03-06-2016, 06:47 PM
400 روزبرای زندگی| نقد و برسی بسته الحاقیThe Walking Dead: 400 Days
سال 2012 استودیو Telltale Games نشان داد هنوز هم ژانر ماجراجویی از بین نرفته و این پتانسیل را دارد که میزبان عناوین خوبی باشد. هرچند که استودیوهای بسیاری بازی های مختلفی را در این سبک عرضه کردهاند، اما اکثر آنها از چند مشکل مشترک رنج میبردند که مهمترین آنها، میتوان به نبود داستان مناسب و کیفیت ساخت پایین اشاره کرد. شاید بتوان این مشکل را به این دلیل دانست که اکثر بازی ها ماجراجویی که در طول سالهای اخیرعرضه شدهاند، توسط استودیوهای کوچک ساخته شده که بودجه پایینی داشتهاند. اما بر خلاف آن استودیوهای کوچک، The Walking Dead را استودیو با تجربه در این ژانر ساخته که سابقه تولید بسیاری ازعناوین خوب چند سال اخیر سبک ماجراجویی را در اختیار دارد. این استودیو توانسته داستانی قدرتمند منسجم را در کنار المانهایی قرار دهد که بازیبازهای امروزی میخواهند. بازیباز امروزی دیگر به دنبال حل معماهای پیچیده و مدت زمان گیم پلی طولانی نیست، بلکه تمرکز خود را روی مواردی همچون داستان و شخصیت پردازی قرارداده است. فصل اول از سری بازی های WD نه تنها سبک ماجراجویی را احیا کرد بلکه توانست جوایز بسیاری به خود اختصاص داده و به عنوان بهترین بازی سال نیز شناخته شود. استودیو Telltale با عرضه بسته الحاقی 400 روز قصد دارد فاصله به وجود آمده ما بین فصل 1 و 2 را پوشانده و داستانی جدید روایت کند.
نام: The Walking Dead: 400 Days
سازنده: Telltale Games
ناشر: Telltale Games
سبک: Graphic adventure
پلتفرم: Xbox 360 , PlayStation 3 , PC, iOS ,Mac , PlayStation Vita
تاریخ انتشار: July 2013
نام: The Walking Dead: 400 Days
سازنده: Telltale Games
ناشر: Telltale Games
سبک: Graphic adventure
پلتفرم: Xbox 360 , PlayStation 3 , PC, iOS ,Mac , PlayStation Vita
تاریخ انتشار: July 2013
فاصله ای که از بین نرفت | روز اول
بسته قابل دانلود 400 روز از لحاظ داستانی هیچ ارتباطی با فصل اول ندارد! نه تنها هیچ کدام از شخصیت های بازمانده در این بسته حاضر نمیشوند، بلکه روایت داستان از لحاظ زمانی در بازه ای متفاوت قرار گرفته است. به این ترتیب بازی 5 شخصیت جدید را معرفی میکند که هرچند در ابتدا ارتباطی با یکدیگر ندارند اما در ادامه بازیباز با پیدا کردن شناخت نسبت به آنها به این موضوع نیست پی میبرد که جزئیاتی در هر کدام از 5 خط داستانی و جود دارد که به یکدیگر متصل هستند. حال کمی با داستان 5 شخصیت بازی آشنا میشویم:
بسته قابل دانلود 400 روز از لحاظ داستانی هیچ ارتباطی با فصل اول ندارد! نه تنها هیچ کدام از شخصیت های بازمانده در این بسته حاضر نمیشوند، بلکه روایت داستان از لحاظ زمانی در بازه ای متفاوت قرار گرفته است. به این ترتیب بازی 5 شخصیت جدید را معرفی میکند که هرچند در ابتدا ارتباطی با یکدیگر ندارند اما در ادامه بازیباز با پیدا کردن شناخت نسبت به آنها به این موضوع نیست پی میبرد که جزئیاتی در هر کدام از 5 خط داستانی و جود دارد که به یکدیگر متصل هستند. حال کمی با داستان 5 شخصیت بازی آشنا میشویم:
Vince: او برای کمک به برادرش مرتکب جرم و دستگیر میشود! داستان او دو روز پس از شیوع بیماری شروع میشود.
Wyatt: داستان وایت 41 روز پس از شیوع بیماری رخ میدهد. او به همراه دوستش در حال فرار از فردی میباشندو...
Shel: داستان شل، به همراه خواهر کوچکترش بکا همراه یک گروه کامل در یک کمپ و حدود یک سال بعد از بیماری اتفاق می افتد.
Russell: او یک جوان سیاه پوست است که برای یافتن خانواده اش، 184 روز بعد از بیماری راهی سفر میشود.
Bonnie: او درآغاز شیوع بیماری معتاد شد و حال با یک زن و شوهر به نام های Leland و Dee در 220 روز بعد از بیماری زندگی میکند.
شاید بزرگ ترین نقطه ضعف این بسته مربوط به مدت زمان گیم پلی آن میشود. اتمام خط داستانی هر کدام از شخصیت ها به طور کلی چیزی در حدود 15 تا 20 دقیقه به طول میانجامد که این زمان بسیار کوتاه مانع از آن میشود که بازیباز با شخصیت ها ارتباط درستی برقرار کند و حتی بازی این فرصت را پیدا نمیکند که پیش زمینه مناسبی از هرکدام از شخصیت ها به بازیباز ارائه کند. یکی از بزرگ ترین نکات مثبت فصل اول که به شخصیت پردازی و تصمیم گیری های سرنوشت ساز مربوط میشد این بار کم رنگ شده و تنها نتیجه ای را به همراه دارد که شاید از نظر بازیباز اهمیت کمی داشته باشد. با این حال جدا بودن هرکدام از خط داستانی ها در کنار زمان کوتاه آنها این فرصت را در اختیار بازیباز قرار میدهد که با تجربه چندین باره بهترین تصمیم ها اتخاذ کرده و نتیجه مورد نظر را کسب کند.
شاید بزرگ ترین نقطه ضعف این بسته مربوط به مدت زمان گیم پلی آن میشود. اتمام خط داستانی هر کدام از شخصیت ها به طور کلی چیزی در حدود 15 تا 20 دقیقه به طول میانجامد که این زمان بسیار کوتاه مانع از آن میشود که بازیباز با شخصیت ها ارتباط درستی برقرار کند و حتی بازی این فرصت را پیدا نمیکند که پیش زمینه مناسبی از هرکدام از شخصیت ها به بازیباز ارائه کند. یکی از بزرگ ترین نکات مثبت فصل اول که به شخصیت پردازی و تصمیم گیری های سرنوشت ساز مربوط میشد این بار کم رنگ شده و تنها نتیجه ای را به همراه دارد که شاید از نظر بازیباز اهمیت کمی داشته باشد. با این حال جدا بودن هرکدام از خط داستانی ها در کنار زمان کوتاه آنها این فرصت را در اختیار بازیباز قرار میدهد که با تجربه چندین باره بهترین تصمیم ها اتخاذ کرده و نتیجه مورد نظر را کسب کند.
گرافیک بازی همچنان در سطح هنری عالی میباشد!
در زمینه گیم پلی وضعیت حتی از داستان هم وخیم تر است. هر چند قسمت های اصلی نیز در این زمینه حرف خاصی برای گفتن نداشتند، اما سازندگان در 400 روز حتی سعی نکرده اند اندک قابلیت ها و جزئیات گذشته را دوباره طراحی کنند. به جز یک خط داستانی دیگر موارد موجود دراین زمینه هیچ حرفی برای گفتن ندارند. اکثر بخش های مرتبط به گیم پلی در این بسته الحاقی به برسی چند آیتم مختلف و یا اندک حرکتی در محیط خلاصه میشود که تنها نقش متصل کننده بخش های مختلف داستان را بر عهده دارد. استودیو Telltale در زمینه گرافیکی نیزهیچ بهبود خاصی را شکل نداده است.
تمامی مدل، بافت و طراحی محیط ها از لحاظ کیفی در سطح فصل اول قرار دارند. جالب است که مشکل افت فریم های ناگهانی در زمان تغییر دوربین نیز برطرف نشده است. با این حال گرافیک بازی از لحاظ هنری، موسیقی و البته صداگذاری شخصیت ها همچنان حرف اول را میزنند.اگر فصل اول از این سری را تجربه کردهاید، 400 روز هیچ نکته جدیدی را برای شما به همراه ندارد.
سخن پایانی | روز آخر
بسته الحاقی The Walking Dead: 400 days را میتوان به عنوان یک DLC عنوانی عالی خواند.
عنوان WD تا به حال توانسته طرفداران خود را با وجود؛ داستانی زیبا، گرافیک هنری عالی و همچنین صداگذاری بی نقص این بازی راضی نگه داشته باشد.
این بسته الحاقی برای من که تجربه خوبی بود و Telltale Games توانست با حفظ ویژگی همیشگی این عنوان، من و طرفداران را، راضی نگه دارد.
حال سوال اینجاست که آیا WD در آینده هم میتواند طرفدارن خود را راضی نگه دارد و پیشرفت کند؟
نکات مثبت: وجود 5 شخصیت جدید، خط داستانی مجزا، وجود بعضی ارتباط های کوچک و داستانی، گرافیک هنری عالی، صداگذاری و موسیقی مناسب.
نکات منفی: مدت زمان کوتاه بودن گیم پلی، شخصیت پردازی ضعیف، تاثیر کم انتخاب نسبت به گذشته، وجود افت فریم های ناگهانی.
نمره کلی از 10: 8.5
تمامی مدل، بافت و طراحی محیط ها از لحاظ کیفی در سطح فصل اول قرار دارند. جالب است که مشکل افت فریم های ناگهانی در زمان تغییر دوربین نیز برطرف نشده است. با این حال گرافیک بازی از لحاظ هنری، موسیقی و البته صداگذاری شخصیت ها همچنان حرف اول را میزنند.اگر فصل اول از این سری را تجربه کردهاید، 400 روز هیچ نکته جدیدی را برای شما به همراه ندارد.
سخن پایانی | روز آخر
بسته الحاقی The Walking Dead: 400 days را میتوان به عنوان یک DLC عنوانی عالی خواند.
عنوان WD تا به حال توانسته طرفداران خود را با وجود؛ داستانی زیبا، گرافیک هنری عالی و همچنین صداگذاری بی نقص این بازی راضی نگه داشته باشد.
این بسته الحاقی برای من که تجربه خوبی بود و Telltale Games توانست با حفظ ویژگی همیشگی این عنوان، من و طرفداران را، راضی نگه دارد.
حال سوال اینجاست که آیا WD در آینده هم میتواند طرفدارن خود را راضی نگه دارد و پیشرفت کند؟
نکات مثبت: وجود 5 شخصیت جدید، خط داستانی مجزا، وجود بعضی ارتباط های کوچک و داستانی، گرافیک هنری عالی، صداگذاری و موسیقی مناسب.
نکات منفی: مدت زمان کوتاه بودن گیم پلی، شخصیت پردازی ضعیف، تاثیر کم انتخاب نسبت به گذشته، وجود افت فریم های ناگهانی.
نمره کلی از 10: 8.5
Negan