخواهد بسازد به خودم گفتم که من بهتر از او میتوانم این کار انجام دهم و این شد که یک بار به قزوین برای دیدن دوستانم رفته بودم از او آن 3سی دی حاوی نرم افزار و آموزش هایش را گرفتم و روی یک DVD زدم که راحت تر اجرا شود.به این ترتیب دقیقاً هر دو از 3D Game Studio و از یک آموزش بهره میبردیم با این تفاوت که او از چند ماه قبل شروع کرده بود.من در عرض چند هفته نخست بازیم رو ساختم امّا در تماسی که با او داشتم فهمیدم که هنوز یک خروجی هم نگرفته,البته الان دلیلش را خیلی خوب میفهمم و آن هم این است که 2 سال بود بازی های نسل جدید آمده بودند امّا من هنوز از سیستم نسل قبل استفاده میکردم و سرگرمی من با کامپیوتر ساختن بازی های خیلی سطح پایین بود در صورتی که دوستم از سیستم خیلی قوی استفاده میکرد و با وجود بازی های خیلی سطح بالای آن زمان هیچ تمایلی به بازی های کم کیفیت خودش نداشت.تازه در میان دوستانم اوّلین کسی بود که من دیدم کنسول XBox360 دارد و این تنها به معنی از دست دادن حس بازی سازی بود.
خب دقیقاً جواب سوال شما در جملات قبلی من است و آن هم این بود که یک خالی بندی به اضافه حسی که بهم میگفت باید مثل همیشه برتر باشم باعث شد علاقه مند به این کار بشم و در واقع داشتن سیستم ضعیف کمکی بود برای بهتر ادامه دادن این کار برای من.البته من در همان دوران راهنمایی خیلی علاقه به بازیگری و کارگردانی داشتم و ایده های خودم رو در کاغذ هایی جدا از هم مینوشتم و همه را یک جا نگه میداشتم,این ایده ها طوری بودند که وقتی الان بعضی از آنها را میخوانم متحیر میمانم که چگونه این ها به ذهن من رسیده بودند.خب وقتی به این درک رسیده بودم که ساخت فیلم پرهزینه تر و سخت تر از آن چیزیست که فکر میکردم تصمیم گرفتم که ایده هایم را به بازی تبدیل کنم که همین هم دلیلی شد برای علاقه بیشتر به بازی سازی.
بنده آنقدر به این کار علاقه پیدا کرده بودم که حتی یک بازی هم با نرم افزار Microsoft Power Point طراحی کردم. در صورتی که این نرم افزار به هیچ وجه برای ساخت بازی ساخته نشده و من با این کارم به خودم و کسانی که آن بازی را دیده بودند ثابت کردم که با جون و دل این کار را پیش گرفته ام و آینده من میتواند با همین کار رقم بخورد.
زاهدی : اولین بازی که ساختید چه بود ؟ و از چه نرم افزاری استفاده کرده بودید؟
پیام عربزاده : اوّلین بازی من نامش سیاه چال یا Dungeon بود که نه داستان داشت و نه ایده خاصی, طوری حتی مدل هایش را هم خودم نساخته بودم و فقط ساخت محیط بازی و طرح جلد آن که چند تصویر و سیستم مورد نیاز بازی رویش بود را خودم انجام داده بودم.البته با پرینتر خودم از جلد بازی پرینت گرفتم و حتی بازی را رایت نزدم چون هم سطح پایینی داشت و هم حجم کم و خب هر جا میخواستم جلدش را نشان میدادم و میگفتم همین یک نسخه است و به کسی نمیدهم.
برای ساخت این بازی از 3D Game Studio استفاده کردم.البته لازم به ذکر است که برای ساخت بازی ها از یک نرم افزار استفاده نمیشود بلکه هر نرم افزاری کاری انجام میدهم و در آخر همه کارها در موتور بازی سازی که برای من همان 3D Game Studio بود جمع آوری میشوند و تشکیل یک بازی میدهند.
البته این را باید بگویم که دیگر از 3DGS استفاده نمکینم و به شما هم توصیه نمیکنم.
زاهدی : اولین نمره ای که به بازی خودتان دادید،چند بود؟
پیام عربزاده : در حقیقت من هیچ وقت از نظر خودم به بازی هام نمره نداده ام اما همیشه خودم را جای دیگران میگذاشتم و فکر میکردم مثلاً اگر به فلان کس بازی ام را نشان دهم چه نمره ای خواهند داد که همیشه دوستانم به خاطر رفاقتشان با من بیشتر از آنچه فکر میکردم میدادند و در کنارش ایرادها هم مطرح میکردند اما هر 2 برادرم اکثراً از ضعف کار میگفتند و فقط در چند مورد از کارم خوششان آمد.
ولی اگر الان بخواهم نمره بدهم اوّلین بازیم از 10 نمره میانگین 1 را میگیرد و اوّلین بازیم که مجوز گرفت نمره 5 و پروژه فعلیم امیدوارم حداقل از نظر خودم 7 یا 8 را بگیرد.
البته خودم خیلی سخت گیر هستم.
زاهدی : بازی هایی که ساختید را ثبت هم کرده اید؟
پیام عربزاده : یکی از بازی های من به نام دزدان دریایی به ثبت رسیده و مجوز هم گرفته اما خودم این کارها را نکردم.
قضیه از این قرار است که یک مجموعه ای شامل 15 بازی یکی از آن ها بازی دزدان دریایی است به نام "مجموعه بازی های مستقل ایرانی2" یک مجوز کلی گرفته و به صورت کلی ثبت شده که بازی من را هم شامل میشود.همین جا هم جا دارد که از آقای مهدیار جهانگیری به خاطر زحمتی که برای جمع آوری مجموعه و گرفتن مجوز و ثبت کشیده تشکر کنم.
زاهدی : شما گروه دارید یا جزو آن دسته از سازندگانی هستید که میل به انفرادی کارکردنشان بیشتر است؟
پیام عربزاده : من تا الان تنهایی کار کرده ام اما با وجود پروژه جدیدم دیگر فکر نمیکنم تنهایی بتوانم ادامه دهم و از قبل هم خیلی دوست داشتم کار گروهی انجام دهم به شرطی که در راس پروژه باشم تا آن بازی را که میخوهم بسازم و تنهایی کار کردنم تا الان به این دلیل است که نیاز داشتم به سطح بالاتری در این کار برسم.
زاهدی : در حال حاضر بر روی پروژه ای کار میکنید؟
پیام عربزاده : بله در حال حاضر روی یک بازی اکشن-ترسناک کار میکنم که در حال حاضر در مراحل اوّلیه بسر میبرد و فقط یک تصویر به صورت تستی از محیط و بدون شخصیت از آن به نمایش گذاشته ام.در ضمن هنوز نامی که مناسب این بازی باشد پیدا نکرده ام ولی چند اسم را کاندید کرده ام که باز هم به نظرم خیلی مناسب نیستند.
اگر بخواهم در مورد این بازی توضیحی بدهم باید بگم که برای من در درجه اوّل داستان و گیم پلی بازی مهم است بعد گرفیک و موارد دیگر,اما به هر کسی که تصویر یاد شده را نشان دادم بدون استثنا تعریف و تمجیدهایی رو به خاطر گرافیک دریافت کردم ولی اگر گیم پلی و داستان از لحاظ رتبه بهتر از گرافیک باشند پس باید منتظر بازی خوبی از من باشید,البته امیدوارم این طور باشد.در واقع به نظر من این که ما بازی با محتوای مناسب و شاید با تعداد کمی سلاح و تعداد اندکی شخصیت و محیط ساده بسازیم خیلی بهتر از این است که بازی بی محتوا اما با 100 سلاح و صدها شخصیت و هزاران مدل ارائه دهیم و همینطور بازی نوآورانه با کیفیت پایین خیلی بهتر از بازی تکراری با کیفیت خیلی بالاست.حال اگر توانایی بوجود آوردن محتوای مناسب و نوآوری را داریم کیفیت بالا , سلاح ها و شخصیت های زیاد با محیط های شلوغ و واقعی تر را چاشنی آن نوآوری و محتوا نکنیم.
زاهدی : مقام یا عنوانی در بین سازندگان بازی های رایانه ای ایرانی دارید یا خیر؟
پیام عربزاده : هر چند جواب خیر است اما سوال بسیار خوبیست زیرا من در ایران ندیدم مردم به کسی عنوانی دهند اما اگر به افراد موفق در این زمینه عنوان داده شود ممکن است افراد دیگر هم با الگو گیری به موفقیت برسند.
تا این زمان مقامی کسب نکرده ام،اما زمان بسیار زیادی برای ثابت کردن خودم دارم
زاهدی : برای چه کنسول هایی بازی می سازید؟
پیام عربزاده : من در حال حاضر فقط برای PC بازی میسازم ولی خیلی دوست دارم برای PS3 یا حتی کنسول بعدی سونی بازی بسازم.البته ساخت بازی برای رایانه علاقه من می باشد ولی برای جلب رضایت مشتری باید برای کنسول های دیگر هم بازی ساخت.
زاهدی : بابت کارهایتان پولی هم دریافت می کنید؟ و اینکه بازی هایتان دارای مجوز رسمی ایران هم می باشد؟
پیام عربزاده : تا الان فقط برای یکی از کارهایم که عنوان دزدان دریایی است قرار شده که مبلغی را دریافت کنم که ابتدا 500هزار تومان به گوش می رسید امّا بعدا به حالت قرار دادی و از روی تعداد نسخه به فروش رفته تغییر پیدا کرد که البته هنوز فروشش آغاز نشده است.
قابل به ذکر هست که،تعدادی از کارها را تا الان به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داده ام.
زاهدی : چه سبکی را بیشتر می پسندید؟
پیام عربزاده : من تاکید بر سبک خاصی ندارم و فقط برایم جذابیت بازی مهم است به طوری که اگر همین الان یک بازی در هر سبکی که تا حالا بازی نکردم بتواند برایم جذابیت ایجاد کند بدون توجه به سبکش آن را بازی میکنم.
ولی بازی های اکشن و ترسناک چه اول شخص و چه سوم شخص مرا بیشتر به خود جذب میکنند.
زاهدی : اگر کسی از دوستان به این حرفه،علاقه مند باشد،چه توصیه ای به او میکنید؟
پیام عربزاده : توصیه من این است که اول در مورد آینده کارش فکر کند بعد با کمی تحقیق وارد حرفه بشود.منظور از جمله بالا این است که ببیند گروهی میخواهد کار کند یا انفرادی و یا اینکه از چه طریقی میخواهد وارد بازی سازی بشود مثلاً مدل سازی کند یا برنامه نویسی و غیره.پیشنهاد میکنم که در اوایل کار برای پیشرفت حتی سعی کنند عیناً کارهای دیگران را دوباره بسازند اشکال ندارد اما موقعی که به حدی رسیدند که میخواستند به مردم کارهایشان را ارائه دهند حتی ذره ای از دیگران تقلید نکنند چه برسد به این که دوباره سازی کارهای دیگران را انجام دهند.
زاهدی : داستان بازی هایتان را از جایی الگو میگیرید یا خیر؟
پیام عربزاده : به عنوان یک بازیساز تکنفره ! داستان های جالب را در ذهنم تجزیه تحلیل کنم و اینطوری میشود که ناگهان داستانی به ذهنم میرسد که شاید در ظاهر ذره ای شباهت به داستان های دیگران نداشته باشد اما در واقع در عمق آنها میتوان الگو گیری را مشاهده کرد.
البته در بعضی مواقع هم با مخلوط کردن چند داستان و اندکی اضافات از خودم داستانی کاملاً جدید به وجود می آورم که برای نمونه میتوانم به داستان بازی دزدان دریایی خودم اشاره کنم که حدود 30 در صد از خودم و بقیه را با در هم آمیختن دو داستان دیگر به وجود آوردم.
زاهدی : سخن پایانی :
عربزاده: فقط یک مطلب مهم را میگویم و به سخن هایم کات خواهم داد!
بدترین قدمی که در هر کاری یک فرد برمیدارد،تقلید از دیگران است،الگو برداری کنید،اما خلاق باشید.
و همیشه به این جمله اهمیت دهید : اگر خداوند آرزویی در دلت انداخت بدان توانایی رسیدن به آن را در تو دیده.
دوست دارم بابت فرصتی که در اختیارم گذاشتید از شما،آقای زاهدی و دیگر دوستان سایت استارگیمز تشکر و قدردانی کنم
برای همه ی آینده سازان کشور پر افتخارمان،ایران سرافزار،آرزوی موفقیت دارم. باتشکر
زاهدی : ممنون از اینکه وقت پر ارزشتان را به ما دادید و تمامی اعضای سایت استارگیمز برای شما اروزی موفقیت می کنند.
با ماهمراه باشید !
زاهدی : سلام،لطفا خودتان را برای گیمرهای عزیز معرفی کنید.
پیام عربزاده : سلام,پیام عربزاده هستم، در تهران به دنیا آمده ام امّا در کودکی به خاطر پیشنهاد کار بهتر به پدرم مجبور به مهاجرت به قزوین شدیم و در سن 15 سالگی یعنی پایان اوّل دبیرستان دوباره به تهران برگشتیم و در حال حاضر در حال تحصیل در دانشگاه تهران مرکز در رشته کامپیوتر گرایش سخت-افزار هستم و در واقع 6 ماه دیگر به سن 19 سالگی میرسم.من همیشه سنم رو در انجمن ها,سایت ها و در کل در جوامع اینترنتی مخفی نگه میداشتم و الان اوّلین باریست که آن را اعلام میکنم و دلیل آن هم این بود که یک سال و نیم قبل وقتی نمونه کارهای خودم را برای جلب نظر شرکت های مختلف در زمینه بازی سازی از طریق اینترنت میفرستادم و سنم را اعلام میکردم طوری نشان میدادند که انگار کارها تعریفی ندارند ولی دقیقاً 2 دفعه ای که سنم را نگفتم خیلی خوب پیش رفت و حتی یک دفعه من را به شرکت خودشان دعوت کردند,این شد که از آن به بعد تصمیم داشتم از اعلام سن خودم در این جور محیط ها خودداری کنم.
زاهدی : چه شد که به ساخت بازی های رایانه ای علاقه مند شدید؟
پیام عربزاده : خب شاید هرکسی که بازی میکند فکر کند که به بازی سازی هم علاقه دارد که در مورد من هم چنین است ولی داستان من طولانی تر از این جور بحث ها می باشد و به یک جمله ختم نمی شود.
در واقع من به این دلیل که از 7 سالگی با کامپیوتر کار میکردم و این کار را با علاقه انجام میدادم در دوران 3 سال راهنمایی تقریباً از همه در این زمینه بالاتر بودم و یادم می آید یک بار به یکی از دوستانم به شوخی گفته بودم قبلاً با کمک دو برادر بزرگترم بازی ساخته ام ولی دوستم فکر کرده بود که من واقعیت را به او گفته ام و گذشت و من در تهران وقتی دوم دبیرستان بودم یک بار با آن دوستم تماس گرفتم و حرفی رو مبنی بر اینکه در حال ساخت یک بازی کامپیوتریست از او شنیدم و وقتی به من گفت که چه بازی بزرگی میخواهد بسازد به خودم گفتم که من بهتر از او میتوانم این کار انجام دهم و این شد که یک بار به قزوین برای دیدن دوستانم رفته بودم از او آن 3سی دی حاوی نرم افزار و آموزش هایش را گرفتم و روی یک DVD زدم که راحت تر اجرا شود.به این ترتیب دقیقاً هر دو از 3D Game Studio و از یک آموزش بهره میبردیم با این تفاوت که او از چند ماه قبل شروع کرده بود.من در عرض چند هفته نخست بازیم رو ساختم امّا در تماسی که با او داشتم فهمیدم که هنوز یک خروجی هم نگرفته,البته الان دلیلش را خیلی خوب میفهمم و آن هم این است که 2 سال بود بازی های نسل جدید آمده بودند امّا من هنوز از سیستم نسل قبل استفاده میکردم و سرگرمی من با کامپیوتر ساختن بازی های خیلی سطح پایین بود در صورتی که دوستم از سیستم خیلی قوی استفاده میکرد و با وجود بازی های خیلی سطح بالای آن زمان هیچ تمایلی به بازی های کم کیفیت خودش نداشت.تازه در میان دوستانم اوّلین کسی بود که من دیدم کنسول XBox360 دارد و این تنها به معنی از دست دادن حس بازی سازی بود.
خب دقیقاً جواب سوال شما در جملات قبلی من است و آن هم این بود که یک خالی بندی به اضافه حسی که بهم میگفت باید مثل همیشه برتر باشم باعث شد علاقه مند به این کار بشم و در واقع داشتن سیستم ضعیف کمکی بود برای بهتر ادامه دادن این کار برای من.البته من در همان دوران راهنمایی خیلی علاقه به بازیگری و کارگردانی داشتم و ایده های خودم رو در کاغذ هایی جدا از هم مینوشتم و همه را یک جا نگه میداشتم,این ایده ها طوری بودند که وقتی الان بعضی از آنها را میخوانم متحیر میمانم که چگونه این ها به ذهن من رسیده بودند.خب وقتی به این درک رسیده بودم که ساخت فیلم پرهزینه تر و سخت تر از آن چیزیست که فکر میکردم تصمیم گرفتم که ایده هایم را به بازی تبدیل کنم که همین هم دلیلی شد برای علاقه بیشتر به بازی سازی.
بنده آنقدر به این کار علاقه پیدا کرده بودم که حتی یک بازی هم با نرم افزار Microsoft Power Point طراحی کردم. در صورتی که این نرم افزار به هیچ وجه برای ساخت بازی ساخته نشده و من با این کارم به خودم و کسانی که آن بازی را دیده بودند ثابت کردم که با جون و دل این کار را پیش گرفته ام و آینده من میتواند با همین کار رقم بخورد.
زاهدی : اولین بازی که ساختید چه بود ؟ و از چه نرم افزاری استفاده کرده بودید؟
پیام عربزاده : اوّلین بازی من نامش سیاه چال یا Dungeon بود که نه داستان داشت و نه ایده خاصی, طوری حتی مدل هایش را هم خودم نساخته بودم و فقط ساخت محیط بازی و طرح جلد آن که چند تصویر و سیستم مورد نیاز بازی رویش بود را خودم انجام داده بودم.البته با پرینتر خودم از جلد بازی پرینت گرفتم و حتی بازی را رایت نزدم چون هم سطح پایینی داشت و هم حجم کم و خب هر جا میخواستم جلدش را نشان میدادم و میگفتم همین یک نسخه است و به کسی نمیدهم.
برای ساخت این بازی از 3D Game Studio استفاده کردم.البته لازم به ذکر است که برای ساخت بازی ها از یک نرم افزار استفاده نمیشود بلکه هر نرم افزاری کاری انجام میدهم و در آخر همه کارها در موتور بازی سازی که برای من همان 3D Game Studio بود جمع آوری میشوند و تشکیل یک بازی میدهند.
البته این را باید بگویم که دیگر از 3DGS استفاده نمکینم و به شما هم توصیه نمیکنم.
زاهدی : اولین نمره ای که به بازی خودتان دادید،چند بود؟
پیام عربزاده : در حقیقت من هیچ وقت از نظر خودم به بازی هام نمره نداده ام اما همیشه خودم را جای دیگران میگذاشتم و فکر میکردم مثلاً اگر به فلان کس بازی ام را نشان دهم چه نمره ای خواهند داد که همیشه دوستانم به خاطر رفاقتشان با من بیشتر از آنچه فکر میکردم میدادند و در کنارش ایرادها هم مطرح میکردند اما هر 2 برادرم اکثراً از ضعف کار میگفتند و فقط در چند مورد از کارم خوششان آمد.
ولی اگر الان بخواهم نمره بدهم اوّلین بازیم از 10 نمره میانگین 1 را میگیرد و اوّلین بازیم که مجوز گرفت نمره 5 و پروژه فعلیم امیدوارم حداقل از نظر خودم 7 یا 8 را بگیرد.
البته خودم خیلی سخت گیر هستم.
زاهدی : بازی هایی که ساختید را ثبت هم کرده اید؟
پیام عربزاده : یکی از بازی های من به نام دزدان دریایی به ثبت رسیده و مجوز هم گرفته اما خودم این کارها را نکردم.
قضیه از این قرار است که یک مجموعه ای شامل 15 بازی یکی از آن ها بازی دزدان دریایی است به نام "مجموعه بازی های مستقل ایرانی2" یک مجوز کلی گرفته و به صورت کلی ثبت شده که بازی من را هم شامل میشود.همین جا هم جا دارد که از آقای مهدیار جهانگیری به خاطر زحمتی که برای جمع آوری مجموعه و گرفتن مجوز و ثبت کشیده تشکر کنم.
زاهدی : شما گروه دارید یا جزو آن دسته از سازندگانی هستید که میل به انفرادی کارکردنشان بیشتر است؟
پیام عربزاده : من تا الان تنهایی کار کرده ام اما با وجود پروژه جدیدم دیگر فکر نمیکنم تنهایی بتوانم ادامه دهم و از قبل هم خیلی دوست داشتم کار گروهی انجام دهم به شرطی که در راس پروژه باشم تا آن بازی را که میخوهم بسازم و تنهایی کار کردنم تا الان به این دلیل است که نیاز داشتم به سطح بالاتری در این کار برسم.
زاهدی : در حال حاضر بر روی پروژه ای کار میکنید؟
پیام عربزاده : بله در حال حاضر روی یک بازی اکشن-ترسناک کار میکنم که در حال حاضر در مراحل اوّلیه بسر میبرد و فقط یک تصویر به صورت تستی از محیط و بدون شخصیت از آن به نمایش گذاشته ام.در ضمن هنوز نامی که مناسب این بازی باشد پیدا نکرده ام ولی چند اسم را کاندید کرده ام که باز هم به نظرم خیلی مناسب نیستند.
اگر بخواهم در مورد این بازی توضیحی بدهم باید بگم که برای من در درجه اوّل داستان و گیم پلی بازی مهم است بعد گرفیک و موارد دیگر,اما به هر کسی که تصویر یاد شده را نشان دادم بدون استثنا تعریف و تمجیدهایی رو به خاطر گرافیک دریافت کردم ولی اگر گیم پلی و داستان از لحاظ رتبه بهتر از گرافیک باشند پس باید منتظر بازی خوبی از من باشید,البته امیدوارم این طور باشد.در واقع به نظر من این که ما بازی با محتوای مناسب و شاید با تعداد کمی سلاح و تعداد اندکی شخصیت و محیط ساده بسازیم خیلی بهتر از این است که بازی بی محتوا اما با 100 سلاح و صدها شخصیت و هزاران مدل ارائه دهیم و همینطور بازی نوآورانه با کیفیت پایین خیلی بهتر از بازی تکراری با کیفیت خیلی بالاست.حال اگر توانایی بوجود آوردن محتوای مناسب و نوآوری را داریم کیفیت بالا , سلاح ها و شخصیت های زیاد با محیط های شلوغ و واقعی تر را چاشنی آن نوآوری و محتوا نکنیم.
زاهدی : مقام یا عنوانی در بین سازندگان بازی های رایانه ای ایرانی دارید یا خیر؟
پیام عربزاده : هر چند جواب خیر است اما سوال بسیار خوبیست زیرا من در ایران ندیدم مردم به کسی عنوانی دهند اما اگر به افراد موفق در این زمینه عنوان داده شود ممکن است افراد دیگر هم با الگو گیری به موفقیت برسند.
تا این زمان مقامی کسب نکرده ام،اما زمان بسیار زیادی برای ثابت کردن خودم دارم
زاهدی : برای چه کنسول هایی بازی می سازید؟
پیام عربزاده : من در حال حاضر فقط برای PC بازی میسازم ولی خیلی دوست دارم برای PS3 یا حتی کنسول بعدی سونی بازی بسازم.البته ساخت بازی برای رایانه علاقه من می باشد ولی برای جلب رضایت مشتری باید برای کنسول های دیگر هم بازی ساخت.
زاهدی : بابت کارهایتان پولی هم دریافت می کنید؟ و اینکه بازی هایتان دارای مجوز رسمی ایران هم می باشد؟
پیام عربزاده : تا الان فقط برای یکی از کارهایم که عنوان دزدان دریایی است قرار شده که مبلغی را دریافت کنم که ابتدا 500هزار تومان به گوش می رسید امّا بعدا به حالت قرار دادی و از روی تعداد نسخه به فروش رفته تغییر پیدا کرد که البته هنوز فروشش آغاز نشده است.
قابل به ذکر هست که،تعدادی از کارها را تا الان به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داده ام.
زاهدی : چه سبکی را بیشتر می پسندید؟
پیام عربزاده : من تاکید بر سبک خاصی ندارم و فقط برایم جذابیت بازی مهم است به طوری که اگر همین الان یک بازی در هر سبکی که تا حالا بازی نکردم بتواند برایم جذابیت ایجاد کند بدون توجه به سبکش آن را بازی میکنم.
ولی بازی های اکشن و ترسناک چه اول شخص و چه سوم شخص مرا بیشتر به خود جذب میکنند.
زاهدی : اگر کسی از دوستان به این حرفه،علاقه مند باشد،چه توصیه ای به او میکنید؟
پیام عربزاده : توصیه من این است که اول در مورد آینده کارش فکر کند بعد با کمی تحقیق وارد حرفه بشود.منظور از جمله بالا این است که ببیند گروهی میخواهد کار کند یا انفرادی و یا اینکه از چه طریقی میخواهد وارد بازی سازی بشود مثلاً مدل سازی کند یا برنامه نویسی و غیره.پیشنهاد میکنم که در اوایل کار برای پیشرفت حتی سعی کنند عیناً کارهای دیگران را دوباره بسازند اشکال ندارد اما موقعی که به حدی رسیدند که میخواستند به مردم کارهایشان را ارائه دهند حتی ذره ای از دیگران تقلید نکنند چه برسد به این که دوباره سازی کارهای دیگران را انجام دهند.
زاهدی : داستان بازی هایتان را از جایی الگو میگیرید یا خیر؟
پیام عربزاده : به عنوان یک بازیساز تکنفره ! داستان های جالب را در ذهنم تجزیه تحلیل کنم و اینطوری میشود که ناگهان داستانی به ذهنم میرسد که شاید در ظاهر ذره ای شباهت به داستان های دیگران نداشته باشد اما در واقع در عمق آنها میتوان الگو گیری را مشاهده کرد.
البته در بعضی مواقع هم با مخلوط کردن چند داستان و اندکی اضافات از خودم داستانی کاملاً جدید به وجود می آورم که برای نمونه میتوانم به داستان بازی دزدان دریایی خودم اشاره کنم که حدود 30 در صد از خودم و بقیه را با در هم آمیختن دو داستان دیگر به وجود آوردم.
زاهدی : سخن پایانی :
عربزاده: فقط یک مطلب مهم را میگویم و به سخن هایم کات خواهم داد!
بدترین قدمی که در هر کاری یک فرد برمیدارد،تقلید از دیگران است،الگو برداری کنید،اما خلاق باشید.
و همیشه به این جمله اهمیت دهید : اگر خداوند آرزویی در دلت انداخت بدان توانایی رسیدن به آن را در تو دیده.
دوست دارم بابت فرصتی که در اختیارم گذاشتید از شما،آقای زاهدی و دیگر دوستان سایت استارگیمز تشکر و قدردانی کنم
برای همه ی آینده سازان کشور پر افتخارمان،ایران سرافزار،آرزوی موفقیت دارم. باتشکر
زاهدی : ممنون از اینکه وقت پر ارزشتان را به ما دادید و تمامی اعضای سایت استارگیمز برای شما اروزی موفقیت می کنند.
اینستاگرام: Hamedzahedi_ir
واتساپ: 09360649125
یاد باد آن روزگاران
یاد باد
واتساپ: 09360649125
یاد باد آن روزگاران
یاد باد
[url=bazyrayane.ir][/url]فروشگاه اینترنتی بانوی من