امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی بازی FarCry Primal
#1
«سفری به عمق حیات‎وحش؛ این‎بار در فارکرای!»

[تصویر:  wScpiY71H4rs.840x0.Vdef9Kkm.jpg]

در یک جنگل روشن به راه می‎افتم، از فاصله نسبتا دوری، پرتقالی درخشان می‎بینم؛ کنجکاوی‎ام باعث می‎شود به سمتش بروم. اما بعد از مدتی متوجه می‎شوم که آن پرتقال دارد به سمت من می‎آید! بهتر که تماشا می‎کنم می‎بینم اصلا پرتقالی درکار نیست. تمام این مدت به «خرسی خیره شده بودم که آن را آتش زده بودند!» خرسی بزرگ‎جثه که از شدت درد ناله می‎کند. از میان بوته‎ها صدای انسان می‎شنوم؛ صدایی که توسط درختان منعکس می‎شد ...
در تاریکی پنهان می‎شوم تا از دید خارج شوم، گروهکی شکارچی را می‎بینم که خرس را به این حال و روز انداخته‎اند. کمی آن‎ها را دنبال می‎کنم و صحنه عجیبی مرا مجذوب خود می‎کند: خرس که در آتش زجر می‎کشید، به یک‎باره به سمت آن افراد حمله‎ور شد و آن‎ها را از پا درآورد.
این، یکی از آن لحظات زیبایی است که در اویل برخورد به FarCry Primal مرا مجذوب خود کرد. یکی از آن لحظات ...

دنیای FarCry Primal پر است از چیزهای سردرگرم‎کننده و در عین‎حال جذاب؛ دنیایی که یکنواختی در آن معنایی ندارد و فقط بلد است شما را در خود غرق کند! FarCry Primal به معنای واقعی کلمه، پراست از چیزهای «احمقانه»! اما احمقانه از نوع خوبش!
یوبی‎سافت تا قبل از انتشار رسمی بازی، اطلاعات زیاد و جذابی را از بازی منتشر کرد؛ اطلاعاتی که نشان می‎داد قرار است یک فارکرای متفاوت را تجربه کنیم. یوبی‎سافت پس از عرضه دو نسخه نسبتا مشابه از این سری، تصمیم گرفت این بار ساختار و بافت بازی را متحول کند. یوبی‎سافت فارکرای را به 10 هزار سال پیش برد تا نشان دهد فارکرای در عصرِ حجر هم جذاب است.
[تصویر:  FixM9y1kwFST.840x0.Vdef9Kkm.jpg]
محیط زنده و پویای بازی
فارکرای از نوع قدیمی!
در بازی هیچ سلاح گرمی وجود ندارد. پس از گذر مدتی نه‎چندان طولانی با روند اصلی بازی آشنا می‎شوید و باید بگوییم یوبی‎سافت در این زمینه واقعا خوب عمل کرده است.
وقایع بازی در سرزمینی سرسبز و غنی از پوشش گیاهی به نام Oros اتفاق می‎افتند. واقع‎بینانه بگویم، Oros شکوهمند، جذاب و حسابی تودل‎برو است! در اولین دقایق بازی به‎راحتی می‎توانید طراوت این سرزمین را درک کنید. نور خورشید در روز و مه‎آلود شدن هوا در برخی اوقات نشان می‎دهند یوبی‎سافت خلاقیت زیادی برای طراحی این سرزمین به خرج داده است. در تاریکی شب، نور ماه واقعا جذاب جلوه می‎کند. در یک کلام، دنیای FarCry Primal بسیار باطراوت‎تر و جذاب‎تر از نسخه‎های قبلی است و این موضوع بسیار لذت‎بخش است.

آسمان FarCry Primal هم پراست از موجودات عجیب و غریبِ بدوی. دیدن پرندگانی که اکنون منقرض شده‌اند، آن‎هم با آن کیفیت و حال‎وهوا واقعا لذت‎بخش است. هرجارا که نگاه کنید یکی از حیوانات ماقبل تاریخ را می‎بینید؛ از ببرهای دندان‎شمشیری گرفته تا ماموت‎های پشمالو. از نظر جهان‎سازی، FarCry Primal یکی از بهترین بازی‎های نسل محسوب می‎شود. البته شاید اگر FarCry 4 را بازی کرده باشید، کمی عادت به محیط FarCry Primal سخت باشد، اما اگر بتواند خودش را در دلتان جا کند، دیگر بیرون‎برو نیست! FarCry Primal یکی از بهترین جهان‎بازهای یوبی‎سافت است.

تناسب میان تنش و لذت در عصر حجر
در FarCry Primal شما در نقش فردی به نام «تاکار» ظاهر می‎شوید. شکارچی‎ای که در تلاش است تا افراد قبیله خود (Wenja) را دوباره دورهم جمع کند و قبیله‎اش را به شکوه و عظمت گذشته‎اش برساند.
یوبی‎سافت برای اینکه گیمر را هرچه بیشتر در دنیای FarCry Primal غرق کند، با گروهی از زبان‎شناسان زبده برای ساخت زبانی اختصاصی مذاکره کرد و به نتیجه رسید. اکنون در بازی می‎بینیم که واقعا چقدر این زبان با دنیای FarCry Primal سازگار است. البته بدیهی است که نمی‎توان از گفت‎وگوی بین شخصیت‎ها چیزی فهمید و باید به زیرنویس بازی رجوع کرد.
یکی از اصلی‎ترین تفاوت‎های FarCry Primal با نسخه‎های قبلی این است که بازی فقط و فقط بر روی یک آنتاگونیست تمرکز نکرده؛ اینجا خبری از «پاگان مین» و «وآس مونتنگرو» نیست.

در طول بازی، شما با دو آنتاگونیست اصلی روبه‌رو هستید. یول، جنگ‌سالار قبیله بسیار بدوی اودام و باتاری، مادر خانواده ایزیلا. شما در بازی با این شخصیت‌ها ملاقات می‌کنید، با آنها تعامل خواهید کرد و اطلاعات مختلفی درباره آنها به دست خواهید آورد.
یکی از نکات واقعا لذت‎بخش در FarCry Primal، توانایی شخصیت اصلی بازی در رام‎کردن حیوانات است. این حیوانات می‎توانند به‎خوبی جای خالی سلاح گرم در بازی را برای شما پر کنند.
در اوایل، موجودات بازی به چند گرگ و تعدادی حیوان درنده دیگر محدود می‎شوند؛ اما با گذر زمان و پیشرفت در بازی، با حیوانات دیگری هم رو‎به‎رو خواهید شد که از بین آن‎ها می‎توان به ماموت‎های بزرگ و پشمالو اشاره کرد که شما می‎توانید با رام‎کردنشان، از آن‎ها به عنوان سلاح استفاده کنید.
[تصویر:  s61fxd13shvh2baki4bj.png]

ایده «ماموت‎سواری» در FarCry Primal به معنای واقعی کلمه، احمقانه است!

اسلحه‎های شما در بازی شامل تعدادی از برگزیدگان (!) عصر حجر همچون چماق، نیزه و تیروکمان می‎شود. گاهی در بازی آرزو می‎کردم کاش می‎شد در عصر حجر با یک AK-47 به دل دشمن زد و همه را لت‎و‎پار کرد! اما حیف که نمی‎شود! حیف که اسلحه‎های موجود در Primal نسبت به نسخه‎های قبلی واقعا محدود است و این موضوع کمی آزاردهنده است. البته آن‎قدر هم اوضاع بد نیست! صدای برخورد نیزه‎‎ها به سینه دشمن و شکستشه شدن استخوان‎ها چیز جدیدی است که واقعا در Primal لذت‎بخش است.

در طول بازی با پیش‎برد مراحل، موسیقی‎های متناسب با شرایط پخش می‎شود که واقعا جذاب هستند؛ اصولا من با صداگذاری یوبی‎سافت خوب جور می‏‎شوم. باید خودتان FarCry Primal را تجربه کنید تا بفهمید صداهای بازی چقدر به‎موقع پخش می‎شوند و واقعا چقدر لذت‎بخش هستند.

[تصویر:  uQh6qM-1s1DK.840x0.Vdef9Kkm.jpg]
نتیجه‎گیری
FarCry Primal اثر جدید یوبی‎سافت است و آمده تا باری دیگر سری فارکرای را در دل طرفداران جا دهد؛ این بار قرار است به 10 هزارسال پیش بروید و حسابی کیف کنید! به جرات می‎گویم FarCry Primal یکی از بهترین اتمسفرها را در بین بازی‎های یوبی‎سافت دارد؛ محیط بازی بسیار غنی و زیباست. دیدن حیوانات ماقبل تاریخ در بازی جدید یوبی‎سافت واقعا لذت‎بخش است.
FarCry Primal واقعا بازی خوبی است؛ اما حیف که بازی چیزی جز «یک مشت سرگرمی» (!) نیست. کاش یوبی‎سافت کمی به داستان و روایت بازی بیشتر اهمیت می‎داد و کاش یوبی‎سافت در طراحی شخصیت‎های بازی بیشتر خلاقیت به خرج می‎داد. اما با این همه، تجربه FarCry Primal را به شما پیشنهاد می‎کنم؛ مطمئن باشید این‎بار یوبی‎سافت قرار است دلتان را حسابی بدست بیاورد!
[تصویر:  1jn38id517mravw8976z.png]

امتیاز بازی


.: ترجمه شده از وب‎سایت PCGamer با تلخیص و تغییر :.
پاسخ
#2
با تشکر از مبین جان بخاطر ترجمه ای که کردن.
 پیاده کردن سبک و ایده های جدید در بازی های یوبی به خوبی دیده میشه.
درکل ممنون بابت مقاله  S0 (29)
[تصویر:  Serv5.jpg]
Negan
پاسخ
#3
تشکر بابت ترجمه! خیلی زیباست!
بازی خوبیه ولی بیشتر واسه گیمپلیش به نظرم خوبه! داستان زیبایی نباید داشته باشه! از یه روایت از ماقبل تاریخ و انسان های اولیه چه انتظاری می شه داشت؟ گرچه این یک نسخه Spin Off از فارکرای هست و کلاً نباید انتظار  یک فارکرای کامل رو ازش داشت.
[تصویر:  e4f7_3ea4f3ff8d45616e224e2b324bba4603.png]
پاسخ
#4
این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی S0 (2)

نقل‌قول:  گرچه این یک نسخه Spin Off از فارکرای هست و کلاً نباید انتظار  یک فارکرای کامل رو ازش داشت.

اسپین آف کیلویی چند؟! S0 (44)
پاسخ
#5
(03-02-2016, 10:20 PM)Free man نوشته است: این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی S0 (2)

نقل‌قول:  گرچه این یک نسخه Spin Off از فارکرای هست و کلاً نباید انتظار  یک فارکرای کامل رو ازش داشت.

اسپین آف کیلویی چند؟! S0 (44)

عجب!!
چرا درست نی؟ مگه این Spin Off نیست؟ اصلاً کاملاً اسپین آف هست!!
[تصویر:  e4f7_3ea4f3ff8d45616e224e2b324bba4603.png]
پاسخ
#6
ممنون بابت مقاله آقای احمدی.
یوبیسافت با این بازی دو چیز رو رسما ثابت کرد: 1- هر موقع که دلش بخواد میتونه ایده های نو و جذاب طراحی کنه 2- تاریخچه‌ عناوین براش اصلا مهم نیست.
برای گزینه‌ی دوم دلیل هم میتونم بیارم. نمونش سری Assassiins Creed که از اون هیبت و کمالات فقط یه گیم پلی تکراری ازش باقی مونده و از تغییرات توش خبری نیست. سری فارکرای هم داره میشه یه چیزی شبیه این موضوع. فارکرای عنوانی بود که بیشتر به اکشن هاش و صحنه های تیراندازی مشهور بود. مخصوصا شخصیت پردازی های عالیش... تو این نسخه بنظر من این دو مورد اصلا بهش اهمیت داده نشده در حالی که این موضوع جزو کارنامه‌ی عناوین فارکرای هم محسوب میشه...

در کل بابت این مقاله‌ی جذاب و پربار ممنون.
پاسخ
#7
(03-02-2016, 10:24 PM)You Never Win نوشته است:
(03-02-2016, 10:20 PM)Free man نوشته است: این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی S0 (2)

نقل‌قول:  گرچه این یک نسخه Spin Off از فارکرای هست و کلاً نباید انتظار  یک فارکرای کامل رو ازش داشت.

اسپین آف کیلویی چند؟! S0 (44)

عجب!!
چرا درست نی؟ مگه این Spin Off نیست؟ اصلاً کاملاً اسپین آف هست!!


منظورم این نیست هر عنوانی که نسخه فرعی بود قراره بازی ضعیفی باشه یا اگه ضعیف بود بگیم اشکال نداره چون اسپین آف هست S0 (24) 
مثلا همین پرایمال بیشتر از نسخه چهارم براش زحمت کشیده شده بود.... S0 (29) 

اسپین آف بودن دلیل بر ضعیفی عنوان یا اینکه تیم سازنده کم کاری کنه نمیشه، چون اگه موفق بشه تیم سازنده رو دار میشه S0 (2)
پاسخ
#8
(03-02-2016, 10:34 PM)Free man نوشته است:
(03-02-2016, 10:24 PM)You Never Win نوشته است:
(03-02-2016, 10:20 PM)Free man نوشته است: این جمله خیلی پر کاربرده ولی درست نی S0 (2)

نقل‌قول:  گرچه این یک نسخه Spin Off از فارکرای هست و کلاً نباید انتظار  یک فارکرای کامل رو ازش داشت.

اسپین آف کیلویی چند؟! S0 (44)

عجب!!
چرا درست نی؟ مگه این Spin Off نیست؟ اصلاً کاملاً اسپین آف هست!!


منظورم این نیست هر عنوانی که نسخه فرعی بود قراره بازی ضعیفی باشه یا اگه ضعیف بود بگیم اشکال نداره چون اسپین آف هست S0 (24) 
مثلا همین پرایمال بیشتر از نسخه چهارم براش زحمت کشیده شده بود.... S0 (29) 

اسپین آف بودن دلیل بر ضعیفی عنوان یا اینکه تیم سازنده کم کاری کنه نمیشه، چون اگه موفق بشه تیم سازنده رو دار میشه S0 (2)
دقیقاً! کاملاً موافقم!
ولی نمی شه از یه اسپین آف انتظار یه عنوان کامل رو داشت! سازنده با توجه به خواسته خودش بازی رو تغییر می ده و داستان جدید، ایده جدید و ... رو تو بازی جا می ده که ممکنه طرفدارای بازی رو به 2 قسمت تقسیم کنه! یکی عده ای که عاشق ایده جدید شدن! و دیگری عده ای که ایده جدید براشون خوشایند نبوده و دنباله همون ایده قدیمی رو می گیرن! در کل اسپین آف به نظرم یه امتحان سازنده از خودشه که اگه بخواد این ایده جدید رو تو سری اصلی وارد کنه آیا مورد قبول واقع می شه و به عنوان موفقی تبدیل می شه یا نه؟
[تصویر:  e4f7_3ea4f3ff8d45616e224e2b324bba4603.png]
پاسخ
#9
(03-02-2016, 10:28 PM)سجاد محمدی پور نوشته است: ممنون بابت مقاله آقای احمدی.
یوبیسافت با این بازی دو چیز رو رسما ثابت کرد: 1- هر موقع که دلش بخواد میتونه ایده های نو و جذاب طراحی کنه 2- تاریخچه‌ عناوین براش اصلا مهم نیست.
برای گزینه‌ی دوم دلیل هم میتونم بیارم. نمونش سری Assassiins Creed که از اون هیبت و کمالات فقط یه گیم پلی تکراری ازش باقی مونده و از تغییرات توش خبری نیست. سری فارکرای هم داره میشه یه چیزی شبیه این موضوع. فارکرای عنوانی بود که بیشتر به اکشن هاش و صحنه های تیراندازی مشهور بود. مخصوصا شخصیت پردازی های عالیش... تو این نسخه بنظر من این دو مورد اصلا بهش اهمیت داده نشده در حالی که این موضوع جزو کارنامه‌ی عناوین فارکرای هم محسوب میشه...

در کل بابت این مقاله‌ی جذاب و پربار ممنون.
شخصیت پردازی عالیش؟! Kidding Me 
این بازی تو شخصیت پردازی های افتضاح، گل سرسبد تمام عناوین هم سبک ـه! حالا اینکه یه بار اومده یه شخصیت منفی نسبتا خوب به نام Vaas ساخته که دلیل نمیشه بگیم کل شخصیت پردازی بازی خوبه! تو نسخه ی قبلی شخصیت اصلی یه فاجعه ی به تمام معنا بود. کسی که حتی از کشته شدن یه نفر در جلوی چشمش می ترسید، در طول 24 ساعت تبدیل به ترمیناتور میشه؛ بدون هیچ آموزشی. بقیه ی شخصیت ها هم در حد خیلی معمولی و بیشتر به حالت دکور حضور دارن. شخصیت پردازی AJ در نسخه ی چهارم بازی هم تعریف چندانی نداره؛ اگرچه از Jason بهتره. نسخه ی 2 بازی هم که کلا شخصیت پردازی نداره! نسخه ی اول رو بازی نکردم و بعید می دونم اون هم شخصیت پردازی خوب (حالا عالی که بماند) داشته باشه. درباره ی Vaas هم به نظرم زیادی بزرگنمایی شده. اصلا اون چیزی که دوستان فکر می کنند نیست. شخصیت منفی که وسط بازی بمیره و یکی دیگه جایگزینش بشه، ارزش انقدر ستایش رو نداره؛ تازه مرگش هم اصلا جالب نبود. تو کل بازی هم که بیشتر از 5 - 6 بار دیده نمیشه. چیه این شخصیت انقدر باحاله؟! حالا یه بار گفته: «می خوای جنون رو واست تعریف کنم؟» که دلیل خفن بودنش نیست. نمیگم خوب نیست ولی اون خدایی که دوستان ازش ساختن هم نیست. یه شخصیت منفی خوب. همین.
نقل‌قول: ایده «ماموت‎سواری» در FarCry Primal به معنای واقعی کلمه، احمقانه است!
جواب سازنده ها: تخصص ما همین حماقته!
[تصویر:  peter_popken_03.jpg]
!Praise Prince of Persia
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی بازی مافیا officialamir 1 1,979 05-10-2023, 04:01 PM
آخرین ارسال: برنا زرین
  بررسی بازی The Quarry : فیلم خوب، بازی معمولی علی امینی 0 1,094 06-14-2022, 03:46 PM
آخرین ارسال: علی امینی
  بررسی بازی Lego Star Wars: The Skywalker Saga ساسان گیمر 0 1,117 04-18-2022, 11:40 AM
آخرین ارسال: ساسان گیمر
  زنگ ورزش | نقد و بررسی FIFA 14 White Fang 23 8,522 02-28-2022, 03:36 PM
آخرین ارسال: alireza663
  نقد و بررسی گوشی سامسونگ a51 pishrotech 0 1,270 10-20-2021, 07:48 PM
آخرین ارسال: pishrotech

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان