11-03-2015, 11:42 PM
(آخرین ویرایش: 12-30-2015, 03:08 AM، توسط Last Warrior.)
جهان پسا آخرالزمانی جایی است که در آن کرنومتر تاریخ صفر شده و فصل جدیدی در کتاب تاریخ آغاز میشود. جایی که "ریک" را از پلیسی وظیفهشناس و خوشقلب به جنگجویی همه فن حریف و حتی سختدل و "مکس" را به دیوانهای تنها با غریزه زنده ماندن تبدیل میکند. جایی که ممکن است "خوب" دیگر "خوب" نباشد و "بد" نیز دیگر معنای "بد" ندهد و جایی که قوانین طبیعت از نو نوشته میشوند. شاید به دلیل این همه ظرافتها است که چنین جهانهایی در بین فیلمسازان و بازیسازان علاقهمندان زیادی دارد. زیرا در چنین سرزمین بربادرفتهای میتوان هر افسانه خوابیده در صفحات کتابها را بیدار کرد، میتوان به زیبایی، زشتیِ نابودی را به تصویر کشید، میتوان شاعرانه هایی را از ترس و شجاعت، عشق و نفرت، خاطره و دلتنگی، در میان خرابهها نوشت. اینجا سرزمینی است که میتوان همه چیزش را ویران کرد و از نو ساخت. اینجا هر کاری میشود کرد، هر کاری که شاید در دنیای معمولی غیرعادی باشد، اینجا کاملا عادی میشود.
یکی از عناوینی که در دنیای بازیهای ویدیویی از ظرافتهای یک جهان پساآخرالزمانی با هنرمندی استفاده میکند، سری فالآوت است. تاد هاوارد(todd howard) در فالآوت 3 با خلق اتمسفری غنی، سنگین و خاکستری نشان داد که کاملا با با ظرفیتهای یک چنین فضایی آشناست و میتواند دنیایی منحصر به فرد را با ماجراهای شوکه کننده و جالب بسیار خلق کند. حال او 7 سال پس از درخشش با فالآوت 3 اینبار با فالآوت 4 بازگشته تا بار دیگر ما را به جهانی پساآخرالزمانی آن هم از نوع فالآوتی ببرد.
نمایی از آینده بعد از جنگ
همیشه پای یک "قارچ" در میان است! این جملهای است که میتوان در مورد پیشزمینه و کاتالیزور داستان سری فالآوت گفت. جنگ و بمباران هستهای و سپس آغاز شدن ماجراجویی در نا کجاآباد و در بین خاطرات مدفون گذشته.
اینبار در فالآوت 4 داستان از یک صبح شنبه زیبا در سال 2077 و در شهر بوستون آغاز میشود. صبح شنبهای که انگار قرار نیست به تعطیلی یکشنبه ختم شود و سر از 200 سال بعد در میآورد! شخصیت اصلی ما همراه با خانوادهاش پس از شنیدن خبر آغاز جنگ به سرعت خود را به پناهگاه 111 ( vault 111 ) میرساند و درهمین هنگام انفجاری عظیم در شهر روی میدهد. چنانچه از تریلرها مشخص است، کاراکتر ما از این فاجعه جان سالم به در برده و پس از دو قرن از Vault 111 خارج میشود. ولی چطور!؟ تریلرها که چیزی نمیگویند. ممکن است مقداری از خط داستانی بازی همانند آنچه در فالآوت 3 بود، در داخل Vault دنبال شود. شاید هم تاد هاوارد فیلم "بیگانه" اثر مشهور "ریدلی اسکات" را دیده و از آن خوشش آمده و مانند آن فیلم، کاراکتر را در دستگاهی به یک خواب طولانی فرستاده و سپس او را در دنیایی دگرگون شده بیدار میکند. ماجرا هر چه باشد میتوان انتظار یک داستان پر و پیمان را کشید. حتی داستانهای فرعی و حوادث و اتفاقات هم میتوانند محل بروز شگفتی باشند، زیرا تاد هاوارد در فالآوت 3 و اسکایریم نشان داده که در هر کجای سرزمینش میتوان ماجراها و ماجراجوییهای اودیسهوار را پیدا کرد.
علاوه بر این نکتهای جای بسی خوشحالی دارد؛ کاراکتر اصلی بازی حرف میزند. چه عجب! دیگر از آن روزه سکوتی که کاراکتر ما در فالآوت 3 و اسکایریم داشت خبری نیست. همین موضوع در جذابتر شدن روند داستانی بسیار موثر است و حداقل ما بهتر میتوانیم کاراکتری را که ساختهایم درک کنیم و با او همراه باشیم. از طرفی آن طور که از تریلرها مشخص است، کاراکتر اصلی حالا با این زبان باز کردن جوگیر نمیشود تا یک ریز حرف بزند، با اینکه حدود 13000 دیالوگ در بازی وجود دارد ولی گزینههای انتخابی در حین مکالمه کوتاه و سرراست است و دیگر مثل فالآوت 3 نیازی به خواندن چندین جمله طولانی و انتخاب از بین آنها وجود ندارد.
اینبار در فالآوت 4 داستان از یک صبح شنبه زیبا در سال 2077 و در شهر بوستون آغاز میشود. صبح شنبهای که انگار قرار نیست به تعطیلی یکشنبه ختم شود و سر از 200 سال بعد در میآورد! شخصیت اصلی ما همراه با خانوادهاش پس از شنیدن خبر آغاز جنگ به سرعت خود را به پناهگاه 111 ( vault 111 ) میرساند و درهمین هنگام انفجاری عظیم در شهر روی میدهد. چنانچه از تریلرها مشخص است، کاراکتر ما از این فاجعه جان سالم به در برده و پس از دو قرن از Vault 111 خارج میشود. ولی چطور!؟ تریلرها که چیزی نمیگویند. ممکن است مقداری از خط داستانی بازی همانند آنچه در فالآوت 3 بود، در داخل Vault دنبال شود. شاید هم تاد هاوارد فیلم "بیگانه" اثر مشهور "ریدلی اسکات" را دیده و از آن خوشش آمده و مانند آن فیلم، کاراکتر را در دستگاهی به یک خواب طولانی فرستاده و سپس او را در دنیایی دگرگون شده بیدار میکند. ماجرا هر چه باشد میتوان انتظار یک داستان پر و پیمان را کشید. حتی داستانهای فرعی و حوادث و اتفاقات هم میتوانند محل بروز شگفتی باشند، زیرا تاد هاوارد در فالآوت 3 و اسکایریم نشان داده که در هر کجای سرزمینش میتوان ماجراها و ماجراجوییهای اودیسهوار را پیدا کرد.
علاوه بر این نکتهای جای بسی خوشحالی دارد؛ کاراکتر اصلی بازی حرف میزند. چه عجب! دیگر از آن روزه سکوتی که کاراکتر ما در فالآوت 3 و اسکایریم داشت خبری نیست. همین موضوع در جذابتر شدن روند داستانی بسیار موثر است و حداقل ما بهتر میتوانیم کاراکتری را که ساختهایم درک کنیم و با او همراه باشیم. از طرفی آن طور که از تریلرها مشخص است، کاراکتر اصلی حالا با این زبان باز کردن جوگیر نمیشود تا یک ریز حرف بزند، با اینکه حدود 13000 دیالوگ در بازی وجود دارد ولی گزینههای انتخابی در حین مکالمه کوتاه و سرراست است و دیگر مثل فالآوت 3 نیازی به خواندن چندین جمله طولانی و انتخاب از بین آنها وجود ندارد.
نمایی از محفظه خواب میان ستارهای در فیلم Alien اثر Ridley Scott محصول 1979
انتخاب از بین چهار گزینه کوتاه از ویژگیهای احتمالی این فالآوت
رباتی تنها در دل ناکجاآباد
داستان او چیست؟
رباتی تنها در دل ناکجاآباد
داستان او چیست؟
ظرافتها و ریزهکاریهای هاواردی از همان آغازین لحظات بازی چهره خود را نمایان میکنند. همان اوایل بازی، دوربین ما را در کنار همسرمان نشان میدهد که روبروی آینهای ایستادهایم و در همان حال میتوانیم قیافه خود را بسازیم درحالی که گاها با هم حرف هم میزنیم. هاوارد بخش ساخت چهره و تعیین تواناییها( S.P.E.S.I.A.L ) را در بطن بازی قرار داده و این بخشها را مانند یک تافته جدا بافته از روند بازی جدا نکرده است، دقیقا مانند همان کاری که در دو بازی قبلیش نیز انجام داده بود. در فالآوت 3 هنگام به دنیا آمدن بچه ، به او سر و شکل میدادیم، در اسکایریم در هنگام اسارت در اوایل بازی وقتی از ما مشخصاتمان پرسیده میشود، میتوانستیم کاراکتر را طراحی کنیم و اینبار هم در فالآوت 4 روبروی آینه به سر و وضع خود میرسیم.
خلاقیت هاواردی تنها به همین موارد قد نمیدهد. وقتی در اوایل نمایش فالآوت 4 در E3 همان موسیقی آشنای فالآوت 3 که اینبار سمباده خورده، صیقل یافته و شنیدنیتر از هر زمانی بود، پخش میشد، هاوارد به طرحهای هنری بازی اشاره کرد. واقعا از دیدن آن طرحهای هنرمندانه لذت بردم. تمامی آن طرحها و مکانهایی که در تریلر E3 دیده میشود نشان از بوستونی نقاشی شده با مناظر و مناطقی خاص و در عین حال متمایز میدهد. بوستونی که اینبار برعکس واشنگتن در فالآوت 3 رنگیتر شده است. در فالآوت 3 صورت خاک گرفته مناظر و چشماندازهای افسرده بود که خودنمایی میکرد ولی این بار در فالآوت 4 رنگها جای خودنمایی یافتهاند و دیگر در همه جا اتمسفری غمزده وجود ندارد و تقابل رنگهای زنده با ساختمانها و مناطق مرده تضاد جالبی را رقم زده است. البته همانطور که از تریلرها و طرحها مشخص است هنوز هم مناطقی به سبک و سیاق فالآوت 3 در بازی وجود دارند. در هر حال همه این موارد نشان میدهد که میتوان انتظار دنیایی را داشت که جان میدهد برای ماجراجویی و استخراج راز و رمز آن. دنیایی که هر کجای آن سِری نهفته دارد و منتظر شنیدن قدمهای ماجراجویان در نزدیکی خود است. اگر مناطق مخفی و غارها، ساختمانها، متروها و ... را به وسعت این بوستون اضافه کنیم میتوان دریافت که شاید با ساعتها گشتوگذار نیز هنوز داستان کامل این دنیای بعد از جنگ برای ما بازگو نشود.
خلاقیت هاواردی تنها به همین موارد قد نمیدهد. وقتی در اوایل نمایش فالآوت 4 در E3 همان موسیقی آشنای فالآوت 3 که اینبار سمباده خورده، صیقل یافته و شنیدنیتر از هر زمانی بود، پخش میشد، هاوارد به طرحهای هنری بازی اشاره کرد. واقعا از دیدن آن طرحهای هنرمندانه لذت بردم. تمامی آن طرحها و مکانهایی که در تریلر E3 دیده میشود نشان از بوستونی نقاشی شده با مناظر و مناطقی خاص و در عین حال متمایز میدهد. بوستونی که اینبار برعکس واشنگتن در فالآوت 3 رنگیتر شده است. در فالآوت 3 صورت خاک گرفته مناظر و چشماندازهای افسرده بود که خودنمایی میکرد ولی این بار در فالآوت 4 رنگها جای خودنمایی یافتهاند و دیگر در همه جا اتمسفری غمزده وجود ندارد و تقابل رنگهای زنده با ساختمانها و مناطق مرده تضاد جالبی را رقم زده است. البته همانطور که از تریلرها و طرحها مشخص است هنوز هم مناطقی به سبک و سیاق فالآوت 3 در بازی وجود دارند. در هر حال همه این موارد نشان میدهد که میتوان انتظار دنیایی را داشت که جان میدهد برای ماجراجویی و استخراج راز و رمز آن. دنیایی که هر کجای آن سِری نهفته دارد و منتظر شنیدن قدمهای ماجراجویان در نزدیکی خود است. اگر مناطق مخفی و غارها، ساختمانها، متروها و ... را به وسعت این بوستون اضافه کنیم میتوان دریافت که شاید با ساعتها گشتوگذار نیز هنوز داستان کامل این دنیای بعد از جنگ برای ما بازگو نشود.
موتور گرافیکی بازی نسخه ارتقا یافته همان موتور سازنده بازیهای فالآوت 3 و اسکایریم یعنی creation engine است.
راستی راز این کشتی پرنده چیست؟!
گاهی در برخی مناظر رنگهای تند و زنده زیاد دیده میشوند، مثل این تراکتور قرمزته!
راستی راز این کشتی پرنده چیست؟!
گاهی در برخی مناظر رنگهای تند و زنده زیاد دیده میشوند، مثل این تراکتور قرمزته!
از سوی دیگر هاوارد و دار و دستهاش به اکشن بازی هم نگاه ویژهای داشتهاند. بدون شک بخش مهمی از بازی در کشاکش درگیریها و زدوخوردها با جانوران جهشیافته و عجیبالخلقه بازی و همچنین راهزنان و گروههای رقیب، خواهد گذشت، از اینرو هاوارد تجربه سازندگان Doom را نیز وارد بازی کرده تا ساختمان تیراندازی و اکشن بازی را محکمتر از قبل بسازد. این ساختمان هم برای آندسته از افرادی که دوست دارند با کمترین درگیری در بازی پیشروی کنند و هم برای کسانی که روزشان بدون آتش و آتشبازی و سرکشیدن چند بشکه آدرنالین شب نمیشود، تدارک اساسی دیده است؛ تدارکی از هیجان و لذت.
فراوانی و تنوع اسلحهها هم به میزان لذت بردن از اکشن بازی خواهد افزود، 50 نوع اسلحه در اقسام متفاوت و 700 نوع حالت مختلف برای این اسلحهها در بازی وجود خواهد داشت. انواع اسلحههای سبک و سنگین معمولی، سلاحهای انرژی (Energy Weapons ) موشکاندازها، نارنجک و مین و حتی انواعی از چوب بیسبال و شمشیر برای درگیری نزدیک، کلکسیون مهمات از همه رنگ را در بازی بوجود آوردهاند، حال به این تعداد اسلحه، شخصیسازی و تغییراتی را که میتوان در آنها داد را نیز اضافه کنید تا ببینید چه دقایق و ساعاتی را در قلمرو سلاحها خواهید گذراند.
در این میان سیستم Vault-Tec Assisted Targeting System) V.A.T.S ) در مبارزات و هفتتیرکشیها بر تنوع گیمپلی خواهد افزود. با استفاده از این سیستم شما خواهید توانست با آهسته کردن صحنه بازی و انتخاب هدف موثرتر در بدن دشمن، او را مهمان گلولههایتان کنید. آنطور که از تریلرها مشخص است، سیستم V.A.T.S در فالآوت 4 به جای تبدیل کردن صحنه بازی به یک قاب عکس بیحرکت ( مانند آنچه در فالآوت 3 بود)، فقط حرکت دشمنان را آهسته میکند و در آن حال ما میتوانیم شلیکی هدفمند و موثر را انتخاب کنبم.
اما اسلحه تنها همراه شما در درگیریها نخواهد بود. Dogmeat ، همان سگ ابدی فالآوت 3 اینبار با شکل و شمایلی جدید در Gas Station منتظر ما است. سگی که خط مقدم ما در نبردها خواهد بود و علاوه بر این میتوان یافتن سلاح و مهمات و ... را نیز به او محول کرد. البته بغیر از این سگ وفادار همراهان دیگری از جمله Preston Garvey (لیدر گروهی از مردم در فالآوت 4) در بازی حضور خواهند داشت. با این حال کسانی که تنهایی را بیشتر میپسندند میتوانند بدون این همراهان به دل سرزمین پر خطر بازی بزنند ولی وقتی در فالآوت تکنفره به ماموریت رفتید و یکدفعه در حالیکه سلاح و مهمات کمی دارید به پست یک Deathclaw خوردید، آن وقت است که میگویید: " Dogmeat جان کجایی که یادت بخیر"
تا یادم نرفته به رفیق دیگری اشاره کنم که همه جا ما را همراهی خواهد کرد، Pip-Boy ، یک دستگاه همهکاره که در هنگام خروج از Vault 111 آن را خواهیم یافت و از آن به بعد عضو جدانشدنی و مهمی بسته شده بر دست چپ ما خواهد بود. تقریبا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را میـتوان در داخل این Pip-Boy پیدا کرد. بسیاری از اعمال ما از قبیل ارتقا تواناییها، تغییر اسلحه و مهمات، تجدید قوا، گرفتن ودیدن Perk و حتی گیم بازی کردن و ... از طریق این همراه همیشگی انجام میشود.
اما در طرف دیگر گیمپلی ساختوسازها قرار دارند. این ساختنها، یک وسیله کوچک مانند دوربین را شامل میشوند تا ساختن یک خانه با تمام وسایل آن! فالآوت 4 دنیای بزرگی دارد و در این دنیا هزاران وسیلهی به ظاهر بیارزش و به درد نخور یافت میشود که میتوان از ترکیب آنها ابزارآالات بسیاری را ساخت. ساختن خانه و دمودستگاه برای آن خود به مانند یک بازی مجزا در دل بازی فالآوت است. شما میتوانید در این بخش با جمعکردن هر چیز به ساختن خانه از در و پنجره گرفته تا سقف و چیدن مبلمان بپردازید، میتوانید در اطراف خانه کشاورزی کنید و یا ادوات دفاعی را در محل سکونت خود مستقر کنید. وقتی این بخش از بازی را در کنار سایر بخشهای بازی قرار میدهیم میتوانیم به عمق گیمپلی تمام نشدنی بازی پی ببریم.
گیمپلی حقیقی فالآوت 4 را نه میتوان در تریلرها دید و نه در خبرها خواند، باید این بازی را تجربه کرد، آن وقت است که متوجه خواهیم شد شلیک کردن با Gauss rifles و یا پرواز کردن با jet pack چه لذتی دارد و شاید وقتی با یک Vertibird به پرواز درآمدیم و هر چه در روی زمین بود را به گلوله بستیم، آن موقع هیجان بازی برای ما معنی شود.
فراوانی و تنوع اسلحهها هم به میزان لذت بردن از اکشن بازی خواهد افزود، 50 نوع اسلحه در اقسام متفاوت و 700 نوع حالت مختلف برای این اسلحهها در بازی وجود خواهد داشت. انواع اسلحههای سبک و سنگین معمولی، سلاحهای انرژی (Energy Weapons ) موشکاندازها، نارنجک و مین و حتی انواعی از چوب بیسبال و شمشیر برای درگیری نزدیک، کلکسیون مهمات از همه رنگ را در بازی بوجود آوردهاند، حال به این تعداد اسلحه، شخصیسازی و تغییراتی را که میتوان در آنها داد را نیز اضافه کنید تا ببینید چه دقایق و ساعاتی را در قلمرو سلاحها خواهید گذراند.
در این میان سیستم Vault-Tec Assisted Targeting System) V.A.T.S ) در مبارزات و هفتتیرکشیها بر تنوع گیمپلی خواهد افزود. با استفاده از این سیستم شما خواهید توانست با آهسته کردن صحنه بازی و انتخاب هدف موثرتر در بدن دشمن، او را مهمان گلولههایتان کنید. آنطور که از تریلرها مشخص است، سیستم V.A.T.S در فالآوت 4 به جای تبدیل کردن صحنه بازی به یک قاب عکس بیحرکت ( مانند آنچه در فالآوت 3 بود)، فقط حرکت دشمنان را آهسته میکند و در آن حال ما میتوانیم شلیکی هدفمند و موثر را انتخاب کنبم.
اما اسلحه تنها همراه شما در درگیریها نخواهد بود. Dogmeat ، همان سگ ابدی فالآوت 3 اینبار با شکل و شمایلی جدید در Gas Station منتظر ما است. سگی که خط مقدم ما در نبردها خواهد بود و علاوه بر این میتوان یافتن سلاح و مهمات و ... را نیز به او محول کرد. البته بغیر از این سگ وفادار همراهان دیگری از جمله Preston Garvey (لیدر گروهی از مردم در فالآوت 4) در بازی حضور خواهند داشت. با این حال کسانی که تنهایی را بیشتر میپسندند میتوانند بدون این همراهان به دل سرزمین پر خطر بازی بزنند ولی وقتی در فالآوت تکنفره به ماموریت رفتید و یکدفعه در حالیکه سلاح و مهمات کمی دارید به پست یک Deathclaw خوردید، آن وقت است که میگویید: " Dogmeat جان کجایی که یادت بخیر"
تا یادم نرفته به رفیق دیگری اشاره کنم که همه جا ما را همراهی خواهد کرد، Pip-Boy ، یک دستگاه همهکاره که در هنگام خروج از Vault 111 آن را خواهیم یافت و از آن به بعد عضو جدانشدنی و مهمی بسته شده بر دست چپ ما خواهد بود. تقریبا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را میـتوان در داخل این Pip-Boy پیدا کرد. بسیاری از اعمال ما از قبیل ارتقا تواناییها، تغییر اسلحه و مهمات، تجدید قوا، گرفتن ودیدن Perk و حتی گیم بازی کردن و ... از طریق این همراه همیشگی انجام میشود.
اما در طرف دیگر گیمپلی ساختوسازها قرار دارند. این ساختنها، یک وسیله کوچک مانند دوربین را شامل میشوند تا ساختن یک خانه با تمام وسایل آن! فالآوت 4 دنیای بزرگی دارد و در این دنیا هزاران وسیلهی به ظاهر بیارزش و به درد نخور یافت میشود که میتوان از ترکیب آنها ابزارآالات بسیاری را ساخت. ساختن خانه و دمودستگاه برای آن خود به مانند یک بازی مجزا در دل بازی فالآوت است. شما میتوانید در این بخش با جمعکردن هر چیز به ساختن خانه از در و پنجره گرفته تا سقف و چیدن مبلمان بپردازید، میتوانید در اطراف خانه کشاورزی کنید و یا ادوات دفاعی را در محل سکونت خود مستقر کنید. وقتی این بخش از بازی را در کنار سایر بخشهای بازی قرار میدهیم میتوانیم به عمق گیمپلی تمام نشدنی بازی پی ببریم.
گیمپلی حقیقی فالآوت 4 را نه میتوان در تریلرها دید و نه در خبرها خواند، باید این بازی را تجربه کرد، آن وقت است که متوجه خواهیم شد شلیک کردن با Gauss rifles و یا پرواز کردن با jet pack چه لذتی دارد و شاید وقتی با یک Vertibird به پرواز درآمدیم و هر چه در روی زمین بود را به گلوله بستیم، آن موقع هیجان بازی برای ما معنی شود.
دو همراه در کنار هم، Pip-Boy و Dogmeat
هر سلاح را میتوان با تغیراتی کلا به یک سلاح متفاوت تبدیل کرد
گیم در گیم !
هر سلاح را میتوان با تغیراتی کلا به یک سلاح متفاوت تبدیل کرد
گیم در گیم !
وقتی که نمایش زیبای فالآوت 4 را در E3 برای بارnام نگاه میکردم با خودم گفتم: " وقتی یک نمایش ساده اینقدر مهیج، منظم، هوشمند و قدرتمند اجرا میشود، ببین در خود بازی چه لذتی انتظار ما را میکشد". هاوارد هم در فالآوت 3 و هم در اسکایریم تواناییهای ذهن خلاق خود را نشان داده است. هنوز اولین برخوردم با Deathclaw را در فالآوت3 بیاد دارم و هنوز در سرزمین چشمنواز اسکایریم چرخ میزنم و یک چشمم به آسمان، قلمرو اژدها است. اینبار منتظرم تا ببینم هاوارد چه غافلگیریهای هیجانانگیزی برایم در فالآوت 4 تدارک دیده است.
آن فردا باید میرسید، فردایی که شهر در آتش جنگ خواهد سوخت و دورانی جدید بر روی خاکستر خاطرات گذشته شکل خواهد گرفت، حال در "روز بعد از فردا" در قلمرویی ناشناخته و پر از رمز و راز، شما به ماجراجویی در فالآوت 4 دعوت شدهاید.
منتظر شاهکاری دیگر از آقای شاهکارساز هستیم