امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیل و بررسی اوضاع صنعت بازی در ایران
#1
[تصویر:  76815041649667749794.png]

\مقدمه:با سلام بر شما دوستان عزیز . همانطور که می دانید در سه سال اخیر صنعت بازی های رایانه ای در کشور عزیزمان ایران پیشرفت چشم گیری داشته است . اوج این پیشرفت در برگزاری نمایشگاه های بزرگ و مختلف با موضوع بازی های رایانه ای بود که با استقبال خوبی مواجه شد . سپس کم کم با چشمان خود رونمایی از بازی های فوق العاده عالی که همراه با گیم پلی چالش بر انگیز بودند , بودیم . هم چنین پس از گذشت یک سال تعداد بازی های مرتبط با سیستم عامل تلفن های همراه بیشتر شد و همین خبر خوشی برای کشور ایران بود , چرا ؟ به این دلیل که امروزه عده ی بسیاری از مردم از تبلت ها و تلفن های همراهی با سیستم عامل های معروف دنیای تکنولوژی (IOS & ANDROIND  ) استفاده می کنند و هر از چند گاهی می خواهند که یک سرگرمی مناسب بر روی تلفن همراه خودشان داشته باشند . هم اکنون که سال 92 است تغییرات شگرفی در حوضه بازی های رایانه ای ایجاد شده است . این مقاله نگاهی بر صنعت بازی های رایانه ای در 3 سال اخیر در کشور ایران دارد . چه حرفی برای گفتن داریم؟همانطور که تمام عالم خبر دارند بازی سازی یک رشته فوق العاده سخت و دشوار خواهد بود . در اولین قدم شما باید اصولی چون زبان برنامه نویسی را فول باشید و در دومین قدم باید ذهنی خلاق داشته باشید و سعی کنید که داستانی خوب همراه با شخصیت های جذاب را تولید کنید تا مخاطب را به سمت خودش جذب کند. علاوه بر همه اینها باید توانایی ایجاد یک گیم پلی پر چالش با معما های خوب ایجاد کنید . این دقیقا چاشی بود که برای سازندگان بازی های ایرانی ایجاد شد . دقت کنید ((چالشی بود)) ولی در زمان حال عده ای پیدا شده اند که توانایی ایجاد یک همچین چیز هایی را در بازی های رایانه ای داشته باشند . مخصوصا شرکت هایی چون شرکت آمیتیس بازی که عنوان مبارزه در خلیج عدن را منتشر کرد و همچنین توانست که یک عنوان خوب و با کیفیت در سبک اول شخص در ایران ایجاد کند . اما این کارش باعث شد رقیبی فوق العاده سر سخت به نام ارتش های فرازمینی ( اثر شرکت راسپینا ) پیدا کند . این دو عنوان پرچم داران اول شخص در کشور ایران هستند البته نباید فراموش کرد که عنوان نجاتگر هم در نمایشگاه سراج انقلاب اسلامی رونمایی شد و آن هم یک اول شخصی دیگر است . البته یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در صنعت گیم نوع سبک است که البته ایران هم سازندگانی در سبک های مختلف دارد . از عنوان دو بعدی شبان گرفته تا عنوان سیاووش همه این ها نشان دهنده این بوده اند که سازندگان ایرانی توانایی ساخت بازی در سبک های مختلف را دارند . از همه اینها گذشته اگر گذرتان به دوم راهنمایی افتاده باشه , که انشاالله افتاده در درس دوم کتاب اجتماعی نوشته شده که : (( برای اینکه افراد در یک کار مهارت پیدا کرده و تخصص پیدا کنند باید برای آن وقت صرف کنند و تا حداقل امکانی که موجود است از پرداختن به کار های دیگر بپرهیزند )) . بنابر این جمله پس می توان گفت که یکی دیگر از دلایل مهم پیشرفت صنعت بازی های رایانه ای در ایران وجود سازندگانی لایق برای بازی بوده است . طبق اخبار در سال 91 بیش از 4000 مجوز ساخت بازی ارسال شده که این نشانه خوبی است . علاوه بر آن بخش مهمی از صنعت گیم ایران را بازی های آنلاین تشکیل می دهند که اگر چند نفر رو بشناسید که علاقه ای به بازی نداشته باشند به احتمال زیاد به انجام چند بازی آنلاین مشغول هستند . اینها همه نوید این را می دهد که ایران در آینده ای نزدیک پیشرفت فوق العاده ای خواهد کرد .
بررسی نکات مثبت و منفی در امر ساخت بازی در ایران
در ابتدای آغاز ساخت بازی در ایران بازی سازان در حد زیادی از بازی های خارجی تقلید می کردند . اگر چه که منظور ما این نیست که خارجی ها از بازی های یکدیگر تقلیدی نمی کنند ولی خارجی ها از تقلید برای تصحیح کار هایشان استفاده می کنند ولی ایرانی ها برای ساخت بازی یک تقلید همه جانبه می کردند. نمونه آن که البته زیاد دیده نشد هم در بازی میر مهنا بود. بازی میرمهنا با توجه به تمام نوآوری هایش به کنار ولی آن نقشه و قطب نما را از بازی فارکرای 2 قرض گرفته بود. در واقع می توان گفت که سازندگان ما در ابتدای نسل بازی سازی ایران بیش از حد تقلید می کردند تا اینکه تصمیم بر این گرفتند که نوآور باشند گرچه باز هم به مقداری تقلید وجود داشت . حال یک مساله بزرگ دیگر بر سر راه است. آیا می توان بازی های ایرانی را رقبای خوبی برای بازی های خارجی دانست؟. این موضوع در یک کلام هم جواب بله دارد هم خیر دلیل آن هم معلوم است اینکه برخی بازی ها بزرگ و برخی کوچک هستند. برخی معمای خوب و برخی معمای بد دارند و در همه سطح ما در مقابل بازی های خارجی هیچ هستیم ولی از نظر رقیب باید گفت از پیشرفت های ما بعید نیست که پروژه زمان جنگ 2 رقیب خوبی برای کرایسیس باشد. هر چند که امروزه تعداد نمراتی که به سوی کرایسیس 3 رفته بسیار عجیب و بد بوده و همین هم یکی از دلایل کم رنگ شدن کمپانی ناشر این بازی خارجی است. امروزه اگر شنیده باشید کمپانی ناشر عنوان خارجی کرایسیس به عنوان منفور ترین شرکت سال انتخاب شده است. دلیلش هم این است که نتوانسته امید ها و آرزو ها را به واقعیت تبدیل کند. بله اگر پیش نمایش های مربوط به بازی خارجی کرایسیس را خوانده باشید می بینید که انتظارات زیادی مردم از بازی سوم این سری داشته اند ولی این انتظارات به حقیقت تبدیل نشده اند. پس می توان گفت که بازی های ایرانی می توانند به اندازه قابل قبولی انتظارات را برطرف کنند و هنوز شرکت های ایرانی با مشکلاتی چون مشکلات به وجود آمده برای کمپانی الکترونیک آرتز برخورد نکرده اند . در این بخش سعی داریم که تکه تکه اجزای مهم یک بازی را در ایران بررسی کنیم .
 بررسی نکات مثبت و منفی در امر ساخت بازی در ایران > اره ماهی , شبان , گوسفندش و حالا داستان
یکی از بخش های مهم هر بازی در داستانش است . همانطور که همه می دانند تا داستانی و ماجرایی در کار نباشد , بازی ای هم با ایده های نو در کار نخواهد بود . یکی از مشکلات بزرگ ما ایرانی ها در خلق داستانی فوق العاده برای بازی هاست . البته نباید فراموش کرد که بازی هایی چون ارتش های فرازمینی و شبان از داستان خوبی بر خوردار بوده اند و سطح کیفی بهتری را نسبت به بازی های دیگر به نمایش گذاشته اند . اما اگر مقداری توجه کنید بازی ارتش های فرازمینی یک بازی است که ماجرای سربازانی را بیان می کند که می خواهند منابع مورد نیازشان را در فضا تهیه کنند . همه اینها درست ولی چرا باز هم سرباز ایرانی؟ . تمام بخش های مهم بیشتر بازی های ایرانی در رابطه با سربازانی است که می خواهند به خواسته شان برسند ولی هیچ وقت مشاهده نشده که در بازی های ایرانی از شخصیت های منفی استفاده شود . منظور این نیست که از این شخصیت ها استفاده نشده بلکه به عنوان شخصیت اصلی از این شخصیت های منفی استفاده نشده است . بهترین نمونه را می توان به بازی سارق اشاره کرد که شخصیت اصلی اش یک سارق است. همین باعث می شود که تا به حال در بازی های ایرانی خلاقیت فوق العاده ای را در بخش داستانی ندیده باشیم .
[تصویر:  45557954613417176973.png]

بررسی نکات مثبت و منفی در امر ساخت بازی در ایران > هیجانات,اکشن , معما, اکتشاف و حالا گیم پلی
حال به بحث هیجان انگیز بازی میرسیم که خوش بختانه بازی های ایرانی در این بخش بسیار موفق هستند که البته مشکلات بسیار کوچکی هم وجود دارد مانند بازی شتاب در شهر که در آن کنترل اتومبیل ها بسیار بد هستند و اگر بخواهیم آنرا با سری بازی های خارجی نید فور اسپید که توسط شرکت الکترونیک آرتز ساخته می شود مقایسه کنیم بسیار سخت تر از نید فور اسپید خواهد بود زیرا کنترل اتومبیل ها بسیار بد هستند. نمونه دیگر این مشکل در بازی مبارزه در خلیج عدن است که هنگام تیر اندازی معلوم نیست تیر را در هوا می زنیم یا به دشمن می زنیم. ولی باز هم بازی های ایرانی در این بخش توانسته اند انتظارات را بر آورده کنند. امید به روزی است که گیم پلی بازی های ایرانی سطحی در درجه ی فوق العاده عالی پیدا کرده و بتوان از آنها تقدیر کرد .بررسی نکات مثبت و منفی در امر ساخت بازی در ایران > موسیقی,دنیایی از هیجان در بازی ها
بحث به موسیقی بازی ها رسید. بازی های ایرانی در این بخش به شکل فوق العاده ای موفق هستند. زیرا ما موسیقی ساز های بسیار خوبی را برای بازی های ایرانی و همچنین سریال های مختلف داریم. مخصوصا که آهنگ ساز های کشور ما آنقدری هستند که بتوان چهره زیبایی از موسیقی را در بازی ها قرار داد. آهنگسازان موفقی چون پیام آزادی که موسیقی بازی میرمهنا را ایجاد کرده اند در ایران زیاد هستند.
بررسی نکات مثبت و منفی در امر ساخت بازی در ایران > گرافیک و طراحی , این دو یار دوست داشتنی
((گرافیک در بازی ها بسیار مهم است)) جمله ای که مدیر عامل کرایتک گفته است . از همین نظر بازی های خوب به گرافیک خوب هم احتیاج دارند . از نظر طراحی هنری سازندگان ایرانی یکی از بهترین ها هستند . اگر به شخصیت هایی چون شبگرد  یا وسایلی چون سفینه های داخل بازی ارتش های فرازمینی و یا بازی هایی چون شبگرد  دقت کرد این بازی ها توانسته اند که گرافیک هنری خوبی را هنوز منتشر نشده به نمایش بگذارند و طراحی های عالی ای داشته اند. [تصویر:  14987504978165248193.png][تصویر:  42094847490040179065.png][تصویر:  41351219952321254086.png]

 نتیجه گیری:صنعت بازی های رایانه ای در ایران پیشرفت های زیادی را تا سال 92 کرده است ولی با اتفاقات عجیب و غریب. این صنعت هنوز در بیرون از کشور پیشرفت آنچنانی ای نداشته است و هنوز راه باقی مانده تا این صنعت در تمام مناطق جهان خودکفا شود. البته عناوینی چون شبان و تگ و وی در خارج از کشور منتشر شده و عناوینی چون شبگرد و ارتش های فرازمینی قرار است در خارج از کشور منتشر شود.پس منتظر آن لحظه ایم که این صنعت در همه جا شاهد پیشرفت باشد.

grandgroup.mihanblog.com
[تصویر:  qzz4f7of2xmpywxvxusq.jpg]
#2
مطلب نوشته شده باید انحضاری گیمفا باشد.
بسته شد
#3
بسته شد
همشهری کین، فیلم مورد علاقه ی منتقدان و گل سرسبد همه ی نظرسنجی ها، به نظرم به شدت خسته کننده است! علاوه بر این، همه ی بازی های فیلم هم بی ارزش است! حجم احترامی که به این فیلم گذاشته می شود برایم غیرقابل درک است.

اینگمار برگمان


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  میزان حقوق کارکنان صنعت بازی سازی در سال 2015 navidng 1 2,316 02-15-2016, 01:06 AM
آخرین ارسال: KissMe
  حمایت از لیگ ایران در فیفا16 edwardghost 16 6,759 05-11-2015, 08:31 PM
آخرین ارسال: Station
  نظرسنجی برترین بازی نسل هفتم|برترین بازی اکشن اول شخص ALAN PAYNE 16 5,922 08-06-2014, 08:18 PM
آخرین ارسال: AmirrezA_V
  نظرسنجی برترین بازی نسل هفتم|قسمت سوم(برترین بازی اکشن ماجرایی) ALAN PAYNE 12 4,663 08-06-2014, 08:15 PM
آخرین ارسال: AmirrezA_V
  نظرسنجی برترین بازی نسل هفتم|قسمت دوم(برترین بازی اکشن سوم شخص) ALAN PAYNE 12 4,426 05-16-2014, 10:57 PM
آخرین ارسال: ahmad19853000

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان